PDA

Bekijk Volledige Versie : De kracht van het feminisme in Marokko



Joesoef
03-03-05, 09:59
De kracht van het feminisme in Marokko

Toine Graus

Hafsa Bekri-Lamrani is een feministe uit Marokko, en Nadia Mabrouk een Marokkaanse feministe in Nederland. Een uitgelezen kans om eens de situatie van vrouwen in Marokko te vergelijken met die van vrouwen van Marokkaanse afkomst in Nederland.

In januari organiseerde Stichting Euromed voor Interculturele Dialoog & Uitwisseling een discussie in de Nieuwe kerk in Amsterdam over de emancipatiestrijd van vrouwen in Marokko en Nederland. Onder de deelnemers waren Hafsa Bekri-Lamrani uit Marokko, docente Engelse literatuur en medeoprichtser van de vrouwenorganisatie Itqane, en Nadia Mabrouk, oprichtster van Stichting Euromed in Nederland en lid van de Commissie Participatie van Vrouwen uit Etnische Minderheidsgroepen, beter bekend als de Commissie Maxima. Lamrani is geboren in Rabat en woont nu in Casablanca. Mabrouk woonde in Casablanca voor ze naar Nederland ging.

Kracht

‘Marokko heeft een heel sterke vrouwenbeweging’, vertelt Lamrani in het kantoor van Euromed, dat onderdak heeft gevonden in de voormalige Edelsmedenschool aan de Postjesweg. ‘In de jaren tachtig begonnen vrouwen zich te organiseren. Een groep vrouwen onder aanvoering van Hakima Himmisch richtte een vereniging op voor de preventie van Aids. Dat was een moedige stap in een islamitisch land. Sindsdien waren het vooral vrouwen die het voortouw namen in het oprichten van NGO’s (Non Governmental Organisations) op tal van terreinen, zoals de verenigingen voor de hulp aan alleenstaande moeders, voor opvoedingsondersteuning, voor de preventie van borstkanker en de vereniging tegen vrouwenmishandeling.’

‘In de jaren negentig kwam er een versnelling op gang in dat proces. Vrouwen namen ook de verantwoordelijk op zich voor meer dan typische vrouwenproblemen. Ze werken op het terrein van sport, de opvang van straatkinderen, kunst, muziek. Het allerbelangrijkste zijn misschien wel de organisaties die strijden tegen analfabetisme.’

‘De vrouwenbeweging behaalde haar grootste succes in januari 2004’, zegt Lamrani. ‘Toen werd het traditionele familierecht in Marokko, de ‘mudawanna’, die bijna totale onderwerping van de vrouw aan de man eiste, ingrijpend hervormd. De positie van vrouwen is enorm verbeterd: de huwbare leeftijd van meisjes is verhoogd van vijftien naar achttien jaar, vrouwen hebben niet meer de toestemming van vader of broer nodig om te trouwen, ze mogen niet gedwongen worden tegen hun wil te trouwen, en mannen mogen vrouwen niet slaan. Om die hervorming er door te krijgen hebben vrouwen een miljoen handtekeningen verzameld. Dat zegt wel iets over de kracht van het feminisme in Marokko. Tunesië en Marokko zijn nu de meest geëmancipeerde landen van de Arabische wereld.’

Mannen

Is dat feminisme niet beperkt tot de grote steden? Hoe is het in de Rif, het arme noorden van Marokko, waar de meeste Marokkanen in Nederland vandaan komen?
‘Ja, er zijn achtergebleven gebieden’, erkent Lamrani. ‘De hoofdkantoren staan allemaal in Rabat of Casablanca’. Maar zowel Mabrouk als Lamrani hebben veel vertrouwen in koning Mohammed VI, die in 2001 zijn vader Hassan II opvolgde. ‘Hij reist door het hele land en komt tegenwoordig ook vaak naar de Rif. Mohammed VI draagt de vrouwenbeweging een warm hart toe.Toen hij trouwde in 2002 verscheen hij met zijn vrouw in het publiek. Dat was nog nooit vertoond onder de vroegere koning Hassan II.’

Toch wel een beetje merkwaardig, twee feministes die hun hoop stoelen op een man?
Mabrouk: ‘Het Marokkaans feminisme heeft niet dat anti-man karakter dat zo kenmerkend was voor het feminisme in Nederland.’
Lamrani: ‘We hebben mannen hard nodig. Gelukkig zijn er in Marokko steeds meer die ons steunen. Ze zijn van harte welkom.’

Spiritueel

In Marokko loopt volgens onderzoekster Nadia Fadil van de katholieke Universiteit in Leuven een breuklijn door de vrouwenbeweging. Seculiere feministes denken dat emancipatie slechts mogelijk is als er een scheiding komt tussen kerk en staat. Islamitische feministes vinden daarentegen dat de islam de hoofdrol moet spelen. Die twee groepen hielden in 2001 zelfs aparte betogingen toen de regering een actieplan voorstelde om de mudawanna te hervormen; de seculiere feministes gingen in Rabat de straat op, de islamitische demonstreerden in Casablanca. In Nederland loopt die breuklijn ook door de feministische beweging. Ayaan Hirsi Ali bijvoorbeeld gelooft niet dat vrouwenemancipatie samen kan gaan met de islam.

Lamrani moet even zuchten als de naam Hirsi Ali valt: ‘Dat is toch die mevrouw die de islam achterlijk vindt? Waarom krijgt zij zoveel aandacht? Er zijn in Nederland op de universiteiten toch wel onderzoekers, die kunnen uitleggen dat dat onzin is. Ik ken de bijbel net zo goed als de koran. Uit beide boeken kun je met gemak een hele serie citaten halen waaruit een vrouwvijandig beeld oprijst. Maar dat is niet de manier waarop je met die boeken moet omgaan.’

‘De Koran, net als de bijbel, kun je steeds weer herlezen, door een religieuze bril, een antropologische of een poëtische bril. De interpretatie van de koran werd altijd door mannen bedreven, maar vrouwen kunnen dat net zo goed. De islam is een spirituele godsdienst. Elke moslim heeft een rechtstreekse relatie met God. Om te bidden hoef je niet naar een moskee of naar een imam. Er zijn geen autoriteiten, die zeggen wat de islam inhoudt. Voor mij is bidden als het beoefenen van yoga. Bidden geeft mij rust en inspiratie in een chaotische wereld.’

