PDA

Bekijk Volledige Versie : 4 en 5 mei



Don Vito
20-02-05, 21:20
Heeft de Nederlandse bevolking het recht om van allochtonen te vragen om de WO2 te herdenken op 4 en 5 mei?

Ik vind van niet.

die twee minuten stilte en de viering van de vrijheid is de grootste hypocriete statement in de Nederlandse samenleving.

Mag ervan ons verwacht worden om de vrijheid te vieren van landen als Engeland, Frankrijk, Belgie en Nederland die zelf toendertijd de helft van de weled bezeette en onderdruktte?

Don Vito
20-02-05, 21:33
Geplaatst door Alcibiades
Je zou de vraag ook anders kunnen stellen. Hebben personen die weigeren mee te doen aan onze feestdagen, onze doden niet wensen te herdenken en kennelijk helemaal geen gevoel hebben voor ons nationale verleden, wel iets te zoeken in Nederland?

Waarom niet? Moet elke inwoner van Nederland een Hypocriet zijn? Waar blijft het vrije denken ?

Julien
20-02-05, 21:34
Geplaatst door Don Vito
Mag ervan ons verwacht worden om de vrijheid te vieren van landen als Engeland, Frankrijk, Belgie en Nederland die zelf toendertijd de helft van de weled bezeette en onderdruktte?

:verward: dus je vindt dat allochtonen geen nederlanders zijn?? nou lekker racistisch ben jij.

ik als allochtoon heb nog wel dat beetje respect voor de Nederlandse doden.

Jez
20-02-05, 21:51
Geplaatst door Don Vito
Heeft de Nederlandse bevolking het recht om van allochtonen te vragen om de WO2 te herdenken op 4 en 5 mei?

Ik vind van niet.

Ik ook niet, maar speak for yourself.
Vorig jaar heb ik nog een gemeenschappelijke herdenking van Surinamers en Nederlanders gehad. Dus als jij je wilt isoleren, moet je dat zelf weten. Zolang er maar niet gevoetbald wordt met kransen en antisemitische opmerkingen worden gesist door ettertjes met bepaalde etnische achtergrond.

Don Vito
20-02-05, 22:02
Geplaatst door Alcibiades
Ik vind het hypocriet om je hele leven alleen maar om economische redenen in een land te wonen waarvan je de geschiedenis en de cultuur verafschuwt.

Als ik in Duitsland woonden had ik alles ook goed moeten keuren uit het verleden? Alleen omdat ik daar woon?

Julien:
Als ik elke dag zie hoe Marokkanen door de modder worden gehaals is het logisch dat ik geconfronteerd wordt met mijn identiteit en dat ij daar aab ga vast klampen.

Jez:

Het heeft niks te maken met geen repesct voor doden etc, de meeste waren burgers en hadden niks te maken met bezettingen. Het gaat om de principe dat de Vreiheid van hetwesten belangerijker is dan die van de rest van de wereld.

Jez
20-02-05, 22:08
Geplaatst door Don Vito
Het heeft niks te maken met geen repesct voor doden etc, de meeste waren burgers en hadden niks te maken met bezettingen. Het gaat om de principe dat de Vreiheid van hetwesten belangerijker is dan die van de rest van de wereld.

Hoezo belangrijker? 't Zijn gewoon onze Nationale Herdenkingsdagen, net als 25 februari of de Auschwitz-herdenking.

Dat jij er niks mee hebt, is jouw zaak. Er lopen nu al vele feestdagen van andere etnische groepen door elkaar heen in NL. Dat jij de Marokkanen weer een status aparte wilt bezorgen, verbaast me helemaal niet - maar de consequenties zijn voor jouzelf hoor, Grinch. Zolang onze herdenkingsdagen maar met rust worden gelaten en niet meer verstoord door niet-opgevoede Rif-Tokkies, interesseert het me geen fluit wat mensen als jij van onze herdenkingen vinden.

barfly
20-02-05, 22:12
Zolang autochtonen zich niet eens aan de 5 mei herdenking houden vind ik ook niet dat je allochtonen het moet opleggen.

Eigenlijk is het ook meer een stukje respect dat je voor mekaar hebt om dan ff een minuutje stil te zijn.

marlies255
20-02-05, 22:13
marokkanen behoorden overigens ook tot de gealieerden, daaronder zullen vast ook slachtoffers zijn gevallen.

Waarom zou je niet gedenken? We staan dan stil bij de doden zoals de joden, vrijheidsstrijders, roma en sinti, etc. Dit willen we nl. nooit meer.
Je leeft toch in de Nederlandse samenleving, dit hoort ook daarbij.

het is nu niet genoemd, maar meestal wordt het israel-palestina conflict erbij gehaald als reden om niet te gedenken. Maar dat heeft er helemaal niets mee te maken.

Maar als je persé niet wilt gedenken, doe dan niet maar ga niet provoceren en heb respect voor diegenen die dat wel willen doen.

Max Stirner
20-02-05, 22:15
Geplaatst door Don Vito
Als ik in Duitsland woonden had ik alles ook goed moeten keuren uit het verleden? Alleen omdat ik daar woon?

Julien:
Als ik elke dag zie hoe Marokkanen door de modder worden gehaals is het logisch dat ik geconfronteerd wordt met mijn identiteit en dat ij daar aab ga vast klampen.

Jez:

Het heeft niks te maken met geen repesct voor doden etc, de meeste waren burgers en hadden niks te maken met bezettingen. Het gaat om de principe dat de Vreiheid van hetwesten belangerijker is dan die van de rest van de wereld.


Alsof wij geinteresseerd zijn in jouw respect. Ga je lekker in een hoekje slachtoffertje spelen.....ook goed.

