PDA

Bekijk Volledige Versie : Fun of dalisme in marokko



observer
22-02-05, 14:36
AMSTERDAM - De bars zijn gesloten, voorgoed. Loterijen en andere kansspelen zijn verboden. Toeristen zijn niet langer welkom en ongesluierde vrouwen uit het straatbeeld verdwenen. Dit is Marokko in het jaar 2007. Althans als de fundamentalistische Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (PJD) aan de macht komt en haar programma uitvoert. Maar wordt de couscous zo heet gegeten als hij wordt opgediend?


Mohammed Tozy, hoogleraar aan de Hassan II-universiteit in Casablanca en een van de leidende politieke denkers in Marokko, gelooft van niet. "De PJD is bijzonder pragmatisch en zeker niet revolutionair." Volgens Tozy geldt dit zeker voor partijleider Saadeddine Othmani, geen imam maar psycholoog van beroep voor hij de politiek inging. De vergelijking met Turkije dringt zich op. Daar won de fundamentalistische partij met dezelfde naam de verkiezingen in 2002 en regeert sindsdien onder leiding van premier Recep Erdogan. De lijn van de Turkse PJD veranderde radicaal sinds zij aan de macht kwam, onder druk van het almachtige seculiere Turkse leger en het vooruitzicht van een mogelijke toetreding tot de Europese Unie. De Turkse PJD liet haar fundamentalistische lijn varen en vaart een conservatieve, maar pro-westerse koers.

Conservatiever

De grote vraag in Marokko is of de PJD hier het voorbeeld van haar Turkse zusterpartij zal volgen. Tozy denkt van wel, hoewel het niet zo gemakkelijk zal gaan als in Turkije. "De Marokkaanse PJD is conservatiever en ouderwetser dan de Turkse." Bovendien hangt Marokko niet de wortel van toetreding tot de EU voor de neus.

De rol van het Turkse leger wordt in Marokko in zekere zin gespeeld door de koning. Dat lijkt paradoxaal, aangezien Mohammed VI zeker geen seculier monarch is. Integendeel, zijn rol als Amir al-Mouminine - leider der gelovigen - maakt hem naast wereldlijk ook religieus leider van Marokko. De koning ziet de islamisten, zoals men hier de politiek-actieve fundamentalisten noemt, als tegenstander omdat zij zowel zijn eigen rol als de door de koning zo gewenste modernisering van Marokko in gevaar dreigen te brengen. Openlijk valt de PJD Mohammed VI niet aan, nog niet. De rol van de koning als commandeur der gelovigen is onomstreden, maar zijn in de grondwet verankerde heiligheid en onfeilbaarheid niet. "De rol van Amir al-Mouminine maakt iemand niet onfeilbaar zolang hij geen rekenschap aflegt voor zijn daden vanuit het gezichtspunt van de islam", zei PJD-fractievoorzitter Mustapha Ramid onlangs. Met andere woorden, de islamitische shariawetten staan boven de grondwet. Of een door de PJD geleide regering het moderniseringsproces van de Marokkaanse samenleving en economie kan dwarsbomen, is volgens Mohammed Tozy nog maar de vraag. Bijvoorbeeld het verbod op het produceren en nuttigen van alcohol is volgens hem "economisch niet haalbaar". Tozy: "Het kost te veel banen, als zo'n maatregel ertoe leidt dat opeens duizenden Marokkanen op straat staan, is het met de aanhang van de PJD snel gedaan."

Hoofddoek

Misschien is het daarom dat de islamisten zich steeds vaker juist hard opstellen als het gaat om economisch neutrale onderwerpen, zoals het verplicht dragen van de hoofddoek door vrouwen. De verhouding tussen de PJD en gewelddadige fundamentalisten is een heikel punt.

Aan de ene kant nam de partij afstand van de bloedige aanslagen in Casablanca op 16 mei 2003, nadat de pers de islamisten "moreel verantwoordelijk" had gesteld. Aan de andere kant flirt de PJD wel degelijk met terroristische organisaties: de Taliban in Afghanistan en Hamas in de Palestijnse gebieden worden door de Marokkaanse islamisten hun " broeders" genoemd. Een concrete relatie tussen de PJD en de 16-meiterroristen is nooit bewezen. Sinds mei 2003 heeft de partij haar taal gematigd, maar Mohammed Tozy benadrukt dat het gaat om "een verandering van tactiek, niet van politiek". De PJD-retoriek lijkt de afgelopen maanden juist weer verhard, de officieuze partijkrant Attajdid noemde de tsunami in Azië "een straf van Allah, die ook Marokko kan treffen" als het land geen stappen neemt tegen sekstoerisme en moreel verval. Het lijkt of de PJD zich sterk genoeg voelt opnieuw de aanval om de kiezersgunst in te zetten.

