PDA

Bekijk Volledige Versie : Verbazing over geplande uitzetting radicale imams



~Panthera~
22-02-05, 23:38
Verbazing over geplande uitzetting radicale imams

Uitgegeven: 22 februari 2005 15:00
Laatst gewijzigd: 22 februari 2005 22:39

EINDHOVEN/DEN HAAG - Het plan van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) om drie radicale imams uit te zetten heeft geleid tot veel verbaasde reacties en niet alleen van moslimorganisaties. Een Nederlandse regering heeft voor het eerst naar dit zware middel gegrepen. De drie zijn voorganger in de Al Fourkaan-moskee in Eindhoven.

Verdonk besloot dinsdag na overleg met minister Remkes (Binnenlandse Zaken) om de verblijfsvergunning van twee imams in te trekken. Zij heeft de aanvraag voor verlenging van de vergunning van een derde imam afgewezen. De imams zullen tot ongewenste vreemdeling worden verklaard, omdat ze een gevaar vormen voor de openbare orde en/of de nationale veiligheid.


Radicalisering

Volgens de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) laten de imams duidelijk hun afkeuring blijken over de westerse samenleving en dragen ze bij aan de radicalisering van moslims in Nederland. Daarmee zetten ze moslims ertoe aan om zich van de Nederlandse samenleving te isoleren. Een van de imams is afkomstig uit Bosnië, een ander uit Kenia en de derde persoon zou uit Egypte komen.

Salafisten

De moskee in Eindhoven is een salafistisch gebedshuis. Salafisten willen terugkeren naar de 'zuivere' islam van de begintijd en willen het geloof zuiveren van volgens hen onislamitische aanslibsels als heiligenverering.

Burgemeester A. Sakkers is "verrast" door het voornemen van Verdonk. Tot nu toe heeft hij geen enkel signaal van mogelijk gevaar ontvangen. "De uitzetting en afwijzing moeten op stevige feiten berusten, wil de minister voor deze maatregel kiezen", aldus Sakkers. "Kloppen de feiten inderdaad, dan is het in het belang van de moskeegemeenschap in Eindhoven dat deze maatregel genomen wordt".

Moslimorganisaties

Het besluit van Verdonk leidt tot beroering bij moslimorganisaties. Directeur M. Cheppih van de Moslim Wereld Liga zegt op persoonlijke titel dat hij versteld staat van het besluit. "Ik ben geschokt. Op dit moment baal ik gewoon dat ik Nederland woon. Overheid en moskeeën hadden afgesproken dat er resultaten geboekt moesten worden in de strijd tegen terreur, kennelijk moest het resultaat zijn dat dit drietal nu wordt uitgezet." Cheppih heeft vaak diensten bijgewoond in de Al Fourkaan-moskee en had juist het gevoel dat de imams jongeren van radicale denkbeelden probeerden af te houden.

Bewijzen

Met de voorgenomen uitzetting zitten de gelovigen zonder voorganger. Twee van de drie zijn in vaste dienst, een van hen is invaller. Het moskeebestuur is "volkomen verrast" door de maatregel van de minister. "We zijn benieuwd naar de bewijzen", zegt een oud-imam dinsdag in een reactie. Volgens hem was de moskee al een tijdje bezig om haar "naam op te schonen".

Juridische stappen

Een dienst in de Al Fourkaan-moskee trekt gemiddeld achthonderd mensen. "Een moskee zonder imam is als een kerk zonder priester of dominee", voegt woordvoerder A. Nejjar er aan toe. De moskee overweegt juridische stappen tegen minister Verdonk. "De verwijten kloppen niet. We zijn geen terroristisch netwerk, maar een religieuze instelling. Als je iemand beschuldigt, moet daar gedegen onderzoek aan voorafgaan", aldus Nejjar.

Simon
23-02-05, 00:18
Heeft de 2e kamer er al op gereageerd? Het besluit lijkt gebaseerd op observaties van de AIVD maar onttrekt zich daarmee ook aan toetsing door de volksvertegenwoordiging. Ik vraag mij af hoe kamerleden daarop gaan reageren. Of komt er een bijeenkomst van de commissie stiekem?

mark61
23-02-05, 00:20
Geplaatst door Simon
Heeft de 2e kamer er al op gereageerd? Het besluit lijkt gebaseerd op observaties van de AIVD maar onttrekt zich daarmee ook aan toetsing door de volksvertegenwoordiging. Ik vraag mij af hoe kamerleden daarop gaan reageren. Of komt er een bijeenkomst van de commissie stiekem?

Is ter 'discretie' van de minister dacht ik. Toen die Noorse Koerd werd doorgesluisd werden er ook geen vragen gesteld. Terwijl de minister toen pas echt buiten zijn boekje ging, de rechter moest zich nog uitspreken.

O tempora o mores.

~Panthera~
23-02-05, 00:21
Geplaatst door Simon
Heeft de 2e kamer er al op gereageerd? Het besluit lijkt gebaseerd op observaties van de AIVD maar onttrekt zich daarmee ook aan toetsing door de volksvertegenwoordiging. Ik vraag mij af hoe kamerleden daarop gaan reageren. Of komt er een bijeenkomst van de commissie stiekem?


You guess is as good as mine.

observer
23-02-05, 09:18
1 ervan komt uit kenia

kan er dan niet in nederland of desnoods marokko een imam gevonden worden? slaat toch nergens op

Zeepaardje
23-02-05, 09:52
Tja, ik kan niet rouwig zijn om het vertrek van de zoveelste salafist.
Als je je ook maar een klein beetje verdiept in die ideologie, weet je genoeg.

Daarnaast stelt observer een terechte vraag: waarom imams uit verweggistan en niet gewoon uit nederland/marokko/turkije of zo?

Je maakt mij niet wijs dat de moslimgeloofsgemeenschap in enschede voor het grootste deel kenianen of egyptenaren zijn.......

Saillant detail: veel van die imams zijn in eigen land niet eens meer welkom.........

taouanza
23-02-05, 09:58
Geplaatst door Zeepaardje
Tja, ik kan niet rouwig zijn om het vertrek van de zoveelste salafist.
Als je je ook maar een klein beetje verdiept in die ideologie, weet je genoeg.

Daarnaast stelt observer een terechte vraag: waarom imams uit verweggistan en niet gewoon uit nederland/marokko/turkije of zo?

Je maakt mij niet wijs dat de moslimgeloofsgemeenschap in enschede voor het grootste deel kenianen of egyptenaren zijn.......



De gemeente hield ze in de gaten en vond niks merkwaardig. Dus valse beschuldiging. En heb je naar Premtime gekeken?Priesters uit India. Konden ze die ook niet uit Polen halen?

Saillant detail: veel van die imams zijn in eigen land niet eens meer welkom.........

Oorverdovend verschil veel van die landen kennen geen vrijheid van meningsuiting en schenden mensen rechten. Goed voorbeeld voor Nederland?

Goodnight
23-02-05, 10:06
Geplaatst door Zeepaardje

Daarnaast stelt observer een terechte vraag: waarom imams uit verweggistan en niet gewoon uit nederland/marokko/turkije of zo?als de Ahold een topman nodig heeft halen ze die ook uit Norrwegen....hadden ze toch ook uit Nederland of desnoods Belgie kunnen halen? :rolleyes:


Je maakt mij niet wijs dat de moslimgeloofsgemeenschap in enschede voor het grootste deel kenianen of egyptenaren zijn....... dus?islam is niet ras gerelateerd en een imam hoeft niet van diezelfde afkomst te zijn......kul opmerking dus.



Saillant detail: veel van die imams zijn in eigen land niet eens meer welkom......... heel veel asielzoekers zijn in eigen land ook niet welkom en worden vervolgd dus......wederom een kulopmerking

observer
23-02-05, 11:11
Geplaatst door Goodnight
als de Ahold een topman nodig heeft halen ze die ook uit Norrwegen....hadden ze toch ook uit Nederland of desnoods Belgie kunnen halen? :rolleyes:

dus?islam is niet ras gerelateerd en een imam hoeft niet van diezelfde afkomst te zijn......kul opmerking dus.


heel veel asielzoekers zijn in eigen land ook niet welkom en worden vervolgd dus......wederom een kulopmerking een zweed overigens en de zakenwereld met een geloof vergelijken is lastig

mischien mag de islam dan niet rasgerelateerd zijn maar als je al leest dat marokanen een spagaat maken tussen 2 werelden hoe moet dat dan met een keniaan die in geen van beide een fundament heeft

Goodnight
23-02-05, 11:50
Geplaatst door observer
een zweed overigens en de zakenwereld met een geloof vergelijken is lastig ik vergelijk het niet met een geloof.Ik ga alleen in op de opmerking waarom IEMAND ergens anders vandaan halen als er hier genoeg mensen met diezelfde kennis rondlopen.Goede vergelijking dus vind ik zelf.


mischien mag de islam dan niet rasgerelateerd zijn maar als je al leest dat marokanen een spagaat maken tussen 2 werelden hoe moet dat dan met een keniaan die in geen van beide een fundament heeft rasproblemen worden gecree-erd en dat een gebed voorganger een andere afkomst heeft dan de moskee gangers boeit geen van die mensen.De spagaat van de Marokkanen heeft weinig met dit onderwerp te maken.Die zou niet opgelost worden ook al zou het een imam zijn met diezlefde afkomst.Je kan nu eenmaal mensen niet voor alles afschermen.En de problemen die Marokkanen nu hebben ,hebben tijd nodig.En weinig met de afkomst van de imam.Wel met zijn kennis.

de Geus
23-02-05, 15:05
Kunnen we niet wat Melkert-banen inzetten om meer Imams-made-in-Holland te kweken? Het lijkt me dat er in dit landje al genoeg werkeloze Maroks rondlopen... :student:

Goodnight
23-02-05, 15:07
Geplaatst door de Geus
Kunnen we niet wat Melkert-banen inzetten om meer Imams-made-in-Holland te kweken? Het lijkt me dat er in dit landje al genoeg werkeloze Maroks rondlopen... :student: De geus, u moet uw huiswerk beter gaan verrichten.Melkertbanen bestaan al jaaaaaren niet meer.

observer
23-02-05, 15:09
dat is precies wat ik bedoel

hoe kan een keniaan zich inleven in een marokaanse gedachtenwereld

hoe kan hij zich inleven in de nederlandse

laat staan hoe hij zich kan inleven in die van een marokaan in nederland

neem aan dat als je vrouw specifieke problemen hebt je daarover met je zus,moeder of vriendinnen praat en niet met je man vader of broers

prikkerd
23-02-05, 18:50
Geplaatst door observer
dat is precies wat ik bedoel

hoe kan een keniaan zich inleven in een marokaanse gedachtenwereld

hoe kan hij zich inleven in de nederlandse

laat staan hoe hij zich kan inleven in die van een marokaan in nederland

neem aan dat als je vrouw specifieke problemen hebt je daarover met je zus,moeder of vriendinnen praat en niet met je man vader of broers


Je komt heel erg paternalistisch en bevooroordeeld over....
Wat kun je toch heel goed voor anderen denken !
walgelijk gewoon!

Ten eerste weet je niet wie die keniaan is!
Ten tweede weet je niet hoelang hij in Nederland is
Ten derde weet je niet watvoor opleiding hij genoten heeft!
Ten vierde ken je zijn ideeen en beweegredenen niet!
etc etc..............

je lijdt aan mentale slavernij

12many
23-02-05, 19:27
Geplaatst door Goodnight
De geus, u moet uw huiswerk beter gaan verrichten.Melkertbanen bestaan al jaaaaaren niet meer.

En er zijn ook al bijna geen werkeloze Maokkanen meer :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel:

12many
23-02-05, 19:30
Geplaatst door prikkerd
Je komt heel erg paternalistisch en bevooroordeeld over....
Wat kun je toch heel goed voor anderen denken !
walgelijk gewoon!

Ten eerste weet je niet wie die keniaan is!
Ten tweede weet je niet hoelang hij in Nederland is
Ten derde weet je niet watvoor opleiding hij genoten heeft!
Ten vierde ken je zijn ideeen en beweegredenen niet!
etc etc..............

je lijdt aan mentale slavernij

Ten vijfde heeft de AIVD herhaaldelijk geconstateerd dat hij ver de scheef ging
Ten zesde heeft een normaal denkend mens meer vertrouwen in de AIVD en de Nederlandse regering dan in het gemiddelde moskee-bestuur.
Ten zevende is hij voor hij het weet weer lekker op weg naar Kenia en gaan we weer zeuren over een ander incident waarbij natuurlijk de arme buiteliander gepest wordt door de waadaardige Nederlanders

Orakel
23-02-05, 21:00
Symboolpolitiek, slecht bedoeld om de populariteit van Wilders in te dammen en zetelverlies te voorkomen.
Uitzetting krijgen ze niet voor mekaar, net zoals dat met die imam in Frankrijk niet gelukt is.

Goodnight
23-02-05, 21:15
Geplaatst door observer
dat is precies wat ik bedoel

hoe kan een keniaan zich inleven in een marokaanse gedachtenwereld

hoe kan hij zich inleven in de nederlandse

laat staan hoe hij zich kan inleven in die van een marokaan in nederland

neem aan dat als je vrouw specifieke problemen hebt je daarover met je zus,moeder of vriendinnen praat en niet met je man vader of broers als ik een probleem heb bespreek ik dat met de persoon die mij daarin het beste zal begrijpen en ondersteunen en dat hoeft niet mijn zus, vriendin of moeder te zijn.Want dat kan ook je partner zijn.Of misschien wel een psycholoog.

dus als ik jouw begrijp moet ik eerst Nederlandse zijn voor ik bijv. een baan als psycholoog kan uitoefenen...want dan moet je ook kunnen verplaatsen in het denken van de mens.

Slaat totaal nergens op, de onzin die je uitkraamt.

Goodnight
23-02-05, 21:18
Geplaatst door 12many
En er zijn ook al bijna geen werkeloze Maokkanen meer :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: je pilletje vergeten?

Melkert banen bestaan niet, en ga aub de discussie hierover niet aan met mij, is zinloos voor jou.Ik werk al jaren met voormalige Melkert banen, die later ID-banen heten en nu weer anders en waar over al 3 jaar geleden aangekondigd werd dat de subsidie gestopt zou worden.

Dutchguy
23-02-05, 21:50
Zolang we niet weten op basis van welke gegevens die imams uitgezet worden, blijft het gissen of het terecht of onterecht is. Maar ik neem aan dat deze beslissing politiek gezien toch hard gemaakt moet kunnen worden.

sjo
23-02-05, 22:04
Geplaatst door Dutchguy
Zolang we niet weten op basis van welke gegevens die imams uitgezet worden, blijft het gissen of het terecht of onterecht is. Maar ik neem aan dat deze beslissing politiek gezien toch hard gemaakt moet kunnen worden.

Daar was Verdonk toch duidelijk in ?

gr.
sjo

Dutchguy
23-02-05, 22:08
Geplaatst door sjo
Daar was Verdonk toch duidelijk in ?

gr.
sjo

Ze baseert zich op nieuwe AIVD gegevens en bij mijn weten is niet bekend wat die gegevens precies zijn. Kan ook zijn dat ik iets over het hoofd zie maar ik weet niet beter of het is niet bekend wat de nieuwe gegevens zijn.

12many
24-02-05, 00:17
Geplaatst door Goodnight
je pilletje vergeten?

Melkert banen bestaan niet, en ga aub de discussie hierover niet aan met mij, is zinloos voor jou.Ik werk al jaren met voormalige Melkert banen, die later ID-banen heten en nu weer anders en waar over al 3 jaar geleden aangekondigd werd dat de subsidie gestopt zou worden.


Bedankt dat je wat probeert te leren maar ten eerste wist ik dat al en teen tweede heb ik nooit ook maar een klein beetje aangegeven dat ik dacht dat ze niet meer bestonden.

Maar als tegenprestatie wil ik jou wel Nederlands leren lezen hoor !!

12many
24-02-05, 00:21
Geplaatst door Dutchguy
Zolang we niet weten op basis van welke gegevens die imams uitgezet worden, blijft het gissen of het terecht of onterecht is. Maar ik neem aan dat deze beslissing politiek gezien toch hard gemaakt moet kunnen worden.

In Nederland wordt de informatie van de AIVD niet openbaar gemaakt. Logisch want hij is natuurlijk verkregen door informanten die de diensten in de bewuste / beruchte moskee hebben bijgewoond. En door het scheppen van meer duidelijkheid over de informatie kunnen deze personen in gevaar komen (al hoewel extreme moslims op dit vlak niet zo'n slechte naam hebben :haha: ).

Maar wees gerust, de informatie wordt gecontroleert door een commisie bestaand uit vertegenwoordigers van een aantal politieke partijen. Democratisch volkomen correct dus.

observer
24-02-05, 09:19
Geplaatst door Goodnight
als ik een probleem heb bespreek ik dat met de persoon die mij daarin het beste zal begrijpen en ondersteunen en dat hoeft niet mijn zus, vriendin of moeder te zijn.Want dat kan ook je partner zijn.Of misschien wel een psycholoog.

dus als ik jouw begrijp moet ik eerst Nederlandse zijn voor ik bijv. een baan als psycholoog kan uitoefenen...want dan moet je ook kunnen verplaatsen in het denken van de mens.

Slaat totaal nergens op, de onzin die je uitkraamt. lijkt me dat om een psycholoog te zijn je wel je patienten moet begrijpen toch? en dat zal een stuk makkelijker zijn als die een zelfde belevingswereld heeft (niet onmogelijk)

zou je partner het waarderen als je je pms met hem bespreekt :hihi:

overigens wordt er vandaag een 4e imam, van een moskee aan de insulinde straat in rotterdam per expresse het land uit geschopt

Snake
24-02-05, 10:44
Die verdonk is een kwaadaardige persoon die de oorlog tegen de Islam heeft verklaard. Nu moeten alle moslim-organisaties hun aanhang bij elkaar zien te krijgen en fel demonstreren. Wat zij doet is uit den boze, een imam uitzetten omdat hij een bepaalde stroming van de islam predikt. Volgens mij valt dit onder de mom van vrijheid van godsdienst of geldt dit niet voor de Moslims? Wij worden nu op dit moment gewoon vernederd door zo met ons om te gaan. Wat zij hier doen is gewoon een kloof creeren tusse moslims en niet-moslims. Dan is het tog niet merkwaardig dat mensen zich radicaliseren als je ze niet menswaardig en met respect behandelt. Ze wil gewoon angst zaaien onder de imams en hun mond dicht snoeren. ER MOET EEN DUIDELIJK SIGNAAL KOMEN VAN DE MOSLIMS!!!!!!! Dus die gesubsideerde moslim-organisaties doe jullie werk en weiger jullie hand te geven aan een satan!!!!!

sjo
24-02-05, 17:13
Geplaatst door Dutchguy
Ze baseert zich op nieuwe AIVD gegevens en bij mijn weten is niet bekend wat die gegevens precies zijn. Kan ook zijn dat ik iets over het hoofd zie maar ik weet niet beter of het is niet bekend wat de nieuwe gegevens zijn.

Het feit dat jij geen nieuwe gegevens kent zegt niks over de kennis van Verdonk.......toch ?

Of zijn jou lijntjes korter dan haar contacten........

gr.
sjo

sjo
24-02-05, 17:14
Geplaatst door sjo
Het feit dat jij geen nieuwe gegevens kent zegt niks over de kennis van Verdonk.......toch ?

Of zijn jou lijntjes korter dan haar contacten..........

gr.
sjo