Dutchguy
20-02-05, 22:15
Geplaatst door Don Vito
Heeft de Nederlandse bevolking het recht om van allochtonen te vragen om de WO2 te herdenken op 4 en 5 mei?

Ik vind van niet.

die twee minuten stilte en de viering van de vrijheid is de grootste hypocriete statement in de Nederlandse samenleving.

Mag ervan ons verwacht worden om de vrijheid te vieren van landen als Engeland, Frankrijk, Belgie en Nederland die zelf toendertijd de helft van de weled bezeette en onderdruktte?

Niemand die jou dwingt om mee te doen met het herdenken. Ga lekker een krantje lezen of tv kijken of zo. :zwaai:

marlies255
20-02-05, 22:15
Geplaatst door Don Vito
Als ik in Duitsland woonden had ik alles ook goed moeten keuren uit het verleden? Alleen omdat ik daar woon?

.

Duitsland heeft spijt betuigd over de daden van toen en keuren het af. Duitsers gedenken ook.

Jez
20-02-05, 22:17
Vito's gewauwel is uberhaupt al achterhaald, want door dat stuitende gedrag van die mocro's op het Sierplein in Amsterdam zijn er vorig jaar allerlei initiatieven ontwikkeld om dat in de toekomst te voorkomen.
Zoals gezamenlijke herdenkingen: en dan herdenken de Marokkanen de Marokkaanse slachtoffers (anders kwamen ze niet) en doet de rest de universele herdenking - dat zijn alle slachtoffers wereldwijd van WO2.

kaaskop
20-02-05, 22:18
Geplaatst door Don Vito
Mag ervan ons verwacht worden om de vrijheid te vieren van landen als Engeland, Frankrijk, Belgie en Nederland die zelf toendertijd de helft van de weled bezeette en onderdruktte?

Nou wat doe jij dan tegen de bezetting van de Westelijke Sahara, de Koerdische kwestie en zo maar her en der wat mensenrechtenschendingen?

Jez
20-02-05, 22:21
Geplaatst door kaaskop
Nou wat doe jij dan tegen de bezetting van de Westelijke Sahara,

Doodzwijgen, ontkennen, verdraaien. Same old, same old.

freya
20-02-05, 22:23
Geplaatst door Don Vito
Heeft de Nederlandse bevolking het recht om van allochtonen te vragen om de WO2 te herdenken op 4 en 5 mei?

Ik vind van niet.

die twee minuten stilte en de viering van de vrijheid is de grootste hypocriete statement in de Nederlandse samenleving.

Mag ervan ons verwacht worden om de vrijheid te vieren van landen als Engeland, Frankrijk, Belgie en Nederland die zelf toendertijd de helft van de weled bezeette en onderdruktte?

Ach ik vind toch altijd wel een fijne gedachte dat we in ieder geval geen nazi-regime meer hebben hier.

Lees eens een boekje over vriend Adolf en denk dan nog eens na :moe:

Realiseer je dan dat er nog steeds ( een groeiend aantal?!) mensen zijn die hem een toffe peer vinden, met goeie ideeen en denk dan nog eens :moe: :moe:

En bedenk je dan op 4 en 5 mei hoe jouw leven er uit zou zien als deze mensen aan de macht zouden zijn :moe: :moe: :moe:

Verder ben je niks verplicht :zwaai:

kaaskop
20-02-05, 22:29
Geplaatst door Jez
Doodzwijgen, ontkennen, verdraaien. Same old, same old.

Yep en dan maar te pas en te onpas "hypocrisie!" opboeren.

Jez
20-02-05, 22:35
Geplaatst door kaaskop
Yep en dan maar te pas en te onpas "hypocrisie!" opboeren.

Och, dat geshop in de opportune supermarkt verbaast me allang niet meer.

Don Vito
20-02-05, 22:51
Geplaatst door Jez
Hoezo belangrijker? 't Zijn gewoon onze Nationale Herdenkingsdagen, net als 25 februari of de Auschwitz-herdenking. ..

Jij begrijpt mij punt niet, of je wilt het niet zien.


Geplaatst door Jez

\ interesseert het me geen fluit wat mensen als jij van onze herdenkingen vinden.

je regaaeert wel zer emotioneel voor iemand wie het niks kan schelen

Don Vito
20-02-05, 22:56
Geplaatst door marlies255
marokkanen behoorden overigens ook tot de gealieerden, daaronder zullen vast ook slachtoffers zijn gevallen.

Waarom zou je niet gedenken? We staan dan stil bij de doden zoals de joden, vrijheidsstrijders, roma en sinti, etc. Dit willen we nl. nooit meer.
Je leeft toch in de Nederlandse samenleving, dit hoort ook daarbij.

het is nu niet genoemd, maar meestal wordt het israel-palestina conflict erbij gehaald als reden om niet te gedenken. Maar dat heeft er helemaal niets mee te maken.

Maar als je persé niet wilt gedenken, doe dan niet maar ga niet provoceren en heb respect voor diegenen die dat wel willen doen.

Ditheeft niks te maken met de zionistische staat en Palestina maar bezetting en vrijheid.

Als erdan doden worden herdacht, waarom dan alleen de doden aan de eigen kant> En niet de doden die Nederland veroorzaakt heeft, door hetontnemen van andermans vrijheid?

Ik provoceerniemand, ik post alleen een stelling

Don Vito
20-02-05, 22:59
Geplaatst door kaaskop
Nou wat doe jij dan tegen de bezetting van de Westelijke Sahara, de Koerdische kwestie en zo maar her en der wat mensenrechtenschendingen?

