PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikanen onderhandelen met Iraakse terroristen over terugtrekking



Spoetnik
22-02-05, 09:50
Americans and rebels begin talks on timetable for withdrawal from Iraq
By Patrick Cockburn

22 February 2005

American officials are talking to negotiators from the anti-US resistance in Iraq, whom they have denounced in the past as foreign fighters and remnants of Saddam Hussein's regime.

Insurgent leaders and Pentagon officials have confirmed to Time magazine that talks have taken place for the first time in the heavily fortified Green Zone in Baghdad.

The Sunni guerrillas want a timetable for a US withdrawal, first from Iraqi cities and then from the country as a whole. American officials aim to see if they can drive a wedge between nationalist guerrillas and fanatical Islamist groups.

Abu Marwan, a resistance commander, is quoted as saying that the insurgents want to "fight and negotiate". They are modelling their strategy on that of the IRA and Sinn Fein in Northern Ireland. This means creating a united political organisation with a programme opposed to the US occupation.

US military commanders are now dubious about the chances of winning an outright military victory over the Sunni rebels who have a firm core of supporters among the five million-strong Sunni Muslim community. The US military has lost 1,479 dead and 10,740 wounded in Iraq since the invasion began in March 2003.

The talks so far are tentative but they indicate a recognition on the part of the US that it will need a political solution. Those willing to sit down with US diplomats and officials are "nationalists" composed primarily of former military and security officers from Saddam's Hussein's government.

The Iraqi resistance is highly fragmented and regionalised. Groups often only exist in a single city. In guerrilla warfare this may be an advantage since no command structure can be penetrated or disrupted.

The speed with which the insurgents became so effective after the American invasion is explained by many of the fighters being professional soldiers, and their being unemployed after the Iraqi army was dissolved in May 2003.

The Islamist groups, of which the most notorious and heavily publicised is that led by Abu Musab al-Zarqawi, have no intention of talking and have threatened to kill those who do. The cells behind the devastating suicide-bombing campaign are openly sectarian, targeting the Shia Muslim community as they pray or march in religious processions.

The fundamentalist militants believe that Iraq is an ideal location to fight the US. They have local sympathisers and can use the long, open borders with Saudi Arabia, Jordan and Syria which are impossible to police. They are also well financed in a deeply impoverished country.

The slaughter of Shia civilians by suicide bombers has made it very difficult for the resistance to claim that it is a nationalist insurgency representing all Iraqis against the occupation. After six months of suicide bombings orchestrated from Fallujah against young army and police recruits, most Shia Muslims in Baghdad were delighted when the US Marines largely destroyed the city last November.

A problem for the US and the interim Iraqi government is that it is unclear if self-declared leaders of the resistance possess the authority that they claim. No less than 38 Sunni groups have said that they have carried out attacks on US forces. Many have only a shadowy existence.

There are signs that the different groups are trying to combine militarily and politically. Just as the US Marines were storming Fallujah in November the fighters in the largely Sunni Arab city of Mosul united to take it over. When the US Army counter-attacked, they did not stand and fight but melted away. Some nationalist groups in Mosul went out of their way to show that they were not sectarian by freeing a Christian businessman held by kidnappers. But, when the US Army damaged two mosques, another resistance cell responded by blowing up two Christian churches.

The new Iraqi government about to take office after the election on 30 January will be ambivalent about talks between the US and the resistance. A Shia-Kurdish administration is unlikely to have much sympathy with Sunni fanatics and former Baath party officials who persecuted them for years.

The new Iraqi army reflects this political make-up, being reliant on Kurds and Shias. It is too weak to withstand the onslaught of the insurgents without the backing of the US Army. It will therefore be impossible for the US to withdraw as the resistance demands.
http://news.independent.co.uk/world/middle_east/story.jsp?story=613492

Overigens, Sermour Hersch zal binnenkort waarschijnlijk een artikel publiceren waaruit blijkt dat de verkiezingsuitslagen in Iraq zijn gemanipuleerd.

