PDA

Bekijk Volledige Versie : Grote peiling: Twee op drie Israëliërs voor terugtrekking



IbnRushd
21-02-05, 16:02
Grote peiling: Twee op drie Israëliërs voor terugtrekking
Uitgegeven op 21 februari 2005 om 16:16 uur

Twee van de drie Israëliërs steunen de terugtrekking van de Gazastrook en de vier nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever die komende zomer plaatsvindt. Dat blijkt uit wat het grootste opinieonderzoek over het onderwerp wordt genoemd.

Aan de niet-representatieve, telefonische enquête deden 93.955 volwassenen mee. In Israël wonen 6,6 miljoen mensen. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 13 en 17 februari en bestond uit één vraag: ,,Bent u voor of tegen de terugtrekking uit de Gazastrook?" Maandag bleek dat 68 procent van de Israëliërs het plan steunt en 32 procent het plan verwerpt.

Volgens de organisatie Keshet, die het onderzoek uitvoerde, is de foutmarge 0,5 procent en is er nog nooit een zo groot onderzoek gedaan naar deze kwestie. Uit allerlei opinieonderzoeken uitgevoerd door de pers, gewoonlijk onder zo'n duizend mensen, komt naar voren dat ongeveer 65 procent van de ondervraagden het terugtrekkingsplan steunt.


www.nieuws.nl

Flip
21-02-05, 16:09
Natuurlijk weer zo'n jodenstreek om iedereen zand in de ogen te strooien :rolleyes:

Al Sawt
21-02-05, 19:28
Geplaatst door Flip
Natuurlijk weer zo'n jodenstreek om iedereen zand in de ogen te strooien :rolleyes: Misschien wel! Want stel de volgende vraag: Bent u ook voorstander van ontmanteling van alle Joodse nederzettingen en herplaatsing van Joodse kolonisten in Israel?


Dan krijg je Nee als antwoordt!

rja2
21-02-05, 21:30
Geplaatst door Al Sawt
Misschien wel! Want stel de volgende vraag: Bent u ook voorstander van ontmanteling van alle Joodse nederzettingen en herplaatsing van Joodse kolonisten in Israel?


Dan krijg je Nee als antwoordt!
Vrede krijgt je in kleine stapjes.

Het is een stap, de rest is voor de toekomst.

Al Sawt
22-02-05, 00:28
Geplaatst door rja2
Vrede krijgt je in kleine stapjes.

Het is een stap, de rest is voor de toekomst. Vrede kan je in bepaalde gevallen alleen afdwingen! En Israel is zo`n geval!

sjaen
22-02-05, 10:46
Geplaatst door Al Sawt
Vrede kan je in bepaalde gevallen alleen afdwingen! En Israel is zo`n geval!

Stel je voor Vrede tussen Israel en Palestina.

Al Sawt
22-02-05, 23:13
Geplaatst door sjaen
Stel je voor Vrede tussen Israel en Palestina. Hoe moet ik het voorstellen, Sjaen?

Een rechtvaardige vrede, met Oost-Jeruzalem als hoofdstad van een soevereine Palestijnse stad en met terugkeer van alle Palestijnse vluchtelingen.

Of vrede zonder de drie punten?

sjaen
22-02-05, 23:39
Geplaatst door Al Sawt
Hoe moet ik het voorstellen, Sjaen?

Een rechtvaardige vrede, met Oost-Jeruzalem als hoofdstad van een soevereine Palestijnse stad en met terugkeer van alle Palestijnse vluchtelingen.

Of vrede zonder de drie punten?

Dat maakt voor mijn vraagstelling toch niets uit.
Het uitgangspunt van mijn vraag is .....vrede, dus wat dan Al Sawt?

Al Sawt
23-02-05, 00:46
Geplaatst door sjaen
Dat maakt voor mijn vraagstelling toch niets uit.
Het uitgangspunt van mijn vraag is .....vrede, dus wat dan Al Sawt? Als het een rechtvaardige vrede wordt, dan zal ik binnen mijn eigen gemeenschap op een eiland komen, met bar weinig sympathisanten.

