PDA

Bekijk Volledige Versie : CDA: verplicht les over rechtsstaat op moslimscholen



barneveld
18-02-05, 19:52
CDA: verplicht les over rechtsstaat op moslimscholen


UTRECHT (ANP) – De overheid moet islamitische scholen verplichten een vak op te nemen waarin ze leerlingen onderwijzen over de waarden van de Nederlandse rechtsstaat. Weigeren de scholen dat, dan moet hun bekostiging gestopt kunnen worden.
.
Dat stelt CDA–fractieleider Verhagen in zijn bijdrage aan het boek Hoe nu verder?, waarin 42 schrijvers, columnisten, wetenschappers en politici hun visie geven op de toekomst van Nederland na de moord op cineast Theo van Gogh.
.
In een „weerbare democratie", waarin geen plaats is voor radicalisme, is volgens Verhagen ook ruimte voor religie. Moskeeën en islamitische scholen moeten echter volgens hem dan wel de waarden van de rechtsstaat erkennen. De fractievoorzitter vindt dat de overheid erop moet toezien dat religieuze instellingen zich aan de rechtsstaat „committeren".
.
Vorig jaar stelde het kabinet al strengere eisen aan het onderwijs op islamitische scholen. De inspectie moet strenger gaan toezien op het bevorderen van integratie en moslimscholen moeten godsdienstonderwijs gaan geven vanuit een Nederlandse invalshoek. De moslimscholen kondigden toen aan het godsdienstonderwijs meer op Nederlandse leest te gaan schoeien.
.
Het kabinet wil met een reeks maatregelen tegengaan dat er meer scholen bijkomen waarop veel achterstandsleerlingen zitten. Op een nieuwe school mag hoogstens 80 procent van de leerlingen een leerachterstand hebben. Op islamitische scholen loopt 90 procent van de leerlingen achter.
.
Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) roept in haar bijdrage autochtonen en allochtonen op radicalisme af te keuren en actief tegen te gaan. Ze vindt het vooral belangrijk dat moslims zich hierover duidelijk uitspreken, ook al hebben ze voor zichzelf het gevoel dat ze er niets mee te maken hebben.
.
Verdonk noemt het zorgelijk dat een deel van de moslimgemeenschap „oogluikend" toestaat dat sommige geloofsgenoten misbruik maken van hun religie door een politieke islam te omarmen die er niet voor terugdeinst zijn doelen met geweld te bereiken. De bewindsvrouw benadrukt verder dat radicalisme een keuze is en niet iets waartoe iemand vanzelf wordt gebracht.
.
„Hoe slecht je ook door anderen bent behandeld, hoe moeilijk je leven ook is: radicaal geweld, uit naam van welke ideologie dan ook, is nooit, maar dan ook nooit goed te praten", schrijft Verdonk.

~Panthera~
18-02-05, 19:55
Wordt niemand hier nou niet net zo moe van als ik ? :moe:

Don Vito
18-02-05, 19:58
Binnen kort moeten we ook nog groene sterretjes gaan dragen

barneveld
18-02-05, 19:58
Geplaatst door ~Panthera~
Wordt niemand hier nou niet net zo moe van als ik ? :moe:

dit artikel komt uit een betrouwbaar krant
voel je je aangesproken?

~Panthera~
18-02-05, 19:59
Geplaatst door Don Vito
Binnen kort moeten we ook nog groene sterretjes gaan dragen

Groen staat voor: Macrobiotische Moslim ? :D

mark61
18-02-05, 20:16
Verhagen moet nog s les krijgen in seculiere staatsinrichting? Lessen in rechtsstaat?

sjaen
18-02-05, 20:17
Gemengde klassen, in Godsdienstles ook aandacht voor andere religies en hoofddoekverbod voor meisjes beneden de 12 jaar.



:wink:

Don Vito
18-02-05, 20:32
Geplaatst door sjaen
voor meisjes beneden de 12 jaar.



:wink:

schrappen we de recht op godsdienst vrijheid dan maar lekker af?

barneveld
18-02-05, 20:35
Geplaatst door sjaen
Gemengde klassen, in Godsdienstles ook aandacht voor andere religies en hoofddoekverbod voor meisjes beneden de 12 jaar.



