PDA

Bekijk Volledige Versie : CDA: beperk vrije woord



barfly
24-02-05, 12:15
CDA: beperk vrije woord
Van onze verslaggever Theo Koelé

DEN HAAG - Het CDA wil de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van vereniging aan banden leggen voor personen en groeperingen die een mogelijk gevaar voor de democratie opleveren. Volgens de CDA-fractie in de Tweede Kamer moet een rechter iemand tijdelijk of permanent het recht op vrije meningsuiting kunnen ontnemen.

Plan: pak grondrechten af van radicalen

Daarnaast moeten nieuwe politieke partijen volgens de christen-democraten verplicht worden hun doelstellingen te laten toetsen door een rechtbank. Beide beperkingen zouden volgens het CDA bijvoorbeeld moeten gelden voor personen of instellingen die pleiten voor de invoering van de sharia (de islamitische wetgeving).

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het CDA daarmee te ver gaat in de strijd tegen terrorisme en radicalisme. 'Die weg moeten we niet opgaan, het is een hellend vlak', zegt coalitiepartner VVD bij monde van het Kamerlid Luchtenveld.

De kleinste regeringspartij D66 maakt zich vooral zorgen over inbreuken op de vrijheid van meningsuiting. 'We moeten opvattingen niet verbieden', zegt D66-Kamerlid Van der Ham, die het CDA verwijt in te spelen op onlustgevoelens die leven onder de bevolking.

De linkse oppositie hekelde eerder deze week al de opstelling van het CDA. 'U verwijt mensen dat ze grondrechten schenden en vervolgens gaat u zelf die rechten schenden om hen te kunnen straffen', zei fractieleider Halsema van GroenLinks tegen CDA-Kamerlid Cörüz.

Die stelde dat de rechter, als bijkomende straf, iemand (tijdelijk) het recht op vrije meningsuiting moet kunnen ontzeggen. Cörüz: 'We praten over mensen die de rechtsstaat willen ondermijnen. Het CDA wil niet lichtvaardig tornen aan de grondrechten. Maar de rechter moet over extra instrumenten beschikken.'

Cörüz ziet de maatregelen als een aanvulling op bestaande beperkingen van de bewegingsvrijheid die een rechter kan opleggen, zoals een straatverbod. Het PvdA-Kamerlid De Vries vindt het 'bloedlink om in een democratische samenleving te spreken over het afnemen van grondrechten'.

De Vries wil vandaag het oordeel van de regering vernemen over de ideeën van het CDA. De Kamer vergadert vrijwel de hele dag over een nota van vice-premier De Graaf (D66) die gewijd is aan de grondrechten.

Bron: www.volkskrant.nl

Kijk nu begint het pas, de grondwet wordt ontnomen als je radicaal bent. Ik ben uiteraard heel benieuwd naar de definitie van radicaal. Overigens heb ik wel een paar ideetjes zo vindt ik alle staphorstenaren radicaal, dierenactivisten, communisten (SP), chistelijk geörienteerde partijen, mensen die autootjes van €300,- voorzien van €15000,- aan accessoires en als ik nog ff doorga dan val ik er zelf ook nog onder...

Juliette
24-02-05, 12:18
Als ze dat even effficiënt en doortastend doe als met Vlaams Blok hier mogen jullie wel oppassen.

~Panthera~
24-02-05, 12:23
Geplaatst door Juliette
Als ze dat even effficiënt en doortastend doe als met Vlaams Blok hier mogen jullie wel oppassen.


Ja, het gaat hier ook de goede kant op. :moe:

Iets in de geest van: als er 2 keer een steen door de ramen gegooit wordt, schaffen we de ramen maar af.

Juliette
24-02-05, 12:39
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, het gaat hier ook de goede kant op. :moe:

Iets in de geest van: als er 2 keer een steen door de ramen gegooit wordt, schaffen we de ramen maar af.


Of de stenen :strik:

~Panthera~
24-02-05, 12:40
Geplaatst door Juliette
Of de stenen :strik:

Of het hele huis. :strik:

ZbaqZbaq
24-02-05, 12:46
En dan vol durven blijven houden dat het de "islamitische-fundamentalisten" zijn die vrijheden willen beperken.

Umarvlie
24-02-05, 13:17
Wat een land .... dieren krijgen er grondwettelijke rechten bij en mensen wordt die afgenomen .... :huil:

sjaen
24-02-05, 14:26
Gatver. Dank je wel Mohammed B.

Juliette
24-02-05, 14:33
Geplaatst door sjaen
Gatver. Dank je wel Mohammed B.

En Volkert V.

sjaen
24-02-05, 15:06
Geplaatst door Juliette
En Volkert V.

Ja, apropos ik weet nog steeds niet waarom Volkert V., P.F. vermoordt heeft.
Iemand hier?

ZbaqZbaq
24-02-05, 15:15
K hoor net dat CDA heeft gepleit voor verbod op de AEL

nl-x
24-02-05, 15:33
Geplaatst door ~Panthera~
Of het hele huis. :strik:
Als je het goed wil doen schaf je natuurlijk gewoon iedereen af met hetzelfde afkomst en geloof als die 2 stenengooiers.

rja2
24-02-05, 17:40
Belachelijk idee, iedereen heeft recht op z'n grondrechten, dit is een hellende vlak, waar we niet opmoeten.

rja2
24-02-05, 19:37
Ik erger me kapot aan die politici in Den Haag, die roepen maar wat, om in de krant te komen, maar van die plannen komt nooit wat van terecht.

Ik kan me niet voorstellen, dat dit in het partijprogramma van het CDA komt, volgens mij is ook een groot deel van de CDA achterban tegen het inperking van de burgerrechten.

sjaen
24-02-05, 20:57
"Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen."

_


_-_ Voltaire_
- T.v.G.

vlegeltje
24-02-05, 21:14
Bolkestein stelt in zijn Multatuli-lezing in 2000: 'Scheiding van kerk en staat, vrijheid van meningsuiting , verdraagzaamheid en non-discriminatie zijn beginselen die weliswaar producten van de Europese geschiedenis zijn, maar waarvoor het liberalisme universele geldigheid en waarde claimt.'

Nadat hij heeft gewezen op de povere staat van dienst van de islam op deze punten, vervolgt hij, iets minder verdraagzaam:

'Hier eindigt dus de dialoog en dient stelling te worden genomen. De hiervoor genoemde beginselen zijn niet onderhandelbaar. Daar kan niet mee gemarchandeerd worden. Ook niet een klein beetje. '

~Panthera~
24-02-05, 21:22
Geplaatst door vlegeltje
Bolkestein stelt in zijn Multatuli-lezing in 2000: 'Scheiding van kerk en staat, vrijheid van meningsuiting , verdraagzaamheid en non-discriminatie zijn beginselen die weliswaar producten van de Europese geschiedenis zijn, maar waarvoor het liberalisme universele geldigheid en waarde claimt.'

Nadat hij heeft gewezen op de povere staat van dienst van de islam op deze punten, vervolgt hij, iets minder verdraagzaam:

'Hier eindigt dus de dialoog en dient stelling te worden genomen. De hiervoor genoemde beginselen zijn niet onderhandelbaar. Daar kan niet mee gemarchandeerd worden. Ook niet een klein beetje. '


Massaal geheugenverlies in Den Haag ? :schok:

:moe:

taouanza
25-02-05, 11:25
Saddam Hoessein had ook allerlei drastische maatregelen om de staatveiligheid te beschermen. Waarom zou Nederland dat niet doen?

vlegeltje
25-02-05, 13:03
Geplaatst door taouanza
Saddam Hoessein had ook allerlei drastische maatregelen om de staatveiligheid te beschermen. Waarom zou Nederland dat niet doen?

Jij denkt een grapje te maken.

Maar dit is precies wat Hans Jansen (de arabist) een keer heeft gezegd.

Ik geloof in een uitzending van netwerk. Hij zat toen tegenover Ruud Peters (een andere arabist) en zei toen: "Saddam heeft de politieke islam keihard aangepakt, in NL zijn we nog niet zo ver".

Peters gaf hem nog een gelegenheid om die woorden te nuanceren, maar Jansen bleef erbij.