Simon
22-02-05, 09:58
Wel een interessante ontwikkeling. Ik denk dat daarmee wel enig succes te behalen valt. Het is voor mij moeilijk voorstelbaar dat alle partijen die nu tegen de VS vechten in Irak de aanslagen steunen op mede-Irakezen. En wellicht als het duidelijker is dat de VS zich gaan terugtrekken dat dan ook die extremisten beter zijn aan te pakken. Aan de andere kant kan ook best een burgeroorlog uitbreken.

Spoetnik
22-02-05, 10:13
De Amerikanen gaan zich echt niet terugtrekken hoor.

Er is nog meer werk te verzetten in het Midden-Oosten, zoals Syrie en Iran.

Wat wel opvallend is, is dat ze bezig zijn te onderhandelen met terroristen, iets waarvan de Amerikanen zeiden dat ze dat nooit zouden doen. Dat kan er op duiden dat het verzet een stuk heviger is dan dat de Amerikanen willen toegeven.

Een burgeroorlog zal er niet uitbreken in Iraq, want je zal zien dat de Koerden binnenkort de onafhankelijkheid uit roepen, met de steun van de VS. Dit zal de Turken enorm boos maken, maar dat Bush niets uit, want If you are not with us, you are with the terrorists. Wat je dan dus krijgt is burgeroorlogen in het midden-oosten.

Dutchguy
22-02-05, 10:18
Geplaatst door Spoetnik

Wat wel opvallend is, is dat ze bezig zijn te onderhandelen met terroristen, iets waarvan de Amerikanen zeiden dat ze dat nooit zouden doen. Dat kan er op duiden dat het verzet een stuk heviger is dan dat de Amerikanen willen toegeven.



Dat kan er juist ook wel op duiden dat ze snel weg willen. De oorlog en de nasleep daarvan kost de USA zoveel geld dat ze op een gegeven moment de boel gewoon niet meer kunnen financieren.

IbnRushd
22-02-05, 10:20
Geplaatst door Spoetnik
Americans and rebels begin talks on timetable for withdrawal from Iraq
By Patrick Cockburn

22 February 2005

....................

The Islamist groups, of which the most notorious and heavily publicised is that led by Abu Musab al-Zarqawi, have no intention of talking and have threatened to kill those who do. The cells behind the devastating suicide-bombing campaign are openly sectarian, targeting the Shia Muslim community as they pray or march in religious processions.

........................



Er valt weinig te onderhandelen met Abu Zarqawi, en zeker als we over mythe spreken.

IbnRushd
22-02-05, 10:22
Geplaatst door Dutchguy
Dat kan er juist ook wel op duiden dat ze snel weg willen. De oorlog en de nasleep daarvan kost de USA zoveel geld dat ze op een gegeven moment de boel gewoon niet meer kunnen financieren.

'We hebben 200 miljard uitgegeven om Irak te vernietigen. Nu moeten we 200 miljard geven om het weer op te bouwen. En waarom? Om een speld in een hooiberg te vinden' , aldus Ted Turner, grondlegger van CNN, twijfelt aan het nut van de oorlog in Irak.

bron: metro

mark61
22-02-05, 15:05
Geplaatst door Spoetnik
Abu Marwan, a resistance commander, is quoted as saying that the insurgents want to "fight and negotiate". They are modelling their strategy on that of the IRA and Sinn Fein in Northern Ireland. This means creating a united political organisation with a programme opposed to the US occupation.

Dan hadden ze aan de verkiezingen mee moeten doen. Zeker bang dat de resultaten tegen zouden vallen. Net als Hamas, vrees ik. Sinn Fein is ook al niet bijster populair. Zonder de stok achter de deur zijn ze helemaal weg denk ik. Al kan die bankoverval het nekschot zijn. Enfin, we dwalen af.

mark61
22-02-05, 15:09
Geplaatst door Spoetnik
De Amerikanen gaan zich echt niet terugtrekken hoor.