:wink:

hoe kan je een gemende klas krijgen als een hele wijk donker is en de ander wijk blank is?

hoe zit het met kinderen die in Nunspeet wonnen

sjaen
18-02-05, 20:38
Geplaatst door barneveld
hoe kan je een gemende klas krijgen als een hele wijk donker is en de ander wijk blank is?

hoe zit het met kinderen die in Nunspeet wonnen


Gemengd in de zin van Jongens/Meisjes!

sjaen
18-02-05, 20:39
Geplaatst door Don Vito
schrappen we de recht op godsdienst vrijheid dan maar lekker af?

Nee hoor, waarom?

Don Vito
18-02-05, 20:44
Geplaatst door sjaen
Nee hoor, waarom?


als je t verbiedt dat meisjes onder de twaafl geen hoofddoek mogen dragen dan kloot je toch wel een beetje aan dat recht.

marlies255
18-02-05, 20:59
wat is er mis met deze lessen?? Geef ze vooral op alle scholen en niet alleen op moslimscholen.
Over vrijheid van godsdienst en hoofddoeken gesproken: ik denk niet dat het dragen van een hoofddoek door kinderen/meisjes jonger dan 12 jaar een vrije keuze van die kinderen/meisjes is. Ik denk dat dat moet van papa. :confused:

sjaen
18-02-05, 21:16
Geplaatst door Don Vito
als je t verbiedt dat meisjes onder de twaafl geen hoofddoek mogen dragen dan kloot je toch wel een beetje aan dat recht.


'Basisscholen waar jongens en meisjes gescheiden spelen, en waar meisjes van 7 jaar al een hoofddoekje moeten dragen, dat is toch niet te accepteren? Op die leeftijd zijn kinderen zich er toch nog helemaal niet van bewust dat ze een seksueel object zijn? Met zo'n hoofddoekje maak je ze ervan bewust.'
De grotere vrijheid voor jongens dan voor meisjes vindt ik onrechtvaardig. De meiden moeten vroeg geleerd krijgen dat zij ook recht op hun eigen mening hebben. Met dat gescheiden gedoe voedt je die oude patriarchiale fossielen denkbeelden.

Lees maar eens volgend topic:

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=130211&perpage=15&display=&pagenumber=1

barfly
18-02-05, 21:35
Die verplichte les over de rechtsstaat moeten ze op iedere school geven tijdens de verplichte 2 uur maatschappijleer iedere week...

TonH
19-02-05, 00:40
Geplaatst door barfly
Die verplichte les over de rechtsstaat moeten ze op iedere school geven tijdens de verplichte 2 uur maatschappijleer iedere week...

Dus dat is nu al verplicht en werd nooit gedaan?! :schok:



:)

mark61
19-02-05, 00:42
Geplaatst door TonH
Dus dat is nu al verplicht en werd nooit gedaan?! :schok:
:)

Tging over basisscholen. Dr is dacht ik welgeteld 1 isl. middelbare school.

barfly
19-02-05, 00:42
Geplaatst door TonH
Dus dat is nu al verplicht en werd nooit gedaan?! :schok:



:)

Je hebt geen idee wat ik allemaal verplicht wil stellen... ;)

TonH
19-02-05, 00:43
Geplaatst door barfly
Je hebt geen idee wat ik allemaal verplicht wil stellen... ;)

Eentje werkt: ik vind nu alles leuk. :roker:

barfly
19-02-05, 00:46
Geplaatst door TonH
Eentje werkt: ik vind nu alles leuk. :roker:

Ok ééntje, ipv dienstplicht, vervangende sociale dienstplicht voor iedereen.

TonH
19-02-05, 00:55
Geplaatst door barfly
Ok ééntje, ipv dienstplicht, vervangende sociale dienstplicht voor iedereen.

Dus ook voor jou? Of ben je er zoeen die dit soort prachtvoorstellen doet omdat hij zelf leeftijdsgewijs buiten schot blijft? :)

barfly
19-02-05, 00:59
Geplaatst door TonH
Dus ook voor jou? Of ben je er zoeen die dit soort prachtvoorstellen doet omdat hij zelf leeftijdsgewijs buiten schot blijft? :)

Ik verbind er uiteraard een leeftijdsgrens aan. :)

Ik zou er trouwens niet voor terug schrikken om na een opleiding wanneer je toch vaak niks te doen hebt om voor de staat iets te doen. Ik denk aan werkervaring opdoen.

TonH
19-02-05, 01:06
Geplaatst door barfly
Ik verbind er uiteraard een leeftijdsgrens aan. :)

Ik zou er trouwens niet voor terug schrikken om na een opleiding wanneer je toch vaak niks te doen hebt om voor de staat iets te doen. Ik denk aan werkervaring opdoen.

