PDA

Bekijk Volledige Versie : NRC Handelsblad voor de rechter gedaagd wegens godslastering



Marsipulami
25-02-05, 21:28
Aangifte tegen NRC-column Frits Abrahams

VEENENDAAL (ANP) - De Bond tegen het Vloeken heeft aangifte gedaan tegen NRC Handelsblad en columnist Frits Abrahams. Abrahams' column Onze Lieve Heer in de krant van 20 januari is godslasterlijk en ,,bijzonder grievend'' voor christenen, liet de Bond donderdag weten.


Abrahams' haalde in zijn column een passage uit een rooms-katholiek schoolboekje uit 1907 aan, waarin God een kindje tot zich roept. ,,Nu zouden we zeggen: 'Onze Lieve Heer, die geile beer, liet een kindje doden en kwam zo in de hemel aan zijn gerief met dit kindjelief''', schrijft Abrahams. Het boekje presenteert volgens hem een ,,wrede, tirannieke god'' en ademt een ,,genadeloos fundamentalisme''.

De Bond had in een brief aan NRC protest aangetekend, met het verzoek om binnen drie weken te antwoorden. Nu die termijn verstreken is, wendt de Bond zich tot de rechter. De klacht is onder meer gebaseerd op artikel 147 van het Wetboek van Strafrecht, dat godslastering strafbaar stelt.

,,De Bond hoopt met deze aangifte op een rechterlijke uitspraak over spottende godslastering en niet-zakelijke berichtgeving die beledigend is voor een groep mensen wegens hun godsdienst'', aldus de Bond. De laatste keer dat de Bond naar de rechter stapte, was in 1995. Toen was Theo van Gogh de gedaagde. Die had in HP/De Tijd christenen omschreven als ,,het gekwetste volksdeel dat als supportersvereniging fungeert van 'die rotte vis van Nazareth' (R. Loesberg)''.

sjaen
25-02-05, 21:47
Geplaatst door Marsipulami
[B]Aangifte tegen NRC-column Frits Abrahams

VEENENDAAL (ANP) - De Bond tegen het Vloeken heeft aangifte gedaan tegen NRC Handelsblad en columnist Frits Abrahams. Abrahams' column Onze Lieve Heer in de krant van 20 januari is godslasterlijk en ,,bijzonder grievend'' voor christenen, liet de Bond donderdag weten.


Abrahams' haalde in zijn column een passage uit een rooms-katholiek schoolboekje uit 1907 aan, waarin God een kindje tot zich roept. ,,Nu zouden we zeggen: 'Onze Lieve Heer, die geile beer, liet een kindje doden en kwam zo in de hemel aan zijn gerief met dit kindjelief''', schrijft Abrahams. Het boekje presenteert volgens hem een ,,wrede, tirannieke god'' en ademt een ,,genadeloos fundamentalisme''.

Het is het woordje we dat niet kan, hij moet wel op persoonlijke titel spreken, wat hij van God vindt en zegt moet hij zelf weten!



De Bond had in een brief aan NRC protest aangetekend, met het verzoek om binnen drie weken te antwoorden. Nu die termijn verstreken is, wendt de Bond zich tot de rechter. De klacht is onder meer gebaseerd op artikel 147 van het Wetboek van Strafrecht, dat godslastering strafbaar stelt.

,,De Bond hoopt met deze aangifte op een rechterlijke uitspraak over spottende godslastering en niet-zakelijke berichtgeving die beledigend is voor een groep mensen wegens hun godsdienst'', aldus de Bond. De laatste keer dat de Bond naar de rechter stapte, was in 1995. Toen was Theo van Gogh de gedaagde. Die had in HP/De Tijd christenen omschreven als ,,het gekwetste volksdeel dat als supportersvereniging fungeert van 'die rotte vis van Nazareth' (R. Loesberg)''.

Wat was daar het vonnis?

Marsipulami
25-02-05, 21:54
Geplaatst door sjaen
Wat was daar het vonnis?

Effe wachten, maar natuurlijk wordt het een vrijspraak, want er is nog nooit een veroordeling geweest in Nl op basis van de wet op godslastering. Tenzij natuurlijk de moord op Van Gogh een mentaliteitswijziging in de goede richting heeft ingezet.

Dutchess
25-02-05, 22:10
Geplaatst door Marsipulami
[SIZE=4] ,,Nu zouden we zeggen: 'Onze Lieve Heer, die geile beer, liet een kindje doden en kwam zo in de hemel aan zijn gerief met dit kindjelief''', schrijft Abrahams. Het boekje presenteert volgens hem een ,,wrede, tirannieke god'' en ademt een ,,genadeloos fundamentalisme''.

Helemaal mee eens. Sew me. Aaah? SEW ME!


een rooms-katholiek schoolboekje uit 1907 ..... Het boekje presenteert volgens hem een....

Ik heb het niet gelezen, maar vertrouw er blind op dat het inderdaad heel naar is...

Dutchguy
25-02-05, 22:12
Geplaatst door Marsipulami
Tenzij natuurlijk de moord op Van Gogh een mentaliteitswijziging in de goede richting heeft ingezet.

Daar moet je echt weer Belg voor zijn, voor zo'n opmerking. Wide-O uitgezonderd dan. :moe:

sjaen
25-02-05, 22:20
Geplaatst door Dutchess
[B]Helemaal mee eens. Sew me. Aaah? SEW ME!


[,,Nu zouden ik en dutches zeggen: 'Onze Lieve Heer, die geile beer, liet een kindje doden en kwam zo in de hemel aan zijn gerief met dit kindjelief''', schrijft Abrahams.]

Please, not in my name!!!!!


[ Het boekje presenteert volgens hem een ,,wrede, tirannieke god'' en ademt een ,,genadeloos fundamentalisme''. ]

Hier is niks mis mee, in my book!

Dutchess
25-02-05, 22:24
Geplaatst door sjaen
[B
Please, not in my name!!!!! [/B]

Als ingeschreven en statistisch meegeteld christen distantieer ik me hiervan ja.
Maar de vraag is, gaan ze ons nu sewen? Ik hoop het. :lachu:

Dutchess
25-02-05, 22:25
O volgens mij mis ik iets. Maakt niet uit, gebeurd wel vaker.

Spoetnik
25-02-05, 22:27
Geplaatst door Dutchess
O volgens mij mis ik iets. Maakt niet uit, gebeurd wel vaker.

Met jouw baan wel ja :)

De belangrijkere dingen dan toch.

sjaen
25-02-05, 22:27
Geplaatst door Dutchess
Als ingeschreven en statistisch meegeteld christen distantieer ik me hiervan ja.
Maar de vraag is, gaan ze ons nu sewen? Ik hoop het. :lachu:

eerlijk gezegd hoop ik niet dat hier een presedent geschapen wordt.

Overtime voor de rechtbank :rolleyes:

Simon
25-02-05, 22:56
Ik zie echt niet wat er Godslasterlijk aan is. Er spreekt hoogstens een ander Godsbeeld uit. Maar ja, daarom kan een rechter hier ook zo weinig mee.

Dutchess
25-02-05, 23:08
Volgens mij heeft hij het over een boekje. En het godsbeeld dat daaruit spreekt.

En 'we', ik denk niet dat dat op jou slaat sjaen. Misschien heeft hij het over zijn buren. Maar waarschijnlijk zijn geestverwanten. Waar jij dus duidelijk niet toe behoort, dus ik zou zeggen maak je niet druk.