A) waarom opeens dit?
B) ik ben falicant tegen elke Arabische regerin
C) Westelijke Saharheeft altijd Bij Marokko gehoord, lees de boeken maa rna.

marlies255
20-02-05, 23:03
Geplaatst door Don Vito
Ditheeft niks te maken met de zionistische staat en Palestina maar bezetting en vrijheid.

Als erdan doden worden herdacht, waarom dan alleen de doden aan de eigen kant> En niet de doden die Nederland veroorzaakt heeft, door hetontnemen van andermans vrijheid?

Ik provoceerniemand, ik post alleen een stelling

Nee, ik weet dat jij het israel-palestina conflict niet had aangehaald (die kritiek was ook niet voor jou) maar dat wordt wel vaak als reden aangevoerd om niet te herdenken.

Volgens mij worden alle doden van de oorlog herdacht, over welke doden die Nederland veroorzaakt heeft heb jij het dan??

Ik weet dat het een stelling is, maar wel een beetje een provocerende stelling. Geeft overigens niet, tegengeluid genoeg. Verder zijn er inderdaad in A'dam jongeren geweest die tijdens de herdenking gingen provoceren en achteraf met kransen gingen voetballen. Vandaar dat ik zeg, als men persé niet wilt gedenken, doe dat dan niet en laat anderen wel in rust gedenken.

Siah
21-02-05, 00:18
Geplaatst door Don Vito
Heeft de Nederlandse bevolking het recht om van allochtonen te vragen om de WO2 te herdenken op 4 en 5 mei?

Ik vind van niet.



dat wordt van bepaalde mensen verwacht!
(soiets gaan ze niet vragen omdat dat averecht gaat werken)

maar ik begrijp wat je ermee bedoelt.

vaak is dat eerder een aanval in de vorm van een 'vraag', 'verwachting' of 'herdenking'.. !
tis niet voor nix dat bv de marokaanse tieners toen tegen die bloemen gingen schoppen.

Dutchguy
21-02-05, 01:07
Geplaatst door Siah
dat wordt van bepaalde mensen verwacht!
(soiets gaan ze niet vragen omdat dat averecht gaat werken)

maar ik begrijp wat je ermee bedoelt.

vaak is dat eerder een aanval in de vorm van een 'vraag', 'verwachting' of 'herdenking'.. !
tis niet voor nix dat bv de marokaanse tieners toen tegen die bloemen gingen schoppen.

Ik vind het pure bull dat er een goede reden zou zijn waardoor wie dan ook met kransen zou moeten gaan voetballen. :kotsen:

Mark
21-02-05, 06:17
Ik ben ook niet voor die herdenkingen, dat kan best gebeuren in de familiekring van de slachtoffers. Verder is het vrij nutteloos, het heeft nog nooit een volgende oorlog tegen gehouden. Ook van die herdenkingen over de vermeende rol van Nederland in onderdrukkingen in het buitenland lijken mij nogal irrelevant nu.

duende
21-02-05, 07:13
Geplaatst door Don Vito
Heeft de Nederlandse bevolking het recht om van allochtonen te vragen om de WO2 te herdenken op 4 en 5 mei?

Ik vind van niet.

die twee minuten stilte en de viering van de vrijheid is de grootste hypocriete statement in de Nederlandse samenleving.

Mag ervan ons verwacht worden om de vrijheid te vieren van landen als Engeland, Frankrijk, Belgie en Nederland die zelf toendertijd de helft van de weled bezeette en onderdruktte?
Natuurlijk hoeven allochtonen geen doden te herdenken op 4 mei en geen bevrijding te vieren op 5 mei. Waarom zouden zij.
Maar er mag wel van ze verwacht worden dat ze het nodige respect in acht nemen voor de mensen die wel de doden willen herdenken.
Dus geen Marrokaans bruilofts getoeter als er 2 minuten stilte in acht genomen wordt.
Om het herdenken van de slachtoffers hypocriet te noemen vind ik onzin.
Er zijn veel Nederlanders gestorven in concentratie kampen en dan bedoel ik niet alleen joden maar ook mensen die in het verzet gezeten hebben. Dat mensen die doden herdenken is hun goed recht.
Besef je wel dat het grootste gedeelte van de west Nederlandse bevolking tegen het eind van de tweede wereld oorlog bijna crepeerden van de honger. Reden om flink feest te vieren toen de Duitse bezetter Nederland had verlaten.
Jouw ouders zijn waarschijnlijk niet in Nederland geboren dus je bent niet opgevoed met alle nare verhalen over die periode in Nederland.
Ik ben in 1956 geboren en er is mij door mijn ouders veel over deze nare tijd verteld. Een broer van mijn moeder is in concentratie kamp Neuengamme nabij Hamburg vermoord. Vaders van twee van mijn vriende hebben in Dachau en Oranienburg gezeten. En geloof me ze hebben daar een slechte tijd gehad.
Ik vergeef jou, je ontwetendheid, maar ik hoop wel dat je iets beter nadenkt voordat je met zulke stellingen komt. Ook moet je niet generaliseren er zijn zat Nederlanders die het niet eens waren met de koloniale politiek van de Nederlandse overheid.

papol
21-02-05, 07:21
Geplaatst door Don Vito
Heeft de Nederlandse bevolking het recht om van allochtonen te vragen om de WO2 te herdenken op 4 en 5 mei?

Ik vind van niet.

Idd bestaat er in Nederland het recht op vragen!!! Dat je ontkennend antwoord zal geen probleem zijn, echter de vraag impliceerd tegelijk dat er wel enig respect verwacht word voor de viering door anderen. Met andere woorden, je recht om te ontkennen impliceerd niet dat je het recht hebt de herdenking te provoceren ....




die twee minuten stilte en de viering van de vrijheid is de grootste hypocriete statement in de Nederlandse samenleving.

