PDA

Bekijk Volledige Versie : Proces Samir A. aangehouden



vlegeltje
25-02-05, 12:46
Proces Samir A. aangehouden
ROTTERDAM (ANP) - De rechtbank in Rotterdam heeft het proces tegen de 18-jarige terreurverdachte Samir A. aangehouden. De rechters vinden het noodzakelijk voor de waarheidsvinding dat het hoofd van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst nog moet getuigen in deze zaak.


De zaak is daarom tot 23 maart aangehouden. De advocaat van Samir A., V. Koppe, vroeg om de baas van de AIVD te horen over de camerabeelden die zijn gemaakt bij het kantoor van de inlichtingendienst. Daarop heeft de dienst de verdachte herkend. Volgens de raadsman is het nog maar de vraag of de man die op de beelden staat, zijn client is. Hij wil nu van de AIVD weten hoe is vastgesteld, dat het om Samir gaat.

Voor het Openbaar Ministerie is de herkenning van Samir op de banden een deel van het bewijsmateriaal. Als het daadwerkelijk om hem gaat, zou dat betekenen dat hij het terrein van de AIVD mogelijk heeft verkend. Dat is weer een aanwijzing dat de verdachte bezig was met het voorbereiden van een aanslag op deze dienst.

Verrassende wending

De aanhouding is een verrassende wending in dit proces. Eigenlijk zou officier van justitie R. Lambrichts vrijdag op de tweede dag van het proces beginnen met het formuleren van de strafeis tegen Samir A.

Ook heeft de rechtbank besloten om nog een tolk te horen over de term ,,Silaa7'' die op de plattegrond van de kerncentrale Borssele stond geschreven . De politie vond deze kaart in het huis van de terreurverdachte. Volgens de aanklager bedoelt Samir met deze aantekening het woord ,,wapen''. Een tolk moet hier meer duidelijkheid over verschaffen.

Justitie verdenkt A. van de voorbereiding van aanslagen in Nederland op onder meer de Tweede Kamer, de kerncentrale in Borssele, Schiphol, het ministerie van Defensie en het gebouw van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in Leidschendam. Bij doorzoekingen van zijn huis vond de politie plattegronden van deze locaties.

ANP

==========================

Ik hoor net op de radio dat na maanden en maanden van onderzoek het Openbaar Ministerie er eindelijk achter is gekomen dat het cijfer "7" in het woord "sila7" niet een cijfer is, maar een teken waarmee een arabische klank wordt uitgedrukt die met het latijnse schrift niet uit te drukken valt.

Ik wil hierbij het OM een tip geven.
Ook het cijfer "3" wordt op deze manier gebruikt.

Ik hoop dat met mijn tip de kennis van zaken bij het OM een ietsie pietsie groter is geworden. Want soms vraag ik me af of er uberhaupt wel enige kennis van zaken aanwezig is bij die lui. :verward:

Geen dank.

Graag gedaan,

Vlegeltje

ps en ik spreek niet eens arabisch...