Hoe sterk de PJD electoraal precies is, is moeilijk te zeggen. De partij bezit momenteel 11 procent van de zetels in het parlement in Rabat. Maar bij de verkiezingen in 2002 deed zij slechts mee in een beperkt aantal kiesdistricten, een van de voorwaarden die de Marokkaanse regering stelde aan het meedoen van de islamisten.

Analisten betwijfelen of de PJD over twee jaar de absolute meerderheid kan behalen, maar geloven wel dat de partij de grootste zal worden. Om te regeren zal de PJD dan compromissen moeten sluiten. stond in de telegraaf

bied wel mogelijkheden alle fundies daarheen alle progressie hierheen

GroteWolf
22-02-05, 15:45
bied wel mogelijkheden alle fundies daarheen alle progressie hierheen

Mooier kun je het niet hebben! Dan is iedereen gelukkig.

taouanza
22-02-05, 15:49
Geplaatst door observer
stond in de telegraaf

bied wel mogelijkheden alle fundies daarheen alle progressie hierheen

Wat een fundie uitspraak!

taouanza
22-02-05, 15:50
Geplaatst door GroteWolf
Mooier kun je het niet hebben! Dan is iedereen gelukkig.

Nooit geweten dat progressie in sextoerisme en gokhallen zit.

GroteWolf
22-02-05, 16:00
Nooit geweten dat progressie in sextoerisme en gokhallen zit.

Progressie is een veelom misbruikt woord. Ze zit volgens mij zeker niet in het verdoven van het volk met sprookjes. Ik zit zeker liever tussen sextourisme (liever niet, maar als ik moet kiezen) en gokhallen dan tussen mensen die andermans goedgelovigheid en wanhoop misbruiken om status en macht aan te ontlenen.

taouanza
22-02-05, 16:06
Geplaatst door GroteWolf
Progressie is een veelom misbruikt woord. Ze zit volgens mij zeker niet in het verdoven van het volk met sprookjes. Ik zit zeker liever tussen sextourisme (liever niet, maar als ik moet kiezen) en gokhallen dan tussen

He dat moet je mijn niet uitleggen vertel dat aan kinderen die aan bordelen worden verkocht.



mensen die andermans goedgelovigheid en wanhoop misbruiken om status en macht aan te ontlenen.

Wat bedoel je hiermee?

GroteWolf
22-02-05, 16:09
Wat bedoel je hiermee?

Religie.

taouanza
22-02-05, 16:15
Geplaatst door GroteWolf
Religie.

Dus kinderverkrachting en vrouwenhandel is beter dan in God geloven?
Is dit progressie?

GroteWolf
22-02-05, 16:33
Dus kinderverkrachting en vrouwenhandel is beter dan in God geloven?
Is dit progressie?


Nee. Progressie is geen kinderverkrachting en geen vrouwenhandel en geen religie. Dan mag je nog best in God geloven, als je maar niet van mening bent dat jouw weg de enige ware is. Laat staan dat je anderen er om wafwijst. Zolang je dat niet kan bewijzen slaat dat nergens op.
Maar als je anderen afwijst moet je niet raar opkijken als je wordt uitgewezen uit wat in principe hun land is (dus ook jouw land maar jij woont in een land waar je het niet mee eens bent.

taouanza
22-02-05, 16:38
Geplaatst door GroteWolf
Nee. Progressie is geen kinderverkrachting en geen vrouwenhandel en geen religie. Dan mag je nog best in God geloven, als je maar niet van mening bent dat jouw weg de enige ware is. Laat staan dat je anderen er om wafwijst. Zolang je dat niet kan bewijzen slaat dat nergens op.
Maar als je anderen afwijst moet je niet raar opkijken als je wordt uitgewezen uit wat in principe hun land is (dus ook jouw land maar jij woont in een land waar je het niet mee eens bent.