Vrijwilligerswerk wordt ook al veel gedaan hoor. Jammer, dat dat de laatste jaren zo moeilijk is gemaakt om dat nog te doen tussen banen of na je opleiding. Maar ja, dat krijg je met de VVD al meer dan een decennium in de regering. :)

barfly
19-02-05, 01:27
Geplaatst door TonH
Vrijwilligerswerk wordt ook al veel gedaan hoor. Jammer, dat dat de laatste jaren zo moeilijk is gemaakt om dat nog te doen tussen banen of na je opleiding. Maar ja, dat krijg je met de VVD al meer dan een decennium in de regering. :)

De VVD heeft altijd fijn samen gewerkt met D66, PvdA en CDA....

D66; is bijkans failliet. Helaas
PvdA; Gaat failliet zolang ze met Wouter Bos in zee blijft gaan. (ik zie 't liefst die rooie, Jeltje van Nieuwenhoven)
CDA; is me te seculier... :maf2:

En de rest van politiek Nederland is bomenknuffelaar.

TonH
19-02-05, 01:34
Geplaatst door barfly
De VVD heeft altijd fijn samen gewerkt met D66, PvdA en CDA....

D66; is bijkans failliet. Helaas
PvdA; Gaat failliet zolang ze met Wouter Bos in zee blijft gaan. (ik zie 't liefst die rooie, Jeltje van Nieuwenhoven)
CDA; is me te seculier... :maf2:

En de rest van politiek Nederland is bomenknuffelaar.

Zie jij Van der Vlies al aan een boom hangen? http://www.millan.net/minimations/smileys/hangin.gif

Daar hoop ik stiekem, symbolisch dan, al jaren op. Maar 'k zie het niet zo voor me...

Marijnissen cs zie ik ook niet zo knuffelig en Chr Unie staat een beetje het stoeltje onder Van der Vlies weg te trappen. Blijft nog over Femke en haar merry men... Groen Links knokt voor wat kwetsbaar is... :)

barfly
19-02-05, 01:42
Geplaatst door TonH
Zie jij Van der Vlies al aan een boom hangen? http://www.millan.net/minimations/smileys/hangin.gif

Daar hoop ik stiekem, symbolisch dan, al jaren op. Maar 'k zie het niet zo voor me...

Marijnissen cs zie ik ook niet zo knuffelig en Chr Unie staat een beetje het stoeltje onder Van der Vlies weg te trappen. Blijft nog over Femke en haar merry men... Groen Links knokt voor wat kwetsbaar is... :)

Je noemt wel twee gristen fundamentalisten, een communist en Femke "of the hood" in een ademtocht. Das knap :)

TonH
19-02-05, 01:47
Geplaatst door barfly
Je noemt wel twee gristen fundamentalisten, een communist en Femke "of the hood" in een ademtocht. Das knap :)

Da's pas échte multiculti. Die verloochend zich nooit. :)


:slapen:
Goede nacht en slaap ze...

Ali L
19-02-05, 10:20
Geplaatst door ~Panthera~
Wordt niemand hier nou niet net zo moe van als ik ? :moe:

ik ben al zo lang zo moe van alles wat met het cda te maken heeft dat het me niet eens meer verbaast als er weer zo'n losse scheet de lucht ingeslingerd wordt om na verloop van tijd weer te worden opgesnoven met opmerkingen in de sfeer van dat zulks niet moet worden opgevat en zo.
liever heb ik dan te maken met de vvd die gewoon eerlijk zeggen dat ze de schurft hebben aan allochtonen. da's in ieder geval duidelijk.

marlies255
19-02-05, 10:53
Geplaatst door Ali L
ik ben al zo lang zo moe van alles wat met het cda te maken heeft dat het me niet eens meer verbaast als er weer zo'n losse scheet de lucht ingeslingerd wordt om na verloop van tijd weer te worden opgesnoven met opmerkingen in de sfeer van dat zulks niet moet worden opgevat en zo.
liever heb ik dan te maken met de vvd die gewoon eerlijk zeggen dat ze de schurft hebben aan allochtonen. da's in ieder geval duidelijk.

maar dat zegt de VVD helemaal niet, in tegendeel.

taouanza
19-02-05, 10:57
Geplaatst door ~Panthera~
Wordt niemand hier nou niet net zo moe van als ik ? :moe:

Ik vind het heel goed dat moslims les krijgen over de rechtstaat. Dan kunnen ze zien hoe de CDA die aan het uithollen is.:duim:

marlies255
19-02-05, 11:12
Geplaatst door taouanza
Ik vind het heel goed dat moslims les krijgen over de rechtstaat. Dan kunnen ze zien hoe de CDA die aan het uithollen is.:duim:

:student: met een veranderende samenleving krijg ook verandering in wetten. Modernisering zou je het kunnen noemen. Het is kennelijk nodig want met het opkomende terrorisme en radicalisme zijn de oude wetten niet meer toereikend. Maar gelukkig leven we in Nederland en niet in Noord Korea of Saoudi Arabie :stout:

Ali L
19-02-05, 11:27
Geplaatst door marlies255
maar dat zegt de VVD helemaal niet, in tegendeel.

in het jaar onzes heren 1992 heb ik overwogen lid te worden van deze club totdat vrind bolkestein uitlatingen ging doen die thans door wilders worden gedaan. kritiek op allochtonen moet zeker kunnen. paal en perk stellen aan misstanden is prima maar het is wel de manier waarop. c'est le ton qui fait la musique n'est pas?

TonH
19-02-05, 11:38
"Dan heb ik het over democratie, de rechtsstaat, burgerschap en de verhouding tussen mannen en vrouwen", zegt Van der Hoeven zaterdag in een interview met de Volkskrant."

Ik ben blij dat alleen islamitische scholen deze "ononderhandelbare waarden van onze samenleving (hoeven) over te dragen"

Je zou er toch niet aan moeten denken dat op 1 van die streng-christelijke scholen iemand zou moeten vertellen dat man en vrouw GELIJK zijn?! Ze gaan dan helemaal direct naar De Vuur...

Ali L
19-02-05, 11:40
Geplaatst door TonH
[BJe zou er toch niet aan moeten denken dat op 1 van die streng-christelijke scholen iemand zou moeten vertellen dat man en vrouw GELIJK zijn?! Ze gaan dan helemaal direct naar De Vuur... [/B]


wanneer beginnen we? :duivels:

taouanza
19-02-05, 12:13
Geplaatst door marlies255
:student: met een veranderende samenleving krijg ook verandering in wetten. Modernisering zou je het kunnen noemen. Het is kennelijk nodig want met het opkomende terrorisme en radicalisme zijn de oude wetten niet meer toereikend. Maar gelukkig leven we in Nederland en niet in Noord Korea of Saoudi Arabie :stout:

Maar gelukkig gaan we wel die kant op. :boogie:

sjaen
19-02-05, 12:22
Geplaatst door taouanza
Maar gelukkig gaan we wel die kant op. :boogie:

Goh, wat erg. Je zult hier maar wonen!

marlies255
19-02-05, 12:23
Geplaatst door sjaen
Goh, wat erg. Je zult hier maar wonen!

ja erg he??? :lol:

NIS
19-02-05, 13:48
Waarom zoeken ze het probleem in de verkeerde hoek?

Waarom niet:

Laten we wat minder met twee maatstafen werken en een beetje rechtvaardigheid..

Zal vast wel meewerken aan de radicalisering..

Het heeft geen invloed op mij, maar de meeste radicalen zoeken hier hun argumenten. Als de rest ziet, dat ze geen gelijk meer hebben, sterft het fenomeen af.. :kalasniko

barneveld
19-02-05, 17:44
stem alle straks op SGP dan zijn alle problemen opgelost

Marsipulami
19-02-05, 17:53
Geplaatst door barneveld
CDA: verplicht les over rechtsstaat op moslimscholen


UTRECHT (ANP) – De overheid moet islamitische scholen verplichten een vak op te nemen waarin ze leerlingen onderwijzen over de waarden van de Nederlandse rechtsstaat. Weigeren de scholen dat, dan moet hun bekostiging gestopt kunnen worden.



Achterlijke Hollanders toch, alsof waarden worden doorgegeven aan kinderen door een theoretische les op school.

sjaen
19-02-05, 21:46
Geplaatst door Marsipulami
Achterlijke Hollanders toch, alsof waarden worden doorgegeven aan kinderen door een theoretische les op school.

Tsss, nee dan die Belgen!

:rolleyes:


P.S. Hoeveel Christenen Moslim etc. etc. zijn dat alleen in theorie

:denk: