PDA

Bekijk Volledige Versie : En?



Dutchess
25-02-05, 21:49
Scholier Sas wilde aanslag plegen

Door Romain van Damme - BNdeStem

Dinsdag 15 februari 2005 - MIDDELBURG – De Middelburgse rechtbank heeft een 18-jarige jongen uit Sas van Gent veroordeeld tot vier maanden gevangenisstraf. Hij moet ook twee jaar naar een gesloten jeugdinrichting om er behandeld te worden.


De jongen had de Kamerleden Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders via internet met de dood bedreigd en bereidde een terreuraanslag voor.

Volgens de rechtbank was de jongen, die in de eindexamenklas van het VWO zat, tijdens het plegen van de feiten verminderd toerekeningsvatbaar. De jongen had bij zijn aanhouding (in september op het Zeldenrust-Steelantcollege in Terneuzen) een afscheidsbrief bij zich. Daarin omschrijft hij zich als ‘martelaar’; hij wil een daad plegen waarbij hijzelf gedood wordt.

Hij had bij zijn aanhouding plattegronden van het parlementsgebouw en ambassades in Den Haag en het AIVD-gebouw in Leidschendam bij zich. Ook vond de politie in zijn jaszak informatie over ammoniumnitraat, dat gebruikt kan worden bij het vervaardigen van een bom. Bij een huiszoeking in zijn ouderlijke woning vond de politie meer stoffen waarmee een bom gemaakt kan worden. Hij had ook al met de stoffen geëxperimenteerd.

De scholier had op de gemakkelijk toegankelijke website http://www.marokko.nl Wilders en Hirsi Ali bedreigd. Letterlijk schreef hij: Als ik die vervloekte Hirsi een keer tegenkom, zal ik haar strot doorsnijden. Het moet een gewoonte worden dat personen zoals Pim, Hirsi en Wilders gedood worden.

Ook schreef hij dat er door middel van gijzelingen en andere tactieken een wereldwijd islamitisch rijk gesticht moet worden.

Toen de Kamerleden aangifte deden, viel het de politie niet moeilijk de jongen in Sas van Gent op het spoor te komen en hem aan te houden.

Zijn medeleerlingen reageerden vol ongeloof en verbijstering. De rustige jongen stond niet bekend als een fanatieke moslim.

Ook de ouders, broer en zusjes van de scholier uit Sas van Gent geloofden niet dat hij zich bezighield met het voorbereiden van terroristische daden. Gisteren verlieten ze huilend de rechtszaal nadat de rechter het vonnis had voorgelezen.

Zijn advocaat mr. H. Dunsbergen weet nog niet of de jongen in beroep gaat. „Dat kan nadelig zijn voor hem. Het voorarrest wordt dan verlengd tot de zaak voorkomt. Dat kan wel zes maanden duren.“

Dunsbergen zette eerder tijdens de behandeling van de zaak – wegens de leeftijd van de jongen achter gesloten deuren – vraagtekens bij het eindrapport van de deskundigen die de Sasse scholier uitgebreid onderzochten.

„Ik wilde een contra-expertise. Maar de rechtbank oordeelt anders. Voor we een beslissing nemen over hoger beroep, moet ik het vonnis nog eens goed doorlezen. Het is tenslotte de eerste keer in Nederland dat iemand voor het voorbereiden van een aanslag met terroristisch oogmerk veroordeeld is.“



17-jarige Marokkaanse scholier bedreigde Kamerlid - PZC 1 Oct 2004

De 17-jarige Atheneum-scholier van het Zeldenrust-Steelantcollege in Terneuzen die afgelopen week werd opgepakt is gisteren door de kinderrechter voor tien dagen in voorlopige hechtenis gesteld. Zijn 15-jarige vriend is wel vrijgelaten. Beiden worden door het OM verdacht van het voorbereiden van brandstichting. De jongen die nu vast moet blijven zitten wordt bovendien beschuldigd van bedreiging van een lid van de Tweede Kamer en opruiing.