In Marokko bloeit het feminisme maar hier in Nederland is daar niet veel van te merken. Het is zelfs zo dat een groep geëmancipeerde vrouwen uit Marokko en Algerije naar Europa komt om de boel eens even goed wakker te schudden. Hoe is het mogelijk dat zij moderner en vrijer zijn dan veel moslimvrouwen in Europa?
Mabrouk: ‘Er gebeurt veel te weinig in Nederland. Er zijn wel enkele Marokkaanse vrouwenorganisaties maar die werken heel kleinschalig en treden nauwelijks naar buiten. Ze hebben geen enkele politieke invloed. In de media komen alleen verhalen over geïsoleerde onderdrukte Marokkaanse vrouwen. Euromed heeft die discussie in de Nieuwe Kerk georganiseerd om migrantenvrouwen op te roepen zich te organiseren en zich ook te laten zien aan de buitenwereld. Feministes uit Marokko kunnen het goede voorbeeld geven.’

Geschiedenisles

Maar voelen Marokkaanse meisjes in Nederland zich niet eerder aangetrokken tot de radicale islam dan het feminisme?
Mabrouk: ‘Migrantenjongeren worden de radicale hoek ingedreven omdat ze van de Nederlandse samenleving worden uitgesloten. Nederlanders willen niet erkennen dat jongens en meisjes van de tweede en derde generatie, die hier zijn geboren en opgegroeid, echte Nederlanders zijn. Moreel gezien krijgen ze niet het staatsburgerschap waar ze recht op hebben. Problemen met fundamentalisme of radicalisme worden hier in Nederland gecreëerd en niet van buitenaf.’

‘Jongeren moeten zich deel weten van de Nederlandse geschiedenis. Leraren zijn bang om les te geven over de holocaust uit angst voor antisemitische reacties. Ze zouden moeten vertellen dat Marokkanen ook tegen de Duitsers hebben gevochten in de Tweede wereldoorlog. Maar dat weet bijna niemand, die Marokkaanse jongens ook niet. In 2003 verstoorden ze de dodenherdenking op 4 mei door met bloemenkransen te gooien. Stichting Euromed heeft zich toen ingespannen om de Marokkaanse gemeenschap actief te betrekken bij de Dodenherdenking. Maar toen we mee wilden meedoen in de Baarsjes vorig jaar kwamen er protesten van mensen die die herdenking exclusief voor Nederlanders wilden houden.’

Lamrani: ‘Geschiedenis is vreselijk belangrijk. Daardoor verbreed je je blik, kun je ademen. Het is belangrijk dat leerlingen in Nederland les krijgen in de geschiedenis van Marokko. Toen de Arabieren door de Christenen uit Spanje werden verdreven, gingen er veel Joden met hen mee uit angst voor vervolging door de kerk. In Marokko waren ze welkom en hebben ze altijd vreedzaam samengeleefd met Arabieren en Berbers. In Casablanca is een Joods museum.’

‘Als het om het huidige radicalisme van jongeren gaat, stellen we de foute vraag. We moeten niet vragen welke religie daarvoor verantwoordelijk is maar hoe het komt dat overal op de wereld jongeren voor het radicalisme of fundamentalisme kiezen. Voor godsdienst hoef je niet bang te zijn. Wel voor propaganda en manipulatie.’



www.mugweb.nl

Rabi'ah.
04-03-05, 17:40
Waar blijven de autochtonen die altijd zitten te wachten op een kritiscg geluid uit islamitische hoek? :rolleyes:

Maarja, goed nieuws is geen nieuws. :moe:

Karin.N
04-03-05, 21:47
Zeker niet als het over vrouwen gaat!

taouanza
05-03-05, 09:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Waar blijven de autochtonen die altijd zitten te wachten op een kritiscg geluid uit islamitische hoek? :rolleyes:

Maarja, goed nieuws is geen nieuws. :moe:

Ach onze moslimaredders zijn tot zwijgen ontroerd. :slaap:

Rabi'ah.
05-03-05, 11:13
Geplaatst door taouanza
Ach onze moslimaredders zijn tot zwijgen ontroerd. :slaap:

Tis nog steeds erg stil.

Zouden ze nog niet van de ontroering bekomen zijn?

Te quiero? Zeepaardje? Sjaen? Iemand? :huil:

Juliette
05-03-05, 13:18
Vrouwen emancipatie is altijd een lang en moeilijk verhaal. In België kregen vrouwen pas in 1948 gelijk stemrecht. En tot vandaag zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in vanalles en nog wat. Om het nog maar niet over inkomensverschillen te hebben.

Juliette
05-03-05, 13:21
Geplaatst door Rabi'ah.


Zouden ze nog niet van de ontroering bekomen zijn?



:hihi:

~Panthera~
07-03-05, 09:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Tis nog steeds erg stil.

Zouden ze nog niet van de ontroering bekomen zijn?



Vergt veel denkwerk. :hihi:

Karin.N
07-03-05, 11:28
Zie op dit topic de werkelijke interesse voor vrouwenrechten.

Tomas
07-03-05, 11:33
Geplaatst door Karin.N
Zie op dit topic de werkelijke interesse voor vrouwenrechten.

Vrouwenrechten en elkaar vliegen afvangen gaat nu eenmaal hand-in-hand. Zegt wel iets over vrouwen.

Karin.N
07-03-05, 11:38
Geplaatst door Tomas
Vrouwenrechten en elkaar vliegen afvangen gaat nu eenmaal hand-in-hand. Zegt wel iets over vrouwen.

Ben toch meer benieuwd naar wat het over mannen zegt.

Tomas
07-03-05, 11:47
Geplaatst door Karin.N
Ben toch meer benieuwd naar wat het over mannen zegt.

Hoezo?

sienia
07-03-05, 12:27
Geplaatst door Tomas
Vrouwenrechten en elkaar vliegen afvangen gaat nu eenmaal hand-in-hand. Zegt wel iets over vrouwen.

Als je bedoelt dat vrouwen meer solidair met elkaar moeten zijn dan kan ik je daar enigszins gelijk in geven.

