PDA

Bekijk Volledige Versie : De helft wereldvarkens in China



Te quiero
18-02-05, 16:45
De Islamitische terroristen hebben nog niet door dat ze "het kwaad" in de verkeerde richting hadden gezocht. De helft van alle varkens ter wereld zittin in het Verre Oosten.



China grootste consument
van onze redactie economie

China heeft de Verenigde Staten ingehaald als 'swerelds grootste consument van voedsel en grondstoffen. Alleen het gebruik van aardolie blijft in de VS veel hoger.



De onstuimige economische groei in China jaagt de consumptie van grondstoffen en voedingsmiddelen op. De Chinezen eten meer vlees en graan en ze gebruiken meer steenkool en staal dan de Amerikanen, zo blijkt uit een rapport van het Earth Policy Institute in Washington.

De Chinezen aten vorig jaar 382 miljoen ton graan, tegen 278 miljoen ton in de VS. De vleesconsumptie was in China met 63 miljoen ton bijna het dubbele van die in de VS.

Het Chinese menu is wel heel anders dan het Amerikaanse. Waar de Amerikanen ongeveer evenveel varkensvlees, rund en kip eten, houden de Chinezen het bij varken. De helft van alle varkens ter wereld wordt in China gehouden.

Het gebruik van kolen en staal, van oudsher de steunpilaren van economische groei, ligt in China inmiddels ook een stuk hoger dan in de VS. De Chinezen gebruikten 880 miljoen ton steenkool in 2003, de helft meer dan de Amerikanen. Het staalgebruik in China ligt 2,5 keer zo hoog als in de VS, het gebruik van kunstmest is het dubbele.

Alleen in de aardolie is het Amerikaanse verbruik, vorig jaar 7,45 miljard vaten, meer dan driemaal zo hoog als in China. Dat hangt samen met het autobezit. Ook dat groeit in China, maar in de VS rijden nog altijd bijna tienmaal zoveel auto's: 226 miljoen.

Ook in het bezit van pc's ligt China nog ver achter op de VS. Wat mobiele telefoons betreft is China de VS inmiddels wel ruimschoots gepasseerd. De Chinezen kopen ook meer ijskasten en televisies.

Deze cijfers gelden allemaal voor de totale bevolking, terwijl er ruim viermaal zoveel Chinezen zijn als Amerikanen. De Amerikaanse consumptie per hoofd van de bevolking is nog altijd veel hoger.

Si_Y
18-02-05, 17:24
En waarom is dat slecht voor de "islamitische terroristen"?

Te quiero
18-02-05, 17:28
Geplaatst door Si_Y
En waarom is dat slecht voor de "islamitische terroristen"?
God/Allah is een komediant of maken we onszelf gek/belachelijk met onze eigen interpretaties van de Koran/Bijbel of juist door het te strict te volgen?

Si_Y
18-02-05, 17:34
Geplaatst door Te quiero
God/Allah is een komediant of maken we onszelf gek/belachelijk met onze eigen interpretaties van de Koran/Bijbel of juist door het te strict te volgen?

Wat heeft dit met de consumptie van China te maken?

Te quiero
18-02-05, 17:43
Geplaatst door Si_Y
Wat heeft dit met de consumptie van China te maken?
Indirect.
Islamitische terroristen richten zich met hun daden op het Rijke Westen.
Het Oosten is aan het oprukken: meer consumptie includeert meer gebruik van aardolie, etc, etc.
Het Midden Oosten dreigt in het midden vast te zitten.

Si_Y
18-02-05, 17:47
Geplaatst door Te quiero
Indirect.
Islamitische terroristen richten zich met hun daden op het Rijke Westen.
Het Oosten is aan het oprukken: meer consumptie includeert meer gebruik van aardolie, etc, etc.
Het Midden Oosten dreigt in het midden vast te zitten.

Volgens mij zijn ze een beetje om de bemoeizucht van de Amerikanen. Zolang de chinezen lastig worden, zullen zij daar geen problemen mee hebben.

PS Het wordt inderdaad wel wat, heb je links en rechts van je van economie-blokken, en zelf heb je niks :maf3:

Te quiero
18-02-05, 18:00
Geplaatst door Si_Y
Volgens mij zijn ze een beetje om de bemoeizucht van de Amerikanen. Zolang de chinezen lastig worden, zullen zij daar geen problemen mee hebben.

