PDA

Bekijk Volledige Versie : Pensioen voor homo-priesters



Marsipulami
19-02-05, 17:08
Pensioen voor homo-priesters

woensdag, 16 februari 2005, 17.26 uur
De anglicaanse Kerk is verplicht pensioen uit te keren aan partners van homoseksuele geestelijken. Volgens de nieuwe Britse wet hebben geregistreerde partners dezelfde rechten als wettige echtgenoten. Dat meldt de Daily Telegraph.
De maatregel kan tot conflicten leiden met bisschoppen omdat homoseksuelen formeel nog van het priesterschap zijn uitgesloten. (KN)

marlies255
19-02-05, 17:38
geloof staat dus niet boven de wet!

Marsipulami
19-02-05, 17:42
Geplaatst door marlies255
geloof staat dus niet boven de wet!

Jawel hoor, iedereen die iets anders beweert is geen gelovige.

~Panthera~
19-02-05, 17:46
Gewoon Gelijke Behandeling, volgens de WET.
Heeft niets met geloof te maken.

marlies255
19-02-05, 17:48
Geplaatst door Marsipulami
Jawel hoor, iedereen die iets anders beweert is geen gelovige.

dat is wel heel snel geoordeeld! In mijn geval gaat jouw vlieger niet op.

marlies255
19-02-05, 17:49
Geplaatst door ~Panthera~
Gewoon Gelijke Behandeling, volgens de WET.
Heeft niets met geloof te maken.

daar denken de bisschoppen mogelijk anders over.

~Panthera~
19-02-05, 17:51
Geplaatst door marlies255
daar denken de bisschoppen mogelijk anders over.

Dan hebben ze pech, want ook die staan niet boven de wet. :D

Marsipulami
19-02-05, 17:57
Geplaatst door marlies255
dat is wel heel snel geoordeeld! In mijn geval gaat jouw vlieger niet op.

Dan ben je geen gelovige. Geen hoger gezag dan het gezag van God, ook geen grondwetten dus.

marlies255
19-02-05, 18:09
Geplaatst door ~Panthera~
Dan hebben ze pech, want ook die staan niet boven de wet. :D


inderdaad, pech voor de bisschoppen en gerechtigheid voor de homopriester en zijn vriend!

marlies255
19-02-05, 18:11
Geplaatst door Marsipulami
Dan ben je geen gelovige. Geen hoger gezag dan het gezag van God, ook geen grondwetten dus.

met jouw maatstaven en interpretatie van het geloof wil ik ook niets te maken hebben. Je bent intolerant en kunt zelf niet helder nadenken, alleen maar nawauwelen! :kotsen:

Marsipulami
19-02-05, 18:16
Geplaatst door marlies255
met jouw maatstaven en interpretatie van het geloof wil ik ook niets te maken hebben. Je bent intolerant en kunt zelf niet helder nadenken, alleen maar nawauwelen! :kotsen:

Hoezo intolerant ? Ik zei alleen dat de wet niet boven geloof kon staan. Heeft niks met intolerantie te maken dus.

Bofko
19-02-05, 18:23
Ik zie hier regelmatig gelovige pedante scherpslijpers roepen dat Gods wet boven de grondwet gaat. Alsof die 2 haaks op elkaar staan en je zou moeten kiezen.
Ik zou wel eens wat voorbeelden willen zien van haaks op elkaar staande wetten.

Marsipulami
19-02-05, 18:26
Geplaatst door Bofko
Ik zou wel eens wat voorbeelden willen zien van haaks op elkaar staande wetten.

Tijdens WOII zijn er mensen geweest die op grond van hun geloof de aangifteplicht van joden naast zich neer gelegd hebben (de wet dus) en joden hebben verborgen dikwijls op gevaar van eigen leven.


Vraag aan Marlies: Wie is in dit voorbeeld intolerant, het geloof of de wet ?

Bofko
19-02-05, 18:35
Geplaatst door Marsipulami
Tijdens WOII zijn er mensen geweest die op grond van hun geloof de aangifteplicht van joden naast zich neer gelegd hebben (de wet dus) en joden hebben verborgen dikwijls op gevaar van eigen leven.



:D . Wannabee martelaren hebben het niet gemakkelijk tegenwoordig.

En nu 1 uit het dagelijkse leven anno 2005 van je eigen, huidige Belgische grondwet.

Marsipulami
19-02-05, 18:38
Geplaatst door Bofko
:D . Wannabee martelaren hebben het niet gemakkelijk tegenwoordig.