Tomas
07-03-05, 12:37
Geplaatst door sienia
Als je bedoelt dat vrouwen meer solidair met elkaar moeten zijn dan kan ik je daar enigszins gelijk in geven.

Inderdaad. Dat mannen lastig te motiveren zijn om actief mee te werken aan vrouwenemancipatie lijkt mij dan ook een open deur en een gegeven. De sleutel zit in vrouwensolidariteit en dan vooral in het accepteren van succesvolle vrouwen. Vrouwenemancipatie betekent namelijk ook dat er verschillen en ongelijkheid ontstaat en bestaat tussen vrouwen.

sienia
07-03-05, 12:47
Geplaatst door Tomas
Inderdaad. Dat mannen lastig te motiveren zijn om actief mee te werken aan vrouwenemancipatie lijkt mij dan ook een open deur en een gegeven. De sleutel zit in vrouwensolidariteit en dan vooral in het accepteren van succesvolle vrouwen. Vrouwenemancipatie betekent namelijk ook dat er verschillen en ongelijkheid ontstaat en bestaat tussen vrouwen.

Solidariteit lijkt mij idd het sleutelbegrip.
Houdt ook juist de mannensolidariteit de vrouwenemancipatie tegen?

Tomas
07-03-05, 12:51
Geplaatst door sienia
Solidariteit lijkt mij idd het sleutelbegrip.
Houdt ook juist de mannensolidariteit de vrouwenemancipatie tegen?

Misschien in de nogal "testosteron" omgevingen zoals de bouw enzo. Daar zal je sterke mannensolidariteit tegenkomen. Maar of dat ook in de meer hersensgerichte berepsgroepen is betwijfel ik. Ik kan dat niet uit eigen ervaring stellen dat mannensolidaiteit echt bestaat. Maar dat kan zijn omdat ik simpelweg een man ben en er dus ook geen last van heb. En je merkt soms pas iets op als je er last van hebt. Dus vertel jij het mij maar.

Mark
07-03-05, 13:00
Geplaatst door Tomas
Misschien in de nogal "testosteron" omgevingen zoals de bouw enzo. Daar zal je sterke mannensolidariteit tegenkomen. Maar of dat ook in de meer hersensgerichte berepsgroepen is betwijfel ik.

hey muil houwe over de bouw!! professor met je dure woorden uit de telegraaf :kwaad:

Tomas
07-03-05, 13:03
Geplaatst door Mark
hey muil houwe over de bouw!! professor met je dure woorden uit de telegraaf :kwaad:

:haha:

sienia
07-03-05, 13:04
Geplaatst door Tomas
Misschien in de nogal "testosteron" omgevingen zoals de bouw enzo. Daar zal je sterke mannensolidariteit tegenkomen. Maar of dat ook in de meer hersensgerichte berepsgroepen is betwijfel ik. Ik kan dat niet uit eigen ervaring stellen dat mannensolidaiteit echt bestaat. Maar dat kan zijn omdat ik simpelweg een man ben en er dus ook geen last van heb. En je merkt soms pas iets op als je er last van hebt. Dus vertel jij het mij maar.

Mannensolidariteit in de zin van de door mannen gedomineerde maatschappij, mannen bepalen nog altijd de maat. In Marokko, maar net zo goed in NEderland. In de door jou genoemde hersengerichte beroepsgroepen heb je het net zo goed, subtieler uiteraard. Het glazenplafond.

Achteraf zie ik dat ik wel eens een 'bedreiging' ben geweest voor een mannelijke witte collega, de manier waarop hij me aan het tegenwerken was. Maar dat sterkt me alleen.

sienia
07-03-05, 13:05
Geplaatst door Mark
hey muil houwe over de bouw!! professor met je dure woorden uit de telegraaf :kwaad:

Aardige jongens idd, ze fluiten altijd zo lief naar me...

Tomas
07-03-05, 13:07
Geplaatst door sienia
Mannensolidariteit in de zin van de door mannen gedomineerde maatschappij, mannen bepalen nog altijd de maat. In Marokko, maar net zo goed in NEderland. In de door jou genoemde hersengerichte beroepsgroepen heb je het net zo goed, subtieler uiteraard. Het glazenplafond.

Achteraf zie ik dat ik wel eens een 'bedreiging' ben geweest voor een mannelijke witte collega, de manier waarop hij me aan het tegenwerken was. Maar dat sterkt me alleen.

Je kan wel simpel zeggen dat het bestaat, maar daar heb je mij nog niet overtuigd. Althans niet overtuigd van het feit dat het een groot serieus probleem is. Je enige voorbeeld is van een man die zijn eigen positie bedreigd voelde en daar alles aan deed om jou tegen te werken. Dat is geen solidariteit. Het gaat er om of hij in zijn tegenwerking opvallend veel succes hd omdat hij een man was. En was dat zo?

sienia
07-03-05, 13:32
Geplaatst door Tomas
Je kan wel simpel zeggen dat het bestaat, maar daar heb je mij nog niet overtuigd. Althans niet overtuigd van het feit dat het een groot serieus probleem is. Je enige voorbeeld is van een man die zijn eigen positie bedreigd voelde en daar alles aan deed om jou tegen te werken. Dat is geen solidariteit. Het gaat er om of hij in zijn tegenwerking opvallend veel succes hd omdat hij een man was. En was dat zo?

Dat was mijn eigen klein voorbeeldje, waar je om vroeg.
Dat het bestaat, mannensolidariteit, hetzelfde is dat we nog leven in een maatschappij die wordt overheerst door mannen, daar hoeven we niet over te discussieren. Dat onderschrijven de cijfers wel. Bijvoorbeeld het aantal vrouwen in topposities dat ver achterblijft bij de mannen, het genoemde glazen plafond.
De solidariteit zit hem in subtiliteiten. Het wordt wel eens aangehaald als de mannencode. Mannen verdienen nog vaak genoeg meer dan vrouwen in dezelfde positie.
Waarom zou het een groot en serieus probleem moeten zijn? Om de simpele reden dat het vrouwen achterstelt.

Alleen al het feit dat zo'n collega het nodig vindt mij tegen te werken is voor mij al een serieus probleem. Niet dat het effect heeft gehad, maar het is wel 'lastig' om hier tegen te moeten vechten.