Er is nog meer werk te verzetten in het Midden-Oosten, zoals Syrie en Iran.

Wat wel opvallend is, is dat ze bezig zijn te onderhandelen met terroristen, iets waarvan de Amerikanen zeiden dat ze dat nooit zouden doen. Dat kan er op duiden dat het verzet een stuk heviger is dan dat de Amerikanen willen toegeven.

Ze zijn moe, en het geld is nu echt op. Syrië en Iran kunnen ze helemaal vergeten. Al met zoveel woorden toegegeven. Meer dan wat blaten kunnen ze niet tegen Syrië. De 'sancties' laten Syrië koud.


Een burgeroorlog zal er niet uitbreken in Iraq, ... Wat je dan dus krijgt is burgeroorlogen in het midden-oosten.

Lees dit nou zelf nog s over.

Kortom, de rest van Irak gaat Koerdistan heroveren, of anders, of gelijktijdig, gaan de soenni's ertegenaan tegen de sji'i's. Er staat Irak nog veel geweld en bloedvergieten te wachten, hoe dan ook.

Het enige alternatief zou zijn een bezetting door een vredesmacht van de Arabische Liga. Which is never going to happen.

GroteWolf
22-02-05, 15:12
Kortom, de rest van Irak gaat Koerdistan heroveren, of anders, of gelijktijdig, gaan de soenni's ertegenaan tegen de sji'i's. Er staat Irak nog veel geweld en bloedvergieten te wachten, hoe dan ook.


Ik vrees het ook. Sommige landen hebben misschien wel een dictator nodig. Kijk naar wat er gebeurd is in Joegoslavië.

mark61
22-02-05, 15:19
Geplaatst door GroteWolf
Ik vrees het ook. Sommige landen hebben misschien wel een dictator nodig. Kijk naar wat er gebeurd is in Joegoslavië.

Dat krijg je met landen die losse kliekjes zijn van het kolonialisme. De Engelsen prutsten maar wat aan na WO I, en dit is het directe resultaat. Dat weten ze ook wel, maar daar willen ze het nu niet meer over hebben. Ouwe koeien uit de sloot, hè bah.

Joegoslavië was het voormalige strijdtoneel van 3 grootmachten. Die interesseerde het natuurlijk ook geen flikker hoe dat zou aflopen. Same result.

GroteWolf
22-02-05, 15:28
Ouwe koeien uit de sloot, hè bah.


Ach, die oude Arabieren zijn in 700 ook leuk te werk gegaan. En wat te denken van de puinhopen van het Sultanaat? De Turkse minderheid in Bulgarije kan er over meespreken.

Dat kolonialisme is al zo oud als de mens en van ruim voor Europeanen hun boten in gingen. De Neanderthaler heeft het niet overleefd. Vraag Koreanen eens wat ze van Japanners vinden, of Chinezen.

Simon
22-02-05, 15:31
Geplaatst door Spoetnik
Een burgeroorlog zal er niet uitbreken in Iraq

Nou je bent wel erg stellig in je beweringen. Je zou net zo goed kunnen beweren dat die al begonnen is. Er valt toch niet te ontkennen dat men nu al regelmatig moskeeën en sjieetische leiders aanvalt?

Spoetnik
22-02-05, 15:43
Geplaatst door Simon
Nou je bent wel erg stellig in je beweringen. Je zou net zo goed kunnen beweren dat die al begonnen is. Er valt toch niet te ontkennen dat men nu al regelmatig moskeeën en sjieetische leiders aanvalt?

Ik leg het duidelijk uit, maar je vergeet mijn opmerking later in de tekst te lezen. Ik stel namelijk dat er burgeroorlogen uitbreken in het midden-oosten. Iraq zal dan niet meer bestaan.

mark61
22-02-05, 15:45
Geplaatst door GroteWolf
Ach, die oude Arabieren zijn in 700 ook leuk te werk gegaan. En wat te denken van de puinhopen van het Sultanaat? De Turkse minderheid in Bulgarije kan er over meespreken.

