PDA

Bekijk Volledige Versie : Islamitisch bankieren: dé oplossing!



pater Leman
26-02-05, 12:47
Ik lees dat hoe langer hoe meer banken het islamitisch bankieren in voege brengen.

Als ik het goed begrepen heb betaal je dan geen rente op je lening, maar blijft het huis dat aangekocht werd eigendom van de bank, terwijl je maandelijks een bepaald bedrag stort.

Dit lijkt me een schitterend idee: Je koopt een (of meerdere opbrengsthuizen) op islamitische wijze, verhuurt ze door tegen een maandelijkse huur die hoger ligt dan het bedrag dat je maandelijks aan de bank moet betalen en... als je het niet meer ziet zitten, dan zijn die huizen gewoon eigendom van de bank!

Leuke bijverdienste zou ik zo denken.

Ik ga alvast eens horen of ik zo'n islamitische lening kan krijgen bij mijn bank! Doen!

BiL@L
27-02-05, 10:28
ABN Amro onderzoekt de mogelijkheden van Islamitisch bankieren. Het gaat om bijvoorbeeld spaarvormen en leningen voor auto's of onroerend goed, waarbij geen sprake zal zijn van rente.

Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalen of ontvangen onderzoekt ABN Amro dienstverlening, die kan voorzien in de behoefte van deze specifieke markt van mogelijk een kwart miljoen huishoudens. Ook de Rabobank bekijkt de mogelijkheid van een hypotheek die voldoet aan Islamitische wensen. Bovendien experimenteert de bank in Boskoop en Utrecht met spaarrekeningen, waarvan de rente naar goede doelen gaat.

Directeur Han de Ruiter van ABN Amro: ,,We kijken naar zowel de particuliere als de zakelijk markt. We moeten wel eerst de doelgroepen in kaart brengen en vervolgens bezien welke financiële producten haalbaar zijn.''

Bron: AD

pater Leman
27-02-05, 12:35
Ik mag toch aannemen dat ook niet-moslims islamitische zullen mogen lenen?

Anders overtreedt men de wet op discriminatie die discriminatie op basis van religie verbiedt.

Moslims renteloos lenen? Wij ook renteloos lenen natuurlijk :haha:

Euhhh
27-02-05, 14:03
Geen rente betekend dus ook geen hypotheekrente aftrek en/of hypotheken die deels met aandelenconstructie's gedekt worden (is ook een soort van rente) => dus huizen blijven dus gewoon onbetaalbaar voor moslims (en al helemaal in de randstad met die achterlijk prijzen)

rja2
27-02-05, 15:36
Geplaatst door BiL@L
ABN Amro onderzoekt de mogelijkheden van Islamitisch bankieren. Het gaat om bijvoorbeeld spaarvormen en leningen voor auto's of onroerend goed, waarbij geen sprake zal zijn van rente.

Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalen of ontvangen onderzoekt ABN Amro dienstverlening, die kan voorzien in de behoefte van deze specifieke markt van mogelijk een kwart miljoen huishoudens. Ook de Rabobank bekijkt de mogelijkheid van een hypotheek die voldoet aan Islamitische wensen. Bovendien experimenteert de bank in Boskoop en Utrecht met spaarrekeningen, waarvan de rente naar goede doelen gaat.

Directeur Han de Ruiter van ABN Amro: ,,We kijken naar zowel de particuliere als de zakelijk markt. We moeten wel eerst de doelgroepen in kaart brengen en vervolgens bezien welke financiële producten haalbaar zijn.''

Bron: AD
Als de ABN Amero Islamitsche produkten gaan brengen, zal er gewoon een vergoeding in zitten voor het geld, die zal gebaseerd op de rente.