PDA

Bekijk Volledige Versie : Maximumstraf (30 jaar cel) voor skinhead



Marsipulami
23-02-05, 09:40
Maximumstraf voor skinhead


http://www.standaard.be/assets/images_upload/nb2202goris.jpg

©belga
ANTWERPEN (belga) - Na zeven procesdagen is Jürgen Goris (21) veroordeeld tot de maximumstraf van 30 jaar cel voor doodslag op Thierry De Rydt (20) en Tim Tobback (23).



Goris schoot in 2002 na een banale ruzie over een pintje bier Thierry en Tim koelbloedig neer vanop een halve meter afstand op een scoutsfuif in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Goris had het wapen gekocht van twee skinheadvrienden, die hem vermoedelijk eerder ook al een jachtwapen hadden verkocht. In de kamer van Goris hingen allerlei nazisymbolen. Tijdens de zittingen vertelde Goris dat hij ondertussen niet langer een skinhead en racist was. Hij had zich in de cel bekeerd.

Nochtans kwam meester Jef Vermassen van de burgerlijke partij aandragen met brieven die twee maanden na de feiten waren geschreven door Goris. Daarin noemde hij allochtone mensen ,,apen en makakken''.

Dagenlang hoorde Goris vrij onbewogen de 84 getuigen aan. Hij gaf geen krimp bij de emotionele getuigenissen van ouders, familie en verloofdes van de slachtoffers. Alleen bij z'n moeder kreeg hij het erg moeilijk. Wel bood hij de nabestaanden zijn excuses aan. Na het arrest van de strafmaat richtte assisenvoorzitter Bergs zich tot Goris. ,,Ik hoop dat je als een beter mens uit de gevangenis zult komen.''
23/02/2005

©Copyright De Standaard

Marsipulami
23-02-05, 09:45
Alleen haat in zijn ogen


Jury maakt korte metten met uitlokkingstheorie en verzachtende omstandigheden


ANTWERPEN - Met een rood aangelopen gezicht beende Jürgen Goris (21) gisteravond weg uit de Antwerpse assisenzaal. Toen hij de juryleden passeerde, wierp hij hun een kille blik toe. Er ging een siddering door de jury die hem net daarvoor had veroordeeld tot de maximumstraf van dertig jaar cel wegens het doodschieten van Tim Tobback (23) en Thierry De Rydt (20) op een scoutsfuif. ,,Er zit alleen maar haat in zijn ogen'', zei de vriendin van Thierry, die de blik ook had gezien.



AMPER een kwartier heeft de jury gisteren moeten debatteren over de straf voor Jürgen Goris. De skinhead - of naar eigen zeggen: ex-skinhead - uit Bonheiden kreeg de maximumstraf van dertig jaar cel. De jury sloot zich daarmee aan bij de vraag van het openbaar ministerie. ,,Geen verzachtende omstandigheden voor Goris. Met een maximum van dertig jaar is de wet al zuinig genoeg voor iemand die twee jongen mensen heeft gedood'', had openbaar aanklager Franky De Keyzer gezegd.

Hij had met een vlammend betoog het gras voor de voeten van de verdediging weggemaaid. ,,Welke verzachtende omstandigheden zouden er kunnen zijn? Zijn leeftijd? Zelfs een kind van vijf weet dat je geen pistool moet meenemen naar een fuif. Zijn slechte jeugd? Hij is een verwend jong. Hij kan geen spijt voelen.''

Zelfs als de verdediging van plan zou zijn geweest om over verzachtende omstandigheden te pleiten, dan was dat na zo'n betoog onmogelijk geworden. Advocaat Frank Scheerlinck beperkte zich tot een vraag om ,,mildheid''. ,,Ik vraag om niet te kiezen voor oog om oog, tand om tand. Jürgen Goris heeft wel een geweten, en hij heeft werklust in zich. Hij stond in het verleden onder een negatieve invloed, maar hij kan ook positief beïnvloed worden'', zo pleitte de advocaat.

Zijn medepleitster Nadia Lorenzetti herhaalde dat zij wel gelooft dat Goris echt spijt heeft. ,,Maar er bestaat voor hem geen goede manier om dat te tonen. Als hij hier heel de tijd zou zitten wenen, zou hij theatraal zijn. Als hij zich inhoudt, dan is hij gevoelloos. Hij heeft zijn spijt betuigd. Ik hoop dat dat oprecht was. Helemaal zeker kan ik natuurlijk niet zijn, maar ik denk dat zijn spijt echt is.''

De jury dacht duidelijk van niet. Zelfs niet nadat Goris op zijn eigen knullige manier nog maar eens had herhaald dat hij wel gevoelens heeft, en wel spijt heeft. De twaalf juryleden hadden zich amper teruggetrokken voor de beraadslaging of het bericht kwam dat er al een beslissing was gevallen.

Na de regen van kritiek die Goris de voorbije dagen over zich heen had gekregen, wilde voorzitter Stefan Bergs hem toch nog een positieve boodschap meegeven naar de gevangenis: ,,De feiten die je gepleegd hebt, zijn verschrikkelijk, en met niets meer goed te maken. Maar ik ga in tegen de drie experts die zeggen dat je nooit zult verbeteren. Ik geloof dat er in elke mens iets goeds zit. Ook in jou dus. Ik hoop dat je je straf zult aanvaarden en als een betere mens de cel zult verlaten.''

De blik die Goris enkele seconden later naar de jury wierp, laat volgens de slachtoffers het ergste vermoeden. Zij geloven niet in beterschap. ,,Het was zwaar om elke dag naar hier te komen'', vertelde Irge Van Oosterwyck, de vriendin van Thierry, gisteren. ,,Vooral omdat Goris enkele keren recht in mijn ogen gekeken heeft, hoewel hij dat volgens zijn advocaten niet durft. In die ogen zit alleen maar haat.''

Dat de schutter de maximumstraf heeft gekregen biedt een beetje troost. ,,Maar toch. Het is maar dertig jaar'', zei vader Maurice De Rydt. ,,En dat voor een jongeman die ons en zovele andere mensen ongeneeslijk ziek heeft gemaakt. Mijn zoon werkte bij busbouwer Van Hool. Elke keer als ik zo'n bus zie, moet ik aan mijn zoon denken. Elke keer als ik iemand een huis zie verbouwen, zie ik mijn zoon die aan zijn huis werkt. Mijn vrouw is sinds de dood van Thierry elke dag naar zijn graf geweest. Wij kregen levenslang.''

(sdb)

Bladzijde 3: Maximumstraf voor skinhead.


23/02/2005 (sdb)

©Copyright De Standaard