PDA

Bekijk Volledige Versie : Syrië en Libanon zijn één, vindt Damascus



barfly
23-02-05, 18:30
AMSTERDAM - Syriërs zijn diep in de Libanese samenleving doorgedrongen. Werklozen komen er aan een baan, de boeren halen er water. De bemoeienis is veel meer dan een militaire.

Syrië heeft Libanon stap voor stap overgenomen sinds de Franse kolonialen het Midden-Oosten verlieten
Het was rond 1980 dat deze grap in Libanon de ronde deed.

Haastig klampt een Libanees een politieagent aan. 'Meneer, meneer, een Zwitser heeft mijn Syrische horloge gestolen.'

Verbaasd kijkt de agent hem aan. 'Hoe bedoel je: een Zwitser heeft je Syrische horloge gestolen? Je bedoelt een Syriër heeft je Zwitserse horloge gestolen.'

De Libanees lacht opgelucht. 'U zegt het, meneer, niet ik.'

De Amerikaanse New York Times-verslaggever Thomas Friedman haalt de grap aan in zijn boek From Beirut to Jerusalem om te illustreren hoe snel de angst voor Syrië zich heeft geworteld onder de Libanezen, nadat troepen uit het buurland zich in 1976 in de burgeroorlog hadden gemengd.

Sindsdien heeft Damascus van geen wijken willen weten. Sterker nog, gestaag heeft het Ba'ath-regime van vader en zoon Assad zijn invloed uitgebreid - Libanon heeft tegenwoordig veel weg van een satellietstaat. De Syrische geheime dienst, de mukhabarat, heeft er overal zijn spionnen, al is de repressie er minder dan aan de overzijde van de oostgrens.

Het protest tegen de Syrische dominantie dat sinds de aanslag op oud-premier Rafik Hariri in de straten van Beiroet bijna dagelijks oplaait, doet vermoeden dat veel Libanezen de angst van weleer hebben afgeschud. Maar het 'Syrië eruit!' dat de demonstranten eisen, geruggesteund door de VN, is niet zo eenvoudig uit te voeren als het terugtrekken van 14 duizend soldaten wel lijkt. De bemoeienis gaat veel verder dan de legering van militairen.

Vanaf de steigers voor de gevels van de kustboulevard Corniche waren het vooral Syrische bouwvakkers die de aanslag op Hariri hebben gezien. De toevloed van Syrische arbeidskrachten heet wel 'de andere bezetting' in Libanese oppositiekringen. De machthebbers in Damascus hebben er baat bij: de arbeiders sturen jaarlijks honderden miljoenen dollars naar huis en de banen in Libanon bieden een oplossing voor de werkloosheid in Syrië.

De gastarbeiders-statistieken zijn schimmig. Van 50 duizend (ministerie van Arbeid) tot een miljoen (de christelijke oppositie) - de waarheid ligt vermoedelijk in het midden. Hoe dan ook: onder de vier miljoen Libanezen zijn de Syriërs goed vertegenwoordigd.

Sluipenderwijs heeft Damascus de 'historische vergissing' van de Fransen goedgemaakt. De koloniale machthebbers besloten in 1943 van Libanon een zelfstandig land te maken; Parijs liet Syrië pas in 1946 op eigen benen staan. Maar in de ogen van Damascus was het Grotere Syrië, ook wel de Levant geheten, een ondeelbaar gebied. In 1949 hebben de Syriërs meteen al geprobeerd onrust te stoken in Libanon om hen een excuus te geven in te grijpen - tevergeefs. Maar toen de burgeroorlog in 1975 uitbrak, greep Damascus alsnog zijn kans.

Samen met Israël beschikte Syrië van alle buitenlandse betrokkenen over de langste adem. Na de zware aanslagen in Beiroet op de Amerikaanse en Franse troepen in 1983, met respectievelijk 241 en 58 doden, heeft de internationale gemeenschap zich snel van Libanon afgewend. Toen het Akkoord van Taif in 1989 een einde aan de burgeroorlog bracht, had Syrië feitelijk gezag over 90 procent van het grondgebied, en Israël in het zuiden nog over 10 procent. Het streven de 'vergissing van '43' recht te zetten was bijna voltooid.

Damascus bezegelde de relatie met Beiroet twee jaar later met het 'Verdrag van Broederschap, Samenwerking en Coördinatie' en het 'Defensie- en Veiligheidsakoord'. De samenwerking reikt zo ver dat Syrië driekwart van het water uit de Asi-rivier in de Bekaa-vallei onderschept voor de bevloeiing van de eigen landbouw - en dat terwijl de rivier uiteindelijk naar Syrië meandert. De Libanese boeren blijven achter met een tekort aan water.

Toen het Israëlische leger zich in 2000 uit de grensstreek met Libanon terugtrok, vierde de door Syrië gesteunde verzetsbeweging Hezbollah dat als een overwinning. Ze hadden de Israëli's het land uitgejaagd! - Damascus had eindelijk heel Libanon in zijn greep. Een oude wens was in vervulling gegaan: Libanon als buffer tegen een Israëlische aanval op Damascus en als uitvalsbasis voor Hezbollah.

Dat waarborgt Syrië's rol als major player in de regio.

Bron: www.volkskrant.nl

Ik krijg toch steeds meer de indruk dat de burgeroorlog in Libanon wellicht is georganiseerd door Syrië waarschijnlijk in combinatie met Israel al zal dat niet in overleg zijn geweest.

barfly
23-02-05, 20:04
Geplaatst door Jannes
Eigenlijk is het niet goed te begrijpen dat sommigen nog steeds een gunstige opinie hebben over dit land.

Welk land bedoel je?

Afrux
24-02-05, 09:27
Ik ben benieuwd wat de ael van de bezetting van Libanon vindt, terwijl de meeste Libanezen een einde ervan willen.

Zij gelovenimmers nog steeds in de doodbloedende Arabische nationalistische en racistische ideologie, die ontstaan is Syrie met de droom van EEN NATIE en EEN TAAL. Syrie droomt ook nog van de Groote Syrie, die o.a. Libanon omvat.


Gaat Abu voor de onafhankelijkheid van zijn land? In dat geval zal het in tegenstrijd zijn met de visie van zijn ael.

Mark
24-02-05, 10:17
Ik vind dat ze die christelijke libaneze bezetters de zee in kunnen drijven! hup weg uit west-syrie :wat?!:

misschien is er nog plek voor ze op de gaza strook ofzo?

Julien
24-02-05, 11:07
Geplaatst door Afrux
Ik ben benieuwd wat de ael van de bezetting van Libanon vindt, terwijl de meeste Libanezen een einde ervan willen.

Zij gelovenimmers nog steeds in de doodbloedende Arabische nationalistische en racistische ideologie, die ontstaan is Syrie met de droom van EEN NATIE en EEN TAAL. Syrie droomt ook nog van de Groote Syrie, die o.a. Libanon omvat.


Gaat Abu voor de onafhankelijkheid van zijn land? In dat geval zal het in tegenstrijd zijn met de visie van zijn ael.

abu jahjah is ook een libanees volgens mij.

erg frappant idd dat je de ael niet hoort over Libanon.

Afrux
24-02-05, 16:31
Geplaatst door Julien
abu jahjah is ook een libanees volgens mij.

erg frappant idd dat je de ael niet hoort over Libanon.

Buiten het feit dat ze niets concreet hebben verricht en helemaal niet iets hebben bereikt, zowel op lokaal als nationaal niveau. Heb ik ze nooit horen praten over de zogenaamde Arabische wereld.


Ik verwacht dus ook geen standpunt over dit onderwerp. Het is wel een climax. Want het druist tegen de illusie en droom van het grote en machtige Arabia, dat de visie van ael onderstreept . De feiten bewijzenechter wel het tegenovergestelde. Er is geen natie dat zo verdeeld is, dat oorlog met elkaar en anderen, waar achterlijheid en onderdrukking heerst, geen democratie, achterstelling en onderdrukking van vrouwen en andere etnische groepen, etc dan in de zogenaamde Arabische wereld. Alles dus behalve een machtige natie.



Mijn mening:

Het is niet alleen de usa en europa, die de terugtrekking eisen. Het is in de eerste plaats israel, maar nog belangrijker de Libanezen zelf. Het zijn niet ook de Arabische regimes (hondjes van het westen). Na Mubarak heeft Koning Abdullah ook Syrië verzocht om te vertrekken.

Wanneer een zwakke land bent, zoals het geval is bij alle Arabische landen (dit is een feit), dan heb je geen andere keuze dan je meesters en meerdere te gehoorzamen. De Ambassadeur van Syrië heeft het ook al indirect toegegeven op BBC. Hij verklaarde ook dat Syrië de droom van een grote Syrië heeft opgegeven.

Spoetnik
24-02-05, 18:40
Syrië en Libanon zijn één, vindt Damascus


Vreemd kopje heeft de Volkskrant gekozen. Ik heb tenslotte Assad niet recentlijke horen verklaren dat Libanon en Syrie een zijn.

Het kopje zou eigenlijk moeten lezen:

De Volkskrant vindt 'Syrie en Libanon zijn een, vindt Damascus'

Flip
24-02-05, 19:09
Geplaatst door Mark
Ik vind dat ze die christelijke libaneze bezetters de zee in kunnen drijven! hup weg uit west-syrie :wat?!:

misschien is er nog plek voor ze op de gaza strook ofzo?

Waarschijnlijk komen ze oorspronkelijk ergens uit de Kaukasus. Dus.....

Henoch
24-02-05, 21:56
Geplaatst door Spoetnik
Vreemd kopje heeft de Volkskrant gekozen. Ik heb tenslotte Assad niet recentlijke horen verklaren dat Libanon en Syrie een zijn.

Het kopje zou eigenlijk moeten lezen:

De Volkskrant vindt 'Syrie en Libanon zijn een, vindt Damascus'

Ik denk dat de Volkskrant dit kopje toch een beetje sarcastisch bedoeld, want damascus vind dat in zijn hart ook maar zal dit natuurlijk nooit voor de wereldpers toegeven, ze zijn ook niet gek.


Hopelijk zal met het vertrek van de Syriers echte democratie mogen uitbreken in de Libanon, zodat er weer een periode van welvaart kan gaan aanbreken.

Goed nieuws ook voor de Israëli en de Palestijnen, want ook in Libanon zal het gezonde verstand weer gaan regeren.


The past Israëli
the past is ready !

Al Sawt
24-02-05, 23:47
Syrie is bezig met het lijmen van de scherven van kolonisatie.

Want Libanon is net als bijna alle andere Arabische landen, een creatie van de koloniale machthebber. De Fransen hebben Libanon als een administratief district van Syrie afgescheiden en hebben de kiem gelegd voor de huidige problemen.

Wat een gemiddelde Libanees van Syrische invasie vindt, is ondergeschikt aan de lijmpogingen van Syrie en Libanon. En laten we niet vergeten; nationale opinie is onderhevig aan tijd en verandert ook met tijd en andere actoren.

Al Sawt
24-02-05, 23:50
Geplaatst door Jannes
Bush en Chirac zijn het dus eens. Aljazeera zegt dat Bush en Chirac de moord op Hariri veroordelen, dat ze vinden dat Syrië moet terugtrekken uit Libanon (Veiligheidsraadresolutie 1559) en dat ze samen pleiten voor vrije verkiezingen in Libanon. Europese en Amerikaanse politici`s dienen hun bemoeizuchtige en vooral verderfelijke politiek jegens MO, onmiddelijk te stoppen.

Ze beseffen niet dat ze hun politiek als een boemerang zullen terugkrijgen.

Ravian
24-02-05, 23:53
Geplaatst door Al Sawt
Europese en Amerikaanse politici`s dienen hun bemoeizuchtige en vooral verderfelijke politiek jegens MO, onmiddelijk te stoppen.

Ze beseffen niet dat ze hun politiek als een boemerang zullen terugkrijgen.

Dat die bemoeizuchtigheid je ergert, kan ik me levendig voorstellen.

Maar wat doen ze als niemand zich ermee bemoeit?

Mark
25-02-05, 06:38
Geplaatst door Al Sawt
Wat een gemiddelde Libanees van Syrische invasie vindt, is ondergeschikt aan de lijmpogingen van Syrie en Libanon. En laten we niet vergeten; nationale opinie is onderhevig aan tijd en verandert ook met tijd en andere actoren.

Dat is me nogal wat, dus de libanezen hebben geen zelfbeschikkingsrecht wil je zeggen?

Nationale opinie is inderdaad onderhevig aan de tijd, maar dat lijkt me geen excuus om de wens van libanon om zelfstandig te zijn en te blijven van tafel te vegen.

Wat de gemiddelde Libanees ervan vind lijkt mij juist leidend in dit geval, anders kun je nog een heleboel andere volken vinden die je wel kunt inlijven bij anderen.

Max Stirner
25-02-05, 10:25
Geplaatst door Al Sawt
Syrie is bezig met het lijmen van de scherven van kolonisatie.

Want Libanon is net als bijna alle andere Arabische landen, een creatie van de koloniale machthebber. De Fransen hebben Libanon als een administratief district van Syrie afgescheiden en hebben de kiem gelegd voor de huidige problemen.

Wat een gemiddelde Libanees van Syrische invasie vindt, is ondergeschikt aan de lijmpogingen van Syrie en Libanon. En laten we niet vergeten; nationale opinie is onderhevig aan tijd en verandert ook met tijd en andere actoren.


Ah.....daar komt het Pan-Arabische heilstaatsideaal uit de mouw :wink:

.......Kgeloof alleen niet dat de Libanezen er veel voor voelen.

Spoetnik
25-02-05, 12:16
Geplaatst door Henoch
Ik denk dat de Volkskrant dit kopje toch een beetje sarcastisch bedoeld, want damascus vind dat in zijn hart ook maar zal dit natuurlijk nooit voor de wereldpers toegeven, ze zijn ook niet gek.

Misschien geven ze het wel niet toe, omdat ze het niet zo zien. De buitenlandse pers vind het natuurlijk altijd wel leuk om dit soort insinuaties de wereld in te gooien, zeker als er oorlog op komst is, en de bevolking moet worden gemanipuleerd.




Hopelijk zal met het vertrek van de Syriers echte democratie mogen uitbreken in de Libanon, zodat er weer een periode van welvaart kan gaan aanbreken.


Democratie en welvaart zijn al jaren aan het terugkeren in Libanon. Vooral na de dood van Hafez is het snel gegaan. Libanon is duidelijk een van de meer liberale landen in het midden-oosten.



Goed nieuws ook voor de Israëli en de Palestijnen, want ook in Libanon zal het gezonde verstand weer gaan regeren.
The past Israëli
the past is ready ! [/B]

Ik denk eerder dat de burgeroorlog weer terug zal keren naar Libanon. Israelische en Amerikaanse provocatie zullen het klimaat schapen voor een nieuwe burgeroorlog in Libanon.

Flip
25-02-05, 12:31
Geplaatst door Al Sawt

Wat een gemiddelde Libanees van Syrische invasie vindt, is ondergeschikt aan de lijmpogingen van Syrie en Libanon. En laten we niet vergeten; nationale opinie is onderhevig aan tijd en verandert ook met tijd en andere actoren.

In WO2 zagen de Duitsers Nederland ook als een tijdelijk afgedreven Duitse deelstaat, via ras en taal met Duitsland verbonden.

De nederlandse anti-duitse opinie was in de loop der tijd ook vast wel bijgedraaid. Op den duur zou men vast wel het hogere ideaal van een Grootduits Rijk in het hart hebben gesloten!

GroteWolf
25-02-05, 12:58
Zo denken de Vlamingen over Nederland.