PDA

Bekijk Volledige Versie : "Hoe nu verder?"



Orakel
24-02-05, 18:58
24-02-2005 Hoe nu verder? Debat over de toekomst van Nederland na de moord op Theo van Gogh

Welke wending heeft de moord op Theo van Gogh aan de ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving gegeven? Hoe nu verder?


Schrijvers, columnisten, wetenschappers en politici gaan met het publiek in gesprek over de toestand waarin onze samenleving zich bevindt. Een ontmoeting om alle stemmen in de samenleving te laten horen en om alle stemmen in onszelf te laten klinken.

Het is geen debat over gelijk hebben, meer een open uitwisseling van gedachten en standpunten. Spreek vrijuit. Maak van je hart geen moordkuil.


Aanleiding van het debat is het verschijnen van de essaybundel Hoe nu verder? - 42 visies op de toekomst van Nederland na de moord op Theo van Gogh.
Aan dit boek werkten mee:
Jozias van Aartsen, Zeki Arslan, Youssef Azghari, Dirk-Jan van Baar, Kees Beekmans, Mohammed Benzakour, Maurits Berger, Jos de Beus, Arend Jan Boekestijn, Abdulwahid van Bommel, Wouter Bos, Willem Breedveld, Paul Cliteur, Boris Dittrich, Afshin Ellian, Tarik Fraihi, Sadik Harchaoui, Mat Herben, Hans Jansen, John Leerdam, Michiel Leezenberg, Rachid Majiti, Nabil Marmouch, Mustafa Önlü, David Pinto, Mgr. Jozef Punt, Mohamed Rabbae, Marcel Roele, Maarten van Rossem, André Rouvoet, Chris Rutenfrans, Mineke Schipper, H.J. Schoo, Nahed Selim, prof. dr. Bob Smalhout, Bart Jan Spruyt, Rita Verdonk, Frans Verhagen, Maxime Verhagen, Jaffe Vink, Herman Vuijsje en Hans Wansink
Van deze auteurs zullen er ruim twintig bij het debat aanwezig zijn. De discussie vindt plaats onder leiding van René Gude (directeur van de Internationale School voor Wijsbegeerte) en Herman Vuijsje (socioloog en publicist).

Hoe nu verder? - 42 visies op de toekomst van Nederland na de moord op Theo van Gogh. ISBN: 90 274 1924 8. Prijs: € 16,95

Organisator: Uitgeverij Spectrum / De Rode Hoed

Tijd: 20.00-22.00 uur
Toegang: € 8 en € 7,00 (CJP/Pas65/Stadspas/collegekaart)


* Iemand dit boek toevallig of bewust gelezen?

Doeschate
24-02-05, 19:23
Van de website over het boek heb ik de volgende interessante uitspraak:

(...) We staan op een tweesprong. Of zoals de Duitse islamkenner Bassam Tibi stelt: "Of Europa europeaniseert de islam, of de islam islamiseert Europa."

http://www.spectrum.nl/book/book.ngp?isbn=9027419248

Marsipulami
24-02-05, 19:40
Geplaatst door Orakel

Schrijvers, columnisten, wetenschappers en politici gaan met het publiek in gesprek over de toestand waarin onze samenleving zich bevindt. Een ontmoeting om alle stemmen in de samenleving te laten horen en om alle stemmen in onszelf te laten klinken.

Het is geen debat over gelijk hebben, meer een open uitwisseling van gedachten en standpunten. Spreek vrijuit. Maak van je hart geen moordkuil.

Waarom gaan Hollanders bij elke bestaand of vermeend probleem altijd oeverloos zeiken en ouwehoeren ? Men kan de problemen toch ook gewoon proberen oplossen zonder al dat gezeik in allerlei debatten.

mark61
24-02-05, 19:47
Geplaatst door Marsipulami
Waarom gaan Hollanders bij elke bestaand of vermeend probleem altijd oeverloos zeiken en ouwehoeren ? Men kan de problemen toch ook gewoon proberen oplossen zonder al dat gezeik in allerlei debatten.

