PDA

Bekijk Volledige Versie : NRC bezorgd over aangifte wegens godslastering



Marsipulami
28-02-05, 11:49
NRC niet bezorgd over aangifte wegens godslastering

Hilversum (ANP) 28 februari 2005 – De krant NRC Handelsblad maakt zich weinig zorgen over de aangifte die de Bond tegen het Vloeken tegen de krant en columnist Frits Abrahams heeft gedaan. Abrahams' column Onze Lieve Heer in de krant van 20 januari is volgens de Bond godslasterlijk en “bijzonder grievend” voor christenen.

’Sarcasme mag’
Nadat NRC Handelsblad niet had gereageerd op een protestbrief van de Bond, heeft de organisatie een klacht bij de officier van justitie in Rotterdam ingediend. NRC zegt de brief van de Bond niet ontvangen te hebben. “We wachten nu af wat het Openbaar Ministerie gaat doen”, zei NRC-hoofdredacteur F. Jensma. “Het is algemeen aanvaard, ook door de rechter, dat literaire overdrijving, sarcasme en ironie in een column mogen. Ik maak me dus niet zoveel zorgen.”

Wrede God
Abrahams' haalde in zijn column een passage uit een rooms-katholiek schoolboekje uit 1907 aan, waarin God een kindje tot zich roept. “Nu zouden we zeggen: 'Onze Lieve Heer, die geile beer, liet een kindje doden en kwam zo in de hemel aan zijn gerief met dit kindjelief’”, schrijft Abrahams. Het boekje presenteert volgens hem een “wrede, tirannieke god” en ademt een “genadeloos fundamentalisme”.

Strafbaar
De klacht van de Bond is onder meer gebaseerd op artikel 147 van het Wetboek van Strafrecht, dat godslastering strafbaar stelt.

Zeepaardje
28-02-05, 12:31
GEEN aparte status voor religie!!! Sarcasme of ironie, maar ook simpelweg een afwijkende mening, moeten gewoon kunnen worden gezegd/geschreven/ge-uit. Dat geneuzel van die gelovigen......religie moet zijn plaats kennen, dwz in de privésfeer blijven. Ben je ook gelijk van al dat ge-emmer op politieke vlak af!!!

Marsipulami
28-02-05, 12:39
Gelovigen moeten maar es wat assertiever worden en niet zo over zich heen laten lopen. Het wordt tijd dat de christenen een voorbeeld nemen aan de moslims.

Tomas
28-02-05, 13:29
Geplaatst door Marsipulami
Gelovigen moeten maar es wat assertiever worden en niet zo over zich heen laten lopen. Het wordt tijd dat de christenen een voorbeeld nemen aan de moslims.

Misschien zou je het ook eens wat fysieker moeten proberen. Verbaal is het tot nu toe altijd in het nadeel van de gelovigen afgelopen.

Marsipulami
28-02-05, 14:02
Geplaatst door Tomas
Misschien zou je het ook eens wat fysieker moeten proberen. Verbaal is het tot nu toe altijd in het nadeel van de gelovigen afgelopen.

Ja, maar ik vind die website niet meer waar je explosieven kan kopen.

Tomas
28-02-05, 14:07
Geplaatst door Marsipulami
Ja, maar ik vind die website niet meer waar je explosieven kan kopen.

Je moet zoeken op sihaa7 of siha7i ofzoiets.

criminar
28-02-05, 14:10
Geplaatst door Tomas
Je moet zoeken op sihaa7 of siha7i ofzoiets. Of Den haag daar waar de grootste terroristen zitten.

Tomas
28-02-05, 14:26
Geplaatst door criminar
Of Den haag daar waar de grootste terroristen zitten.

Niet te vergeten de zionisten, de vs, en alle arabische marionetten regeringen.

Simon
28-02-05, 14:32
Geplaatst door Marsipulami

De klacht van de Bond is onder meer gebaseerd op artikel 147 van het Wetboek van Strafrecht, dat godslastering strafbaar stelt.

Lasteren in naam van God is helaas echter dagelijkse kost in onze maatschappij.

peyote
28-02-05, 16:46
Geplaatst door Marsipulami
Strafbaar
De klacht van de Bond is onder meer gebaseerd op artikel 147 van het Wetboek van Strafrecht, dat godslastering strafbaar stelt.
Ze moeten de speciale regelingen voor de gelovigen in de Nederlandse wet snel verwijderen, als ze tenminste willen dat elke Nederlander een gelijke behandeling voor de wet krijgt. Ik neem aan dat God hiervoor zelf wel passende straffen heeft :knipoog:.
Waarom moet een belediging die krenkend is voor gelovigen onder een apart artikel staan? Behandel iedereen gelijk, onderscheid tussen een 'normale' belediging en 'krenking van godsdienstige gevoelens' moet er helemaal niet zijn in mijn ogen.