Maar je vind mensen die tegen sextoerisme en gokhallen zijn niet progressief.
En dit artikel gaat over Marokko?
Wie wel jij nou ook Marokko uitgooien?!

GroteWolf
22-02-05, 16:55
Maar je vind mensen die tegen sextoerisme en gokhallen zijn niet progressief.
En dit artikel gaat over Marokko?
Wie wel jij nou ook Marokko uitgooien


Ik wil (en mag) niemand uit Marokko gooien. We hebben hier al problemen genoeg, laten ze in Marokko die van hun zelf maar zelf oplossen.

Maar eerst verbieden ze de gokhallen en de prositutie, dan de kappers en blote benen op straat, dan muziek, dan kussen in het openbaar, dan stenigen ze meisjes die verkracht zijn en uiteindelijk leeft iedereen in een hel behalve de machthebbers die heel vroom zijn maar thuis alles doen wat Allah verboden heeft.
What else is new?

taouanza
22-02-05, 16:58
Geplaatst door GroteWolf
Ik wil (en mag) niemand uit Marokko gooien. We hebben hier al problemen genoeg, laten ze in Marokko die van hun zelf maar zelf oplossen.

Maar eerst verbieden ze de gokhallen en de prositutie, dan de kappers en blote benen op straat, dan muziek, dan kussen in het openbaar, dan stenigen ze meisjes die verkracht zijn en uiteindelijk leeft iedereen in een hel behalve de machthebbers die heel vroom zijn maar thuis alles doen wat Allah verboden heeft.
What else is new?

Dan maar sextoerisme?

GroteWolf
22-02-05, 17:07
Dan maar sextoerisme?

Of Amerikaanse priesters die kindertjes misbruiken? Wat is het verschil? Dat het in naam van god gebeurt?

taouanza
22-02-05, 17:10
Geplaatst door GroteWolf
Of Amerikaanse priesters die kindertjes misbruiken? Wat is het verschil? Dat het in naam van god gebeurt?

Ja dat vraag ik jou en Amerika was je bondgenoot weet je nog?

GroteWolf
22-02-05, 17:36
Ja dat vraag ik jou en Amerika was je bondgenoot weet je nog?

Nou, niet de kerk!

Don Vito
22-02-05, 19:00
Hiert denken ze toch ook dat Democratie de enige ware weg is. Waarom mag een moslim dat niet denken?

marlies255
22-02-05, 20:07
Geplaatst door taouanza
Dus kinderverkrachting en vrouwenhandel is beter dan in God geloven?
Is dit progressie?

Kinderverkrachting en vrouwenhandel is niet voorbehouden aan de westerse wereld hoor! Weet jij wat (sommige/veel) Saoudi's doen als ze in Egypte zijn??Geen potje mens-erger-je-niet spelen hoor. Bordeelbezoek en op speciaal verzoek sex met kleine kinderen, het kan er allemaal!
Het is in S. Arabie ook niet ongewoon als de zoon des huizes het filipijnse dienstmeisje verkracht. Ze is geen moslim en ze draagt geen hoofddoek, dus ze zal wel een hoer zijn.
Verder laten rijke mannen aldaar gewoon maandelijks een vliegtuig met danseressen en prostituees overvliegen voor een gezellige orgie.

Begrijp me niet verkeerd, in de westerese wereld gebeurt dit ook allemaal en het is afschuwelijk wat er met die kinderen in Thailand gedaan wordt door westerse mannen. Maar heb svp geen boter op je hoofd. Overal, dus ook in islamitische landen, gebeuren dit soort dingen.

Rabi'ah.
22-02-05, 20:19
Geplaatst door marlies255
Kinderverkrachting en vrouwenhandel is niet voorbehouden aan de westerse wereld hoor! Weet jij wat (sommige/veel) Saoudi's doen als ze in Egypte zijn??Geen potje mens-erger-je-niet spelen hoor. Bordeelbezoek en op speciaal verzoek sex met kleine kinderen, het kan er allemaal!
Het is in S. Arabie ook niet ongewoon als de zoon des huizes het filipijnse dienstmeisje verkracht. Ze is geen moslim en ze draagt geen hoofddoek, dus ze zal wel een hoer zijn.
Verder laten rijke mannen aldaar gewoon maandelijks een vliegtuig met danseressen en prostituees overvliegen voor een gezellige orgie.

Begrijp me niet verkeerd, in de westerese wereld gebeurt dit ook allemaal en het is afschuwelijk wat er met die kinderen in Thailand gedaan wordt door westerse mannen. Maar heb svp geen boter op je hoofd. Overal, dus ook in islamitische landen, gebeuren dit soort dingen.

Ja, dat weet Taouanza en ik ook.

Niemand heeft ontkend dat het ook in islamitische landen gebeurt.

Sterker nog: Dat Saoudische tuig staat erom bekend. :moe:

marlies255
22-02-05, 20:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, dat weet Taouanza en ik ook.

Niemand heeft ontkend dat het ook in islamitische landen gebeurt.

Sterker nog: Dat Saoudische tuig staat erom bekend. :moe:

Oh, ok. Ik krijg alleen vaak de indruk uit de reacties dat alleen de westerse wereld zo verderfelijk is. Maar dan is bij deze haar geheugen weer even opgefrist. Kan nooit kwaad.

Rabi'ah.
22-02-05, 20:25
Geplaatst door marlies255
Oh, ok. Ik krijg alleen vaak de indruk uit de reacties dat alleen de westerse wereld zo verderfelijk is. Maar dan is bij deze haar geheugen weer even opgefrist. Kan nooit kwaad.

De indruk die je krijgt ligt voornamelijk aan je eigen vooroordelen. :moe:

Als er iemand is die de pest heeft aan die Saudi's en zich daar heel erg over op kan winden, is het Taou wel.

Maar dat weet jij niet, want je leest selectief. :rolleyes:

marlies255
22-02-05, 20:39
Geplaatst door Rabi'ah.
De indruk die je krijgt ligt voornamelijk aan je eigen vooroordelen. :moe:

Als er iemand is die de pest heeft aan die Saudi's en zich daar heel erg over op kan winden, is het Taou wel.

Maar dat weet jij niet, want je leest selectief. :rolleyes:



Wel, voor iemand die mij een lesje wil leren over vooroordelen, sta je wel erg snel met je (voor)oordeel klaar.

Ik lees inderdaad niet alles van Taouanza, want vaak zit ze te schelden en daar heb ik niet zoveel mee.

Maar we zijn het dan in ieder geval eens dat ook in islamitische landen verschrikkelijke dingen gebeuren a.g. kinderverkrachting en vrouwenhandel en dat dat niet voorbehouden is aan de westerse wereld.

taouanza
23-02-05, 10:47
Geplaatst door marlies255
Wel, voor iemand die mij een lesje wil leren over vooroordelen, sta je wel erg snel met je (voor)oordeel klaar.

Ik lees inderdaad niet alles van Taouanza, want vaak zit ze te schelden en daar heb ik niet zoveel mee.

Maar we zijn het dan in ieder geval eens dat ook in islamitische landen verschrikkelijke dingen gebeuren a.g. kinderverkrachting en vrouwenhandel en dat dat niet voorbehouden is aan de westerse wereld.

Schelden jij maakt je druk om schelden jij hypocriet.
Maar het is wel netjes om moslims steeds vals te beschuldigen.
Joh als dat jouw manier van beleefdheid is ben ik niet zo onder de indruk.
En waar islamitische partijen in Marokko tegen strijden is sextoerisme van Saoudies. Het zijn de Saoudies die van Marokko een verderfelijke sexparadijs maken.
Dus jouw kritiek op mij en de moslims in Marokko slaat nergens op.
Maar dat is wel netjes he?
Waarom is het altijd de tuig dat zich geroepen voelt om hier Marokkanen op te voeden?

taouanza
23-02-05, 10:48
Geplaatst door marlies255
Oh, ok. Ik krijg alleen vaak de indruk uit de reacties dat alleen de westerse wereld zo verderfelijk is. Maar dan is bij deze haar geheugen weer even opgefrist. Kan nooit kwaad.

Wat ben jij misselijk arrogant!:kotsen:
Alsof ik voor kennis afhankelijk ben van een muts als jij.