Gewoon de matrak erover. Zo doen jullie dat toch altijd? Piept er iemand in Antwerp, hup Dyab achter de tralies. Dat zal ze leren!

~Panthera~
24-02-05, 19:54
Geplaatst door Jannes
Bedoel je dat er niet meer gepraat mag worden? Dat zou pas echt slecht zijn.

Zal hierover even Verdonk bellen, dan hoor je het wel. :moe:

taouanza
25-02-05, 12:20
Geplaatst door mark61
Gewoon de matrak erover. Zo doen jullie dat toch altijd? Piept er iemand in Antwerp, hup Dyab achter de tralies. Dat zal ze leren!

Werd jij dan vrolijk van de doemscenarios van Pastors en herkende jij daar wel moslims in?

mark61
25-02-05, 17:02
Geplaatst door taouanza
Werd jij dan vrolijk van de doemscenarios van Pastors en herkende jij daar wel moslims in?

Nee en nee.

Bij het eerste nee wist ik even niet of ik om die man moet lachen of huilen. Zijn verhaal staat zo bol van de onzin dat ik eerlijk gezegd niet weet waar je moet beginnen met het te bestrijden. Het enige voordeel is dat het een bondige samenvatting is van al het gelul dat in NL over moslims de ronde doet. Tis een soort verlichtingsbijbel, zal ik maar zeggen. Zo'n avond vind ik ook niet de plek om het zin voor zin af te breken.

Ik herken het beeld van moslims dat veel hollanders hebben, ja. En dat verander je niet 1-2-3. Dat probeer ik dus in mijn dagelijkse leven dan maar.

Sinds er in NL over 'uitwijzen' wordt gebabbeld kan ik niet eens meer naar het oppakken van DAJJ verwijzen, dat is waar.

Doeschate
25-02-05, 17:36
Geplaatst door mark61
Ik herken het beeld van moslims dat veel hollanders hebben, ja. En dat verander je niet 1-2-3. Dat probeer ik dus in mijn dagelijkse leven dan maar.


Hoe moet het beeld van de moslims er volgens jou dan uitzien?

mark61
25-02-05, 17:42
Geplaatst door Doeschate
Hoe moet het beeld van de moslims er volgens jou dan uitzien?

Ik zou zeggen, grasduin even in mijn 15.000 posts. Ergens zal mijn beeld je wel gewaar worden.

Even samengevat: moslims zijn net mensen.

Orakel
25-02-05, 18:37
Geplaatst door Marsipulami
Waarom gaan Hollanders bij elke bestaand of vermeend probleem altijd oeverloos zeiken en ouwehoeren ? Men kan de problemen toch ook gewoon proberen oplossen zonder al dat gezeik in allerlei debatten.

Komt door de kenniseconomie. Iedereen weet het beter, maar niemand heeft het antwoord en bij gebrek aan bezielende aardse of transcedente leiding, polderen die Ollanders zich een slag in de rondte.
Tis ook daarom dat ze de Deltawerken niet zonder buitenlandse hulp hebben neergezet, want anders had het wassende water ze zo weer terug de Lobith opgedreven, zuruck in die Heimat.

Dat gepolder druppelt zelfs door in familiale verbanden, waardoor manlief de beslissing over de uitgave van zijn duurverdiende centen moet overleggen met een vrouw die onzeker is over haar zwembandjes die ze over heeft gehouden aan het werpen van 2.1 zuigende krengen van een puisterige rotkinderen, die een familieberaad eisen als er een deurmat gekocht moet worden.

Dat hebben wij gelukkig wat beter geregeld.

