PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Verbod op homofeesten met onveilige seks'



Bofko
24-02-05, 12:23
DEN HAAG - Feesten waar homoseksuelen onveilige seks hebben moeten worden verboden. Bezoekers van deze zogeheten bareback-feesten lopen een te grote kans op een HIV-besmetting. Gemeentes moeten ook de promotie van deze feesten gaan verbieden.
Dat zegt J. van Wijngaarden in het boek Je lust of je leven dat donderdag verschijnt. Van Wijngaarden is inspecteur infectieziekten bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg, maar spreekt in het boek op persoonlijke titel. Hij is vanaf het begin van de aids-epidemie betrokken geweest bij de bestrijding. Het boek over de geschiedenis van aids-voorlichting is een uitgave van de Schorerstichting, instituut voor homoseksualiteit, gezondheid en welzijn. T. Dekkers schreef het boek in opdracht van de stichting.

Verzet
Het oordeel van Van Wijngaarden om de bareback-feesten te verbieden, stuit op verzet. Andere deskundigen die in het boek aan het woord komen, vinden dat een verbod niets oplost. L. Wigersma, voormalig adviseur van de gezondheidsraad en oud-hoogleraar aids-zorg, pleit ervoor de bestaande adviezen te herzien. "Niet alleen maar zeggen: nee, doe dat niet. De boodschap zou kunnen zijn: barebacken (neuken zonder condoom) niet, maar klaarkomen in de mond kan wel."

Bareback-feesten
F. Strijthagen, directeur van de Schorerstichting, meent eveneens dat een verbod van bareback-feesten te ver gaat. Hij pleit wel voor een directere en meer confronterende aanpak om onveilige seks aan te pakken. Voor zijn organisatie ziet hij daarin een belangrijke rol weggelegd.
"We zijn in het verleden wel eens te veel belangenbehartiger en te weinig preventiewerker geweest. We moeten de feiten onder ogen zien. Als mensen met HIV vaak onveilige seks hebben, is het onze taak ze daar op aan te spreken en ze te wijzen op hun verantwoordelijkheid voor de gezondheid van anderen." Bovendien vindt hij dat de stichting homoseksuelen ervan moet doordringen dat het niet langer acceptabel is geen HIV-test te ondergaan.

HIV
HIV-voorlichters moeten meer de confrontatie opzoeken en niet bang zijn dat ze als moraalridders worden beschouwd, vindt Dekkers. De schrijver van het boek meent verder dat preventiewerkers te veel vrezen voor discriminatie en stigmatisering, terwijl daar door de homo-emancipatie in Nederland inmiddels weinig reden meer toe is.
Volgens de Schorerstichting vrijt slechts een heel klein deel, slecht 1 à 2 procent van de homoseksuelen bewust onveilig. Een precieze schatting in aantallen durft een woordvoerder niet te geven, omdat niet precies bekend is hoeveel homoseksuelen er in Nederland zijn. "Dit fenomeen krijg je nu eenmaal niet geheel scherp in beeld."

SGP
De SGP heeft de ministers Donner (Justitie) en Hoogervorst (Volksgezondheid) schriftelijk vragen gesteld over bareback-feesten. De partij pleit voor een wettelijk verbod op de feesten. Gemeenten zouden volgens SGP-Kamerlid Van der Staaij op zijn minst moeten voorkomen dat de bareback-feesten in het openbaar worden gepromoot.


www.nu.nl

Simon
24-02-05, 12:28
Het zal ongetwijfeld in de media/politiek meer een discussie over moraliteit worden dan over infecties. Volgens mij zijn er meerdere HIV-varianten in omloop. Wat dat betreft vind ik het argument van mogelijke besmetting wel degelijk van belang. Uiteindelijk is het resultaat dat je meer mensen in omloop krijgt met meerdere varianten HIV in hun lichaam. Dat lijkt mij zeer ongewenst. Maar ik weet ook niet of je dat oplost door een verbod.

Iglo
24-02-05, 12:30
Tsja, kan je dit eigenlijk wel verbieden? Als mensen het leuk vinden om expres hun gezondheid in de waagschaal willen leggen voor spanning ende sensatie, mag je dat verbieden? In principe is het hun leven, en hun eigen keuze. Hoe graag ik ook zou willen dat ze stoppen met dit idioot gedrag.

David
24-02-05, 12:33
Ik heb dat hele bare-backen nooit zo begrepen, al helemaal niet van die acties waarbij sero-negatieve tpyes het expres met sero-positieven gaan doen om zo "the gift" te krijgen. Nogal ziek, naar mijn idee. Maar verbieden? Lijkt me praktisch gezien onmogelijk, vooral omdat de meeste bare-back feesten bij mensen thuis worden gegeven. En een zaalwachter met zaklantaarn in iedere darkroom lijkt me ook nogal lastig.