De advocaat van de 17-jarige jongen had de kinderrechter gevraagd of zijn cliënt ook naar huis mocht. Hij zit in zes-vwo en binnenkort beginnen de eerste tentamens. De kinderrechter vond de feiten waarvan hij verdacht wordt echter te ernstig en stond dat daarom niet toe. Justitie heeft niet bekend gemaakt welke parlementariër door de 17-jarige is bedreigd. Evenmin welke panden het doelwit zouden zijn van de voorgenomen brandstichting.
De politie vond in het ouderlijk huis van de oudste verdachte in Sas van Gent onder meer kunstmest. In combinatie met andere stoffen kan daarmee een bom gemaakt worden. Zijn vader stelt echter dat de kunstmest afkomstig is uit de fabriek waar hij werkt en bedoeld is voor in de tuin.

Gisteren zei de Marokkaanse familie van de 17-jarige verdachte in een openhartig interview met de Provinciale Zeeuwse Courant niet te snappen waarom hun zoon en broer was aangehouden. Volgens hen was er niets mis met de knaap. Het Algemeen Dagblad meldt nog dat de jongen op het Zeldenrust-Steelantcollege bekend staat als een maatschappijkritische leerling, met grote belangstelling voor de islam. ''Maar hij is niet extremistisch ingesteld. Vorig jaar heeft deze jongen onze school vertegenwoordigd in het Europees Jeugdparlement in Den Haag. Daar sturen we geen leerlingen heen die we niet vertrouwen'', aldus plaatsvervangend rector J. de Jonge.


Terrorisme / Scholier vulde web met dreigementen

door Kustaw Bessems

Trouw

2005-01-31
MIDDELBURG - Zomer 2004 regent het al een tijd bedreigingen tegen
VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali. Toch ziet een internetrechercheur van de
landelijke politie-unit terrorismebestrijding iets bijzonders in de
teksten die een zekere 'AIVD-doder' op internet zet. Dit staat in een
brief die justitieminister Donner kort na de moord op Theo van Gogh naar de Tweede Kamer stuurt. Op 30 juni schrijft AIVD-doder op marokko.nl: ,,Als ik die vervloekte Hirsi Ali tegenkom snijd ik haar strot door. (...) Het moet gewoonte worden om personen als Pim, Hirsi en Wilders te doden.''

De terreurbestrijders sturen een tip naar de politie in Zeeland, waar de
vermoedelijke auteur woont. Het is de dan 17-jarige atheneumscholier
Yehya K. uit Sas van Gent. Hij geldt als goede leerling. In 2002 heeft
hij zijn school nog vertegenwoordigd in een nagespeeld Europees Parlement.

De avond van 28 augustus 2004 schrijft K.: ,,Broeders en zusters, doodt
deze vijanden van de Islam, God heeft ons het recht gegeven om dit soort personen te doden.'' Hij doelt op Hirsi Ali en Theo van Gogh. ,,In
Nederland geldt de Nederlandse wet en ik weet wat de gevolgen van een moord op Hirsi kunnen zijn. Dat interesseert mij niet. (...) Mohammed heeft opdracht gegeven tot de executie van personen die hem en de Islam beledigen. (...)'' Bloedvergieten hoort nu eenmaal bij de islam, vindt K.

Deze uitlatingen zijn, samen met een heleboel andere bedreigingen, reden voor de beveiliging die Hirsi Ali en Wilders krijgen. K. houdt het niet bij bedreigingen. Op grond van chatsessies op internet ontstaat het
vermoeden dat hij voorbereidingen treft voor een bomaanslag, meldt Donner.

Ten overstaan van zijn klasgenoten wordt K. op 27 september op school
aangehouden. Bij K. thuis wordt informatie over het maken van bommen in beslag genomen, net als plattegronden van onder meer de Haagse binnenstad en adressen van ambassades. De kamerleden Geert Wilders en Hirsi Ali doen aangifte tegen K.

K. zegt tegen de politie dat hij twee keer, overigens zonder veel
succes, heeft geëxperimenteerd met explosieven. Volgens minister Donner lijkt K. geen deel uit te maken van een netwerk.

De citaten die Donner geeft uit het internet-oeuvre van Yehya K., zijn
een topje van de ijsberg. K. was actief op een groot aantal Marokkaanse of islamitische fora, onder namen als Strijder Yehya of Yehiyaayyash. Hij ondertekende wel eens met het bekende citaat van de Palestijn Abdullah Azzam, mede-oprichter van Al-Kaida: ,,Djihad en het geweer alleen.''