GroteWolf
23-02-05, 11:37
Dat is precies wat ik bedoel. Een kerkelijk bestuurd land, Christelijk of Moslim, is voor mij geen enkele garantie dat er geen verdervelijke en misselijkmakende dingen gebeuren. Ik denk dat de Taliban-leiders zich aan heel wat sexueel geweld schuldig hebben gemaakt en dat ze nog vinden dat het mag ook. Idem voor Iraanse bestuurders.

Zoals christenen het noemen: het vlees is zwak.

Natuurlijk zijn er ook oprechte, eerlijke mensen dei anderen geen kwaad willen doen. Maar die kun je dus ook overal tegenkomen: Bij ongelovigen zowel als gelovigen.
En dat weten jullie ook wel en dat weet ik ook wel maar dan is een keuze voor fundamentalisme nog zeker geen keuze tegen geweld, sexueel misbruik of financiele uitbuiting. En de keuze voor een moderne samenleving ook niet per definitie voor het tegenovergestelde.

sienia
23-02-05, 12:17
Geplaatst door GroteWolf
Dat is precies wat ik bedoel. Een kerkelijk bestuurd land, Christelijk of Moslim, is voor mij geen enkele garantie dat er geen verdervelijke en misselijkmakende dingen gebeuren. Ik denk dat de Taliban-leiders zich aan heel wat sexueel geweld schuldig hebben gemaakt en dat ze nog vinden dat het mag ook. Idem voor Iraanse bestuurders.

Zoals christenen het noemen: het vlees is zwak.

Natuurlijk zijn er ook oprechte, eerlijke mensen dei anderen geen kwaad willen doen. Maar die kun je dus ook overal tegenkomen: Bij ongelovigen zowel als gelovigen.
En dat weten jullie ook wel en dat weet ik ook wel maar dan is een keuze voor fundamentalisme nog zeker geen keuze tegen geweld, sexueel misbruik of financiele uitbuiting. En de keuze voor een moderne samenleving ook niet per definitie voor het tegenovergestelde.

Men denkt vaak maar twee keuzes te hebben. Uit een soort misplaatste loyaliteit.
Zou het trouwens geen utopie zijn? Een perfect bestuurd land, geen uitbuiting, geen machtsmisbruik...

GroteWolf
23-02-05, 13:04
Zou het trouwens geen utopie zijn? Een perfect bestuurd land, geen uitbuiting, geen machtsmisbruik...


Ik denk inderdaad dat zo'n land alleen in het hoofd van de mensen kan bestaan. Jammer genoeg komer ze er vaak pas na veel bloedvergeten achter.

marlies255
24-02-05, 20:51
Geplaatst door taouanza
Schelden jij maakt je druk om schelden jij hypocriet.
Maar het is wel netjes om moslims steeds vals te beschuldigen.
Joh als dat jouw manier van beleefdheid is ben ik niet zo onder de indruk.
En waar islamitische partijen in Marokko tegen strijden is sextoerisme van Saoudies. Het zijn de Saoudies die van Marokko een verderfelijke sexparadijs maken.
Dus jouw kritiek op mij en de moslims in Marokko slaat nergens op.
Maar dat is wel netjes he?
Waarom is het altijd de tuig dat zich geroepen voelt om hier Marokkanen op te voeden?

dat bedoel ik, je begint meteen weer te tieren, dat is totaal niet nodig :(
1) ik beschuldig niet steeds moslims en marokkanen vals
2) ik heb geen kritiek op jouw persoonlijk (m.u.v het schelden dan he!)
3) ik heb ook geen kritiek op "de moslims in Marokko"
4) ik ben geen tuig en heb niet de intentie iemand anders op te voeden

Ik heb natuurlijk wel kritiek, wie heeft dat niet zou ik haast zeggen. En daar is dit forum voor, om te discussieren en elkaar op een normale wijze te bekritiseren. Wat mij betreft een discussie in normale bewoordingen zonder dat gescheld.

Ik begrijp uit je reacties dat sommige van mijn standpunten jou niet aanstaan. So be it. Dat hoeft ook niet.


Citaat: Wat ben jij misselijk arrogant!
Alsof ik voor kennis afhankelijk ben van een muts als jij.

Je bent uiteraard niet van kennis afhankelijk van mij, je weet wel beter, toch??? En wat betreft die muts, je kunt er beter eentje op hebben dan er eentje zijn. :tover: Ik kan je gerust stellen, ik ben geen arrogante muts. :giechel: