PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders minst gelovige Europeanen



Mark
18-02-05, 10:42
Nederlanders minst gelovige Europeanen

- Bron: Versatel
Gepubliceerd: donderdag 17 februari 2005 @ 22:30
Volgens een onderzoek van Readers Digest magazine zijn Nederlanders het minst gelovig van Europa. In het onderzoek, gehouden onder 8657 Europeanen in veertien verschillende Europese landen, kwam naar voren dat Nederland het minst religieuze land van Europa is.

Ruim vijftig procent van de Nederlanders zegt te geloven in het bestaan van God. Inwoners van Polen lijken veelal te geloven: 97 procent gaf toe in God te geloven.

Volgens Readers Digest speelt niet alleen de nationaliteit een rol in het geloof, ook leeftijd is belangrijk. Onder ouderen in de leeftijdscategorie 55-64 jaar zegt zestig procent in God te geloven. In de leeftijd van 25 tot 34 jaar zijn mensen het minst gelovig.

Flip
18-02-05, 11:13
Geplaatst door Mark
Nederlanders minst gelovige Europeanen

Ruim vijftig procent van de Nederlanders zegt te geloven in het bestaan van God. Inwoners van Polen lijken veelal te geloven: 97 procent gaf toe in God te geloven.



Ik mag toch hopen dat die 50% grotendeels geloven in de ietsistische God.

Muslimaah
18-02-05, 11:16
Geplaatst door Flip
Ik mag toch hopen dat die 50% grotendeels geloven in de ietsistische God.


Bestaat er dan ook een nietsistische God? :giechel:

SalmayaSale
18-02-05, 11:43
Geplaatst door Mark
Nederlanders minst gelovige Europeanen

- Bron: Versatel
Gepubliceerd: donderdag 17 februari 2005 @ 22:30
Volgens een onderzoek van Readers Digest magazine zijn Nederlanders het minst gelovig van Europa. In het onderzoek, gehouden onder 8657 Europeanen in veertien verschillende Europese landen, kwam naar voren dat Nederland het minst religieuze land van Europa is.

Ruim vijftig procent van de Nederlanders zegt te geloven in het bestaan van God. Inwoners van Polen lijken veelal te geloven: 97 procent gaf toe in God te geloven.

Volgens Readers Digest speelt niet alleen de nationaliteit een rol in het geloof, ook leeftijd is belangrijk. Onder ouderen in de leeftijdscategorie 55-64 jaar zegt zestig procent in God te geloven. In de leeftijd van 25 tot 34 jaar zijn mensen het minst gelovig.



Ik denk dat geloof een nauwe connectie met economie heeft.
Hoe welvaren een mens is hoe minder gelovig hij wordt.
De mensen denken niet aan God als ze gelukkig zijn, bij rampen zie je iedereen ineens God om hulp/vergevenis vragen. :watte?:

Bofko
18-02-05, 11:48
Geplaatst door SalmayaSale
Ik denk dat geloof een nauwe connectie met economie heeft.
Hoe welvaren een mens is hoe minder gelovig hij wordt.
De mensen denken niet aan God als ze gelukkig zijn, bij rampen zie je iedereen ineens God om hulp/vergevenis vragen. :watte?:

Voor een groot gedeelte klopt dit wel maar niet helemaal. Ik sta altijd weer versteld van die vele rijke en godsvruchtige Amerikanen.

youssef_007
18-02-05, 11:49
hey maar effe serieus nu.....wat vinden jullie?

is this good or bad?

bamajob.nl
18-02-05, 12:03
Geplaatst door youssef_007
hey maar effe serieus nu.....wat vinden jullie?

is this good or bad?

Good voor ongelovigen en bad voor gelovigen. Je kan het ook andersom zien: Good voor gelovigen en bad voor ongelovigen

David
18-02-05, 12:09
Geplaatst door youssef_007
hey maar effe serieus nu.....wat vinden jullie?

is this good or bad?


Het is een feit. Hangt verder geen waarde oordeel aan. Geloven of niet geloven; dat moet iedereen zelf maar weten.

youssef_007
18-02-05, 12:42
Geplaatst door bamajob.nl
Good voor ongelovigen en bad voor gelovigen. Je kan het ook andersom zien: Good voor gelovigen en bad voor ongelovigen

ja maar het is toch nieuws.... dan moet hier toch een bepaalde waarde aan te hechten zijn.

Het is volgens mij ook wat iemand enger vindt, een dominante ateistische samenleving of een dominante religieuze samenleving. Er zijn volgens mij wel angsten voor bepaalde senarios die mischin niet eens reeel hoeven te zijn maar die dan wel voor spanningen in de seleving zorgen.

Laten we het daar eens over hebben, wie is er bang voor wat?

David
18-02-05, 12:45
Geplaatst door youssef_007
ja maar het is toch nieuws.... dan moet hier toch een bepaalde waarde aan te hechten zijn.

Het is volgens mij ook wat iemand enger vindt, een dominante ateistische samenleving of een dominante religieuze samenleving. Er zijn volgens mij wel angsten voor bepaalde senarios die mischin niet eens reeel hoeven te zijn maar die dan wel voor spanningen in de seleving zorgen.

Laten we het daar eens over hebben, wie is er bang voor wat?


Zolang gelovigen en ongelovigen respect voor elkaar houden, is er niet zoveel om bang voor te zijn. Ik ben niet zo bang uitgevallen.

Joepie
18-02-05, 12:51
Geplaatst door Bofko
Voor een groot gedeelte klopt dit wel maar niet helemaal. Ik sta altijd weer versteld van die vele rijke en godsvruchtige Amerikanen.

Die worden met angst gekoppeld aan het geloof ipv. armoede, dus zelfde motivatie nl. HOOP.

youssef_007
18-02-05, 12:53
Geplaatst door David
Zolang gelovigen en ongelovigen respect voor elkaar houden, is er niet zoveel om bang voor te zijn. Ik ben niet zo bang uitgevallen.

JA MAAR DAT HOOR JE ALTIJD, RESPECT VOOR ELKAAR MAAKT NIET UIT OF JE BUITENLANDER BENT BLABLABLA...
maar ondertussen weet ik dat een helleboel mensen toch een heel ander gedachte en gevoel kluizen,

en haat begint altijd met angst, volgens mij kun je niet iemand haten voordat je een bepaalde angst voor hem/haar hebt gekweekt, en daar ben ik dan naar geintereseerd, naar die angsten van bijvoorbeeld mensen op straat die een groep marokkaanse jongens tegenkomt en gaat dan denken he oppassen ze gaan me beroven slaan weet ik het allemaal,
of wanneer je een meisje met hoofddoek tegenkomt en dan gaat denken shit ze willen de sharia invoeren of ze willen aanslagen plegen...


daar wil ik meer over weten, wat gaat er in zo een hoofd om wanneer hij of zij iemand haat..

Bofko
18-02-05, 12:54
Geplaatst door Joepie
Die worden met angst gekoppeld aan het geloof ipv. armoede, dus zelfde motivatie nl. HOOP.

Hmm, leg eens uit.
Waarom zou die angst in Nederland minder zijn dan in de US ?

David
18-02-05, 12:57
Geplaatst door youssef_007
daar wil ik meer over weten, wat gaat er in zo een hoofd om wanneer hij of zij iemand haat..


Kan ik je niet vertellen, ik heb nog nooit gehaat dus ik ken die emotie niet. Haat is niet in staat zijn om lief te hebben.

freya
18-02-05, 13:05
Geplaatst door Mark
Nederlanders minst gelovige Europeanen

- Bron: Versatel
Gepubliceerd: donderdag 17 februari 2005 @ 22:30
Volgens een onderzoek van Readers Digest magazine zijn Nederlanders het minst gelovig van Europa. In het onderzoek, gehouden onder 8657 Europeanen in veertien verschillende Europese landen, kwam naar voren dat Nederland het minst religieuze land van Europa is.

Ruim vijftig procent van de Nederlanders zegt te geloven in het bestaan van God. Inwoners van Polen lijken veelal te geloven: 97 procent gaf toe in God te geloven.

Volgens Readers Digest speelt niet alleen de nationaliteit een rol in het geloof, ook leeftijd is belangrijk. Onder ouderen in de leeftijdscategorie 55-64 jaar zegt zestig procent in God te geloven. In de leeftijd van 25 tot 34 jaar zijn mensen het minst gelovig.

Maar welke definitie van het begrip God is gebruikt?

De monotheistische God? Dan is het een feit.

Als het over een pantheistische Godheid gaat of over 'Iets' dan is het denk ik onzin. Daarvoor zijn er teveel niet kerkelijke/moskee organisaties die zich op een of andere manier met het Goddelijke bezighouden.

freya
18-02-05, 13:08
Geplaatst door youssef_007
JA MAAR DAT HOOR JE ALTIJD, RESPECT VOOR ELKAAR MAAKT NIET UIT OF JE BUITENLANDER BENT BLABLABLA...
maar ondertussen weet ik dat een helleboel mensen toch een heel ander gedachte en gevoel kluizen,

en haat begint altijd met angst, volgens mij kun je niet iemand haten voordat je een bepaalde angst voor hem/haar hebt gekweekt, en daar ben ik dan naar geintereseerd, naar die angsten van bijvoorbeeld mensen op straat die een groep marokkaanse jongens tegenkomt en gaat dan denken he oppassen ze gaan me beroven slaan weet ik het allemaal,
of wanneer je een meisje met hoofddoek tegenkomt en dan gaat denken shit ze willen de sharia invoeren of ze willen aanslagen plegen...


daar wil ik meer over weten, wat gaat er in zo een hoofd om wanneer hij of zij iemand haat..

Wat heeft dit allemaal met wel of niet in God geloven te maken?

Joepie
18-02-05, 13:25
Geplaatst door Bofko
Hmm, leg eens uit.
Waarom zou die angst in Nederland minder zijn dan in de US ?

Geen 911?
Geen bush?
Geen FOXNEWS etc?
Geen constante terrordreigingen met nucleare wapens etc?

Dit wordt constant zo geventileerd door de media, alsof elk moment een nucleare bom kan inslaan. Denk hierbij ook even aan het united defense system wat bush wilt opzetten of het "veiliger maken" van de wereld en dus draagvlak voor moet creeren.

SalmayaSale
18-02-05, 13:28
Geplaatst door Bofko
Voor een groot gedeelte klopt dit wel maar niet helemaal. Ik sta altijd weer versteld van die vele rijke en godsvruchtige Amerikanen.


De rijke godsvruchtige Amerikanen zijn alleen op macht uit.
Hoe krijg je mensen zo gek behalve met geloof.
De sterkste lobby in de politiek is niet voor niks die van Joden+conservatieve christen.

Eke
18-02-05, 13:30
Geplaatst door youssef_007


en haat begint altijd met angst, volgens mij kun je niet iemand haten voordat je een bepaalde angst voor hem/haar hebt gekweekt, en daar ben ik dan naar geintereseerd, naar die angsten van bijvoorbeeld mensen op straat die een groep marokkaanse jongens tegenkomt en gaat dan denken he oppassen ze gaan me beroven slaan weet ik het allemaal,
of wanneer je een meisje met hoofddoek tegenkomt en dan gaat denken shit ze willen de sharia invoeren of ze willen aanslagen plegen...


daar wil ik meer over weten, wat gaat er in zo een hoofd om wanneer hij of zij iemand haat..

Haat is afwezigheid van liefde.

Je verliest een beetje je gevoel van liefde als je je gekwetst voelt.
[ Door vergeving komt dat weer terug].Dat kan ook door je eigen opvattingen over iets komen.Je voelt je gekrenkt als iemand ANDERS is dan je graag zou willen.