Karin.N
07-03-05, 13:38
Geplaatst door Tomas
Hoezo?

We leven nog altijd in een maatschappij, waarbij de spelregels zijn gemaakt door en voor mannen.
En pas wanneer dat wordt gewijzigd zul je een eerlijkere samenleving tegenkomen met meer gelijke kansen.

sadeeQ
07-03-05, 13:43
Vrouwen zijn baas tussen de lakens
Tv-series als Sex and the City vergroten assertiviteit in bed

Vrouwen zijn een pak assertiever geworden in bed, zo blijkt uit een rondvraag van de Britse Family Planning Association (FPA). Driekwart van de ondervraagden gelooft dat rolmodellen uit de media, waaronder de vrijgevochten dames uit Sex and the City, daar veel mee te maken hebben.

,,Televisie zal daar ongetwijfeld voor iets tussen zitten'', zegt de Leuvense seksuologe Frida Bogaerts. ,,Maar de onafhankelijke vrouw, die weet wat ze wil in bed, bestaat al langer dan vandaag.''

De FPA ondervroeg voor haar onderzoek duizend mannen en vrouwen tussen 16 en 74 jaar over de veranderde houding van de Britten tegenover seks. Liefst zestig procent van de ondervraagden vindt dat mannen niet meer aan zichzelf mogen denken in bed. Driekwart beweert dat de media hen aanmoedigen assertiever te zijn tussen de lakens.

Frida Bogaerts : ,,Rolmodellen in films of op televisie zijn er altijd geweest. Mensen kijken daar naar op. Vroeger had je verleidelijke godinnen met een pruillipje als Brigitte Bardot. Mooi en lief, dat wel, maar weinig assertief. De mannen beslisten toen over alles. Over het bed, en wat erin gebeurde, werd nooit gepraat.''

,,Maar de media zijn zeker niet doorslaggevend. Het emancipatieproces is al jaren aan de gang. Dankzij de uitvinding van de pil leven vrouwen niet meer met de angst zwanger te raken. Seks is daardoor leuker geworden.''

Bang in bed

Uit de enquête blijkt dat tweederden van de ondervraagden, zowel mannen als vrouwen, seks leuker vindt dan vroeger. ,,We weten ook veel meer. Zowat iedereen heeft tegenwoordig een Kama Sutra liggen op zijn nachtkastje. Vroeger stond seks in functie van de man. Voor de vrouw was een orgasme niet eens nodig om zwanger te geraken.'' Nu lijkt het wel de omgekeerde wereld. Volgens de FPA maken zes op tien mannen zich zorgen niet goed genoeg te zijn in bed.

,,Mannen zijn heel bang geworden in bed. Ze werken zich in het zweet om de vrouwen te behagen. Daardoor worden ze heel onzeker. Sommigen krijgen zelfs erectieproblemen. Maar de meesten zitten met een verkeerd beeld. Ze denken dat vrouwen het liefst van al een paar keer willen klaarkomen. Fout natuurlijk. Een vrijpartij zonder is voor sommigen net zo goed.'' Ook de rol van de seksualiteit in een relatie is volgens de Britse enquêteurs helemaal veranderd.

,,Dat moet je natuurlijk relativeren. Vrouwen stonden vroeger ten dienste van de voortplanting, da's nu niet meer het geval. Als je de vrouwenbladen mag geloven, doen we het nu puur voor de fun . Maar vrouwen willen meer dan dat. Lust is belangrijk, maar het relationele aspect van seks primeert.'' Ten slotte spreekt het onderzoek van de generatie van de ,,free women''.

,,Ik noem ze de maatpakvrouwen. Ze zijn single, hebben een hoge post op de sociale ladder, en duiken met een man in bed wanneer het hen past. Maar in praktijk lopen die zogenaamde superwomen doodongelukkig rond. Als puntje bij paaltje komt, willen ze allemaal hetzelfde: een vaste partner en een kind.''


Christine DE HERDT07/03/2005

sadeeQ
07-03-05, 13:44
Geplaatst door sadeeQ
Vrouwen zijn baas tussen de lakens

Christine DE HERDT07/03/2005

Vrouwen moeten meer rechten in bed krijgen en een grotere aanrecht :koppel:

Tomas
07-03-05, 13:46
Geplaatst door sienia
Dat was mijn eigen klein voorbeeldje, waar je om vroeg.
Dat het bestaat, mannensolidariteit, hetzelfde is dat we nog leven in een maatschappij die wordt overheerst door mannen, daar hoeven we niet over te discussieren. Dat onderschrijven de cijfers wel. Bijvoorbeeld het aantal vrouwen in topposities dat ver achterblijft bij de mannen, het genoemde glazen plafond.
De solidariteit zit hem in subtiliteiten. Het wordt wel eens aangehaald als de mannencode. Mannen verdienen nog vaak genoeg meer dan vrouwen in dezelfde positie.
Waarom zou het een groot en serieus probleem moeten zijn? Om de simpele reden dat het vrouwen achterstelt.

Alleen al het feit dat zo'n collega het nodig vindt mij tegen te werken is voor mij al een serieus probleem. Niet dat het effect heeft gehad, maar het is wel 'lastig' om hier tegen te moeten vechten.

Je geeft geen enkel voorbeeld. Je blijft gewoon na papagaaien dat mannensolidariteit bestaat en subtiel is. Ja iedereen weet dat vrouwen achtergesteld worden en dat ze minder verdienen. Maar de hamvraag is of dit nu zozeer aan mannensolidariteit ligt of juist aan het onvermogen van vrouwen om a. solidair te zijn en b. elkaar het licht in de ogen te gunnen?

Dat die mannelijke collega van je het uiteindelijk niet gelukt is om jou succesvol tegen te werken bewijst eerder het tegengestelde: dat mannensolidariteit niet bestaat. Of wel dan?

Tomas
07-03-05, 13:49
Geplaatst door Karin.N
We leven nog altijd in een maatschappij, waarbij de spelregels zijn gemaakt door en voor mannen.
En pas wanneer dat wordt gewijzigd zul je een eerlijkere samenleving tegenkomen met meer gelijke kansen.