PS Het wordt inderdaad wel wat, heb je links en rechts van je van economie-blokken, en zelf heb je niks :maf3:
Vroeger waren het de Japanners, nu zijn het de Chinezen die de grootste financiers van de Amerikaanse schulden zijn.
Als zij op een dag besluiten de dollars te laten vallen (door de schulden niet meer te financieren) dan gaan we een onzekere toekomst tegemoet.


Zijn het Westen en het Midden Oosten niet hun tijd, energie en geld aan het verspillen met hun ruzies?
Waar twee honden vechten, loopt de derde met het been weg.

Si_Y
18-02-05, 18:06
Geplaatst door Te quiero
Vroeger waren het de Japanners, nu zijn het de Chinezen die de grootste financiers van de Amerikaanse schulden zijn.
Als zij op een dag besluiten de dollars te laten vallen (door de schulden niet meer te financieren) dan gaan we een onzekere toekomst tegemoet.


Zijn het Westen en het Midden Oosten niet hun tijd, energie en geld aan het verspillen met hun ruzies?
Waar twee honden vechten, loopt de derde met het been weg.

Dat zal zeker gebeuren. Het midden oosten moet eerst de problemen onderling afhandelen. En de Amerikanen moet meer naar zichzelf kijken.

Al Sawt
18-02-05, 18:23
Geplaatst door Te quiero
Indirect.
Islamitische terroristen richten zich met hun daden op het Rijke Westen.
Het Oosten is aan het oprukken: meer consumptie includeert meer gebruik van aardolie, etc, etc.
Het Midden Oosten dreigt in het midden vast te zitten. Ik heb nog nooit zo`n persoon overschat, als te quiero.

Hier geef je aan dat je echt geen verstand van zaken bezit.
Want die terroristen richten zich niet tot het Westen wegens haar "immorele" consumptie. Maar omdat het Westen met haar belangen in MO, tegen de belangen van de gehele Arabische wereld strijdt!

Al Sawt
18-02-05, 18:28
Geplaatst door Te quiero
Indirect.
Islamitische terroristen richten zich met hun daden op het Rijke Westen.
Het Oosten is aan het oprukken: meer consumptie includeert meer gebruik van aardolie, etc, etc.
Het Midden Oosten dreigt in het midden vast te zitten. Ik heb nog nooit zo`n persoon overschat, als te quiero.

Hier geef je aan dat je echt geen verstand van zaken bezit.
Want die terroristen richten zich niet tot het Westen wegens haar "immorele" consumptie. Maar omdat het Westen met haar belangen in MO, tegen de belangen van de gehele Arabische wereld strijdt!

Te quiero
18-02-05, 18:39
Geplaatst door Al Sawt
Ik heb nog nooit zo`n persoon overschat, als te quiero.

Hier geef je aan dat je echt geen verstand van zaken bezit.
Want die terroristen richten zich niet tot het Westen wegens haar "immorele" consumptie. Maar omdat het Westen met haar belangen in MO, tegen de belangen van de gehele Arabische wereld strijdt!
Je moet eerst goed lezen voordat je je oordeel gaat vellen.

Al Sawt
18-02-05, 18:45
Geplaatst door Te quiero
Je moet eerst goed lezen voordat je je oordeel gaat vellen. Bottomline van jouw opmerking: Moslimsterroristen strijden tegen exessieve Westerse consumptie, terwijl China erger is.

Heb ik gelijk?

Mijn opmerking: Moslimsfundamentalisten strijden niet tegen consumptie, maar tegen Westerse machtsinvloed in MO.


Dus mijn opmerking dat je geen verstand van zaken hebt, is gerechtvaardigd!

Te quiero
18-02-05, 18:50
Geplaatst door Al Sawt
Bottomline van jouw opmerking: Moslimsterroristen strijden tegen exessieve Westerse consumptie, terwijl China erger is.

Heb ik gelijk?

Mijn opmerking: Moslimsfundamentalisten strijden niet tegen consumptie, maar tegen Westerse machtsinvloed in MO.


Dus mijn opmerking dat je geen verstand van zaken hebt, is gerechtvaardigd!
Als je het op die manier wilt interpreteren met een belediging er achter aan. OK. Jouw mening.

mark61
18-02-05, 19:15
Geplaatst door Al Sawt
Mijn opmerking: Moslimsfundamentalisten strijden niet tegen consumptie, maar tegen Westerse machtsinvloed in MO.