Tja, het wordt zo wel erg filosofisch allemaal. Evengoed zijn ze allemaal verantwoordelijk voor hun daden, en beweert van het bovenstaande rijtje alleen Engeland dat het een beschaafd land is.

Dat is nou juist elke keer de whole point. Laat die pretentie dan ook vallen.

Die tent heette overigens het Osmaanse rijk en wat de Turkse minderheid in Bulgarije daar aan kan doen / mee te maken heeft, beats me.

Spoetnik
22-02-05, 15:48
Geplaatst door mark61
Ze zijn moe, en het geld is nu echt op. Syrië en Iran kunnen ze helemaal vergeten. Al met zoveel woorden toegegeven. Meer dan wat blaten kunnen ze niet tegen Syrië. De 'sancties' laten Syrië koud.

Ik ben het niet met je eens. Bush is gek genoeg om nog meer oorlogen te beginnen.



Lees dit nou zelf nog s over.

Kortom, de rest van Irak gaat Koerdistan heroveren, of anders, of gelijktijdig, gaan de soenni's ertegenaan tegen de sji'i's. Er staat Irak nog veel geweld en bloedvergieten te wachten, hoe dan ook.


Ik zie geen contradictie in mijn opmerking. Irak valt uiteen voordat die burgeroorlogen losbarsten. De gevolgen zullen desastreus zijn, Koerden in opstand in Turkije, Iran en Syrie; Shi'iten in opstand in Saudi Arabie, Bahrain en Koeweit.

etc. etc.



Het enige alternatief zou zijn een bezetting door een vredesmacht van de Arabische Liga. Which is never going to happen.


It happened in Lebanon.

mark61
22-02-05, 15:54
Geplaatst door Spoetnik
Ik ben het niet met je eens. Bush is gek genoeg om nog meer oorlogen te beginnen.

Gek wel, maar het geld is toch echt op.


Ik zie geen contradictie in mijn opmerking. Irak valt uiteen voordat die burgeroorlogen losbarsten. De gevolgen zullen desastreus zijn, Koerden in opstand in Turkije, Iran en Syrie; Shi'iten in opstand in Saudi Arabie, Bahrain en Koeweit.

Word je nou echt blij van sofismen als 'er komt geen burgeroorlog in Irak want als ie komt is Irak al opgeheven'? Sorry, dit vind ik debiel.

Ik zie dat je je weer aan het verlustigen bent aan absolute kuldoemscenario's.

De Koerden in Turkije hebben hun bekomst, en willen liever lid van de EU worden. Met een opstand worden ze dat zeer zeker niet. De Koerden in Iran hebben geen Saddam meer om ze vol met wapens te stoppen. Sji'ieten in SA is pure zelfmoord.


It happened in Lebanon.

Is de Syrische aanwezigheid gesanctioneerd door de Arabische Liga? Achteraf de facto dan zeker. So much voor de Arabische Liga.

Ging Assad die troepen nou terugtrekken of niet? Welke Syriër heeft het nou bij het rechte eind?

Spoetnik
22-02-05, 16:30
Geplaatst door mark61
Gek wel, maar het geld is toch echt op.

Geld, dat houdt malloten echt niet tegen. Sterker nog, oorlog is een goeie afleidingsmethode.

Misschien moet ik hier zeggen, Bush en zijn aanhangers laten zich niet weerhouden door de realiteit. En als je dat nu nog niet kan inzien, na alle leugens van deze regering, ben je echt een struisvogel.



Word je nou echt blij van sofismen als 'er komt geen burgeroorlog in Irak want als ie komt is Irak al opgeheven'? Sorry, dit vind ik debiel.

Ik zie dat je je weer aan het verlustigen bent aan absolute kuldoemscenario's.


Wat jij debiel vindt, laat mij volledig koud.