Als dit gewijzigd wordt, is de emancipatie eigelijk al volledig voltooid. Je kunt niet zitten wachten tot jij het gevoel hebt dat je exact dezelfde kansen en rechten hebt als een man. En dat mannen dit voor jou zullen regelen. Zolang jij op je krent blijft zitten wachten blijven de vooroordelen gewoon in stand.

Maar wat was er nou zo bijzonder en opvallend over mannen? Jij suggereerde dat je het interessanter vond wat dit over mannen zegt?

Karin.N
07-03-05, 14:39
De bereidwilligheid van mannen om samen met vrouwen de maatschappij zodanig te veranderen, dat deze werkelijk gelijke kansen biedt. Nog al te vaak kom je mannen tegen die gelijke kansen wel met de mond belijden maar daar zelf in de praktijk weinig van terechtbrengen.

sadeeQ
07-03-05, 14:45
Geplaatst door Karin.N
De bereidwilligheid van mannen om samen met vrouwen de maatschappij zodanig te veranderen, dat deze werkelijk gelijke kansen biedt. Nog al te vaak kom je mannen tegen die gelijke kansen wel met de mond belijden maar daar zelf in de praktijk weinig van terechtbrengen.

:maf2: het gaat om de intentie

Karin.N
07-03-05, 14:52
Geplaatst door sadeeQ
:maf2: het gaat om de intentie

Dus als je maar de juiste intentie hebt, dan maakt je gedrag verder niet zoveel uit :vingers:

sadeeQ
07-03-05, 14:55
Geplaatst door Karin.N
Dus als je maar de juiste intentie hebt, dan maakt je gedrag verder niet zoveel uit :vingers:

Niet dan ? :engel:


:vingers: = geen goede intentie :wow:

Karin.N
07-03-05, 14:58
Geplaatst door sadeeQ
Niet dan ? :engel:


:vingers: = geen goede intentie :wow:

Zo beter :fplet:

:D

Tomas
07-03-05, 15:12
Geplaatst door Karin.N
De bereidwilligheid van mannen om samen met vrouwen de maatschappij zodanig te veranderen, dat deze werkelijk gelijke kansen biedt. Nog al te vaak kom je mannen tegen die gelijke kansen wel met de mond belijden maar daar zelf in de praktijk weinig van terechtbrengen.

Ik ken nauwelijks mannen die iets tegen werkende vrouwen hebben. En dat handje vol dat ik dan wel ken zijn onbelangrijke loosers. Of van mijn ouders generatie. Dus ik geloof niet zozeer meer dat het alleen aan mannen ligt en/of hun mogelijke solidariteit. Althans niet sec op het werk, buiten de bouw enco om dan. Wel in de huiselijke situatie, waar de vrouw nog altijd veel meer op zich neemt of laat nemen dan de man. Daar ligt wel een serieus probleem waar mannen wel enige opvoeding mogen genieten en vrouwen wat recalsitranter (of zoiets) mogen worden. Het glazen plaffond etc gelof ik niet meer zo in. Als dat bestaat komt dat door de thuis situatie of de mogelijke kift tussen vrouwen onderling.

The_Reporter
11-03-05, 15:35
Met de val van de waarde die er aan Islamitische studies werd gehecht, zijn de posities van de vrouwen relatief gezien ook alleen maar achteruit gegaan;

http://www.siraat.net/pure/showthread.php?s=&threadid=1749

Olive Yao
12-03-05, 15:10
Ik had al een “goed gevoel” bij arabisch feminisme, en dit stuk bevestigt dat gevoel.

Ik hoop dat ze niet dezelfde kant opgaan als westerse feministes.
Wat me al een tijd verbaast aan westers feminisme is, dat westerse feministes zich verzetten tegen genetische psychologie en sociologie. Dat leert dat onze psyche en ons gedrag deels genetisch bepaald is.

Mijn verklaring was dat deze feministes denken, eenvoudig gezegd: Als mensen “genetisch bepaald” zijn, zullen we ons niet zo gauw anders gaan gedragen. Als we daarentegen “cultureel bepaald” zijn, kunnen we ons dus ook anders gedragen, namelijk zoals feministes willen. Het is dus in het belang van feministische doelen dat we “cultureel bepaald” zijn.

Dat rammelt aan alle kanten. De menselijke natuur is niet homogeen, we hebben allerlei verschillende kanten in ons. En hoe we “van nature” zijn, rechtvaardigt nog niet hoe we ons jegens elkaar gedragen. En onze “natuurlijke” verschillen kunnen wel degelijk meebrengen dat we ons het beste voelen bij een verschillende levensstijl.
En bovendien moet je theorieën niet ontkennen omdat ze botsen met je belangen.

Ik wil wel eens horen hoe arabische vrouwen hiernaar kijken.


verwante topic:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=132704

Wreker
14-03-05, 17:16
Geplaatst door Tomas
Vrouwenrechten en elkaar vliegen afvangen gaat nu eenmaal hand-in-hand. Zegt wel iets over vrouwen.

Gisteren zag ik een Tunesishe buikdanseres die nederlandse vrouwen met sensuele dansen solidariteit probeerde bij te brengen. Zag er geil uit. Als dat emancipatie is dan ben ik ervoor.

Tomas
14-03-05, 17:40
Geplaatst door Wreker
Gisteren zag ik een Tunesishe buikdanseres die nederlandse vrouwen met sensuele dansen solidariteit probeerde bij te brengen. Zag er geil uit. Als dat emancipatie is dan ben ik ervoor.

Dan overweeg ik zelfs mee te lopen in demonstraties.

mark61
14-03-05, 19:02
Intussen ben ik nog steeds niet op de hoogte van de kracht van het feminisme in Marokko, maar dat zal wel aan mij liggen.

3azzi men Sfax
15-03-05, 01:48
Gisteren zag ik een Tunesishe buikdanseres die nederlandse vrouwen met sensuele dansen solidariteit probeerde bij te brengen. Zag er geil uit. Als dat emancipatie is dan ben ik ervoor.


hawhawhawhaw,
Dat is toch die malle chick die met een kafir samenwoont, 4 maanden zwanger van hem is en met haar ongeboren kind met d'r naakte buik voor een camera (wat zeg ik heel publiek) staat te dansen en het dan vreemd vind dat haar moeder en zus niet meer met haar willen praten ?!?!!