En nu 1 uit het dagelijkse leven anno 2005 van je eigen, huidige Belgische grondwet.

OK, ik geef je deze wat meer recente, maar flagrante overtreding van gelovigen die op grond van hun geloof de wet aan hun laars lappen.



Duitse katholieke kerk start netwerk voor illegale migranten
Kwam tot stand onder impuls van bisschoppen

Geplaatst op 30/9 '04 om 15:53u
Door Theo Borgermans (Bron: EPD)


BONN (RKnieuws.net) - De Duitse katholieke Kerk heeft een netwerk voor de opvang en begeleiding van migranten die illegaal in Duitsland verblijven opgericht. Momenteel verblijven er naar schatting tussen het half en een miljoen illegalen in Duitsland.

Het nieuwe netwerk kwam tot stand onder impuls van de Duitse bisschoppen.

Peter Neher, de voorzitter van de Duitse afdeling van Caritas, noemt het een van de eerste prioriteiten van dit netwerk ervoor te zorgen dat hulp aan illegale inwijkelingen niet langer strafbaar blijft. Hij verwijst daarmee onder meer naar de Duitse meldingsplicht bij artsen, sociale werkers, leerkrachten en priesters. Volgens Neher kan die meldingsplicht niet gelden als men om humanitaire redenen bijstand verleent aan illegalen.

Bij de voorstelling van het project is er ook op aangedrongen dat men een of andere vorm van medische bijstand zou ontwikkelen voor mensen die illegaal in Duitsland verblijven.

Het platform van de Duitse katholieke organisatie wil er ook voor zorgen dat er in Kerk, politiek en samenleving een lobbygroep wordt geschapen voor mensen die feitelijk gezien rechteloos zijn. (tb)

marlies255
19-02-05, 18:39
Geplaatst door Marsipulami
Tijdens WOII zijn er mensen geweest die op grond van hun geloof de aangifteplicht van joden naast zich neer gelegd hebben (de wet dus) en joden hebben verborgen dikwijls op gevaar van eigen leven.


Vraag aan Marlies: Wie is in dit voorbeeld intolerant, het geloof of de wet ?

Ik vind jou intolerant. Jij kunt niet oordelen over andermans geloof. Jouw maatstaven zijn niet ieders maatstaven. Ik zou er bijna boos om kunnen worden dat je zegt dat ik "dus geen gelovige ben". Dàt vind ik dus intolerant.

Verder vind ik de vergelijking naar de WOII smakeloos. Dat heeft niets met wetten te maken maar met bezetting en andere verschrikkingen.

~Panthera~
19-02-05, 18:48
Geplaatst door Marsipulami
Tijdens WOII zijn er mensen geweest die op grond van hun geloof de aangifteplicht van joden naast zich neer gelegd hebben (de wet dus) en joden hebben verborgen dikwijls op gevaar van eigen leven.


In oorlog en liefde is alles geoorloofd, zeggen ze wel eens.

Marsipulami
19-02-05, 18:50
Geplaatst door marlies255
Ik vind jou intolerant. Jij kunt niet oordelen over andermans geloof. Jouw maatstaven zijn niet ieders maatstaven. Ik zou er bijna boos om kunnen worden dat je zegt dat ik "dus geen gelovige ben". Dàt vind ik dus intolerant.



Het is jouw volste recht om boos op mij te worden (kijk hoe tolerant ik ben). Ik zei dus dat geloof per definitie boven de wet staat anders is het geen geloof. Als jij die uitspraak op jou van toepassing vindt dan is dat jouw goed recht.


Verder vind ik de vergelijking naar de WOII smakeloos. Dat heeft niets met wetten te maken maar met bezetting en andere verschrikkingen.

Als Duitsland de oorlog gewonnen had, dan waren de kwaaien van vandaag de goeden en omgekeerd. Tijdens de bezetting golden er wetten en sommige gelovigen hebben die naast zich neer gelegd op grond van hun geloof. Daar gaat het om.


Verder hoef je geen 60 jaar terug te gaan om tolerante gelovigen te vinden die intolerante wetten overtreden. Ik herhaal het berichtje voor Bofko nog even dat je mogelijks gemist hebt.


Duitse katholieke kerk start netwerk voor illegale migranten
Kwam tot stand onder impuls van bisschoppen

Geplaatst op 30/9 '04 om 15:53u
Door Theo Borgermans (Bron: EPD)


BONN (RKnieuws.net) - De Duitse katholieke Kerk heeft een netwerk voor de opvang en begeleiding van migranten die illegaal in Duitsland verblijven opgericht. Momenteel verblijven er naar schatting tussen het half en een miljoen illegalen in Duitsland.