Orakel
25-02-05, 18:40
Geplaatst door Doeschate
Van de website over het boek heb ik de volgende interessante uitspraak:

(...) We staan op een tweesprong. Of zoals de Duitse islamkenner Bassam Tibi stelt: "Of Europa europeaniseert de islam, of de islam islamiseert Europa."

http://www.spectrum.nl/book/book.ngp?isbn=9027419248

:hihi: Je hebt wel een neus voor ellende. Die Desem Tibi heeft overigens ook een boek op zijn naam staan, genaamd "Europa zonder Identiteit".
Gaat geloof ik over de effecten van de incestueuze wording van de Europeesche Volkeren op de onzekere psyche en dolende geest van de kosmopolitische wannabees op het Europese vasteland.

mark61
25-02-05, 18:41
Geplaatst door Orakel
Komt door de kenniseconomie. ...Dat hebben wij gelukkig wat beter geregeld.

:hihi: Ik ben blij voor je. Kan je dat mij ook leren, die non-poldermethode?

vlegeltje
25-02-05, 18:50
Geplaatst door Orakel
24-02-2005 Hoe nu verder? Debat over de toekomst van Nederland na de moord op Theo van Gogh


* Iemand dit boek toevallig of bewust gelezen?

*zucht*

Heb ik net vanmiddag Marokko, door Nederlandse ogen 1605 - 2005 Van Abdelkader Benali & Herman Obdeijn gekocht.

Moet ik dit ook weer kopen.

En ik heb nog een halve meter boeken op m'n nachtkassie... :moe:

Orakel
25-02-05, 19:05
Geplaatst door mark61
:hihi: Ik ben blij voor je. Kan je dat mij ook leren, die non-poldermethode?

Toeilijk. Je haalt je toekomstige partner gewoon uit het pittorske Anatolische of uit het idyllische Rifgebergte, houdt vervolgens dat kreng dom en arm, zorg dat de ketting lang genoeg is om haar wat bewegingsruimte in de keuken te gunnen en als ze voortijdig begint af te takelen 'eet je gewoon buiten de deur'.
Die uitdrukking kent ze niet, dus daar hoef je niet eens over te liegen.

@Vlegeltje: vraag me af of je deze moet kopen omdat het een essaybundel is, waarbij ik vrees dat het begrip 'essay' een vlag op een modderschuit is. Lijken me eerder artikelen die eerder in de dagbladen verschenen zijn.
Zal van de week es kieken bij de boekhandel. Daar hebben ze tegenwoordig een leestafel en koffie, dus ik koop nooit meer boeken.

Doeschate
25-02-05, 19:21
Geplaatst door Orakel
:hihi: Je hebt wel een neus voor ellende. Die Desem Tibi heeft overigens ook een boek op zijn naam staan, genaamd "Europa zonder Identiteit".
Gaat geloof ik over de effecten van de incestueuze wording van de Europeesche Volkeren op de onzekere psyche en dolende geest van de kosmopolitische wannabees op het Europese vasteland. Die Desem Tibi is dus ook al een dubieuze figuur. De geestkracht van de gemiddelde Europeaan wordt juist veel sterker, vooral van diegenen die genoeg hebben van de overheersing van allerlei religieuze systemen. Niets geen gedool of incest, wij zullen de andersgelovige eens een lesje leren!

Een confrontatie kan ook positieve gevolgen hebben, mits deze slechts op geestelijk nivo plaats vindt. Religieus gezien wordt het echt jij of ik, ben ik bang. Maar die strijd kan ook beschaafd, zonder geweld, worden uitgevochten.

vlegeltje
25-02-05, 19:29
Geplaatst door Orakel

@Vlegeltje: vraag me af of je deze moet kopen omdat het een essaybundel is, waarbij ik vrees dat het begrip 'essay' een vlag op een modderschuit is. Lijken me eerder artikelen die eerder in de dagbladen verschenen zijn.
Zal van de week es kieken bij de boekhandel. Daar hebben ze tegenwoordig een leestafel en koffie, dus ik koop nooit meer boeken.

Ik las ergens een recentie waarin stond dat alleen het stuk van Maarten van Rossem een relativerende toon had.

En de redacteur van het boekje, Herman Vuijsje, zei op de radio dat aan iedereen gevraagd was een stukkie te schrijven. Dus het zijn geen krantenstukkies die al eerder zijn verschenen.