Juliette
24-02-05, 12:34
Geplaatst door Bofko

F. Strijthagen, directeur van de Schorerstichting, meent eveneens dat een verbod van bareback-feesten te ver gaat. Hij pleit wel voor een directere en meer confronterende aanpak om onveilige seks aan te pakken. Voor zijn organisatie ziet hij daarin een belangrijke rol weggelegd. www.nu.nl

Ik vraag me af wie dan zo'n verbod gaat controleren. En hoe?


Geplaatst door Bofko
"Dit fenomeen krijg je nu eenmaal niet geheel scherp in beeld."
www.nu.nl

:D


Geplaatst door Bofko
SGP
De SGP heeft de ministers Donner (Justitie) en Hoogervorst (Volksgezondheid) schriftelijk vragen gesteld over bareback-feesten. De partij pleit voor een wettelijk verbod op de feesten. Gemeenten zouden volgens SGP-Kamerlid Van der Staaij op zijn minst moeten voorkomen dat de bareback-feesten in het openbaar worden gepromoot. www.nu.nl

Gewoon jaloers omdat die feestjes altijd gelijk vallen met hun partijvergaderingen :ego:

Si_Y
24-02-05, 12:34
Offtopic:

Ze zouden ook sigaretten kunnen verbieden, want daar gaat ook zooitje geld (in de verzorging daarvan dus)

Bofko
24-02-05, 12:41
Geplaatst door Juliette
Ik vraag me af wie dan zo'n verbod gaat controleren.


De geslachtsverkeerspolitie.

David
24-02-05, 12:42
Ik neem aan dat er tegen hetero feesten met onveilige sex geen bezwaar is?

Juliette
24-02-05, 12:48
Geplaatst door David
Ik neem aan dat er tegen hetero feesten met onveilige sex geen bezwaar is?

Daar zijn ze subsidiereglementen voor aan het uitwerken.

Mill
24-02-05, 12:48
Geplaatst door David
Ik neem aan dat er tegen hetero feesten met onveilige sex geen bezwaar is?

Nee.

~Panthera~
24-02-05, 12:49
Geplaatst door David
Ik neem aan dat er tegen hetero feesten met onveilige sex geen bezwaar is?


CDA lidmaatschapskaart gewoon meenemen. :vlammen:
Niks aan de hand.

David
24-02-05, 12:50
Geplaatst door Mill
Nee.


Gelukkig maar! :)

Wide-O
24-02-05, 13:05
bareback-feesten


Backevullen :strik:

Bofko
24-02-05, 13:18
Geplaatst door Wide-O
Backevullen :strik:

:D

Het woord barebacking betekent oorspronkelijk : "Het ongezadeld berijden van een paard".

Umarvlie
24-02-05, 13:26
Geplaatst door Bofko
:D

Het woord barebacking betekent oorspronkelijk : "Het ongezadeld berijden van een paard".

Zolang je maar aan de ehh... teugels mag blijven trekken dan is het toch verder ok? :boer:

David
24-02-05, 13:29
Geplaatst door Umarvlie
Zolang je maar aan de ehh... teugels mag blijven trekken dan is het toch verder ok? :boer:


Smeerlap! :melig2:

Wide-O
24-02-05, 13:29
Geplaatst door Bofko
[B "Het ongezadeld berijden van een paard". [/B]

Klinkt toch weer net anders als "het berijden van een ongezadeld paard" ;)

Umarvlie
24-02-05, 13:34
Geplaatst door David
Smeerlap! :melig2:

?? Gewoon vort .. hortsik en niet zeuren ja! :stout:

David
24-02-05, 13:39
Geplaatst door Umarvlie
?? Gewoon vort .. hortsik en niet zeuren ja! :stout:


Hup, stijgeren, kreng!

~Panthera~
24-02-05, 13:47
Geplaatst door David
Smeerlap! :melig2:

:zegniets:

k "peerd" um.

:zwaai:

Bofko
24-02-05, 13:49
Geplaatst door Wide-O
Klinkt toch weer net anders als "het berijden van een ongezadeld paard" ;)

:haha: . Dit klinkt inderdaad iets minder sodomitisch.

David
24-02-05, 13:49
Geplaatst door ~Panthera~
:zegniets:

k "peerd" um.

:zwaai:



Ik ook. Maar weer eens naar een cosmetica-gala. :blowen:

Umarvlie
24-02-05, 13:54
Geplaatst door David
Hup, stijgeren, kreng!

:verliefd: that's the spirit!!!!