Het nieuwe netwerk kwam tot stand onder impuls van de Duitse bisschoppen.

Peter Neher, de voorzitter van de Duitse afdeling van Caritas, noemt het een van de eerste prioriteiten van dit netwerk ervoor te zorgen dat hulp aan illegale inwijkelingen niet langer strafbaar blijft. Hij verwijst daarmee onder meer naar de Duitse meldingsplicht bij artsen, sociale werkers, leerkrachten en priesters. Volgens Neher kan die meldingsplicht niet gelden als men om humanitaire redenen bijstand verleent aan illegalen.

Bij de voorstelling van het project is er ook op aangedrongen dat men een of andere vorm van medische bijstand zou ontwikkelen voor mensen die illegaal in Duitsland verblijven.

Het platform van de Duitse katholieke organisatie wil er ook voor zorgen dat er in Kerk, politiek en samenleving een lobbygroep wordt geschapen voor mensen die feitelijk gezien rechteloos zijn. (tb)

Bofko
19-02-05, 18:54
Geplaatst door Marsipulami
OK, ik geef je deze wat meer recente, maar flagrante overtreding van gelovigen die op grond van hun geloof de wet aan hun laars lappen.

Je praat hier niet over de grondwet, maar over beleid. Ik ben benieuwd naar de straffen die deze geestelijken opgelegd krijgen voor hun hulp aan illegalen.

Eigenlijk praat je gewoon over burgelijke ongehoorzaamheid. Komt vaker voor. En soms heel begrijpelijk. En ook bij ongelovigen , die volgen dan hun GEWETEN. Dus in die zin heeft dat weinig met Gods wetten te maken.

Marsipulami
19-02-05, 18:59
Geplaatst door Bofko
Je praat hier niet over de grondwet,

Tja, de grondwet is des mensens en kan theoretisch in strijd zijn met het geloof van een gelovige. Of ze dat in de praktijk is, dat betwijfel ik. Maar er zijn grondwetten te bedenken die strijdig zijn met geloof in God. Bv de landen die geen godsdienstvrijheid kennen.


Eigenlijk praat je gewoon over burgelijke ongehoorzaamheid.

Wat is het verschil tussen burgerlijke ongehoorzaamheid en het overtreden van wetten ?



Komt vaker voor. En soms heel begrijpelijk. En ook bij ongelovigen , die volgen dan hun GEWETEN. Dus in die zin heeft dat weinig met Gods wetten te maken.

Ik heb ook nergens gezegd dat God en mens het niet eens zouden kunnen zijn met elkaar.

marlies255
19-02-05, 19:04
Geplaatst door Marsipulami
Het is jouw volste recht om boos op mij te worden (kijk hoe tolerant ik ben). Ik zei dus dat geloof per definitie boven de wet staat anders is het geen geloof. Als jij die uitspraak op jou van toepassing vindt dan is dat jouw goed recht.




Goh wat tolerant. Het is niet aan jou om te bepalen wie wel of geen gelovige is of hoe de regels luiden óf om erover te (ver)oordelen. Dat is ieders persoonlijke zaak! Er zijn hier al genoeg mensen die imams of dominees napraten, dus bespaar me dat.
Verder kan ik me meer in het standpunt vinden van de burgerlijke ongehoorzaamheid. In WOII waren het immers niet onze wetten maar die van de bezetter.

Terug naar het artikeltje, ik ben blij voor die priesters en hun partners dat de wet boven het geloof staat.

Marsipulami
19-02-05, 19:07
Geplaatst door Bofko
Ik ben benieuwd naar de straffen die deze geestelijken opgelegd krijgen voor hun hulp aan illegalen.



"In Duitsland staat bijvoorbeeld 3 jaar gevangenisstraf op het helpen van 5 of meer illegalen bij hun verblijf. "

http://www.gebladerte.nl/10311l19.htm

Marsipulami
19-02-05, 19:13
Geplaatst door marlies255
Goh wat tolerant. Het is niet aan jou om te bepalen wie wel of geen gelovige is of hoe de regels luiden óf om erover te (ver)oordelen.

Ik heb over jou niks gezegd. Ik heb alleen gezegd dat geloof boven de wet staat.




Dat is ieders persoonlijke zaak!