Dat is geen emancipatie dat is (HARAM)² :giechel:

mark61
15-03-05, 12:24
Geplaatst door 3azzi men Sfax
hawhawhawhaw,
Dat is toch die malle chick die met een kafir samenwoont,

Tjee. Stenigen die hap.

3azzi men Sfax
15-03-05, 16:56
Geplaatst door mark61
Tjee. Stenigen die hap.




Tja tjee, als jij dat als oplossing ziet moet je dat vooral doen ! :fpimp:

Rourchid
17-03-05, 23:22
gewist

The_Reporter
18-03-05, 07:02
http://salafimanhaj.com/arabic/pdf/SalafiManhaj_TheDefinitionofanArab.pdf

Ins
20-03-05, 20:02
Weet je dat is nu het easy gedeelte van de hervorming. Wat die mensen daar nu nodig hebben is geen vrouwenemancipatie, maar werk, loon en eten. Wat ben je ermee dat je mag scheiden en je hebt geen frank om van te leven. Hoopje rond de pot gedraai als je het mij vraagt.

Ins
20-03-05, 20:04
Geplaatst door The_Reporter
http://salafimanhaj.com/arabic/pdf/SalafiManhaj_TheDefinitionofanArab.pdf

Down with the salafis, stelletje terroristen!

maria bm
23-03-05, 15:24
Geplaatst door mark61
Intussen ben ik nog steeds niet op de hoogte van de kracht van het feminisme in Marokko, maar dat zal wel aan mij liggen.

Maak je maar niet druk om de kracht van het feminisme in Marokko. Marokko biedt veel meer mogelijkheden voor de carriere gerichte vrouw vergeleken met Nederland.
Ik ken persoonlijk veel hoogopgeleide vrouwen, die tevens getrouwd zjin en er een eigen gezin op na houden. In Marokko hoeft de vrouw geen stap terug te nemen als ze besluit om kinderen te nemen. De mogelijkheden van huishoudelijke hulp, kinderoppas etc. zijn daar veel uitgebreider en nog belangerijker veel goedkoper.
Daartegenover word je in Nederland wel haast gedwongen om minder te gaan werken en een stap terug te nemen. Kinderopvang en huishoudelijke hulp zijn zo duur dat een van beide partners wel minder moet gaan werken. Aangezien de vrouw vaak minder verdient dan de man, is zij dan ook diegene die minder gaat werken (simpelweg vanwege het kostenplaatje).
In Nederland is het bovendien echt een feit dat hoe hoger je komt, hoe minder vrouwen je tegenkomt en dat ligt lang niet altijd aan de vrouwen zelf. Diegene bij wie de beslissingsbevoegdheid ligt binnen het bedrijfsleven is helaas nog veel te sterk door mannen gedomineerd.

AARDIG
24-03-05, 22:25
Maak je maar niet druk om de kracht van het feminisme in Marokko. Marokko biedt veel meer mogelijkheden voor de carriere gerichte vrouw vergeleken met Nederland.
Ik ken persoonlijk veel hoogopgeleide vrouwen, die tevens getrouwd zjin en er een eigen gezin op na houden. In Marokko hoeft de vrouw geen stap terug te nemen als ze besluit om kinderen te nemen. De mogelijkheden van huishoudelijke hulp, kinderoppas etc. zijn daar veel uitgebreider en nog belangerijker veel goedkoper.
Daartegenover word je in Nederland wel haast gedwongen om minder te gaan werken en een stap terug te nemen. Kinderopvang en huishoudelijke hulp zijn zo duur dat een van beide partners wel minder moet gaan werken. Aangezien de vrouw vaak minder verdient dan de man, is zij dan ook diegene die minder gaat werken (simpelweg vanwege het kostenplaatje).
In Nederland is het bovendien echt een feit dat hoe hoger je komt, hoe minder vrouwen je tegenkomt en dat ligt lang niet altijd aan de vrouwen zelf. Diegene bij wie de beslissingsbevoegdheid ligt binnen het bedrijfsleven is helaas nog veel te sterk door mannen gedomineerd.

Had het niet beter kunnen verwoorden! Maar helaas zal de schorrie morrie wel van alle kanten de pc in boren :rotpc:

MarinadeMix
29-03-05, 13:32
Geplaatst door maria bm
Maak je maar niet druk om de kracht van het feminisme in Marokko. Marokko biedt veel meer mogelijkheden voor de carriere gerichte vrouw vergeleken met Nederland.
Ik ken persoonlijk veel hoogopgeleide vrouwen, die tevens getrouwd zjin en er een eigen gezin op na houden. In Marokko hoeft de vrouw geen stap terug te nemen als ze besluit om kinderen te nemen. De mogelijkheden van huishoudelijke hulp, kinderoppas etc. zijn daar veel uitgebreider en nog belangerijker veel goedkoper.
Daartegenover word je in Nederland wel haast gedwongen om minder te gaan werken en een stap terug te nemen. Kinderopvang en huishoudelijke hulp zijn zo duur dat een van beide partners wel minder moet gaan werken. Aangezien de vrouw vaak minder verdient dan de man, is zij dan ook diegene die minder gaat werken (simpelweg vanwege het kostenplaatje).
In Nederland is het bovendien echt een feit dat hoe hoger je komt, hoe minder vrouwen je tegenkomt en dat ligt lang niet altijd aan de vrouwen zelf. Diegene bij wie de beslissingsbevoegdheid ligt binnen het bedrijfsleven is helaas nog veel te sterk door mannen gedomineerd.

:duim:

mark61
01-04-05, 15:21
Geplaatst door maria bm
Ik ken persoonlijk veel hoogopgeleide vrouwen, die tevens getrouwd zjin en er een eigen gezin op na houden. In Marokko hoeft de vrouw geen stap terug te nemen als ze besluit om kinderen te nemen. De mogelijkheden van huishoudelijke hulp, kinderoppas etc. zijn daar veel uitgebreider en nog belangerijker veel goedkoper.

Vind je dat niet een schandelijk elitaristisch verhaal? Je bedoelt dat de happy few zich een 'bonne' kan veroorloven die ze als oud vuil kunnen behandelen?

