PDA

Bekijk Volledige Versie : Bos & Lommer heeft Nagedacht over de Toekomst



wytze
27-02-05, 12:51
Afgelopen vrijdagavond was het zover. In de Ds. Mansveltschool was daar de politieke partijen georganiseerde debatavond: Bos & Lommer denkt na over de toekomst. Ongeveer 40-50 mensen waren aanwezig die onder leiding van een professioneel discussieleider met elkaar en met de politici in debat gingen.
Veel van de aanwezigen zijn werkzaam in de buurt als jongerenwerker, bij een zelforganisatie, of bij de moskee. Er was dus nogal wat kader, maar ook anderen zoals bijv. een oude man die aan het begin van de avond aandacht vroeg voor de dreiging van een nieuw fietspad ergens in de buurt.
Da's nou leuk, dacht ik achteraf. Een debatavond over eventuele, vermeende spanningen na van Gogh en de dreiging van extremisme in de buurt begint met aandacht vragen voor een echt buurtprobleem.
Volgens een van de jongerenwerkers is er een kleine groep in de buurt die zich meer en meer terugtrekt. "Maar dat is echt maar een heel kleine groep".
Er waren niet veel jongeren. De meeste aanwezigen waren de 40 ruim gepasseerd. Wel was er een autochtoon meisje van 17 die zich niet herkent in de geschetste problematiek. "Jullie volwassenen maken de problemen. Ik ben opgegroeid met marokkaanse, surinaamse en turkse kinderen en als ik ruzie met een van hen heb, is dat niet vanwege hun afkomst, maar gewoon omdat er een of ander probleem is".

Tot een echt debat kwam het eigenlijk niet. Er werden meningen geuit over hoe mensen zich voelden na de moord op van Gogh. Een man zei dat hij doodziek werd van de negatieve toon hoe er over moslims, marokkanen en turken wordt gesproken. "Ik laat expres mijn baard weer langer groeien."
Ook een moslima met hoofddoek uitte zich in die trant. "Veel meiden dragen een hoofddoek als een soort daad van verzet. Vergelijk het met punks of provo's." was haar mening. Wel beschreef ze dat ze vanwege haar hoofddoek was geweigerd als lerares op een openbare school in amsterdam noord.
Dat leidde even tot een heus debat over onderwijs en de vraag of het raar is dat openbare scholen moslima's met hoofddoek weigeren?
"waarom zijn hier vanaond zo weinig vrouwen?" vroeg een vrouw. "Waarom zijn al die politici praktisch allemaal mannen?" was de reactie uit de zaal.

Al met al was de sfeer best goed te noemen. Een begin van ontmoeting die beslist een vervolg verdient en ook zal krijgen.
Voor mij persoonlijk was het heel prettig om eens wat beter kennis te maken met de buurt en wat actieve buurtgenoten te ontmoeten. En ik was blij dat ik de buurt eindelijk kon laten weten dat ik niet bij het racistisch volksdeel wens te horen en dat ik gek word van hoe de media en sommige politic een misselijkmakende sfeer in het land creeren, die in de buurt gelukkig niet veel weerklank lijkt te vinden.

En we hebben heel wat flyers en posters voor de actieweek tegen racisme en intolereantie kunnen uitdelen.

En verder is er op zaterdag 5 maart een feestdag op het Bos en Lommerplein.

marlies255
27-02-05, 21:36
ik word al moe als ik dit lees..........................