Geloof is geen persoonlijke zaak, het heeft ook een objectieve zijde, je kan er niet alle kanten mee uit. Persoonlijke gedachtenspinsels en de individuele expressie van individuele emoties zijn nog geen geloof.

Bofko
19-02-05, 19:23
Geplaatst door Marsipulami
"In Duitsland staat bijvoorbeeld 3 jaar gevangenisstraf op het helpen van 5 of meer illegalen bij hun verblijf. "

http://www.gebladerte.nl/10311l19.htm

Dat staat ergens in een wetsartikel. Hebben ze die straf ook gekregen ?
Maar nu de praktijk. Uit hetzelfde artikel waar je hier de link van neerzet.


In België werden onlangs een dokter en een advocaat vervolgd wegens hulp aan illegalen. Zij hadden illegale verstekelingen bevrijd die in de kajuit van een schip opgesloten zaten met alleen een verfemmer voor hun behoeften. Illegale verstekelingen worden vaak aan boord opgesloten omdat de rederijen anders een boete krijgen voor het vervoeren van "ongedocumenteerden". De twee werden uiteindelijk vrijgesproken.

Voila de werking van de rechtsstaat. Wetten kunnen niet altijd tegenstrijdige en/of gecompliceerde situaties oplossen. Dat doet de rechter.

Om even de lijn vast te houden :
Je begint met de hoogdravende stelling dat Gods wetten boven de grondwet gaan.
In de realiteit blijkt dat niet meer te zijn dan burgerlijke ongehoorzaamheid (bijv. van een ongelovige). Als het het erop aankomt kiest de (seculiere) rechter op grond van humaniteit voor vrijspraak of een kleine symbolische boete.

~Panthera~
19-02-05, 19:25
Geplaatst door Bofko
Als het het erop aankomt kiest de (seculiere) rechter op grond van humaniteit voor vrijspraak of een kleine symbolische boete.

Goddank. :D

Bofko
19-02-05, 19:31
Geplaatst door ~Panthera~
Goddank. :D

Hij laat zich goddorie niet zo maar wegdrukken. :hihi:

Marsipulami
19-02-05, 19:31
Geplaatst door Bofko
Je begint met de hoogdravende stelling dat Gods wetten boven de grondwet gaan.
In de realiteit blijkt dat niet meer te zijn dan burgerlijke ongehoorzaamheid (bijv. van een ongelovige). Als het het erop aankomt kiest de (seculiere) rechter op grond van humaniteit voor vrijspraak of een kleine symbolische boete.


Je slaat wartaal uit en je antwoord niet op mijn vragen. Wat is het verschil tussen burgerlijke ongehoorzaamheid en wetten overtreden ?



Koppige bisschop


Geplaatst op 3/1 '02 om 0:00u
Van onze redactie


ROME (KerkNet/FIDES) - De katholieke hulpbisschop Joseph Zen Ze-Kiun van Hong Kong blijft volharden in de boosheid. Tegen alle overheidsrichtlijnen in blijft hij katholieke scholen opdragen hun deuren open te stellen voor vluchtelingen, ook zij die (nog) geen erkenning van de overheid kregen. Als dit burgerlijke ongehoorzaamheid is, dan moet het maar, zei de bisschop.

Hong Kong heeft onlangs zijn vluchtelingenwetgeving verstrakt. Daardoor kunnen illegale vluchtelingen, vaak uit het binnenland van China, niet meer in scholen terecht. Maar de bisschop is het oneens met die beslissing. Onder het Brits bewind was er nooit een probleem om hen onderwijs te geven en dat wordt ondertussen als een verworven traditie beschouwd. Onderwijs is een onvervreemdbaar mensenrecht en dat geldt dus ook onverkort voor kinderen van illegalen.
De beslissing van de bisschop leidt ongetwijfeld tot een rechtstreekse confrontatie met de overheid van Hong Kong. Het Bureau voor Veiligheid waarschuwde al dat iedereen die vluchtelingenkinderen in zijn school opneemt, strafrechterlijk zal vervolgd worden. De journaliste Ng Ngoi-yee noemde die beslissing in The South China Morning Post een regelrechte aanval op de bisschop “die zich niet door politieke, alleen door christelijke caritatieve gevoelens en zin voor sociale rechtvaardigheid laat leiden”.
De bisschop verwijt de huidige beleidslui, waarvan velen destijds zelf als vluchteling naar Hong Kong kwamen, vooral dat ze hun eigen geschiedenis vergeten zijn. Missionarissen in Hong Kong hebben het altijd al als hun plicht gezien om zo goed mogelijk onderwijs te geven aan iedereen. Zelfs aan de meest prestigieuze scholen van Hong Kong konden kinderen van illegalen terecht. “Vandaag vormen die oud-studenten de elite van Hong Kong. Ze zijn regeringsverantwoordelijken, wetgevers, besluitvormers of belangrijke zakenmensen. Nu keren ze zich tegen de hand die hen gevoed heeft als ze hem laten arresteren omdat hij onderwijs geeft aan mensen die geen erkende status hebben,” besluit Ng Ngoi-yee haar bijdrage.





Neem nou maar gewoon aan dat wetten mogelijks foute wetten zijn. Overal ter wereld heb je wetten die fout zijn tenzij je Nederland als de absolute eeuwige heilstaat ziet, waar de wet boven het persoonlijk geweten zou gesteld mogen worden.

~Panthera~
19-02-05, 19:33
Geplaatst door Bofko
Hij laat zich goddorie niet zo maar wegdrukken. :hihi:

;)

Bofko
19-02-05, 19:39
Geplaatst door Marsipulami
Wat is het verschil tussen burgerlijke gehoorzaamheid en wetten overtreden ?

Geen. Burgerlijke ongehoorzaamheid klinkt alleen wat onschuldiger.


Geplaatst door Marsipulami

Neem nou maar gewoon aan dat wetten mogelijks foute wetten zijn. Overal ter wereld heb je wetten die fout zijn tenzij je Nederland als de absolute eeuwige heilstaat ziet, waar de wet boven het persoonlijk geweten zou gesteld mogen worden.

Mee eens. Maar we zijn al zover dat het allemaal weinig met God te maken heeft.

Marsipulami
19-02-05, 19:54
Geplaatst door Bofko
Mee eens. Maar we zijn al zover dat het allemaal weinig met God te maken heeft.

Een gelovige is verplicht zijn/haar geweten te volgen. Wie zondigt tegen het geweten zondigt tegen God.

Ik zal je wat citaatjes uit de officiële RK kathechismus geven. Bij de katholieken staat Allah duidelijk boven de grondwet:

De burger is in geweten verplicht om de voorschriften van de burgerlijke overheid niet te volgen, wanneer deze zouden ingaan tegen de eisen van de zedelijke orde, tegen de fundamentele rechten van de menselijke persoon of tegen de leer van het evangelie. Het weigeren van gehoorzaamheid aan de burgerlijke overheid, wanneer haar eisen ingaan tegen de voorschriften van het juiste geweten, wordt gerechtvaardigd door het onderscheid tussen de dienst aan God en het dienen van de politieke gemeenschap "Geef aan de keizer wat de keizer toekomt en aan God wat aan God toekomt" (Mt. 22,21). "Men moet aan God meer gehoorzamen dan aan de mensen" (Hand 5,29).

http://www.rkdocumenten.nl/content.php?documentid=1&content=alinea&alinea=2242&marge=false

"In het diepste van zijn geweten ontdekt de mens een wet, die hij zichzelf niet stelt, maar waaraan hij moet gehoorzamen, en waarvan de stem, die hem steeds weer oproept om het goede te beminnen en het kwade te vermijden, op het juiste moment doorklinkt in de oren van zijn hart. (...) Want de mens heeft de door God geschreven wet in zijn hart. Het geweten is de meest verborgen kern en het heiligdom van de mens, waarin hij alleen is met God, wiens stem in hem weerklinkt".

http://www.rkdocumenten.nl/content.php?documentid=1&content=alinea&alinea=1776&marge=false#1776

Het morele geweten is een oordeel van de rede, waardoor de menselijke persoon de morele kwaliteit erkent van een concrete daad die hij gaat stellen of bezig is te stellen of gesteld heeft. In al wat hij zegt of doet, moet de mens trouw datgene volgen, waarvan hij weet dat het billijk en recht is. Door zijn gewetensoordeel ziet en erkent de mens de voorschriften van de goddelijke wet.

http://www.rkdocumenten.nl/content.php?documentid=1&content=alinea&alinea=1778&marge=false

De zonde is een vergrijp tegen de rede, de waarheid en het juiste geweten; ze is een tekort aan echte liefde tot God en tot de mensen, omwille van een ontaarde gehechtheid aan bepaalde goederen. Ze kwetst de natuur van de mens en tast de menselijke solidariteit aan. Ze is omschreven als "een woord, een daad of een verlangen in tegenspraak met de eeuwige wet".

http://www.rkdocumenten.nl/content.php?documentid=1&content=alinea&alinea=1849&marge=false

sjaen
20-02-05, 00:17
Alsof een atheist geen moreel geweten heeft.