Je zou ook kunnen zeggen: China moet nu de strijd aan met de VS om de energiebronnen. En wat wordt het strijdtoneel? Het MO. Oftewel, word je niet door de hond gebeten, dan is het wel de kat. Ik ben benieuwd hoe China dat aan gaat pakken. Met Soedan kunnen ze het wel vinden. Israel interesseert ze natuurlijk niks, dus dat scheelt alvast.

Al Sawt
18-02-05, 19:23
Geplaatst door Te quiero
Als je het op die manier wilt interpreteren met een belediging er achter aan. OK. Jouw mening. Jammer dat je meteen uit vel schiet. Geeft eens te meer aan dat je het inhoudelijk niet sterk hebt geformuleerd. Want anders had je op inhoudelijk manier mijn interpretatie kunnen recht zetten!

Wat betreft mijn belediging. Door jouw tendieuze stuk dat Moslimsfundamentalisten het Westen haten wegens overweldigende consumptie, geef je een verkeerde en vooral een hatelijke signaal af.

Vandaar mijn belediging en correctie/interpretatie van jouw stuk.

Al Sawt
18-02-05, 19:25
Geplaatst door mark61
Je zou ook kunnen zeggen: China moet nu de strijd aan met de VS om de energiebronnen. En wat wordt het strijdtoneel? Het MO. Oftewel, word je niet door de hond gebeten, dan is het wel de kat. Ik ben benieuwd hoe China dat aan gaat pakken. Met Soedan kunnen ze het wel vinden. Israel interesseert ze natuurlijk niks, dus dat scheelt alvast. Alleen heeft China geen vliegdekschepen en logistiek om 100.000en soldaten van de ene naar de andere continent te verhuizen om een land aan te vallen.

Politiek zal China landen aan haar binden met gelijkwaardige deals en niet met sanctiebeleid of oorlogen in vooruitzicht.

mark61
18-02-05, 19:29
Geplaatst door Al Sawt
Alleen heeft China geen vliegdekschepen en logistiek om 100.000en soldaten van de ene naar de andere continent te verhuizen om een land aan te vallen.

Politiek zal China landen aan haar binden met gelijkwaardige deals en niet met sanctiebeleid of oorlogen in vooruitzicht.

Ja, dat is nu zo. Ik ben benieuwd of dat zo blijft. Ik weet wel dat China zich ook sterk op de Russische olie richt. Dat vinden ze in Rusland niet leuk. Ben benieuwd hoe het af gaat lopen.

Japan ging voor WO II ook steeds 'assertiever' zijn grondstoffen- en energiebronnen veiligstellen. Dat eindigde ook in oorlog.

Maar misschien dat China het op een beschaafde manier gaat oplossen.

Al Sawt
18-02-05, 19:34
Geplaatst door mark61
Ja, dat is nu zo. Ik ben benieuwd of dat zo blijft. Ik weet wel dat China zich ook sterk op de Russische olie richt. Dat vinden ze in Rusland niet leuk. Ben benieuwd hoe het af gaat lopen.

Japan ging voor WO II ook steeds 'assertiever' zijn grondstoffen- en energiebronnen veiligstellen. Dat eindigde ook in oorlog.

Maar misschien dat China het op een beschaafde manier gaat oplossen. Dat laatste betwijfel ik. China zal toch vroeg of laat tot een gewapende treffen laten komen met een land, om een signaal aan andere landen af te geven.

Maar China zal op militair gebied nauwelijks een bedreiging vormen voor landen buiten haar regio.

mark61
18-02-05, 19:35
Geplaatst door Al Sawt
Dat laatste betwijfel ik. China zal toch vroeg of laat tot een gewapende treffen laten komen met een land, om een signaal aan andere landen af te geven.

Maar China zal op militair gebied nauwelijks een bedreiging vormen voor landen buiten haar regio.

Ik help het je hopen.

Wide-O
18-02-05, 19:48
Geplaatst door Al Sawt
Dat laatste betwijfel ik. China zal toch vroeg of laat tot een gewapende treffen laten komen met een land, om een signaal aan andere landen af te geven.


Taiwan/Formosa bijvoorbeeld...

Te quiero
19-02-05, 01:29
Geplaatst door mark61
Je zou ook kunnen zeggen: China moet nu de strijd aan met de VS om de energiebronnen. En wat wordt het strijdtoneel? Het MO. Oftewel, word je niet door de hond gebeten, dan is het wel de kat. Ik ben benieuwd hoe China dat aan gaat pakken. Met Soedan kunnen ze het wel vinden. Israel interesseert ze natuurlijk niks, dus dat scheelt alvast.
Inderdaad. Zo onduidelijk was ik toch weer niet. Je wist waar ik naar toe wilde.