Uit sommige bijdragen blijkt dat Yehya de takfir aanhangt,
'verkettering'. Dat is ook de ideologie van de Hofstadgroep, het
vermoedelijke terreurnetwerk achter de moordenaar van Theo van Gogh. Zo beschouwt K. zelfs zeer puriteinse moslims als onwaarachtig wanneer zij 'zeer slap' zijn in de djihad. En hij verwerpt het Nederlandse
rechtssysteem omdat het niet op de Koran is gebaseerd.

Door andere deelnemers aan discussiefora werd hij lang niet altijd
serieus genomen. 'Yehi', noemden ze hem half-spottend, half-liefkozend. Op maroc.nl plaatste hij altijd een fotootje van de radicale, Londense preker Abu Hamza naast zijn bijdragen -een Afghanistanveteraan met een lap voor zijn oog en een haak in plaats van een rechterhand.

Yehya K. is psychologisch en psychiatrisch onderzocht. Volgens zijn
advocaat H. Dunsbergen wil de rechtbank weten of geen sprake is van een uit de hand gelopen grap. Dat zal vandaag moeten worden bekeken. Zijn schoolonderzoeken heeft K. intussen gemist. Een medewerkster van zijn school laat weten dat medeleerlingen wel opschrokken door de arrestatie destijds, maar dat nu de rust is weergekeerd. De familie K. heeft eerder gezegd niet te weten hoe Yehya aan zijn radicale ideeën zou zijn gekomen. ,,Nu zeggen we liever helemaal niets meer over de zaak'', aldus broer Halim.

Op de internetfora gaat het nog wel eens over Yehya K. Iemand schampert op maroc.nl dat in een discussie over Irak pas na een hele tijd het zionisme erbij wordt gesleept. ,,Vroeger in de hoogtijdagen van Yehi was dit nooit gebeurd.''

Imperatrice
26-02-05, 13:26
GSUS CHRIST! ik was vol ongeloof toen ik dit las.
Er wordt ZOVEEL op internet geplaatst, maar o nee, er wordt nooit een prikker aangehouden van stormfront.nl.

zn examen zijn nu ook vern**kt. Iemand van 6vwo kan dus straks opnieuw of helemaal niet zn examens afronden.
Echt dood- en doodzonde.
Ik stel een petitie voor om deze jongeman vrij te laten.

Spoetnik
26-02-05, 13:38
Op de internetfora gaat het nog wel eens over Yehya K. Iemand schampert op maroc.nl dat in een discussie over Irak pas na een hele tijd het zionisme erbij wordt gesleept. ,,Vroeger in de hoogtijdagen van Yehi


Dit is volgens mij een gevleugelde uitspraak van Mark. Zo zie je maar hoe de manipulatie in de media werkt.

vlegeltje
26-02-05, 14:10
Geplaatst door Spoetnik
Dit is volgens mij een gevleugelde uitspraak van Mark. Zo zie je maar hoe de manipulatie in de media werkt.

De Yehi die is opgepakt is een andere Yehi dan de Yehi die hier wel eens prikt.

1) 'onze' Yehi komt uit Rotterdam

2) 'onze' Yehi heeft hier nog geprikt, terwijl de andere Yehi al was opgepakt.

Spoetnik
26-02-05, 14:12
Geplaatst door vlegeltje
De Yehi die is opgepakt is een andere Yehi dan de Yehi die hier wel eens prikt.

1) 'onze' Yehi komt uit Rotterdam

2) 'onze' Yehi heeft hier nog geprikt, terwijl de andere Yehi al was opgepakt.

Zo zie je maar..

Onder welke naam prikt onze Yehi dan trouwens?

vlegeltje
26-02-05, 14:16
Geplaatst door Spoetnik
Zo zie je maar..

Onder welke naam prikt onze Yehi dan trouwens?

Weet ik niet meer, hij had een van z'n filmpjes geplaatst een tijdje terug. Sadeeq en ik hebben die nog gedownload. Maar hij krijgt altijd meteen een ban aan z'n broek.