Tssss

vlegeltje
20-02-05, 01:24
Geplaatst door Marsipulami
Je slaat wartaal uit en je antwoord niet op mijn vragen. Wat is het verschil tussen burgerlijke ongehoorzaamheid en wetten overtreden ?

Neem nou maar gewoon aan dat wetten mogelijks foute wetten zijn. Overal ter wereld heb je wetten die fout zijn tenzij je Nederland als de absolute eeuwige heilstaat ziet, waar de wet boven het persoonlijk geweten zou gesteld mogen worden.

Hear hear :duim:

Marsipulami
20-02-05, 09:19
Geplaatst door sjaen
Alsof een atheist geen moreel geweten heeft.

Tssss

Waar staat dat ergens ?

marlies255
20-02-05, 10:22
Geplaatst door Marsipulami
Een gelovige is verplicht zijn/haar geweten te volgen. Wie zondigt tegen het geweten zondigt tegen God.

Ik zal je wat citaatjes uit de officiële RK kathechismus geven. Bij de katholieken staat Allah duidelijk boven de grondwet:


http://www.rkdocumenten.nl/content.php?documentid=1&content=alinea&alinea=1849&marge=false

jaaaa hoor, weer wat standaard kopieer en plakwerk. God(!) zij dank leven we in Nederland niet naar de standaard letter van de kerk maar naar de wetten van onze samenleving.
Ik ben het echt méér dan zat dat sommigen hier altijd met van die standaard gekopieerde teksten komen om hun gelijk te behalen om of slecht gedrag te rechtvaardigen. "Kijk, hier is een tekst uit het jaar kruik waar het instaat, dus ik heb gelijk". Blijf maar lekker in je eigen kleine wereldje.

sjaen
20-02-05, 11:00
Geplaatst door Marsipulami
Waar staat dat ergens ?


"In het diepste van zijn geweten ontdekt de mens een wet, die hij zichzelf niet stelt, maar waaraan hij moet gehoorzamen, en waarvan de stem, die hem steeds weer oproept om het goede te beminnen en het kwade te vermijden, op het juiste moment doorklinkt in de oren van zijn hart. (...) Want de mens heeft de door God geschreven wet in zijn hart. Het geweten is de meest verborgen kern en het heiligdom van de mens, waarin hij alleen is met God, wiens stem in hem weerklinkt".

Flip
20-02-05, 11:45
Ik zou de slachtoffers van het Heilig Officie der Inquisitie wel eens willen vragen hoe ze denken over bemoeienis van de kerk met zaken die ze geen flikker aangingen.

Dat kerken, ondanks hun ethisch gruwelverleden, zich nu gaan bemoeien met zaken betreffende illegaliteit is volstrekt ongeloofwaardig. Dat men met dit linksige joris-goedbloed beleid meent te moeten scoren geeft alleen maar aan dat men vanuit een verloren positie opereert.

In Nederland hebben uitgeprocedeerde asielzoekers (de bulk van de illegalen) tot 14 mogelijkheden van bezwaar en beroep kunnen doorlopen (daarom is men hier ook zo lang in procedure).

Wanneer kerken blijk geven lak te hebben aan het uiteindelijk oordeel van de seculiere rechter, leidt deze handelwijze uiteindelijk tot een steeds slechtere positie van asielgerechtigden (nu en in de toekomst).

Marsipulami
20-02-05, 12:16
Geplaatst door sjaen
"In het diepste van zijn geweten ontdekt de mens een wet, die hij zichzelf niet stelt, maar waaraan hij moet gehoorzamen, en waarvan de stem, die hem steeds weer oproept om het goede te beminnen en het kwade te vermijden, op het juiste moment doorklinkt in de oren van zijn hart. (...) Want de mens heeft de door God geschreven wet in zijn hart. Het geweten is de meest verborgen kern en het heiligdom van de mens, waarin hij alleen is met God, wiens stem in hem weerklinkt".

Staat hier dan dat atheïsten geen geweten hebben ? Hier staat dat een mens Gods wil kan doen door naar/zijn geweten te luisteren. Over atheïsten wordt hier niets gezegd.

Marsipulami
20-02-05, 12:27
Geplaatst door Flip
Ik zou de slachtoffers van het Heilig Officie der Inquisitie wel eens willen vragen hoe ze denken over bemoeienis van de kerk met zaken die ze geen flikker aangingen.

