PDA

Bekijk Volledige Versie : Steunbetuiging aan de imams



Snake
24-02-05, 10:34
Zet je naam om je steun te betuigen aan deze "onschuldige" imams.

(soort petitie)

taouanza
24-02-05, 10:38
Ik weet niet of ze onschuldig zijn.
Ik weet ook niet of ze schuldig zijn.
Ik wil de waarheid weten
We schijnen hier een wetboek van strafrecht te hebben en een rechtsysteem. Iedereen is onschuldig tot het tegendeel is bewezen.
Iedereen schijnt recht te hebben op rechtsbijstand.
Maar als mensen op het vliegtuig worden gezet weet ik niet wat ik ervan moet denken.
Ik vraag me af bij wat voor soort mensen dit een gevoel van veiligheid geeft.

Wide-O
24-02-05, 10:45
Ik vraag me af bij wat voor soort mensen dit een gevoel van veiligheid geeft.

Bij mij juist niet in ieder geval.

Verder helemaal met je eens.

Julien
24-02-05, 11:34
wat ik nou nog steeds niet snap is wat die imams in Nederland doen als ze zo'n super hekel hebben aan de Westerse cultuur. Ga dan lekker in een islamitisch land wonen, lijkt me! Ze schijnen zelfs opgeroepen te hebben dat je niet met ongelovigen moet omgaan :moe:

Verder ben ik het eens met Taouanza.. ik weet niet of ze (on)schuldig zijn.. dus een petitie tekenen doe ik sowieso niet.

Iglo
24-02-05, 11:39
Geplaatst door BiL@L
In het onderstaande document staat een link waarin je kunt zien hoe verschillende moslims worden geportretteerd door overheden:

http://www.salafimanhaj.com/deviant/pdf/SalafiManhaj_UKGovPlans.pdf

Er wordt tevens in aangespoord om secularisten te steunen. Tsja, als het stukje begint met "Latest Kuffaar Strategies for Muslim Communities" dan hoef ik het al niet meer te lezen. Ik neem aan dat een moslim ook geen artikel serieus neemt, dat begint met: "Over de nieuwste plannen van de Geitenneukers aangaande de Westerse Gemeenschap".
En zo'n petitie lijkt me zinloos als je niet zelf weet wat er aan de hand is. Hoe weet je dat ze onschuldig zijn? Hoe weet je dat zo zeker dat je er een petitie voor wilt opstellen?

Iglo
24-02-05, 11:46
Geplaatst door BiL@L
Wat is daar mis mee? Het is toch zo. Kuffaar zijn ongelovigen. Dat is een verwijzing naar niet-moslims. Net zoals dat allochtonen een verwijzing is naar niet-nederlanders, dus wat ijl je?

http://www.rand.org/publications/MR/MR1716/MR1716.sum.pdf Tuurlijk, en tegenwoordig verwijst "geitenneukers" naar Marokkanen. Maar beiden heeft het nogal een negatieve klank en bedoeling, niet waar?

Iglo
24-02-05, 11:57
Geplaatst door BiL@L
Kuffaar betekent ongelovigen. Kafir betekent ongelovige. Mushrik betekent polytheïst. Mushrikien betekent polytheïsten.

Iedere mushrik is een kafir, maar niet iedere kafir is percee een mushrik. Dus vanuit dit opzicht is het niet eens zo negetief. Mushrik is nog veel negatiever. Je zegt het zelf al: "nog veel negatiever". Als je een artikel meteen begint met zo'n manier van aanduiden, dan neem ik het artikel niet serieus. Als het object en goed-gefundeerd is, waarom neemt men dan niet de moeite om de termen objectief en zorgvuldig te kiezen? Wederom: Marokkanen nemen ook geen artikel serieus waarin Marokkanen aangeduid worden met het woord "geitenneukers" of "vul hier zelf een beledigende tekst in". Ik zou dat artikel trouwens ook niet. serieus nemen

Bofko
24-02-05, 12:00
Nu we toch ff de logica hanteren:


Geplaatst door BiL@L
Atheïsme is Polytheïsme.


Geplaatst door BiL@L
Kuffaar betekent ongelovigen. Kafir betekent ongelovige. Mushrik betekent polytheïst. Mushrikien betekent polytheïsten.

Iedere mushrik is een kafir, maar niet iedere kafir is percee een mushrik. Dus vanuit dit opzicht is het niet eens zo negetief. Mushrik is nog veel negatiever.

Vanuit jouw (!) premissen zeg ik : Iedere kafir is wél mushrik. :student:

Iglo
24-02-05, 12:07
Geplaatst door BiL@L
Jij vergelijkt scheldwoorden met levensbeschouwingen. Grapjas. En vertel me. Wordt Kuffaar nooit als scheldwoord gebruikt?
En waarom zouden scheldwoorden niet hun oorsprong kunnen vinden in levensbeschouwingen? Ik denk dat als je even goed zoekt in het Christendom dat je dan al een heel aantal tegenkomt. Om te beginnen met woorden als Heiden en Ketter. En deze woorden zijn bovendien de laatste decennia ontzettend verzwakt.
Als een artikel begint met: "De nieuwste plannen van de Ketters/Heidenen jegens de Westerse wereld". Dan neem ik dat artikel gegarandeerd niet serieus.

Simon
24-02-05, 12:16
Geplaatst door BiL@L
Wat is daar mis mee? Het is toch zo. Kuffaar zijn ongelovigen. Dat is een verwijzing naar niet-moslims.

Blijkbaar is het nog nooit bij je opgekomen dat dat beledigend kan zijn voor niet-moslims. Het is immers belachelijk ervan uit te gaan dat niet-moslims ongelovigen zijn. Ze bepalen zelf wel wat ze zijn.

Overigens vind ik je uitgebreide onderschrift bij iedere mail wel wat 'overdone'. Is het nu nodig om een heel computerscherm in te ruimen voor zoiets?

Iglo
24-02-05, 12:21
Geplaatst door BiL@L
Het ging eigenlijk om de link verwijzing in dat artikel, die ik dus naderhand speciaal voor jou apart heb gepost. Maar nu we toch bezig zijn.

Zeg gewoon, ik lees geen artikelen waarin het woordje "ongelovigen" voorkomt, dan zijn we daar meteen klaar mee zonder redeneringen met valse vergelijkingen.

Want Ketters is erger dan Kafir. Wat Heidenen betreft, deze is aan verschillende betekenissen onderhevig, waaronder die van een Heiden. In het christendom wordt nu niet zo'n groot onderscheid gemaakt tussen iemand die meerdere goden aanbidt, en iemand die niet Christelijk is. Ze zijn beiden HEIDENEN. Ja inderdaad, dat is nogal negatieve en denigrerende term. Waar nog eens bijkomt dat in tegenstelling tot het woord Heiden het woord Kuffaar nu nog steeds een actuele term is, in plaats van een verouderd begrip.
Zoiets hoort niet boven een objectief en goed gefundeerd artikel te staan, daar kan je het toch moeilijk mee oneens zijn! Kortom, ik verwijs zo'n bericht onmiddelijk naar de mentale prullebak.

Mill
24-02-05, 12:23
Geplaatst door BiL@L
Sure, als jij niet in het Islamitisch monotheïsme gelooft, ben je daar ongelovig aan. Simpel. In het Arabisch betekent ongeloof Koefr.

Net zoals dat allochtonen een verwijzing is naar niet-nederlanders.

Weet je wat pas belachelijk is. Dat mensen die hier geboren en getogen zijn, en zelfs een Nederlandse nationaliteit hebben, als allochtonen worden bestempelt. Wat betreft het woordje ongelovige, dat is gewoon een taalkundige feit, begin bij Van Dale zou ik zeggen...

Dus moslims zijn ook ongelovigen. Omdat ze niet in het joods monotheisme geloven.

Simon
24-02-05, 12:32
Geplaatst door BiL@L
Sure, als jij niet in het Islamitisch monotheïsme gelooft, ben je daar ongelovig aan. Simpel. In het Arabisch betekent ongeloof Koefr.


Je hoeft je echt niet van de domme te houden. Als een Christen jou ongelovig noemt ... alleen omdat jij zijn/haar geloof niet hebt dan vind je dat ook niet prettig.

Goodnight
24-02-05, 12:34
Grappig dat je dat zegt Simon, een jaar geleden las ik een intervieuw van die voorman van de SGP.Hij zei: Allah?, Allah bestaat niet, alleen God.......

Ik voelde me eerlijk gezegd niet beledigd of gekrenkt.Laat de beste man dat geloven.Voor hem zijn moslims ongelovigen :blij:
Bovendien is het zo dat zowel Christendom en Jodendom de Islam niet erkennen als godsdienst.Andersom weer wel.

Ook zijn het jodendom en het christendom ook niet echt lief over atheisten.

De Nobele
24-02-05, 12:35
Geplaatst door Simon
Je hoeft je echt niet van de domme te houden. Als een Christen jou ongelovig noemt ... alleen omdat jij zijn/haar geloof niet hebt dan vind je dat ook niet prettig.

Verkeer je nu heus in de veronderstelling dat hij hier iets van opsteekt, Simon?

Simon
24-02-05, 12:36
Geplaatst door Goodnight
Ik voelde me eerlijk gezegd niet beledigd of gekrenkt.Laat de beste man dat geloven.Voor hem zijn moslims ongelovigen :blij:

Omdat je zo'n vent niet serieus kan nemen. Ik probeer Bil@l nog wel serieus te nemen. Maar misschien is dat vergeefse moeite.

Goodnight
24-02-05, 12:37
Geplaatst door Mill
Dus moslims zijn ook ongelovigen. Omdat ze niet in het joods monotheisme geloven. Veel joden zullen dat wel geloven ja.net zoals sommige Christenen de islam niet als godsdienst erkennen.

Zo is het cirkeltje weer rond.

Goodnight
24-02-05, 12:38
Geplaatst door Simon
Omdat je zo'n vent niet serieus kan nemen. Ik probeer Bil@l nog wel serieus te nemen. Maar misschien is dat vergeefse moeite. Veel mensen hebben op die man gestemd, dus blijkbaar wordt hij door anderen wel serieus genomen.

De Nobele
24-02-05, 12:41
Geplaatst door Goodnight
Veel mensen hebben op die man gestemd, dus blijkbaar wordt hij door anderen wel serieus genomen.

Ik zou pas serieus op die SGP-vent gaan letten als daardoor mensen de keel wordt afgesneden of politici met de dood bedreigd. Tot aan die tijd is hij voor mij dorpsgek/antieke folklore/wacko.

Simon
24-02-05, 12:48
Geplaatst door Goodnight
Veel mensen hebben op die man gestemd, dus blijkbaar wordt hij door anderen wel serieus genomen.

Ach welnee, de SGP heeft sinds mensenheugenis 2 zetels. Het is onzinnig dit soort mensen op te voeren als voorbeeld van hoe christenen denken. Want de meerderheid der christenen denkt niet zo. Maar ik geef toe dat het denken van Bil@l dicht tegen de SGP aanzit :D

Goodnight
24-02-05, 12:49
Geplaatst door De Nobele
Ik zou pas serieus op die SGP-vent gaan letten als daardoor mensen de keel wordt afgesneden of politici met de dood bedreigd. Tot aan die tijd is hij voor mij dorpsgek/antieke folklore/wacko. zijn genoeg Christelijke godsdienstfanaten.
Vorige week nog een man die zijn moeder vermoorde en haar daarna vilde ' in opdracht van God'....

En jij kan hem wel al die fraaie benamingen geven.Ondertussen maakt ie toch wel mooi deel uit van jouw regering.

Iglo
24-02-05, 12:50
Geplaatst door Goodnight
Grappig dat je dat zegt Simon, een jaar geleden las ik een intervieuw van die voorman van de SGP.Hij zei: Allah?, Allah bestaat niet, alleen God.......

Ik voelde me eerlijk gezegd niet beledigd of gekrenkt.Laat de beste man dat geloven.Voor hem zijn moslims ongelovigen :blij:
Bovendien is het zo dat zowel Christendom en Jodendom de Islam niet erkennen als godsdienst.Andersom weer wel.

Ook zijn het jodendom en het christendom ook niet echt lief over atheisten. Waarom zou je die man van het SGP daarom niet serieus nemen? Als ik hem daarom niet serieus zou nemen, dan zou ik geen enkele (oprechte) gelovige serieus moeten nemen. (er zijn trouwens IMO een berg goede redenen om de SGP niet serieus te nemen).
Ik had het erover dat ik een artikel met de titel: "Latest Kuffaar strategies for Muslim Communities" niet serieus kon nemen. Wanneer je een objectief en goed-gefundeerd artikel hebt, dan zet je er geen "Kuffaar" of Heiden boven, om naar een groep mensen te verwijzen.

Goodnight
24-02-05, 12:51
Geplaatst door Simon
Want de meerderheid der christenen denkt niet zo.

Goh...wat klinkt dat bekend zeg.


Maar als jullie nu Bil@l ook al als een bedreiging gaan zien dan weet ik het ook niet meer hoor.

Goodnight
24-02-05, 12:51
Geplaatst door Iglo
Waarom zou je die man van het SGP daarom niet serieus nemen? Als ik hem daarom niet serieus zou nemen, dan zou ik geen enkele (oprechte) gelovige serieus moeten nemen. (er zijn trouwens IMO een berg goede redenen om de SGP niet serieus te nemen).
Ik had het erover dat ik een artikel met de titel: "Latest Kuffaar strategies for Muslim Communities" niet serieus kon nemen. Wanneer je een objectief en goed-gefundeerd artikel hebt, dan zet je er geen "Kuffaar" of Heiden boven, om naar een groep mensen te verwijzen. :confused: Iek nie Schnap?

Simon
24-02-05, 12:52
Geplaatst door Goodnight
Goh...wat klinkt dat bekend zeg.


Maar als jullie nu Bil@l ook al als een bedreiging gaan zien dan weet ik het ook niet meer hoor.

Bedreiging? Wie zegt dat dan? Ik zie hem als een soort SGP-er. Niet serieus te nemen dus.

Goodnight
24-02-05, 12:53
Geplaatst door Jannes
Nee, dat is niet waar, zo lang de SGP heeft bestaan (sinds 1929) hebben ze nog nooit deel uitgemaakt van de regering.

Nuja...ze hebben in ieder geval 2 zetels.Ze zijn niet onbekend.En ze bestaan dus als sinds 1929....

Goodnight
24-02-05, 12:54
Geplaatst door Simon
Bedreiging? Wie zegt dat dan? Ik zie hem als een soort SGP-er. Niet serieus te nemen dus. Ik doel ook niet op jou.

Iglo
24-02-05, 12:58
Geplaatst door Goodnight
:confused: Iek nie Schnap? BEGIN NIET MET SCHNAPPIE!!!1


Mijn reactie was op deze opmerking van jou:

Grappig dat je dat zegt Simon, een jaar geleden las ik een intervieuw van die voorman van de SGP.Hij zei: Allah?, Allah bestaat niet, alleen God.......
Het zou nogal vreemd zijn als hij en de bijbel letterlijk volgt, en ook in het bestaan van Allah geloofd als zijnde dezelfde god als De Here. Maar lijkt me op zich geen reden om die persoon niet serieus te nemen.

Umarvlie
24-02-05, 13:00
Geplaatst door Iglo
BEGIN NIET MET SCHNAPPIE!!!1

... kom aus Egypte das ligt geleich am mer......
zueeerst ..... ARGGGGHHHH ... :terrorist

't was vroeger nog ikke nie begrijpe.... :p

Goodnight
24-02-05, 13:06
Geplaatst door Jannes
Ze zijn ontstaan als afsplitsing van andere protestantse partijen omdat ze niet wilden dat de Nederlandse regering een gezantschap opende bij de paus in Rome. (Voor SGP-protestanten is de rooms-katholieke paus de wortel van alle kwaad). Ik kan het weten want mijn grootvader hoorde erbij. (Ter geruststelling: ik niet hoor.)

Bij de wortel van het kwaad?







:D

Goodnight
24-02-05, 13:41
Geplaatst door Jannes
Bij de SGP. :stomp:

(Aangezien je een vrouw bent, zeg ik er ook maar even bij dat deze smiley symbolisch bedoeld is.) Ow...dacht dat het een Christelijke variant van de corrigerende tik was :vreemd:

sjaen
24-02-05, 14:06
Ik vindt ook dat de SGP uit de kamer moet.
Er moet een wet opgenomen worden die ervoor zorgt dat verenigingen die de democtratie ondermijnen en zich niet aan de grondwet houden niet mogen meeregeren je weet scheiding kerk en staat.

Goodnight
24-02-05, 14:10
Geplaatst door Jannes
Nee, ik liet me inspireren door de sjaria. ik zou niet weten wat de sjaria is?

Maar je hoeft niet ver te zoeken hoor....kost je alleen veel moeite.Neem de bijbel.Er zal vast wel nog een rondslingeren van je SGP opa?

observer
24-02-05, 15:54
Geplaatst door Goodnight
zijn genoeg Christelijke godsdienstfanaten.
Vorige week nog een man die zijn moeder vermoorde en haar daarna vilde ' in opdracht van God'....

En jij kan hem wel al die fraaie benamingen geven.Ondertussen maakt ie toch wel mooi deel uit van jouw regering. voorlopig heb ik geen leden van welke christelijke huize dan ook een oproep horen doen je moeder te villen en omtebouwen tot een hip pak

rja2
24-02-05, 17:53
Geplaatst door BiL@L
Wat is daar mis mee? Het is toch zo. Kuffaar zijn ongelovigen. Dat is een verwijzing naar niet-moslims. Net zoals dat allochtonen een verwijzing is naar niet-nederlanders, dus wat ijl je?

Voor mij is Kaffuur is een scheldwoord, die een negatieve klank heeft.

observer
25-02-05, 09:35
Geplaatst door rja2
Voor mij is Kaffuur is een scheldwoord, die een negatieve klank heeft. zie het maar als een eretitel

hij die zich niet laat leiden door een oud boek maar door gezond verstand

Ravian
25-02-05, 09:41
Geplaatst door observer


hij die zich niet laat leiden door een oud boek maar door gezond verstand

*verrukte zucht* Wat is het toch heerlijk om dit te horen... Hoe meer, hoe beter.
Ik besprak gisteravond nog met een vriendin, tijdens het goddeloos legen van een fles booze, hoe leuk Nederland toch was voordat al dat islamitische gezanik door onze strot werd geduwd.

BiL@L
25-02-05, 10:06
Geplaatst door Simon
Bedreiging? Wie zegt dat dan? Ik zie hem als een soort SGP-er. Niet serieus te nemen dus.
Een echte sellefie is a-politiek. Christendom is niet te vergelijken met de zuivere Islaam...

Goodnight
25-02-05, 10:35
Geplaatst door BiL@L
Een echte sellefie is a-politiek. Christendom is niet te vergelijken met de zuivere Islaam... heb je je koffers al gepakt Bil@l?

Zeepaardje
25-02-05, 10:37
Geplaatst door Iglo
KNIP
Ik denk dat als je even goed zoekt in het Christendom dat je dan al een heel aantal tegenkomt. Om te beginnen met woorden als Heiden en Ketter. En deze woorden zijn bovendien de laatste decennia ontzettend verzwakt.

De benaming "heiden" is afkomstig van het zogenaamde "volk van de heiden". Een benaming uit het begin van de kerstening, bestemd voor diegenen die (nog) niet bekeerd waren. Het maakte daarbij in principe niet uit welke andere overtuiging die ander aanhing. Wél hebben wetenschappers vastgesteld dat het merendeel aanhangers van zogenaamde natuurreligies betrof. Anders gezegd: de huidige wicca-aanhangers zouden ook als "heiden" worden betiteld volgens deze definitie.

Ketter is een verbastering van Cathaar. De catharen waren een christelijke stroming die het gezag van de katholieke kerk niet erkende.
Catharen geloofden bijv. in reïncarnatie en waren ervan overtuigd dat het goddelijke in elk mens aanwezig was. Ook geloofden zij dat elk mens rechtstreeks met zijn/haar God kon communiceren, vandaar dat zij ook geen kerken of andere strikte hierarchische structuren kenden/wensten. Voor zover er een voorganger was, kon dat net zo goed een man als een vrouw zijn. In hun optiek was het leven in al zijn verschijningsvormen kostbaar, vandaar dat zij veelal vegetariër waren.
Al met al een zeer sympathieke stroming, waar moslims vele overeenkomsten mee hebben. Helaas zijn de catharen met bruut geweld uitgeroeid, maar hun naam (ketter) is wel degelijk een geuzennaam om trots op te zijn!!



Als een artikel begint met: "De nieuwste plannen van de Ketters/Heidenen jegens de Westerse wereld". Dan neem ik dat artikel gegarandeerd niet serieus.

Elk artikel dat beledigd zonder verdere onderbouwing is imho rijp voor de kattebak.

BiL@L
25-02-05, 13:26
Geplaatst door Goodnight
heb je je koffers al gepakt Bil@l?
Nee nog niet. Wil je mee? :)

Goodnight
25-02-05, 13:56
Geplaatst door BiL@L
Nee nog niet. Wil je mee? :) Eigenlijk wel :)

BiL@L
25-02-05, 13:57
Geplaatst door Goodnight
Eigenlijk wel :)
Haha! :p Nou als het zover is, dan zul je tot de eersten behoren die het weten. :duim:

Goodnight
25-02-05, 14:03
Geplaatst door BiL@L
Haha! :p Nou als het zover is, dan zul je tot de eersten behoren die het weten. :duim: en gaan we naar dat enge salafistisch land?Leuk!! :lole:

gaan we allemaal gezellig salafistisch zitten wezen daarzo.

BiL@L
25-02-05, 14:36
Geplaatst door Goodnight
en gaan we naar dat enge salafistisch land?Leuk!! :lole:

gaan we allemaal gezellig salafistisch zitten wezen daarzo.
Het is alles behalve een salafistische land hoor. Het is wel de plaats waar veel geleerden (regelmatig) komen (of wonen) die de Islaam nemen zoals de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, deze heeft uitgelegd aan zijn vrienden.

Maar verder kan het daar nog veramerikaniseerder zijn dan hier, op bepaalde plaatsen.

Goodnight
25-02-05, 14:56
Geplaatst door BiL@L
Het is alles behalve een salafistische land hoor. Het is wel de plaats waar veel geleerden (regelmatig) komen (of wonen) die de Islaam nemen zoals de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, deze heeft uitgelegd aan zijn vrienden.

Maar verder kan het daar nog veramerikaniseerder zijn dan hier, op bepaalde plaatsen. ow..was vergeten erbij te zetten dat de sarcasme modus was....

Salafisme is de nieuwste dreiging toch?

maakt niet uit dat we verder niet weten wat het inhoudt.




p.s had inderdaad al van een Irakese kennis die daar enige tijd heeft gewoond begrepen dat bepaalde plekken wel inderdaad heel westers/amerikaans zijn.

BiL@L
25-02-05, 15:39
Geplaatst door Goodnight
ow..was vergeten erbij te zetten dat de sarcasme modus was....

Salafisme is de nieuwste dreiging toch?

maakt niet uit dat we verder niet weten wat het inhoudt.

p.s had inderdaad al van een Irakese kennis die daar enige tijd heeft gewoond begrepen dat bepaalde plekken wel inderdaad heel westers/amerikaans zijn.
Nieuwste? Als dat zo is, dan is dat alleen maar omdat de moslims nieuw zijn in het Westen. En dan heb ik het over hen die kunnen lezen en schrijven.

Wat degenen die zich toeschrijven aan de benaming selefia betreft. Dit doen velen, soms rechtmatig en soms onrechtmatig. Het is aantrekkelijk om jezelf toe te schrijven aan hen die zich in de leerstellingen van de Islaam gespecialiseerd hebben. Want dan komt de mooiheid en zoetheid van de Islaam pas echt tevoorschijn. Wat de mensen standvastig maakt. Dit betekent overigens niet dat iedereen ook daadwerkelijk het begrip van de selef uitdraagt. Velen mengen de waarheid met de onwaarheid, enerzijds uit onwetendheid, en anderzijds uit wereldse belangen.

Verder is het noemenswaardig te weten dat er twee groepen zijn die zich moslims noemen, in de algemene zin. Te weten, de shi'a (raafidah) en de soeni (ahlu soena wal djama'a). Dit is het meest algemene onderscheid. Een selefie is een soeni. Iedere selefie is een soeni, maar niet iedere soeni is een selefie. Het vereist inspanning om een selefie te zijn. Het grootste verschil met niet-selefie's, wederom in algemene zin, is dat de selefie's zich onderscheiden op basis van (profijtvolle) kennis. En men concentreert zich allereerst, zo uitgebreid mogelijk, op de eerste pilaar van de Islaam. De shahada. Want zonder de shahada, of het begrip daarvan, is er geen Islaam. Tawheed is hetgeen waarover getuigd wordt in die shahada. Dit is ook in lijn met de kern van de boodschap van alle profeten die geweest zijn. Ze riepen allen de mensen op tot Tawheed. Ik hoop dat dit het één en ander verduidelijkt...
-
Er worden veel twijfels verspreid over de benaming Selefiejah en het woord ‘Selefie’, sommige van deze twijfels komen van oprechte mensen, gebaseerd op hun ervaringen, maar velen komen van de duivels onder de mensen, degenen die de da`wah van de waarheid wensen te veroordelen, het willen zien vallen en het laten vervangen met hun eigen innoverende uitspraken en hallucinaties van het brein.
En wat volgt:

Zichzelf associëren met Selefiejah is een innovatie.?

Het woord “Selefiejah” werd niet gebruikt in de tijd van de Profeet sallalahoe 'alahyi wa sellam en zijn metgezellen, dit vanwege het feit dat de moslims op de correcte Islaam waren en er in die tijd geen behoefte was aan een woord zoals Selefiejah. Echter, toen de beproevingen begonnen en er een aantal sekten ontstonden en de Oemmah zich opsplitste, stonden de Geleerden van de Oemmaah op om degenen die op de waarheid waren te onderscheiden van degenen die op de valsheid waren, waarbij ze gebruik maakten van termen zoals ‘Ahloel- Hadieth’ en ‘es-Selef’.



Aboe Haniefah (d 150 H) Radi Allah enhoe zei:
[b]“ Blijf trouw aan de Athaar (overleveringen) en de Tarieqah (weg) van de Selef (vrome voorgangers) en pas op voor vernieuwde zaken want het zijn allemaal innovaties.”

(Opgenoemd door As- Suyoetie in ‘Sawn al Mantaq wal-Kalaam’ p.32)

Hetgeen waarmee alle Islaamitische groeperingen beweren op de correcte en ware Islaam te zijn, en waar zij zichzelf allen mee beschrijven, is het feit dat men trouw moet blijven aan hetgeen waar de Boodschapper (vrede zij met hem) en zijn metgezellen op waren, zoals het ook in de authentieke hadieth voorkomt.
Hierbij moet worden toegevoegd dat het woord ‘Selef’ werd gebruikt door de Profeet (vrede zij met hem).
Hij (de Profeet (vrede zij met hem)) zei tegen Faatimah,

“Wat een voortreffelijke Selef ben ik voor jou.”

(Moslim, no.2450)

Iemaam Moslim citeerd in de Moeqadimmah (introductie) van zijn Sahieh (p.16) de uitspraak van Abdullaah ibn al-Moebaarak, die hij deed in de aanwezigheid van alle mensen:

“Neem afstand van de a-hadieth van Amr bin Thaabit, want hij beledigde de Selef.”

Shaych Saalih al-Fawzaan zei:

“En hoe kan het, dat als iemand de madhab van de Selef de zijne maakt het een innovatie is, een dwalende innovatie?! En hoe kan het een innovatie zijn als het niets anders is dan het volgen van de madhab van de Selef, en het volgen van diezelfde madhab verplicht is gesteld in het Boek (Qor`aan) en de Soennah, en waarheid en leiding?!” (al- Bayaan p.156)

Vandaar, het zichzelf toeschrijven aan de Selef, wat niets anders als Selefiejah betekend, is géén innovatie. Het is zelfs eerder een verplichting voor elke moslim om zichzelf toe te schrijven aan de Manhadj (methodologie) en de Aqiedah (geloofsleer) van de Selef. Er kan gezegd worden, “Als de naamgeving Selefiejah een innovatie is, dan is de naamgeving Ahloes-Soennah wal-Djamaa’ah dat ook”. Het doel achter het gebruiken van de term ‘Ahloes- Soennah wal-Djamaa’ah’ is niet verborgen of onbekend. Jammer genoeg is de benaming van ‘Ahloes-Soennah’ niet langer voldoende om de mensen van valsheid en de mensen van de waarheid te kunnen onderscheiden. Het gaat zelfs zo ver dat het woord ‘Selefie’ niet eens meer duidelijkheid verschaft over wie nu een echte Selefie is, die daadwerkelijk Aqiedah en Manhadj van de Selef volgt, en wie een hizbie (iemand die zichzelf afsplitst van de Djamaa’ah en de Soennah tegengaat) is, die een masker draagt van Selefiejah en beweert Selefie te zijn. Zijn Aqiedah mag dan wel in grote lijnen Selefie zijn maar zijn manier van denken kan besmet zijn met ‘Qoetbie’ of ‘Hizbie’ principes, ideeën en manieren van denken en gedrag. Hij zal vijandigheid tonen jegens de Selefies, spotten met hun Mashaayich, en toch claimen dat ze op hun weg zitten. Echter, uit de standpunten die ze innemen en de houding die ze aannemen en hun loyaliteit en ontkenning blijkt iets anders. Dit is waarom echte Selefies veel waarde hechten aan leren en kennis vergaren zodat de waarheid altijd duidelijk voor hen is en de onwetende huichelaars hen niet voor de gek kunnen houden.

[b]Allaah heeft ons de naam Moslims gegeven, dus waarom zouden we onszelf aan de Selef toeschrijven.

Deze twijfel werd prachtig beantwoord door Iemaam al-Albaanie in zijn discussie met iemand over dit onderwerp, opgenomen op de cassette genaamd: ‘Ik ben Selefie’. Hieronder staan een aantal belangrijke citaten:

Shaych al-Albaanie: “Wanneer er aan jou gevraagd wordt wat jouw madhab is wat zeg je dan?”

De vrager: “Moslim!”

Shaych al-Albaanie: “Dat is niet voldoende!”

De vrager: “Allaah heeft ons de naam ‘Moslims’ gegeven, vervolgens reciteerde hij dit Vers van de Qor’aan: “Hij is Degene Die jullie voorheen Moslims genoemd heeft…” (Soerah Al-Hadj 22:78)

Shaych al-Albaanie: “Dit zou een correct antwoord zijn geweest wanneer wij in de eerste periode (van de Islaam) waren, voordat de sekten zich verspreidden. Wanneer wij echter vandaag de dag welke moslim dan ook, die zich zelf associëert met één van de sekten waarmee wij verschrikkelijk verschillen in ‘Aqiedah, hierover vraagt dan zou zijn antwoord niet anders zijn dan de jouwe. Zij allen zullen zeggen dat zij moslim zijn; of zij nou van de Raafidah (Shie`ah) zijn, of van de Chawaaridj, of de Droez of van An-Noesairiyah Al-‘Alawiyah. Dit is dus niet voldoende in deze dagen!”

De vrager: “Oke, dan zeg ik: “Ik ben moslim die het Boek en de Soennah volgt.”.”

Shaych al-Albaanie: “Dat is ook nog niet voldoende!”

De vrager: “Waarom?”

Shaych al-Albaanie: “Kun je tussen degenen waarmee we net een voorbeeld hebben gegeven iemand vinden die zegt: “Ik ben Moslim maar volg het Boek en de Soennah niet!”, wie van hen zegt dat hij dat niet volgt?”
Vervolgens begon de Shaych de man uit te leggen wat het belang is van datgene wat hij zo juist verklaard heeft, en dat is; ‘Het Boek en de Soennah volgens het begrip van de Selefoes-Saalih’.

De vrager: “Oke, dan ben ik een Moslim die het Boek en de Soennah volgt volgens het begrip van de Selefoes-Saalih!”

Shaych al-Albaanie: “Wanneer iemand jou naar je madhab vraagt, zeg je het dan zo tegen hem?”

De vrager: “Ja!”

Shaych al-Albaanie: “Wat vind je ervan als we (deze lange zin) taalkundig samenvatten? Want de beste woorden zijn de woorden die kort en krachtig zijn! We zeggen dan gewoon Selefie!” Einde citaat.

Het gaat hier dan ook over het punt, dat het niet voldoende is als je jezelf alleen ‘Moslim’ of ‘Soennie’ noemt, aangezien iedereen dat zal doen. En Iemaam al-Albaanie beklemtoond het belang van het onderscheid maken tussen de waarheid en de leugen, op een manier die de basis van de Manhadj en Aqiedah vormt, en dat is het nemen van de Selefoes-Saalih, in tegenstelling tot de vele sekten en groeperingen wiens begrippen gebaseerd zijn op die van hun mentors en leiders, en niet fundamenteel die van de Selef.

---

Vraag: Wat is uw (jullie) oordeel met betrekking tot de Djamaa’aat (Islaamitische Sekten) in algemene zin?

Antwoord: Eenieder die de Djamaa’ah van Ahloes-Soennah tegen gaat is in dwaling. Wij hebben namelijk maar één Djamaa’ah en dat is Ahloes-Soennah wal Djamaa’ah. En alles wat daar buiten valt is tegenstrijdig aan de Manhadj (Methodiek) van de Boodschapper (sal Allaahoe `alayhie wa sellem).

En wij zeggen ook: Eenieder die tegen Ahloes-Soennah ingaat die behoort tot Ahloel-Ahwaa’ (degenen die hun lusten en begeerten volgen). En de tegenstrijdigheid is afhankelijk in de Hoekm (regelgeving) van Tadliel (het verklaren van iemand tot dwalend) en Takfier (het verklaren van iemand tot ongelovig), in overeenstemming met de grootte of kleinte, verte of nabijheid van die tegenstrijdigheid ten opzichte van de waarheid. (Al-Adjwiebah al-Mofiedah, p.10)

Shaych Saalih al-Fauwzaan

BRON: el-Adjwiebah el-Mofiedah `anil Manaahiedj el-Djadiedah
Vertaald door: Abdoel-Haafidh es-Sa`iedie
www.selefiepublikaties.com