Dat je dit zonder blikken of blozen durft op te schrijven en nog bijval krijgt ook.

Hoeveel vrouwen in Marokko kunnen zich zo'n bonne veroorloven? Wat heeft die bonne zelf voor vooruitzichten? Ik heb op dit forum wel s woeste verhalen gelezen van Marokkanen en Marokkaansen die het een schandelijk verschijnsel vinden. Uitwas van de grote verschillen tussen arm en rijk. Maar jij vindt het een teken van de emancipatie van de Marokkaanse vrouw. :duim: Brrrrrr.

Tomas
01-04-05, 15:24
Geplaatst door mark61
Vind je dat niet een schandelijk elitaristisch verhaal? Je bedoelt dat de happy few zich een 'bonne' kan veroorloven die ze als oud vuil kunnen behandelen?

Dat je dit zonder blikken of blozen durft op te schrijven en nog bijval krijgt ook.

Hoeveel vrouwen in Marokko kunnen zich zo'n bonne veroorloven? Wat heeft die bonne zelf voor vooruitzichten? Ik heb op dit forum wel s woeste verhalen gelezen van Marokkanen en Marokkaansen die het een schandelijk verschijnsel vinden. Uitwas van de grote verschillen tussen arm en rijk. Maar jij vindt het een teken van de emancipatie van de Marokkaanse vrouw. :duim: Brrrrrr.

Ja die was mij ook al eerder opgevallen. En geen enkel tegengeluid, alleen maar bijval. Cultuur zit diep.

mark61
01-04-05, 15:46
Geplaatst door Tomas
Ja die was mij ook al eerder opgevallen. En geen enkel tegengeluid, alleen maar bijval. Cultuur zit diep.

Kortzichtigheid dieper.

Tomas
01-04-05, 15:50
Geplaatst door mark61
Kortzichtigheid dieper.

Oh ja, da's waar ook. Jij gelooft niet dat cultuur bestaat. Maar dit noem ik dus cultuur. Het valt in de categorie: "Zo zijn de dingen en zo hoort het". De voordelen van dit soort cultuur-uitingen worden scherp gezien en verwoord, de nadelen lijkt altijd een blinde vlek voor te zijn. Ontkom je blijkbaar niet aan. Hebben wij ook last van.

mark61
01-04-05, 15:54
Geplaatst door Tomas
Oh ja, da's waar ook. Jij gelooft niet dat cultuur bestaat. Maar dit noem ik dus cultuur. Het valt in de categorie: "Zo zijn de dingen en zo hoort het". De voordelen van dit soort cultuur-uitingen worden scherp gezien en verwoord, de nadelen lijkt altijd een blinde vlek voor te zijn. Ontkom je blijkbaar niet aan. Hebben wij ook last van.

Precies. Dus of je het nou aan cultuur toeschrijft of niet, het komt overal voor. Iedereen heeft wel een cultuur. Die kan je, is mijn standpunt, niet fixeren. Daarom heeft erover praten zo weinig zin.

Tomas
01-04-05, 15:55
Geplaatst door mark61
Precies. Dus of je het nou aan cultuur toeschrijft of niet, het komt overal voor. Iedereen heeft wel een cultuur. Die kan je, is mijn standpunt, niet fixeren. Daarom heeft erover praten zo weinig zin.

Ik begrijp je sprong naar je conclusie niet. Je praat nu toch over het cultuurfenomeen van de goedkope werkster (Bonne?) in Marokko?

mark61
01-04-05, 16:33
Geplaatst door Tomas
Ik begrijp je sprong naar je conclusie niet. Je praat nu toch over het cultuurfenomeen van de goedkope werkster (Bonne?) in Marokko?

Ik was even aan het veralgemeniseren, sorry hoor.

Enfin, zo'n bonne komt natuurlijk in alle landen voor; in alle arme landen zijn het de rijken die ze met een grijpstuiver afschepen en misbruiken. Tis vaak nog familie van het platteland ook.

Hier heb je werksters, das een heel ander verhaal. Ze worden beter behandeld en betaald. Dus zijn ze duur.

Wat dat met emancipatie te maken heeft is mij ook een raadsel. Nu we er zo lang over doorgaan vind ik het hoe langer hoe zotter. En dan krijgt ze nog bijval ook.

maria bm
01-04-05, 20:40
Geplaatst door mark61
Ik was even aan het veralgemeniseren, sorry hoor.

Enfin, zo'n bonne komt natuurlijk in alle landen voor; in alle arme landen zijn het de rijken die ze met een grijpstuiver afschepen en misbruiken. Tis vaak nog familie van het platteland ook.

Hier heb je werksters, das een heel ander verhaal. Ze worden beter behandeld en betaald. Dus zijn ze duur.

Wat dat met emancipatie te maken heeft is mij ook een raadsel. Nu we er zo lang over doorgaan vind ik het hoe langer hoe zotter. En dan krijgt ze nog bijval ook.



En natuurlijk weten jullie allemaal beter hoe het daar er aan toe gaat.
" tis vaak nog familie van het platteland ook" ...
In Marokko is het verschil tussen rijk en arm inderdaad groter dan hier in Nederland. De mensen waarover ik het had zijn geen rijke mensen, maar middenklasse. De zogenoemde "werksters" waar ik het over had zijn vrouwen en mannen die goed worden behandeld en ook niet slecht worden betaald als je naar de levenstandaard daar kijkt. En ik weet waar ik over praat, want ik ken deze mensen!!
Heb je liever dat ze deze kansen helemaal niet krijgen en maar op de straat gaan bedelen. Het zal ook nooit goed zijn.
Nee neem dan het systeem in Nederland. Dat is echt fantastisch. Hier word je betaald voor niks doen. Hoeveel misbruik wordt er wel niet gemaakt van het systeem. Hoeveel gezonde en fysiek sterke mensen zitten er in de WAO en Bijstand, alleen maar omdat ze zich te goed voelen om dat werk (oppas/huishoudelijke hulp) uit te voeren. Dat is namelijk beneden het niveau. En de werksters die je hier hebt, werken bijna allemaal zwart (maw dat krijgen ze nog eens extra). Ik ken niemand in mijn omgeving die een huishoudelijke hulp heeft die wit wordt uitbetaald. Dat heb je hier in NL alleen maar in hoogste klasse. Dus ga mij asjeblieft niet over moraal en cultuur praten, wat in feite allemaal schijnheilig is. De meeste zijn al te beroerd om een dakloze wat te geven...
En naar mijn mening mag er ook verschil zijn in inkomen. Waarom moet iemand die zo lang heeft gestudeerd en gewerkt aan zijn cariere evenveel verdienen als iemand die er niks voor over had. En vertel mij eens, om op emancipatie terug te komen, waarom vrouwen in NL nog altijd slechter betaald worden in NL voor hetzelfde werk??