Jah met anekdotes uit de grabbelton van duizenden jaren geschiedenis kan je alles en het tegendeel van alles bewijzen.


Dat kerken, ondanks hun ethisch gruwelverleden,

Oh ? Ik ben niet op de hoogte van deze evidentie.


zich nu gaan bemoeien met zaken betreffende illegaliteit is volstrekt ongeloofwaardig.

De kerken hebben nooit anders gedaan dan zorg gedragen voor mensen die uit de maatschappelijke boot vielen. In de tijd dat de subsidies voor de non-profitsector nog niet waren uitgevonden. Toen was de zorg voor bejaarden, gehandicapten, zieken, wezen, vluchtelingen, enz. de zorg van de kerken.


In Nederland hebben uitgeprocedeerde asielzoekers (de bulk van de illegalen) tot 14 mogelijkheden van bezwaar en beroep kunnen doorlopen (daarom is men hier ook zo lang in procedure).

Omdat men allerlei wetten bedenkt om vluchtelingen buiten en in de armoede te houden wil dat nog niet zeggen dat deze mensen geen recht hebben op een menswaardig bestaan.


Wanneer kerken blijk geven lak te hebben aan het uiteindelijk oordeel van de seculiere rechter, leidt deze handelwijze uiteindelijk tot een steeds slechtere positie van asielgerechtigden (nu en in de toekomst).

Ik ben samen met Bofko voor burgerlijke ongehoorzaamheid. Wetten die in strijd zijn met het persoonlijk geweten, die moet je gewoon negeren. Allah staat boven de wet.

sjaen
20-02-05, 12:41
Geplaatst door Marsipulami
Staat hier dan dat atheïsten geen geweten hebben ? Hier staat dat een mens Gods wil kan doen door naar/zijn geweten te luisteren. Over atheïsten wordt hier niets gezegd.

Ja dat staat er!

Want de mens heeft de door God geschreven wet in zijn hart. Het geweten is de meest verborgen kern en het heiligdom van de mens, waarin hij alleen is met God, wiens stem in hem weerklinkt".


De vraag is nu natuurlijk welke stem klinkt in de mens die niet in God gelooft!

Marsipulami
20-02-05, 12:54
Geplaatst door sjaen
De vraag is nu natuurlijk welke stem klinkt in de mens die niet in God gelooft!

Ik zal je wat helpen. Mogelijks heb je de citaten die ik aanhaalde een beetje selectief gelezen vanuit de conclusie die moest bewezen worden, nl dat gelovigen beweren dat niet-gelovigen geen geweten zouden hebben.

Ik herhaal dus volgend citaat uit de RK katechismus.


Het morele geweten is een oordeel van de rede , waardoor de menselijke persoon de morele kwaliteit erkent van een concrete daad die hij gaat stellen of bezig is te stellen of gesteld heeft.

sjaen
20-02-05, 13:26
Geplaatst door Marsipulami

Ik herhaal dus volgend citaat uit de RK katechismus.


Het morele geweten is een oordeel van de rede , waardoor de menselijke persoon de morele kwaliteit erkent van een concrete daad die hij gaat stellen of bezig is te stellen of gesteld heeft.

Amen

Het heeft wel zo'n kleine 600 jaar geduurd voor we (over 't algemeen genomen) zover zijn gekomen. Wat mij betreft mag de vrijheid van Godsdienst (is zelfs noodzakelijk) nog meer individualiseren.

Marsipulami
20-02-05, 13:55
Geplaatst door sjaen
Wat mij betreft mag de vrijheid van Godsdienst (is zelfs noodzakelijk) nog meer individualiseren.

Godsdienst en individualisme zijn tegengestelden. Geloof heeft altijd een gemeenschapsdimensie. Er wordt een groep (familie) geconstitueerd rond een gezamenlijke geloofsbelijdenis, een gezamenlijke rituele praxis en een gezamenlijke morele code.

sjaen
20-02-05, 14:01
Geplaatst door Marsipulami
Godsdienst en individualisme zijn tegengestelden. Geloof heeft altijd een gemeenschapsdimensie. Er wordt een groep (familie) geconstitueerd rond een gezamenlijke geloofsbelijdenis, een gezamenlijke rituele praxis en een gezamenlijke morele code.

Klopt, totdat je het nest verlaat en voor jezelf leert te denken!

rja2
20-02-05, 14:20
Geplaatst door Marsipulami
Ik heb over jou niks gezegd. Ik heb alleen gezegd dat geloof boven de wet staat.