Je gevoel van veiligheid wordt minder als de ander niet of weinig voorspelbaar is voor jou, als ie teveel afwijkt.

Liefde is angst laten varen .. (ook een boektitel trouwens)

SalmayaSale
18-02-05, 13:40
Geplaatst door youssef_007
hey maar effe serieus nu.....wat vinden jullie?

is this good or bad?


Ik denk dat waarden en normen buiten het geloof om kunnen bestaan.
Het was misschien in het begin nodig om mensen op te voeden maar nu dankzij allerlei democratische wetten, Amnestie, recht van de mens........ vindt men het niet meer nodig.
Geloof moet meer een spirituele individuele belevenis worden.

Geloof is voor mensen in de derde wereld een houvast die wij niet moeten onderschatten.
Het geloof geeft hen de kracht om te overleven.


Zonder "Maktoub" en "Inchallah" zouden mensen in de waanzin treden.

Bofko
18-02-05, 13:47
Geplaatst door SalmayaSale



Is je andere topic over `moeder is heilig en andere vrouwen zijn hoer´ weggehaald ?

Beheer, wat is dit voor onzin ? :kalasniko

SalmayaSale
18-02-05, 14:04
Geplaatst door Ibn Ishaq Yasar
De essentie van de Islaam is de betekenis van de shahada. Wat jij hier uitlegt heeft niets met de shahada te maken. De shahada is geen politiek. Getuig jij soms op de democratische wetten? Amnestie? Universele rechten van de mens?

In SA (1 van de grootste olie-exporteur/normen en waarden exporteur) hadden ze laatst verkiezingen. En over een aantal jaren weer. Zijn ze gek geworden?



Lees goed.
Ik weet dat shahada de essentie van de islam is. Daar heb ik ook niet over.
Ik zeg alleen dat best waarden en normen kan hanteren zonder gelovig te zijn.
De basis van elk geloof is dat je niet moet stelen, doden............zou een ongelovig dat sneller doen? Dat is meer de vraag.

Wat je over SA zegt, begrijp ik de releventie niet. En laat me niet lachen over : waarden en normen exportateur :fplet:

Ibn Ishaq Yasar
18-02-05, 14:05
Geplaatst door SalmayaSale
Lees goed.
Ik weet dat shahada de essentie van de islam is. Daar heb ik ook niet over.
Ik zeg alleen dat best waarden en normen kan hanteren zonder gelovig te zijn.
De basis van elk geloof is dat je niet moet stelen, doden............zou een ongelovig dat sneller doen? Dat is meer de vraag.

Wat je over SA zegt, begrijp ik de releventie niet. En laat me niet lachen over : waarden en normen exportateur :fplet:
http://www.salaficast.net

Bofko
18-02-05, 14:05
Geplaatst door Ibn Ishaq Yasar
In SA (1 van de grootste olie-exporteur/normen en waarden exporteur) hadden ze laatst verkiezingen. En over een aantal jaren weer. Zijn ze gek geworden?


Saoedie-Arabie te progressief voor je ?

SalmayaSale
18-02-05, 14:07
Geplaatst door Bofko
Is je andere topic over `moeder is heilig en andere vrouwen zijn hoer´ weggehaald ?

Beheer, wat is dit voor onzin ? :kalasniko


Ik begrijp het ook niet beste ridder. :gechoquee
Misschien vinden zij dat ik het al te druk heb met :
Marokkanse triootjes :D

David
18-02-05, 14:11
Geplaatst door Ibn Ishaq Yasar
In SA, 1 van de grootste normen en waarden exporteur


Humor op de vrijdagmiddag!

Bofko
18-02-05, 14:11
Geplaatst door SalmayaSale
Ik begrijp het ook niet beste ridder. :gechoquee

:wink: Als je maar niet denkt dat ik op een wit paard rondrij.