Te quiero
19-02-05, 01:32
Geplaatst door Al Sawt
Jammer dat je meteen uit vel schiet. Geeft eens te meer aan dat je het inhoudelijk niet sterk hebt geformuleerd. Want anders had je op inhoudelijk manier mijn interpretatie kunnen recht zetten!

Wat betreft mijn belediging. Door jouw tendieuze stuk dat Moslimsfundamentalisten het Westen haten wegens overweldigende consumptie, geef je een verkeerde en vooral een hatelijke signaal af.

Vandaar mijn belediging en correctie/interpretatie van jouw stuk.
Als je mij verkeerd begrepen hebt dan is het jouw probleem. Maar met uitschelden heb je gelijk een discussie afgesloten.
Niet iedereen heeft zin in een ordinaire scheldpartij.

Al Sawt
19-02-05, 18:20
Geplaatst door Te quiero
Als je mij verkeerd begrepen hebt dan is het jouw probleem. Maar met uitschelden heb je gelijk een discussie afgesloten.
Niet iedereen heeft zin in een ordinaire scheldpartij. Ik heb nergens gescheld. Door kwalificatie Chinese varkens te gebruiken geef je een valse beeld over hoe moslims over niet moslims denken.


Te quiero,

Jouw beschuldiging van verkeerde interpretatie van jouw stuk, is een aanfluiting aan mijn intellect. Je probeert jouw manco op gebied van inhoudelijk verdediging van jouw bewering, af te schuiven op mijn persoon. Want waar blijft jouw correcte interpretatie van jouw stuk?

Al Sawt
19-02-05, 18:21
Geplaatst door Te quiero
Inderdaad. Zo onduidelijk was ik toch weer niet. Je wist waar ik naar toe wilde. Leugens! Want waar ik moet de kwalificatie Chinese varkens onderbrengen?

Te quiero
20-02-05, 06:42
Geplaatst door Al Sawt
Ik heb nergens gescheld. Door kwalificatie Chinese varkens te gebruiken geef je een valse beeld over hoe moslims over niet moslims denken.


Te quiero,

Jouw beschuldiging van verkeerde interpretatie van jouw stuk, is een aanfluiting aan mijn intellect. Je probeert jouw manco op gebied van inhoudelijk verdediging van jouw bewering, af te schuiven op mijn persoon. Want waar blijft jouw correcte interpretatie van jouw stuk?
Zie mijn eerste bericht: de inleiding over varkens was sarcastisch bedoeld.
Het ging mij niet om de consumptie (en dan einde), maar waar deze honger naar vooral grondstoffen van China naar toe zal leiden.

Ik kijk niet neer op mijn medediscussianten, wat hun intellect betreft. Dacht je echt dat ik zo bekrompen was.

Wat het MO betreft, ik vertrouw beide partijen niet. Politiek is vies. Voor je het weet word je gebruik. Als ze op een keer het gevaar vanuit een andere hoek bemerken, dan willen ze misschien naar vrede toe werken.
Wat de terroristen (m.n. Osama Bin Laden) betreft, die gebruiken het MO probleem om hun daden te rechtvaardigen. Had Arafat ook niet ooit gezegd dat ze niets voor de Palestijnen doen en dat ze moeten ophouden met te roepen dat ze mensen opblazen voor de Palestijnse zaak? Verder geloof ik niet dat de Palestijnen echt zoveel hulp krijgen van de omringende moslimlanden. Al die verschillende stromingen in de Islam kunnen het ook niet goed met elkaar vinden. Kijk maar hoe ze elkaar in Irak opblazen. Kortom ze maken de problemen zelf, ze lossen het zelf op. We kunnen het beste hopen dat ze de problemen in het MO niet naar ons toe brengen. Ik vrees dat dat toch gebeurt via het internet.

Ik wil wel een opmerking maken over het verbieden van het eten van varkensvlees in de Koran. Voor mij is dit het zoveelste bewijs dat dit boek niet meer actueel is. Wat is de nut om deze regel te volgen? Volgens sommigen om gezondheidsredenen.
De helft van de varkens ter wereld wordt door Chinezen gegeten. Ik zie niet dat ze door Allah nog meer gedoemd/gestraft zijn dan moslims qua gezondheid en qua welzijn. Integendeel, ze doen het hoe langer hoe beter.
(Als je geen varkensvlees eet omdat je het niet lekker vindt dan is dat een ander uitgangspunt.)