PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwaard Belgische kruisvaarder verlaat Jeruzalem na 906 jaar



Marsipulami
28-02-05, 11:38
Zwaard kruisvaarder verlaat Jeruzalem na 906 jaar

Hilversum (ANP) 28 februari 2005 - Een authentiek zwaard van een van de eerste kruisvaarders heeft Jeruzalem na bijna duizend jaar verlaten.

Expositie
De Orde van Franciscanen in de Israëlische stad hebben het zwaard 26 februari uitgeleend aan de Belgische minister De Gucht (Buitenlandse Zaken), die daar op bezoek was. De Gucht laat het exposeren bij een komende expositie over het 175-jarig bestaan van België. Dat meldde de Vlaamse omroep VRT.

Godfried van Bouillon
Het zwaard was eigendom van de Belgische kruisvaarder Godfried van Bouillon. Die veroverde er in 1099 de heilige stad Jeruzalem mee, die toen bezet was door Turken. Ook de originele sporen, waarmee de kruisvaarder zijn paard bereed, komen even terug naar België.

Bofko
28-02-05, 11:42
Geplaatst door Marsipulami
Zwaard kruisvaarder verlaat Jeruzalem na 906 jaar
Godfried van Bouillon
Het zwaard was eigendom van de Belgische kruisvaarder Godfried van Bouillon. Die veroverde er in 1099 de heilige stad Jeruzalem mee, die toen bezet was door Turken. Ook de originele sporen, waarmee de kruisvaarder zijn paard bereed, komen even terug naar België.

Ik zit me trouwens wel af te vragen waar Godfried van Bouillon nu bivakkeert , 900+ jaar na dato. Aanliggend in de hemel of brandend in de vuur ?

Marsipulami
28-02-05, 11:46
Geplaatst door Bofko
Ik zit me trouwens wel af te vragen waar Godfried van Bouillon nu bivakkeert , 900+ jaar na dato. Aanliggend in de hemel of brandend in de vuur ?

Het was een christelijke mudjahedeen die zijn bloed en zijn leven gegeven heeft om de bezetting van heilige grond tegen te gaan door imperialistische agressors. Dus komt ie samen met Osama Bin Laden aan dezelfde ontbijttafel in de hemel.