Mag ervan ons verwacht worden om de vrijheid te vieren van landen als Engeland, Frankrijk, Belgie en Nederland die zelf toendertijd de helft van de weled bezeette en onderdruktte?

Je argumentatie is geen antwoord op de vraag, je provoceerd door de redenen te ontkennen.

4 en 5 mei zijn herdenking en viering. Uit respect voor diegene die hun leven hebben gelaten, uit respect voor de vrijheid die het op had moeten leveren. Herdenken van alle slachtoffers, vieren zodat ze niet voor niets gestorven zijn. Uitsluitend ter nagedachtenis aan WO2 is al langer niet meer, er is veel meer ruimte voor persoonlijke invulling.

De essentie zou duidelijk moeten zijn, universeel zouden we hier feitelijk dat ene moement stil moeten blijven staan, omdat we wereldwijd nog steeds niets geleerd hebben.

vrijheid is een kostbaar goed.

Gr.P

freya
21-02-05, 10:13
Geplaatst door duende
Natuurlijk hoeven allochtonen geen doden te herdenken op 4 mei en geen bevrijding te vieren op 5 mei. Waarom zouden zij.
Maar er mag wel van ze verwacht worden dat ze het nodige respect in acht nemen voor de mensen die wel de doden willen herdenken.
Dus geen Marrokaans bruilofts getoeter als er 2 minuten stilte in acht genomen wordt.
Om het herdenken van de slachtoffers hypocriet te noemen vind ik onzin.
Er zijn veel Nederlanders gestorven in concentratie kampen en dan bedoel ik niet alleen joden maar ook mensen die in het verzet gezeten hebben. Dat mensen die doden herdenken is hun goed recht.
Besef je wel dat het grootste gedeelte van de west Nederlandse bevolking tegen het eind van de tweede wereld oorlog bijna crepeerden van de honger. Reden om flink feest te vieren toen de Duitse bezetter Nederland had verlaten.
Jouw ouders zijn waarschijnlijk niet in Nederland geboren dus je bent niet opgevoed met alle nare verhalen over die periode in Nederland.
Ik ben in 1956 geboren en er is mij door mijn ouders veel over deze nare tijd verteld. Een broer van mijn moeder is in concentratie kamp Neuengamme nabij Hamburg vermoord. Vaders van twee van mijn vriende hebben in Dachau en Oranienburg gezeten. En geloof me ze hebben daar een slechte tijd gehad.
Ik vergeef jou, je ontwetendheid, maar ik hoop wel dat je iets beter nadenkt voordat je met zulke stellingen komt. Ook moet je niet generaliseren er zijn zat Nederlanders die het niet eens waren met de koloniale politiek van de Nederlandse overheid.

:lole:

Aanvulling:
Op de school van mijn zoon wordt elk jaar een herdenking georganiseerd, na WOII is daar nl 1/3 deel van alle leerlingen niet meer teruggekomen uit de concentratiekampen.
Stel je even voor 1/3 van je schoolgenoten vermoord vanwege puur rascisme, als we dit soort dingen niet herdenken is er uiteindelijk niemand meer die het zich herinnert.
Dat is nu al te merken bij jonge mensen, die hebben een bepaalde gevoeligheid niet meer, vandaar dat er steeds vaker fascistoide/rascistische redeneringen voor zoete koek geslikt worden.

Don Vito
21-02-05, 11:28
Geplaatst door papol

vrijheid is een kostbaar goed.

Gr.P


Als dat zo is dat er zelfs een nationale feestdag voor moet komen, waarom bezetten we dan Indonesie voor zoveel honderd jaar? Waarom ontnamen wij hun vrijheid?

TonH
21-02-05, 12:01
HET LIED DER ACHTTIEN DOODEN

Een cel is maar twee meter lang
en nauw twee meter breed,
wel kleiner nog is het stuk grond,
dat ik nu nog niet weet,
maar waar ik naamloos rusten zal,
mijn makkers bovendien,
wij waren achttien in getal,
geen zal den avond zien.

O lieflijkheid van licht en land,
van Holland's vrije kust,
eens door den vijand overmand
had ik geen uur meer rust.
Wat kan een man oprecht en trouw,
nog doen in zulk een tijd?
Hij kust zijn kind, hij kust zijn vrouw
en strijdt den ijdlen strijd.

Ik wist de taak die ik begon,
een taak van moeiten zwaar,
maar't hart dat het niet laten kon
schuwt nimmer het gevaar;
het weet hoe eenmaal in dit land
de vrijheid werd geeerd,
voordat een vloekbre schennershand
het anders heeft begeerd.

Voordat die eeden breekt en bralt
het miss'lijk stuk bestond
en Holland's landen binnenvalt
en brandschat zijnen grond;
voordat die aanspraak maakt op eer
en zulk Germaansch gerief
ons volk dwong onder zijn beheer
en plunderde als een dief.

De Rattenvanger van Berlijn
pijpt nu zijn melodie, -
zoo waar als ik straks dood zal zijn
de liefste niet meer zie
en niet meer breken zal het brood
en slapen mag met haar-
verwerp al wat hij biedt of bood
die sluwe vogelaar.

Gedenkt die deze woorden leest
mijn makkers in den nood
en die hen nastaan 't allermeest
in hunnen rampspoed groot,
gelijk ook wij hebben gedacht
aan eigen land en volk -
er daagt een dag na elken nacht,
voorbij trekt iedre wolk.

