PDA

Bekijk Volledige Versie : "Net als de nazi's leren protestanten hun kinderen andersdenkenden te haten"



Marsipulami
21-02-05, 23:24
Iers president vergelijkt protestanten met nazi's

BRUSSEL - ,,In Noord-Ierland wordt kinderen aangeleerd katholieken te haten. Net als de nazi's hun kinderen ooit irrationele jodenhaat bijbrachten.'' Als slip of the tongue kan de vergelijking tellen. Zeker als die van Mary McAleese komt, de president van de republiek Ierland.



McAleese is de eerste Ierse president die in Noord-Ierland geboren en getogen is. Van haar wordt verwacht dat zij beter dan wie ook weet wat gevoelig ligt bij katholieken en protestanten, die na dertig jaar burgeroorlog in een delicaat vredesproces verwikkeld zijn. Dat sommige Noord-Ierse katholieken zich identificeren met het lot van de Palestijnen en de protestanten ze ,,Israėlische bezetter'' noemen, was bekend. De vergelijking met nazi's en joden is nieuw.

De president deed de uitspraak voor zij de herdenking van zestig jaar Auschwitz bijwoonde. De protestantse politici schoten uit hun vel, vooral omdat excuses nog even op zich lieten wachten.

Dat de katholieke McAleese aanstaande donderdag de extreem-protestantse, loyalistische Shankill-wijk in Belfast zou bezoeken, goot nog meer olie op het vuur. De protestantse partijen lieten weten dat de Ierse president de Shankill voorlopig beter mijdt. Excuses niet aanvaard.

,,Ik had er nog moeten bijzeggen dat katholieken met hun kinderen hetzelfde doen, want de verdeeldheid is in Noord-Ierland uiteraard een probleem van beide partijen.'' Niet goed genoeg om het Shankill-bezoek te redden. En dus blijft Mary donderdag gewoon thuis.

(iro)


22/02/2005 (iro)

©Copyright De Standaard

Mark
22-02-05, 06:26
poeh man, ik moest vanmorgen voor een stoplicht wachten... ik voelde me net een palestijn bij een israelische roadblock.

En in de lift naar boven was het druk! het leek wel een trein naar Auswitz!

Vanmiddag ga ik de strijd aan tegen de duitse bezetters (ligstoelen bij het zwembad)

:cool:

observer
22-02-05, 08:16
beetje kromme vergelijking

noord ierland is 75% protestant
heel ierland is 80% ofzo katholiek

en dat is de reden waarom noord ierland niet bij ierland wil omdat ze bang zijn om door de papen te worden weggevaagd

dus de protestanten wonen min of meer op de gaza van ierland

en net als de bewoners van gaza leren ze de vijand haten