Ibn Ishaq Yasar
18-02-05, 14:15
Geplaatst door David
Humor op de vrijdagmiddag!
King Fahd Complex prints 180 million copies of Holy Quran in two decades

The King Fahd Complex for Printing the Holy Quran has produced over 180 million copies of the Holy Quran during the past 20 years.

A latest annual report issued by the Complex said that it has distributed 173 million copies of the Holy Quran in Arabic thus far. The Complex also produces copies of the Holy Quran with interpretation in various languages of the world.

Establishment of the Complex was part of the Kingdom’s pioneering role in serving Islam and Muslims worldwide and reflected recognition of the importance of having a specialized body for service of the Holy Quran and the Sunnah (teachings of the Prophet).

The Madinah-based Complex is spread over an area of 250,000 square-metres, and has capacity to produce 10 million copies of the Holy Quran annually. It also produces books on the Sunnah and the history of the Prophet.

The Complex provides interpretations of the Holy Quran in 44 languages, including 23 Asian, 10 European and 11 African languages.

A number of distinguished Ulema (Muslim scholars) and professors work in the Complex.

Source: SPA

Bofko
18-02-05, 14:17
Geplaatst door Ibn Ishaq Yasar
Ik zie in SA een Singapore.

Het kalifaat is verder weg dan ooit, Bilal.

David
18-02-05, 14:22
Geplaatst door Ibn Ishaq Yasar
Gelukkig draait het daar dan ook niet om. Of probeert Singapore soms een kalifaat te worden?


Het is overal maar een frivole, losbandige boel.

Wortel
18-02-05, 14:22
De uitslag van dit onderzoek verbaast me niet, zoals ik me er ook weinig meer over verbaas hoe krampachtig en soms zelfs puberaal heel veel, naar eigen zeggen niet-gelovige, Nederlanders omgaan met het fenomeen van godsdienstigheid.

Naar mijn idee heeft dat nog altijd te maken met de verworven vrijheden en de totaal veranderde autoriteitsverhoudingen die sinds de jaren zestig van de vorige eeuw hun intrede hebben gedaan. Laat duidelijk zijn dat ik die ontwikkeling van harte toejuich. Aan het hoofd van die oude bedeling stond uiteindelijk, in de beeldvorming van mensen, god. Die god moest dood en die god is, wat mij betreft Godlof, ook morsdood. Daarmee is echter met het badwater ook meteen het kind weggegooid, namelijk de ontvankelijkheid voor het leven met een sens du mystere, waarmee elk geloof begint. Elke vorm van geloven is nu namelijk verdacht en we leven nu in een cultuur van de argwaan. Vroeger waren het met name de gereformeerden die dat gelag moesten betalen en in onze dagen zijn de moslims aan de beurt.

Bofko
18-02-05, 14:26
Geplaatst door Ibn Ishaq Yasar
Gelukkig draait het daar dan ook niet om. Of probeert Singapore soms een kalifaat te worden?


We zitten niet meer op dezelfde golflengte.
SA regering deugt niet, democratie deugt niet , het gaat ook niet om het kalifaat.
Waar draat het dan wel om volgens jou?

Bofko
18-02-05, 14:43
Geplaatst door Ibn Ishaq Yasar
Tawheed al-Roeboebiyah, Tawheed al-'Oeloe-iyah en Tawheed al Asmaa-e Wa Siffaat.

Verder;



- out -

Ja hallo, zeg. Met toverspreuken richt je geen samenleving in. :moe:

Olive Yao
14-10-07, 22:30
Geplaatst door SalmayaSale
Ik denk dat geloof een nauwe connectie met economie heeft.
Hoe welvaren een mens is hoe minder gelovig hij wordt.
De mensen denken niet aan God als ze gelukkig zijn, bij rampen zie je iedereen ineens God om hulp/vergevenis vragen. :watte?:
Er is idd een recent artikel zo'n correlatie oppert. De auteurs wijzen erop dat de USA sociaal-economisch eigenlijk een achtergebleven land zijn.