Ik zie hoe't eerste morgenlicht
door 't hooge venster draalt.
Mijn God, maak mij het sterven licht-
en zoo ik heb gefaald
gelijk een elk wel falen kan,
schenk mij dan Uw gena,
opdat ik heenga als een man
als 'k voor de loopen sta.


Jan Campert

freya
21-02-05, 15:38
Geplaatst door Don Vito
Als dat zo is dat er zelfs een nationale feestdag voor moet komen, waarom bezetten we dan Indonesie voor zoveel honderd jaar? Waarom ontnamen wij hun vrijheid?

Even voor de goede orde: jij bent dus ook tegen het vieren van onafhankelijkheidsdag in Marokko?

Don Vito
21-02-05, 17:21
Geplaatst door freya
Even voor de goede orde: jij bent dus ook tegen het vieren van onafhankelijkheidsdag in Marokko?

Marokko bezette niemand toen zij werden bezet. Anders was het net zo hypocriet.

Voor de duidelijkheid: Nederland is netgoed mijn land als Marokko ik heb het voordeel om in twee culturen op te groeien. Wta voor de een geldt geldt ook voor de ander.

freya
21-02-05, 17:42
Geplaatst door Don Vito
Marokko bezette niemand toen zij werden bezet. Anders was het net zo hypocriet.


Ach de huidige bezetting van de Westelijke Sahara telt natuurlijk niet mee :zozo:

Don Vito
21-02-05, 17:44
Geplaatst door freya
Ach de huidige bezetting van de Westelijke Sahara telt natuurlijk niet mee :zozo:

Sinds wanneerwas de Westerlijke Sahara een staat? Hetheft ALTIJD tot het Marokkaanse koninkrijk gehoord.

freya
21-02-05, 17:50
Geplaatst door Don Vito
Sinds wanneerwas de Westerlijke Sahara een staat? Hetheft ALTIJD tot het Marokkaanse koninkrijk gehoord.

:moe:

papol
21-02-05, 17:52
Geplaatst door Don Vito
Als dat zo is dat er zelfs een nationale feestdag voor moet komen, waarom bezetten we dan Indonesie voor zoveel honderd jaar? Waarom ontnamen wij hun vrijheid?

Dat er ook nog zo iets is als leren van het verleden? Niet uitsluitend pronken, ook fouten toegeven hoort daarbij.

Bij de herdenking van Pearl Harbor zijn ook Japanners aanwezig, betreuren hun eigen maar vooral de Amerikaans slachtoffers. Verafschuwen de aanval destijds verricht.

Gr.P

Don Vito
21-02-05, 18:00
Geplaatst door freya
:moe:


Zoek het maar op


Waarom ik ook vind dat Europa tijdens WO2 kreeg wat het verdiende van Adolf:

Franse kolonialisten
De Franse overheersing begon rond 1830 met de bezetting van Algiers. Europa kreeg steeds meer invloed op Marokko, er werd in steden als Tanger, Algiers en Casablanca betaald met de Franse Franc. De Marokkaanse stammen hadden nog wel geprobeerd om de Fransen te verdrijven, maar onder leiding van Moulay Abd Er Rahman en Abd El Kader werden de Berberstammen verslagen. In 1844 moesten de Marokkanen een verdrag ondertekenen, waardoor ze de weg vrijmaakten voor de Franse bezetters, die ook Algerije wilden innemen. Op de conferentie van Algeciras in 1906 kreeg Frankrijk het protectoraat over Marokko, andere gebieden kwamen aan Spanje toe, maar Frankrijk breidde langzaam haar macht in de omliggende gebieden uit en in 1912 was een groot deel van Marokko onder Franse invloedssfeer. Het Rifgebergte kwam onder Spaanse bewind en Tanger werd een internationale tolvrije zone. De Franse generaal Lyautey, van 1912 tot 1925 resident-generaal in Marokko, was verantwoordelijk voor het protectoraat van het land. Er ontstonden opstanden tegen het Franse bewind door nationalistische groeperingen die naar onafhankelijkheid streefden. In de tweede wereldoorlog werd de rol van de Fransen verder verzwakt. Naast onderdrukking van het koloniaal bewind, dat veertig jaar duurde, hadden de Marokkanen er ook profijt van. De infrastructuur van het land verbeterde drastisch, er kwamen vliegvelden, bruggen, wegen, spoorlijnen, havens en dammen, gezondsheidscentra en andere voorzieningen.

marlies255
21-02-05, 18:56
Geplaatst door Don Vito
Zoek het maar op


Waarom ik ook vind dat Europa tijdens WO2 kreeg wat het verdiende van Adolf:



Echt te grof voor woorden, deze opmerking!

Julien
21-02-05, 20:09
Geplaatst door Don Vito
Zoek het maar op


Waarom ik ook vind dat Europa tijdens WO2 kreeg wat het verdiende van Adolf:

Franse kolonialisten
De Franse overheersing begon rond 1830 met de bezetting van Algiers. Europa kreeg steeds meer invloed op Marokko, er werd in steden als Tanger, Algiers en Casablanca betaald met de Franse Franc. De Marokkaanse stammen hadden nog wel geprobeerd om de Fransen te verdrijven, maar onder leiding van Moulay Abd Er Rahman en Abd El Kader werden de Berberstammen verslagen. In 1844 moesten de Marokkanen een verdrag ondertekenen, waardoor ze de weg vrijmaakten voor de Franse bezetters, die ook Algerije wilden innemen. Op de conferentie van Algeciras in 1906 kreeg Frankrijk het protectoraat over Marokko, andere gebieden kwamen aan Spanje toe, maar Frankrijk breidde langzaam haar macht in de omliggende gebieden uit en in 1912 was een groot deel van Marokko onder Franse invloedssfeer. Het Rifgebergte kwam onder Spaanse bewind en Tanger werd een internationale tolvrije zone. De Franse generaal Lyautey, van 1912 tot 1925 resident-generaal in Marokko, was verantwoordelijk voor het protectoraat van het land. Er ontstonden opstanden tegen het Franse bewind door nationalistische groeperingen die naar onafhankelijkheid streefden. In de tweede wereldoorlog werd de rol van de Fransen verder verzwakt. Naast onderdrukking van het koloniaal bewind, dat veertig jaar duurde, hadden de Marokkanen er ook profijt van. De infrastructuur van het land verbeterde drastisch, er kwamen vliegvelden, bruggen, wegen, spoorlijnen, havens en dammen, gezondsheidscentra en andere voorzieningen.

en wat verdienen die Arabieren dan? Zij hebben immers net als Frankrijk ook jullie land, marokko, veroverd en bezet. Sterker nog, dit niet-NoordAfrikaanse volk onderdrukt er nog steeds veel Berbers.

niet altijd zo huilen over Europa.

Julien
21-02-05, 20:20
Geplaatst door Jannes
En niet te vergeten de westelijke Sahara, dat door Marokko bezet wordt.

en vergeet niet dat Marokko vroeger ook Spanje heeft bezet.

Don Vito
22-02-05, 11:35
Marlies: De dode ten spijt, maar een kolonialisator moet ook realiseren wat hij anderen heft aangedaan. Na de WO2 werden veel kolonies onafhankelijk, mede door de oorlog

Jannes: Waarom heeft het geen zin? Het schijnt gewoon zo in Europ te zijn dat iets pas erg is, als het men hierzelf overkomt. Maarals zij het anderen aandoen dan komt er bla bla van hoe en waarom. Ik noem als voorbeeld 11 september. Westelijke Sahara is nooit een staat geweest, het heeft altijd tot de Marokkaanse koninkrijk gehoord. ( Wat geeft Europa het recht om stukken grond van anderen onafhanelijk te verklaren?)

Julien: Heel het Marokkaanse volk heeft lijdt onder de dictatuur, en nogmaals ik ben tegen elk Arabische regering.
Geen enkele Berber zou het betreuren dat de Arabieren hen de Islam hebben gebracht. De bezetting van Andalusie is niet te vergelijken met wat de Franssen/Nederlanders/Engelsen hebben gedaan (het voornamelijk uitzuigen van de kolonies). Maar Juliens school boeken beweren natuurlijk weer iets anders. Andalusie begon beschaafd te worden toen de Arabieren er pas kwamen, lees het maar na.

freya
22-02-05, 12:12
Don Vito: Jij gaat steeds voorbij aan het verhaal van de mensen die jou erop wijzen dat er op 4 en 5 mei gevierd wordt dat we niet meer onder een NAZIregime vallen en dat de doden die herdacht worden grotendeels slachtoffer waren van puur rascisme.

Jij gaat dus volledig voorbij aan de essentie die die dagen voor veel mensen hebben. Waarom kan je daar niet gewoon een beetje respect voor opbrengen ipv maar te blijven doorzeiken over kolonialisatie?

Don Vito
22-02-05, 12:14
Geplaatst door freya
Don Vito: Jij gaat steeds voorbij aan het verhaal van de mensen die jou erop wijzen dat er op 4 en 5 mei gevierd wordt dat we niet meer onder een NAZIregime vallen en dat de doden die herdacht worden grotendeels slachtoffer waren van puur rascisme.

Jij gaat dus volledig voorbij aan de essentie die die dagen voor veel mensen hebben. Waarom kan je daar niet gewoon een beetje respect voor opbrengen ipv maar te blijven doorzeiken over kolonialisatie?

Men gaat voorbij mijn punt en verwijt mij dingen als provoceren en geen respect tonen. Wie het wilt herdenken mag dat doen en ik val em niet lastig, ik vind het alleen hypocriet. En ik leguit waarom, dat hard klinkt kan ik begrijpen, maar dat betekent niet dat ik het voor me moet houden.

freya
22-02-05, 12:22
Geplaatst door Don Vito
Men gaat voorbij mijn punt en verwijt mij dingen als provoceren en geen respect tonen. Wie het wilt herdenken mag dat doen en ik val em niet lastig, ik vind het alleen hypocriet. En ik leguit waarom, dat hard klinkt kan ik begrijpen, maar dat betekent niet dat ik het voor me moet houden.

Wat wil je horen dan?

Omdat nederland ook gekolonialiseerd heeft zullen wij voortaan maar vergeten dat er hiet ooit een NAZIregime is geweest dat een hele bevolkingsgroep op basis van rassenwetten nagenoeg heeft uitgeroeid?

Je kunt geen appels met peren vergelijken, alleen maar omdat je je gelijk wilt halen.
De manier waarop jij aan bepaalde postst straal voorbij gaat vind ik idd respectloos.

Don Vito
22-02-05, 12:31
Geplaatst door freya
Wat wil je horen dan?

Omdat nederland ook gekolonialiseerd heeft zullen wij voortaan maar vergeten dat er hiet ooit een NAZIregime is geweest dat een hele bevolkingsgroep op basis van rassenwetten nagenoeg heeft uitgeroeid?

In plaats van de vrijheid te vieren, ff nadenken over de definitie van vrijheid. Dat vrijheid niet alleen iets is voor het westen. Als de Duitsers de WO2 herdenken, waarom het westen dan niet de kolonialsatie tijd en de misdrijven die daar toen hebben plaats gevonden? Als daar tijd aan wordt geschonken, allez....


