PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Kogelbrief voor leraren was grap'



Orakel
28-02-05, 21:37
'Kogelbrief voor leraren was grap'
28 februari 2005, 20:44:38

AMSTERDAM (ANP) - Het bezorgen van een kogelbrief bij leraren vorig jaar, twee dagen na de dodelijke schietpartij op het Haagse Terra College, was ,,een uit de hand gelopen grap''. Dat zei een van de scholieren van het Marcanti College in Amsterdam-West maandag voor de rechtbank.

Justitie verdenkt de vier van het bedreigen van docenten door een kogelbrief. Op 15 januari 2004 hadden de leerlingen ,,een top-10 dodenlijst'' opgesteld met namen van docenten en medewerkers van de school. Onder deze lijst stond de tekst ,,voor elke gezakte scholier een leraar neer'' en een afbeelding van een pistool. De brief werd samen met een kogel in een envelop gestopt en onder de deur van het kantoor van een docent geschoven.

De politie pakte hierna vier leerlingen op, van wie twee hun directe betrokkenheid bekenden. De jongens zaten allen een paar dagen in de cel, werden geschorst en kregen als een lik-op-stuk-beleid een werkstraf van 100 tot 120 uur. In aanvulling hierop eiste het Openbaar Ministerie in Amsterdam maandag één maand voorwaardelijke celstraf. ,,Als een stok achter de deur, dat zoiets niet meer gebeurt'', zei officier van justitie B. van Roessel.

De rechtbank doet 14 maart uitspraak.

Hoe hoog zou de straf geweest zijn als de huidige wetsvoorstellen (b.v. rondom apologie - goedpraten van geweld of terreur) al ingevoerd waren. én 1 van de jongens Samir X heette?

Tomas
28-02-05, 21:49
Geplaatst door Orakel

Hoe hoog zou de straf geweest zijn als de huidige wetsvoorstellen (b.v. rondom apologie - goedpraten van geweld of terreur) al ingevoerd waren. én 1 van de jongens Samir X heette?

Of als ze het zwijgen ertoe hadden gedaan en via hun advocaat hadden laten weten niet te praten met kaffers. Zou ook een ander resultaat kunnen hebben. Je weet het niet.

Orakel
28-02-05, 22:21
Geplaatst door Tomas
Of als ze het zwijgen ertoe hadden gedaan en via hun advocaat hadden laten weten niet te praten met kaffers. Zou ook een ander resultaat kunnen hebben. Je weet het niet.

Niet praten met kaffers lijkt soms sowieso een aanlokkelijke gedachte, maar da's gloof ik de minste zorg als je het afzet tegen de draconische maatregelen die nu worden voorgesteld.
En je schijnt niet eens lijdend voorwerp te hoeven zijn om de implicaties daarvan ten volle te beseffen.

barfly
28-02-05, 22:24
Dit zijn gewoon doodgoeie jongens wiens humor verkeerd wordt begrepen.

rja2
28-02-05, 22:40
Geplaatst door barfly
Dit zijn gewoon doodgoeie jongens wiens humor verkeerd wordt begrepen.
Ik vindt het geen humor meer, als je kogelbrieven stuurt, dat is gewoon bedreiging.

Simon
28-02-05, 22:49
Geplaatst door Orakel

Hoe hoog zou de straf geweest zijn als de huidige wetsvoorstellen (b.v. rondom apologie - goedpraten van geweld of terreur) al ingevoerd waren. én 1 van de jongens Samir X heette?

Nou ik hoop flink hoog. Ik kan er de humor niet van in zien. Het is intimidatie met als aanleiding een moord. Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat ze grappig zijn als ze een vliegtuig betreden met de woorden 'ik heb een bom'. En dan zijn ze vervolgens ook nog boos dat ze opgepakt worden. Maar dit vind ik nog veel ernstiger.

Orakel
28-02-05, 23:12
Geplaatst door Simon
Nou ik hoop flink hoog. Ik kan er de humor niet van in zien. Het is intimidatie met als aanleiding een moord. Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat ze grappig zijn als ze een vliegtuig betreden met de woorden 'ik heb een bom'. En dan zijn ze vervolgens ook nog boos dat ze opgepakt worden. Maar dit vind ik nog veel ernstiger.

Da's ook niet grappig, maar het gaat me niet zozeer om de ernst of het humoristisch gehalte van de 'grap'.
Het gaat me eerder om proportionaliteit. Zag gister op tv een Amerikaan die (tot) 5 jaar celstraf had gekregen wegen diefstal van een cheque van 300 dollar.

Maar veel belangrijker en zorgwekkender vind ik de selectiviteit in de huidige ontwikkeling, die zelf Patriot Act-achtige proporties begint aan te nemen.
Voorstellen die b.v. een maatregel behelzen dat mensen die niet eens ergens van verdacht worden, maar waarbij slechts iets vermoedt wordt, zich b.v. periodiek zouden moeten melden bij de politie. Zonder te (mogen) weten waar ze van 'verdacht' worden.
Lijkt een beetje op Der Prozess van Kafka.
Wat nu voorstellen zijn, darvan was het tot 4 jaar geleden ondenkbaar dat politici er uberhaupt maar over dachten.

Marsipulami
28-02-05, 23:22
Geplaatst door Orakel
'Kogelbrief voor leraren was grap'


Hollanders hebben gewoon geen gevoel voor humor. Die gebrekkige zin voor goede humor is een grotere bedreiging voor de Nederlandse samenleving dan het moslimfundamentalisme. :fpiraat:

Simon
28-02-05, 23:24
Geplaatst door Orakel

Wat nu voorstellen zijn, darvan was het tot 4 jaar geleden ondenkbaar dat politici er uberhaupt maar over dachten.

Nou ik denk dat het nog niet zo duidelijk is waar het naartoe gaat. Als Samir A. vrijgesproken wordt omdat niet wettig en overtuigend bewezen wordt dat hij een aanslag wilde plegen vind ik het niet zo erg als hij zich wekelijks bij een politiebureau moet melden. Immers, wat doet iemand met een tekening van een kerncentrale met aantekeningen over de bewaking? Met andere woorden, een staat moet ook wel de tools in handen krijgen om zich te verweren tegen kwaadwillenden. En die zijn er, daar is iedereen zo langzamerhand wel van overtuigd.

Maar goed, sommige van die voorstellen gaan mij ook te ver. Vooral dat de verdediging geen kennis mag nemen van bewijsmateriaal en dat zelfs de rechter dat niet volledig kan. Maar rechters hebben al aangegeven het dan ook niet zwaar te laten meewegen. Daarmee geven ze eigenlijk aan dat ze op die wijze niet hun werk kunnen doen. En ik denk dat de politiek er weinig aan heeft het dan door te drijven.

Maar het geval waar je over spreekt daar is de strafmaat toch nog niet van bepaald?

Flip
01-03-05, 01:01
Geplaatst door Marsipulami
Hollanders hebben gewoon geen gevoel voor humor. Die gebrekkige zin voor goede humor is een grotere bedreiging voor de Nederlandse samenleving dan het moslimfundamentalisme. :fpiraat:

Als Hollander kan ik me om jouw bijdragen vaak slap lachen......