Maar rechtvaardig in zin, dat alle Palestijnse vluchtelingen mogen terugkeren naar hun geboortegrond, ontmanteling van alle Joodse nederzettingen, teruggave van Golan, terugtrekking van militairen uit WB en Gaza en daarmee een Soevereine Palestijnse staat toe staan met Oost Jeruzalem als hoofdstad en vrijlaten van alle Palestijnen in Israelische detentie.

Maar het staat vast dat meeste van al die voorwaarden, nooit door Israel zullen worden ingewiligd.

sjaen
23-02-05, 08:09
Geplaatst door Al Sawt
Als het een rechtvaardige vrede wordt, dan zal ik binnen mijn eigen gemeenschap op een eiland komen, met bar weinig sympathisanten.

voor ik de verkeerde conclusie trek kun je dit even toelichten?


Maar rechtvaardig in zin, dat alle Palestijnse vluchtelingen mogen terugkeren naar hun geboortegrond, ontmanteling van alle Joodse nederzettingen, teruggave van Golan, terugtrekking van militairen uit WB en Gaza en daarmee een Soevereine Palestijnse staat toe staan met Oost Jeruzalem als hoofdstad en vrijlaten van alle Palestijnen in Israelische detentie.

Maar het staat vast dat meeste van al die voorwaarden, nooit door Israel zullen worden ingewiligd.

Nogmaals, het is irrelevant voor mijn vraagstelling onder welke condities er vrede is gesloten.Dat beslissen alleen de palestijnen en israeliers.

micha4
23-02-05, 09:24
Als ex- Nederlander die sinds jaren in Israel woont, begrijp ik de tegenstelling tussen het voorstander zijn van ontruimen van Aza en het niet willen terugtrekken uit alle nederzettingen. Een deel van de nederzettingen (vooral stedelijke nederzettingen als buitenwijk van Jeruzalem en in de directe omgeving van die stad) zijn volkomen onderdeel van Israel geworden. Hetzelfde geldt voor nederzettingen net over de groene lijn of voor nederzettingen die in de Onafhankelijkheidsoorlog van 1948 door de Jordaniers op de Joden werden veroverd.

Voordat men overweegt om dat soort nederzettingen te ontruimen, moet duidelijk zijn dat wij niet door de palestijnen in de maling worden genomen. De Mossad (veiligheidsdienst) wijst ons er op dat de terroristen (net als wij overigens) deze wapenstilstand gebruiken om ven op adem te komen om straks weer vol goede moed de moordpartij voort te zetten. De militaire inlichtingen dienst beoordeelt de ontwikkelingen gunstiger. Abbas pakt de terroristen aan en bewaakt de grenzen met Israel. Dus de vrede krijgt een kans.

Ik moet het allemaal nog maar zien. Ik ben voorstander van het terugtrekken uit Aza. Maar als de raketten weer op Sderot in de Negev gaan vallen (aan onze kant van de grens) zullen we toch echt het leger er weer in moeten zenden. We laten niet met ons sollen.

Uiteindelijk vind ik dat wij terug moeten naar de wapenstilstandsgrenzen van 1949. Daar waar wij nederzettingen annexeren moet een gelijkwaardige landruil plaatsvinden. Ik zie de West Bank liever teruggaan naar Jordanie, maar als de Jordaniers en de Palestijnen daar een Palestijnse staat willen stichten, moeten ze dat vooral niet laten. Het is hun gebied en het interessert mij geen bal wat ze er mee doen. Zolang wij maar rust hebben.

En wat betreft de terugkeer van de vluchtelingen van 1948. Onbespreekbaar. Wij hebben van 1880 tot 1948 gewapende problemen met die mensen gehad en hun terugkomst zou betekenen dat wij de macht in Israel kwijd zijn. Goede compensatie voor hun bezittingen moet er komen, maar terugkeer is onbespreekbaar.

Wij hebben trouwens ook claims op de bezittingen van Joden uit Arabische landen. Die claims zijn ook fors. Het aantal gevluchte en verdreven Palestijnen en het aantal Joden die met achterlating van al hun bezittingen uit Arabische landen naar Israel kwam is nagenoeg gelijk.

Micha