Geplaatst door freya

Je kunt geen appels met peren vergelijken, alleen maar omdat je je gelijk wilt halen.
De manier waarop jij aan bepaalde postst straal voorbij gaat vind ik idd respectloos.

Appesl met peren? Ik dacht dat alle mensne gelijk waren en ieders vrijheid telt.

Zwarte Kat
22-02-05, 13:08
Geplaatst door Don Vito


Westelijke Sahara is nooit een staat geweest, het heeft altijd tot de Marokkaanse koninkrijk gehoord.

Kun je me dat ook aantonen dat West-Sahara altijd tot Marokko heeft toebehoord? Ik ben er namelijk zeer benieuwd naar want het is Marokko tot op de dag van vandaag niet gelukt om hun aanspraak op dit gebied te kunnen bewijzen.



( Wat geeft Europa het recht om stukken grond van anderen onafhanelijk te verklaren?)


Het was Marokko zelf die hun gelijk wilde halen bij het Internationale gerechtshof.
Niet Europa en niet West-Sahara vroegen daarom.
En in de 2e plaats is het niet Europa maar de Saharanen die met hun eigen staat (Sahrawi Arab Democratic Republic) onafhankelijk willen zijn van Marokko.

duende
22-02-05, 14:02
Geplaatst door Don Vito
Zoek het maar op


Waarom ik ook vind dat Europa tijdens WO2 kreeg wat het verdiende van Adolf:

Franse kolonialisten
De Franse overheersing begon rond 1830 met de bezetting van Algiers. Europa kreeg steeds meer invloed op Marokko, er werd in steden als Tanger, Algiers en Casablanca betaald met de Franse Franc. De Marokkaanse stammen hadden nog wel geprobeerd om de Fransen te verdrijven, maar onder leiding van Moulay Abd Er Rahman en Abd El Kader werden de Berberstammen verslagen. In 1844 moesten de Marokkanen een verdrag ondertekenen, waardoor ze de weg vrijmaakten voor de Franse bezetters, die ook Algerije wilden innemen. Op de conferentie van Algeciras in 1906 kreeg Frankrijk het protectoraat over Marokko, andere gebieden kwamen aan Spanje toe, maar Frankrijk breidde langzaam haar macht in de omliggende gebieden uit en in 1912 was een groot deel van Marokko onder Franse invloedssfeer. Het Rifgebergte kwam onder Spaanse bewind en Tanger werd een internationale tolvrije zone. De Franse generaal Lyautey, van 1912 tot 1925 resident-generaal in Marokko, was verantwoordelijk voor het protectoraat van het land. Er ontstonden opstanden tegen het Franse bewind door nationalistische groeperingen die naar onafhankelijkheid streefden. In de tweede wereldoorlog werd de rol van de Fransen verder verzwakt. Naast onderdrukking van het koloniaal bewind, dat veertig jaar duurde, hadden de Marokkanen er ook profijt van. De infrastructuur van het land verbeterde drastisch, er kwamen vliegvelden, bruggen, wegen, spoorlijnen, havens en dammen, gezondsheidscentra en andere voorzieningen.

En wat hebben Noorwegen, Rusland, Polen, Griekenland, Roemenie, Bulgarije en Tsjechoslowakije te maken met het koloniale verleden van De rest van Europa.
Je slaat hier echt de plank mis.
Het is net zoiets als zeggen dat Noord Afrika de Franse bezetting verdiend heeft.
Vind trouwens deze namen Moulay Abd Er Rahman en Abd El Kader niet bepaald Frans klinken.

Dutchguy
22-02-05, 14:43
Geplaatst door Don Vito
In plaats van de vrijheid te vieren, ff nadenken over de definitie van vrijheid. Dat vrijheid niet alleen iets is voor het westen. Als de Duitsers de WO2 herdenken, waarom het westen dan niet de kolonialsatie tijd en de misdrijven die daar toen hebben plaats gevonden? Als daar tijd aan wordt geschonken, allez....



Appesl met peren? Ik dacht dat alle mensne gelijk waren en ieders vrijheid telt.

Er is een aantal jaren geleden een monument opgericht ter herdenking van de slavernij, staat in Amsterdam.

Op school leerde ik al over de slavernij en ik neem aan dat dit nog steeds in het huidige lespakket aan de orde komt. Ik denk dat je nu nog moeilijk iemand zou kunnen vinden die de slavernij van toen in retrospect goedkeurt, evenals de kolonisaties. Het besef dat kolonisatie een fout in onze geschiedenis is is allang ingebed.

Daarom ben ik het eens met Freya dat je appels met peren vergelijkt. Het zou anders zijn als iedereen hier de kolonisaties en de slavernij ontkende maar dat doet niemand. Beetje wat jij trouwens wel doet waar het de West-Sahara betreft.

Julien
22-02-05, 14:44
Geplaatst door Don Vito
Men gaat voorbij mijn punt en verwijt mij dingen als provoceren en geen respect tonen. Wie het wilt herdenken mag dat doen en ik val em niet lastig, ik vind het alleen hypocriet. En ik leguit waarom, dat hard klinkt kan ik begrijpen, maar dat betekent niet dat ik het voor me moet houden.

ik begrijp wat je bedoelt, Don Vito. Maar je moet het niet raar vinden dat ik jou dan ook weer hypocriet vindt. Want ieder land heeft zich schuldig gemaakt aan misdaden, ook Marokko zoals al gezegd is. Dus dan snap ik niet waarom je als Nederlander niet Bevrijdingsdag kan herdenken?
Ik zou daar geen problemen mee hebben als ik in Marokko zou wonen, ook al weet ik dat Marokko zich in haar geschiedenis ook misdragen heeft.

En wat betreft die geschiedenisboekjes. Daar zijn de meningen erg over verdeeld. Volgens veel Spaanse geschiedenisboeken is de beschaving pas begonnen in Andalucie toen de Moren verslagen werden door Philippe.

freya
22-02-05, 15:02
Geplaatst door Don Vito
Ik dacht dat alle mensne gelijk waren en ieders vrijheid telt.

En waarom mogen Nederlanders dan niet hun bevrijding van een fascistisch regime herdenken en bewoners van andere landen wel hun onafhankelijksdag?

Don Vito
22-02-05, 16:53
Zwarte Kat

Ik kom terug op jouw stuk , om aan te tonen aan wie de Westerlijke Sahara toebehoorde en zelfs nog Mauretanie.

Dutchguy

Ik kan mij van mijn geschiedenis lessen herrinneren at er VOORNAMELIJK handel werd gedreven met Ooost Indie door de VOC.
Over de WIC, die verantwoordelijk was voor een groot deel van de slaven transport, was maaren parragraaf. En wat het ook nog was: Ze gingen voornamelijk in op de rol als rovers van vijandelijke schepen.
Mijn neefje uit Frankrijk leerde dat Marokko ene protectoraat was, hetstond alleen onder toezicht. Er werd hem verteld over hoie geweldig Lyautey wel nietwas. van mijn opa die er live bij aanwezig was hoor ik weerhele andere dingen. Erwerd hemm niet verteld overde massa slachting onderde Algerijnen e.d. Non, Ludovic Le Roi Du Soleille was belangerijker voor het Franse wij gevoel.
Het wordt nietontkend, maar er wordt ook geen aandacht aan besteed. En dat moetgedaan worden. De Nederlander, Fransman, Belg en Engelsman MOET weten wat zijn land heeftaangericht in het verleden om zo meerbegrip te tonen voor de huidige politieke situatie. Want geloof me het heeft zeker een verband.
Dus als jij vind datik appels metperen vergelijk, jouw recht.

Julien:
Heb ik ooit gezegd dat Marokko een heilig boontje is? Ik dacht dat ik jou al lang had duidlijk gemaakt wat mijn stand punt is tegen over Arabische regimes.
Het westen heeft eeuwen geleden de Islam tot haar vijand uit geroepen. Tuurlijk gaan ze roepen dat de Arabieren niets goeds hebben gedaan in Andalusie. Maarga eens terug in de tijd en vergelijk. Men geloofde in die tijd dat Pest van de Joden kwam terwijl erin Andalusie al ziekenhuizen. Men had al medische enceclopedieen terwijl men hier bdachtdat je ziek kom worden van water, dus wie heeft wie beschaving gebracht? Als er een achterlijk volk toender tijd was dan waren het wel de Europeanen. Vergelijk maareens steden als London, Parijs en Rome uit de middeleeuwen maar met Damascus, Cairo, Bagdad en Fes ( waar al ziekenhuizen en Universiteiten stonden),

Freya
Wannerheb ik beweerd dat dat niet mag? Lees eens ff terug, voordat jij mij weer gaat beschuldigen van dat IK posts straal voorbij ga

Julien
22-02-05, 20:27
Geplaatst door Don Vito
Julien:
Heb ik ooit gezegd dat Marokko een heilig boontje is? Ik dacht dat ik jou al lang had duidlijk gemaakt wat mijn stand punt is tegen over Arabische regimes.
Het westen heeft eeuwen geleden de Islam tot haar vijand uit geroepen. Tuurlijk gaan ze roepen dat de Arabieren niets goeds hebben gedaan in Andalusie. Maarga eens terug in de tijd en vergelijk. Men geloofde in die tijd dat Pest van de Joden kwam terwijl erin Andalusie al ziekenhuizen. Men had al medische enceclopedieen terwijl men hier bdachtdat je ziek kom worden van water, dus wie heeft wie beschaving gebracht? Als er een achterlijk volk toender tijd was dan waren het wel de Europeanen. Vergelijk maareens steden als London, Parijs en Rome uit de middeleeuwen maar met Damascus, Cairo, Bagdad en Fes ( waar al ziekenhuizen en Universiteiten stonden),


o.k. dus uiteindelijk is elk land dat Bevrijdingsdag viert, hypocriet.

en ik vind dat je een te geromantiseerd beeld hebt over de islamitische overheersing van Andalucie. De christenen die daar woonden moesten veel rechten inleveren, moesten meer belasting betalen en sommigen werden lijfeigenen van moslims. De enige groep die er op vooruitging waren de joden..want de moslims waren in die tijd een stuk minder antisemitisch dan de christenen. maar das dan ook het enige.

Je hebt gelijk dat de Islamitische wereld een stuk verder ontwikkeld was in de Middeleeuwen dan europa. Daar is pas rond de 14e/15e eeuw verandering in gekomen. Wel heeft Europa in de Middeleeuwen de basis gelegd voor de latere wereldsuperieuriteit.

Europa heeft qua wetenschap en handel ontzettend veel aan de islamitische wereld te danken..maar daar was echt geen bezetting van Spanje voor nodig. Steden als Venetië, Marseille, Lissabon etc. zijn opgebloeid dankzij de islamitische wereld, maar ze zijn nooit door ze bezet. Dus het is een non-argument om te zeggen dat de Moorse bezetting van Spanje beter was voor Spanje. Zo denken sommige Fransen ook over de bezetting van Marokko (infrastructuur, rechtspraak, taal etc.) maar dat vind ik ook onzin.