PDA

Bekijk Volledige Versie : Altruïstische EU dumpt schroot in Tsunami - landen



Juliette
01-03-05, 11:42
EU stuurt boten op overschot naar tsunami-landen

(bar)
01/03/2005

BRUSSEL - EU-landen zullen kleine vissersboten die hier uit de vaart worden genomen, proberen te slijten aan landen die getroffen zijn door de tsunami. Dat die landen daar niet op zitten te wachten, vormt blijkbaar geen probleem.


De ministers van Visserij van de EU beslisten gisteren dat vissersboten van maximum 12 meter lang en maximum 20 jaar oud verscheept kunnen worden naar Zuidoost-Azië. In ruil krijgen de vissers de subsidie die ze zouden krijgen als hun vaartuig naar de schroothoop werd afgevoerd. Het Europees Parlement schaarde zich vorige week al achter het voorstel van de Commissie.

Hoeveel boten naar het getroffen gebied verscheept zullen worden, hangt af van de vraag van de getroffen landen. Maar volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN (FAO) heeft zo'n maatregel eigenlijk geen zin. Dat blijkt uit het antwoord van Ichiro Nomura, directeur-generaal van het visserijdepartement van de FAO, op een vraag van Europarlementslid Bart Staes (Groen!).

In de getroffen gebieden gebruikt men een ander type boten dan in Europa en is de structuur van de visserij veel kleinschaliger - het is vaak een zaak van een of een paar mensen. In Sri Lanka gaat het om boten van glasvezel, waarvan ter plaatse een bloeiende industrie bestaat. Op het Indonesische eiland Sumatra gebruikt men vooral houten boten die goed bestand zijn tegen het tropische klimaat.

Nomura wijst erop dat er ook problemen zullen ontstaan met het onderhoud van de romp, de motoren en het tuig van de Europese boten. Want wie zal voor vervangonderdelen zorgen? Bovendien was er al voor de tsunami overbevissing in de regio, wat met grotere boten alleen kan verergeren.

,,De FAO heeft geen enkele vraag ontvangen van de regeringen van de getroffen landen om oude of nieuwe vissersboten te importeren'', schrijft Nomura. ,,FAO-adviseurs kregen van de regeringen en vissers te horen dat ze de voorkeur geven aan de plaatselijke constructie van nieuwe boten, om ervoor te zorgen dat ze aangepast zijn aan de plaatselijke noden.''

Ontwikkelingssamenwerking gaat best uit van de noden van het land dat hulp nodig heeft en vertrekt beter niet van een aanbod in de donorlanden. Met de maatregel wil de EU vooral de overbevissing hier helpen tegengaan. Of de getroffen vissers ginds er beter van worden, is minder zeker. Staes waarschuwt voor ,,witte olifanten'' in de vorm van vissersboten die straks op een strand in Sri Lanka of Sumatra liggen te roesten.

(bar)

Copyright | De Standaard Online 2005

taouanza
01-03-05, 11:53
Is ook leuk voor de lokale bootmakers.

Si_Y
01-03-05, 11:55
Ik vind het wel een sympathieke actie als deze boten ook terecht zouden komen bij de armeren.

taouanza
01-03-05, 12:00
Geplaatst door Si_Y
Ik vind het wel een sympathieke actie als deze boten ook terecht zouden komen bij de armeren.

Wat is er zo sympathiek aan?
Ik heb hier een kapotte koelkast, kapotte wasmachine en een droger die al 3 jaar op het balkon staat in regen en wind. Kan ik jou daar blij mee maken?

Juliette
01-03-05, 12:01
Geplaatst door Si_Y
Ik vind het wel een sympathieke actie als deze boten ook terecht zouden komen bij de armeren.

Zo willen ze het verkopen natuurlijk. Alleen gaan de lokale vissers er daar niks mee kunnen doen. Boten zijn niet aangepast aan de lokale wateren en gebruiken. Typisch een actie waar ze zelf beter van worden (goedkoop van hun rommel af raken) en dat als goed doel proberen in te pakken.

Si_Y
01-03-05, 12:04
Geplaatst door taouanza
Wat is er zo sympathiek aan?
Ik heb hier een kapotte koelkast, kapotte wasmachine en een droger die al 3 jaar op het balkon staat in regen en wind. Kan ik jou daar blij mee maken?


Binnen die omgeving kunnen ze de onderdelen misschien wel gebruiken. Als de boten niet varen natuurlijk. En deze boten zijn niet slecht, slecht. Ze zijn max. 20 jaar oud. (klinkt redelijk voor een boot)

Si_Y
01-03-05, 12:07
Geplaatst door Juliette
Zo willen ze het verkopen natuurlijk. Alleen gaan de lokale vissers er daar niks mee kunnen doen. Boten zijn niet aangepast aan de lokale wateren en gebruiken. Typisch een actie waar ze zelf beter van worden (goedkoop van hun rommel af raken) en dat als goed doel proberen in te pakken.


Shorry, verkeerd gelezen. zie reactie gericht aan T.