PDA

Bekijk Volledige Versie : Remmery bedreigd met vergiftiging



Marsipulami
03-03-05, 09:49
Remmery bedreigd met vergiftiging

Van onze redacteur


BRUSSEL - Naïma Amzil, werkneemster bij het visdelicatessenbedrijf Remmery in Ledegem, heeft gisteren ontslag genomen. Zaakvoerder Rik Vannieuwenhuyse kreeg gisterennamiddag een dreigbrief waarin ermee gedreigd werd ,,zijn producten met kwik te saboteren''. Bij de dreigbrief zaten ook twee kogels.


DE nieuwe dreigbrief - de zevende in de rij - kwam gisterochtend aan op de redactie van De Standaard . Bij het bedrijf Remmery in Ledegem viel hij pas na de middag in de brievenbus. ,,Er zaten ook twee kogels in de enveloppe'', zei een geëmotioneerde zaakvoerder Rik Vannieuwenhuyse gisteren. ,,Zal het dan echt nooit meer ophouden? Ik ben iedere dag bang als ik de post open. En iedere keer als ik denk dat het voorbij is, begint het opnieuw.''

Vannieuwenhuyse was gisternamiddag niet van plan zijn werkneemster Naïma Amzil te ontslaan. ,,Ik ga haar niet ontslaan, maar ik weet niet hoe ik zal reageren als ze haar ontslag geeft. Toen ze dat vorige keer deed, heb ik geweigerd. Nu weet ik het echt niet meer. Ik moet aan die veertig andere mensen denken die hier werken. Maar waar gaat ze nog werk vinden als ik haar laat vertrekken, vraag ik me af? Ik weet zeker dat de briefschrijver, als hij vijf minuten met Naïma zou spreken, zou inzien hoe dom hij bezig is. Naïma is echt een voorname vrouw.''

Om vijf uur in de namiddag nam Naïma toch ontslag, nadat Vannieuwenhuyse haar verteld had wat in de nieuwe brief stond. ,,Ik heb geprobeerd haar te overhalen, maar ze kan de druk niet meer aan'', zei Vannieuwenhuyse. In de zevende brief bedreigt de auteur de zaakvoerder met de dood maar hij dreigt er ook mee de producten van Remmery ,,met kwik te saboteren bij gebrek aan medewerking''. De schrijver wilde dat Remmery zijn werkneemster ontsloeg omdat ze, tot na de eerste dreigbrief, een hoofddoek droeg op het werk.

De nieuwe brief werd op 28 februari afgestempeld in Gent. Hij is ondertekend met N.V.V. en J.R.

N.V.V staat allicht voor Nieuw Vrij Vlaanderen, de onbekende organisatie in wier naam de schrijver beweert te werken. J.R. verwijst allicht naar Jack Ruby. Ruby is de man die Lee Harvey Oswald, de moordenaar van de Amerikaanse president John Kennedy, vermoordde. Zijn zesde dreigbrief ondertekende de schrijver voluit met ,,Jack Ruby''. De eerste dreigbrief aan het adres van de firma Remmery en werkneemster Naïma Amzil kwam op 24 november aan. De schrijver herhaalde gelijkaardige dreigementen in brieven op 3, 15, 22 en 30 december. In de brief van 30 december zat enkel een kogel. Daarna bleef het meer dan vijf weken windstil. Op 10 februari kregen de kranten Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws een dreigbrief aan het adres van Remmery. Maar die zesde dreigbrief kwam nooit bij Remmery zelf aan.

De zevende brief, met de bijhorende kogels, dus wel. De federale politie van Kortrijk nam de brief gisteren in beslag op de redactie van De Standaard . Het onderzoek van het Kortrijkse gerecht op de vorige brieven heeft totnogtoe geen resultaat opgeleverd. De schrijver liet geen vingerafdrukken na en ook DNA-onderzoek leverde geen resultaat op. Gisteravond benadrukte Rik Vannieuwenhuyse dat het ontslag van Naïma nog niet definitief is. ,,We zullen zien hoe de toestand binnen een paar maanden is.''

De zelfstandigenorganisatie Unizo verzamelde de voorbije maanden 26.000 handtekeningen in een petitie om Remmery en Naïma te steunen. Zaakvoerder Vannieuwenhuyse werd samen met zijn werkneemster op 12 januari door de koning ontvangen. Gisteravond regende het reacties op het ontslag van Naïma Amzil.

Bladzijde 4: ,,Zwarte dag voor Vlaanderen''.


03/03/2005 Mark Eeckhaut

©Copyright De Standaard

Marsipulami
03-03-05, 09:52
,,Zwarte dag voor Vlaanderen''
Reacties van afschuw op ontslag Naima Amzil
Van onze redacteur

BRUSSEL - ,,Het is een schande dat eerlijke mensen moeten plooien voor terreur.'' De eerste reacties op het ontslag van Naïma Amzil uit het bedrijf Remmery uit Ledegem zijn er van afschuw. ,,Dit is niet het Vlaanderen dat we willen.''



DE 31-jarige Naïma Amzil heeft er genoeg van. De moeder van twee kinderen, die zeven jaar geleden naar ons land kwam, heeft ontslag genomen als arbeidster van het visdelicatessenbedrijf in Ledegem. De zevende dreigbrief aan haar baas, Rik Van Nieuwenhuyse, was er te veel aan.

Amzil heeft een Marokkaans universitair diploma aardrijkskunde-geschiedenis. Zeven jaar geleden is ze haar man naar België gevolgd. Ze volgde hier onmiddellijk taallessen en vond snel werk. Tijdens de hele crisis van de dreigbrieven heeft ze zich steeds loyaal opgesteld tegenover haar baas.

,,Ik betreur dat de terreur het heeft gehaald op de redelijkheid'', zegt Jozef Dewitte, directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. ,,Ik respecteer de beslissing, maar het is doodjammer. Ik hoop dat iedereen nu reageert en zegt dat dit niet het Vlaanderen is dat wij willen.''

CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen kondigt aan dat zijn partij ,,deze vorm van maatschappelijke gijzeling'' niet zal aanvaarden. En ook zijn partijgenoot, de Vlaamse minister-president Yves Leterme, reageert vol afschuw. ,,Dit is een zwarte dag voor Vlaanderen. Ik hoop dat dit alle onverdraagzamen in ons land tot nadenken stemt.'' De minister-president respecteert wel de beslissing van Amzil. Hij zal contact met haar opnemen ,,om te zien of ik iets kan doen.''

Ook van de Vlaamse minister van Inburgering, Marino Keulen (VLD), kan Naïma Amzil een telefoontje verwachten. Hij vindt het ontslag ,,een nederlaag voor de democratie'' en wil bekijken op welke manier hij de vrouw kan helpen.

De werkgeversorganisatie Unizo noemt het ontslag van Amzil ,, erg betreurenswaardig, maar tegelijk erg begrijpelijk''. De organisatie heeft respect voor de enorme druk waaronder de vrouw en haar zaakvoerder stonden. De Unizo, die eerder op haar website duizenden steunbetuigingen aan het bedrijf Remmery verzamelde, betreurt dat de briefschrijver zijn slag heeft thuisgehaald. Op haar ,,onverminderde steun'' kunnen Amzil en Van Nieuwenhuyse wel blijven rekenen.

Het Kortrijkse SP.A-kamerlid Philippe De Coene interpelleert vandaag de minister van Justitie, Laurette Onkelinx (SP.A), over de zaak. ,,Ik wil haar aansporen om het onderzoek verder te zetten. Het is niet omdat de vrouw ontslag heeft genomen, dat de speurtocht naar de dader moet verslappen.''



Bladzijde 1: Remmery bedreigd met vergiftiging.


03/03/2005 Pieter Lesaffer

©Copyright De Standaard

Marsipulami
03-03-05, 09:57
LETTERLIJK. ,,De fatwa blijft zolang de hoofddoek blijft''

REMMERY-LEDEGEM



De executie kon niet doorgaan.

De executie wordt momenteel opnieuw voorbereid en kan binnenkort plaats vinden, het kan ook zeer lang duren. De fatwa blijft zolang de hoofddoek blijft. ()

Er komt een lijst met andere Vlaamse ondernemers die ook collaboreren, hun producten worden ook geboycot.

Remmery ontvangt vandaag de identieke kogels die hem zullen executeren. Dit geldt als opeising.

N.V.V en J.R.

De volledige brief kan u bekijken op http://www.standaard.be/remmerie
03/03/2005

©Copyright De Standaard

~Panthera~
03-03-05, 10:09
Geplaatst door Marsipulami
,,Dit is niet het Vlaanderen dat we willen.''



Dat is toch het Vlaanderen waar 60% WEL op gestemd heeft ? :moe:

The_Reporter
03-03-05, 10:19
Waarop Marcouch boos uitriep: ,,Wat ben jij een domme moslim. Je gehoorzaamt God niet door werkloos te zijn.''

Bron: NRC

S@deeQ
03-03-05, 10:35
Geplaatst door The_Reporter
Waarop Marcouch boos uitriep: ,,Wat ben jij een domme moslim. Je gehoorzaamt God niet door werkloos te zijn.''

Bron: NRC

:lekpuh:

taouanza
03-03-05, 12:11
Amzil heeft een Marokkaans universitair diploma aardrijkskunde-geschiedenis.

The_Reporter
03-03-05, 12:21
http://www.bismikaallahuma.org/Polemics/wanwisa.jpg

The_Reporter
05-03-05, 21:16
Vlaamse Regering schrijft open steunbrief voor Naïma Amzil

In de zaterdagkranten verschijnt vandaag een advertentie van de Vlaamse Regering, waarin ze de bedreigingen aan het adres van de allochtone werkneemster Naïma Amzil en haar werkgever veroordeelt.

De regering zegt "verontwaardigd" te zijn en vindt dat we "dergelijke praktijken in een democratische samenleving niet kunnen aanvaarden". Tegelijk wijst de regering ook ook op de golf van solidariteit met de slachtoffers en pleit ze voor "een verdraagzaam Vlaanderen". De brief is ondertekend door alle negen ministers van de regering-Leterme. (LVI)
(Eigen berichtgeving 05:18)

http://www.demorgen.be/telex/?news=own1109962662