Ik heb al tientallen keren eerder gezegd, en ik zal het nu nog maar het doel van de VS in Iraq was de koloniale overheerser te worden van het midden-oosten. Om dit voor elkaar te spelen, gaan ze eerst het hele midden-oosten in vlam zetten.

Alleen met voldoende ellende kunnen ze hun spelletje winnen.



De Koerden in Turkije hebben hun bekomst, en willen liever lid van de EU worden. Met een opstand worden ze dat zeer zeker niet. De Koerden in Iran hebben geen Saddam meer om ze vol met wapens te stoppen. Sji'ieten in SA is pure zelfmoord.

Heb jij soms gemist dat de Koerden in Iraq een referendum hebben gehouden? 2 miljoen stemmen voor onafhankelijkheid van Iraq. Het is hele niet vreemd om te verwachten dat de Koerden voor onafhankelijkheid gaan. Vooral ook omdat deze keer de Amerikanen en de Israeli de Koerden niet in de steek zullen laten, en ze zullen overladen met wapens en training, vooral ook omdat dit in hun koloniale overheersings agenda past.



Is de Syrische aanwezigheid gesanctioneerd door de Arabische Liga? Achteraf de facto dan zeker. So much voor de Arabische Liga.

Er is zelfs een door de Arabische Liga en Saudi Arabie gesponsorde vredesdeal gesloten in Libanon. Genaamd het Taif akkoord.



Ging Assad die troepen nou terugtrekken of niet? Welke Syriër heeft het nou bij het rechte eind?

Assad is de dictator.

Simon
22-02-05, 16:46
Geplaatst door Spoetnik
Ik leg het duidelijk uit, maar je vergeet mijn opmerking later in de tekst te lezen. Ik stel namelijk dat er burgeroorlogen uitbreken in het midden-oosten. Iraq zal dan niet meer bestaan.

Tuurlijk profeet ....

Spoetnik
22-02-05, 16:56
Geplaatst door Simon
Tuurlijk profeet ....

Gewoon logisch nadenken of simpelweg naar de speeches van Bush luisteren. Heeft hij niet gezegd dat de democratisering van Iraq in het hele midden-oosten moet worden doorgevoerd?

Wat betekent Bush' woord "democratisering" in Iraq in werkelijk, geweld, moord en doodslag, groeiende haat tussen sektarische groepen, en het onstaan van revolutionaire ideeen.

Dit is dus wat Bush wil voor het hele midden-oosten, heeft die zelf gezegd in een speech aan de AEI in 2002 ergens, en ook tijdens zijn inauguratie. Hij haalde de woorden uit een boek van Dostoevski aan, over revolutionaire nihilisme?

By our efforts we have lit a fire as well, a fire in the minds of men. It warms those who feel its power; it burns those who fight its progress. And one day this untamed fire of freedom will reach the darkest corners of our world.

Al Sawt
22-02-05, 16:59
Geplaatst door IbnRushd
Er valt weinig te onderhandelen met Abu Zarqawi, en zeker als we over mythe spreken. Correct!

Zarqawi is een bedenksel en vormt de Amerikaanse variant van de Bolsjewiekse spook die de duitsers in bezette gebieden gebruikten.

Don Vito
22-02-05, 17:02
Hoe langerb Al Zarqawi en Osama Bin Laden "bestaan" hoe verder de nazionisten en companen mogen door gaan met het plunderen van Islamtische landen zonder enkele vorm verantwoording voor af te leggen

wytze
22-02-05, 17:26
Zouden de amerikanen misschien onderhandelen met het sunni verzet omdat ze niet blij zijn met de al dan niet gemanipuleerde verkiezingsuitslag ? VS wil een hen gunstig gezind staatshoofd, wellicht een nieuwe dictator uit de sunni hoek?

Dat de vs in irak willen blijven lijkt me duidelijk. ik las een poosje terug iets over dat ze 14 permanente bases willen houden.

Iran aanvallen in juni? zou me niks verbazen.