Ik kan in de bijbel hele foute uitspraken vinden over vrouwen en homo's.

Genoeg uitspraken van katholieke geestelijken over homo's.

Als je echte volgeling van de katholieke kerk zou zijn, zou je tegen gelijke rechten voor homo's zijn.

Marsipulami
20-02-05, 15:21
Geplaatst door rja2
Ik kan in de bijbel hele foute uitspraken vinden over vrouwen en homo's.

Genoeg uitspraken van katholieke geestelijken over homo's.

Als je echte volgeling van de katholieke kerk zou zijn, zou je tegen gelijke rechten voor homo's zijn.

Met de bijbel kan je alle kanten uit als je er losweg wat citaten uitplukt. De bijbel moet geïnterpreteerd worden in a) zijn bijbelse context b) zijn historische context c) de uitspraken van het kerkelijk leergezag doorheen de geschiedenis tot de dag van vandaag.

rja2
20-02-05, 15:51
Geplaatst door Marsipulami
Met de bijbel kan je alle kanten uit als je er losweg wat citaten uitplukt. De bijbel moet geïnterpreteerd worden in a) zijn bijbelse context b) zijn historische context c) de uitspraken van het kerkelijk leergezag doorheen de geschiedenis tot de dag van vandaag.
Je lult er om heen Marsipulami, wat vindt je standpunt van de katholieke kerk over homo's ?

marlies255
20-02-05, 17:24
Geplaatst door rja2
Ik kan in de bijbel hele foute uitspraken vinden over vrouwen en homo's.

Genoeg uitspraken van katholieke geestelijken over homo's.

Als je echte volgeling van de katholieke kerk zou zijn, zou je tegen gelijke rechten voor homo's zijn.

weer zo'n domme uitspraak. Maar ga hier vooral je gang, er staan hier wel meer domme dingen dus het valt niet echt op.

Marsipulami
20-02-05, 17:59
Geplaatst door rja2
Je lult er om heen Marsipulami, wat vindt je standpunt van de katholieke kerk over homo's ?

Tja, dat is weer wat anders. Ik zal je het officiële standpunt van de RK kerk even mededelen. Men neme ter hand de Katechismus van de Katholieke Kerk:



Bij een niet gering aantal mannen en vrouwen is de homoseksuele neiging diepgeworteld. Zij kiezen niet zelf hun homoseksuele instelling uit; deze neiging, die objectief ongeordend is, betekent voor de meesten van hen een beproeving. Men moet deze mensen met respect, begrip en fijngevoeligheid behandelen. Men moet iedere vorm van onrechtmatige discriminatie vermijden. Ook deze mensen zijn geroepen om in hun leven de wil van God te volbrengen en - als zij christen zijn - de problemen die zij als gevolg van hun instelling ondervinden, te verenigen met het kruisoffer van de Heer.

Homoseksuele mensen zijn tot kuisheid geroepen. Door de deugd van zelfbeheersing, die hen tot innerlijke vrijheid opvoedt, eventueel met steun van een belangeloze, vriendschappelijke begeleiding, door het gebed en de genade van de sacramenten, kunnen en moeten zij geleidelijk en standvastig, voortgang boeken op de weg van de christelijke volmaaktheid.

http://www.rkdocumenten.nl/content.php?documentid=1&content=alinea_in_context&alinea=2357&jump=2357

De RK kerk zegt dus minstens drie dingen a) Homoseksuelen kiezen niet zelf voor hun aanleg (kan dus geen zonde zijn). b) verbod op discriminatie van homoseksuelen c) Het verbod op de homoseksuele praxis zelf.

Dat laatste kan voor sommigen moeilijk verteerbaar zijn maar daarvoor kan men verwijzen naar een andere passage inzake moreel handelen in dezelfde cathechismus:


De mens heeft het recht te handelen volgens zijn geweten en in vrijheid, ten einde persoonlijk morele beslissingen te nemen. "De mens mag niet gedwongen worden om tegen Zijn geweten in te handelen. Maar men mag hem ook niet beletten om volgens zijn geweten te handelen."

http://www.rkdocumenten.nl/content.php?documentid=1&content=alinea_in_context&alinea=1782#1782

Het Roomse standpunt is vrij rigide inzake homoseksualiteit maar sluit anderzijds mensen die er in eer en geweten anders over denken en aldus handelen, niet uit. Het is oerkatholiek te stellen dat inzake morele keuzes het persoonlijk geweten het laatste woord heeft. Dus ik zie niet waar het probleem zit.