Tomas
02-04-05, 00:17
Geplaatst door maria bm
En natuurlijk weten jullie allemaal beter hoe het daar er aan toe gaat.
" tis vaak nog familie van het platteland ook" ...
In Marokko is het verschil tussen rijk en arm inderdaad groter dan hier in Nederland. De mensen waarover ik het had zijn geen rijke mensen, maar middenklasse. De zogenoemde "werksters" waar ik het over had zijn vrouwen en mannen die goed worden behandeld en ook niet slecht worden betaald als je naar de levenstandaard daar kijkt. En ik weet waar ik over praat, want ik ken deze mensen!!
Heb je liever dat ze deze kansen helemaal niet krijgen en maar op de straat gaan bedelen. Het zal ook nooit goed zijn.
Nee neem dan het systeem in Nederland. Dat is echt fantastisch. Hier word je betaald voor niks doen. Hoeveel misbruik wordt er wel niet gemaakt van het systeem. Hoeveel gezonde en fysiek sterke mensen zitten er in de WAO en Bijstand, alleen maar omdat ze zich te goed voelen om dat werk (oppas/huishoudelijke hulp) uit te voeren. Dat is namelijk beneden het niveau. En de werksters die je hier hebt, werken bijna allemaal zwart (maw dat krijgen ze nog eens extra). Ik ken niemand in mijn omgeving die een huishoudelijke hulp heeft die wit wordt uitbetaald. Dat heb je hier in NL alleen maar in hoogste klasse. Dus ga mij asjeblieft niet over moraal en cultuur praten, wat in feite allemaal schijnheilig is. De meeste zijn al te beroerd om een dakloze wat te geven...
En naar mijn mening mag er ook verschil zijn in inkomen. Waarom moet iemand die zo lang heeft gestudeerd en gewerkt aan zijn cariere evenveel verdienen als iemand die er niks voor over had. En vertel mij eens, om op emancipatie terug te komen, waarom vrouwen in NL nog altijd slechter betaald worden in NL voor hetzelfde werk??

Rechtse ballen heb je ook in alle kleuren blijkbaar.

maria bm
02-04-05, 15:30
Geplaatst door Tomas
Rechtse ballen heb je ook in alle kleuren blijkbaar.

En daar weet jij natuurlijk alles van!

mark61
02-04-05, 15:45
Geplaatst door maria bm
En daar weet jij natuurlijk alles van!

Tuurlijk, hij is er zelf een. :hihi:

Maar jij gelooft dus dat de meerderheid van de bonnes in Marokko fantastische arbeidsvoorwaarden heeft? En, what's more, dat dat een teken van emancipatie is?

Ik weet niet wat ik tegen zoveel waanzin in moet brengen. Dream on.

Tomas
02-04-05, 20:09
Geplaatst door mark61
Tuurlijk, hij is er zelf een. :hihi:


It takes one to know one. Ik ben het dan ook helemaal met 'r eens. Behalve dan over emancipatie: Vrouwen buiten de keuken komt alleen maar ellende van.

AARDIG
03-04-05, 00:30
Tuurlijk, hij is er zelf een.

Maar jij gelooft dus dat de meerderheid van de bonnes in Marokko fantastische arbeidsvoorwaarden heeft? En, what's more, dat dat een teken van emancipatie is?

Ik weet niet wat ik tegen zoveel waanzin in moet brengen. Dream on.


Het is geen waanzin mark, dat zij andere ervaringen heeft met werksters/hulpen, betekend niet dat jij die kan associëren met de "bonnes" van de arrogante wannabee westerlingen in Casa Blanca.
Wij hebben ook een hulp, ik vind het al verschrikkelijk om haar bij die naam te noemen, want ik beschouw haar meer als een zus en mijn ouders beschouwen haar als een dochter. Hoewel ik het belangrijk vind om goede daden tussen mij en God te houden, schuw ik niet om te noemen dat ze bijna net zo veel krijgt als ik. Als er een mogelijkheid was om haar hier mee te nemen hadden we dat gedaan! Overigens helpt iedereen altijd met de huishouden, omdat het hartstikke leuk is! Aangezien we alleen hoefen te bezemen en dan de vloer met een tuinslang besproeien! En de rest van de tijd lekker met Halima -zo heet ze- leuke dingen gaan doen! De hele familie kent haar! En nooit heeft iemand haar anders behandeld! Nooit heeft iemand haar op gebiedende wijs iets gevraagd! Kortom: "deze meiden/jongens worden als familieleden behandeld". Dat er bonnes zijn, betekend niet dat ze dat allemaal zijn. :jammer:

Tomas
03-04-05, 11:16
Geplaatst door AARDIG
Overigens helpt iedereen altijd met de huishouden, omdat het hartstikke leuk is! Aangezien we alleen hoefen te bezemen en dan de vloer met een tuinslang besproeien! En de rest van de tijd lekker met Halima -zo heet ze- leuke dingen gaan doen!


Ben jij echt een man??? Ik heb al heel wat verhalen van mensen uit marokko gehoord en gelezen, maar nog nooit dat een man meehielp in het huishouden. Die is nieuw voor mij. Maar je doet alsof het een geen uitzondering is.


Nooit heeft iemand haar op gebiedende wijs iets gevraagd! Kortom: "deze meiden/jongens worden als familieleden behandeld".

Echt? Ik ken van nederleandse vrouwen die wel eens op bezoek ging bij familie van vriendinnen in marokko dat ze zo verbaasd waren over hoe moeiteloos deze nederlandse vriendinnen van marokkanse afkomst zich weer schikten in de daar geldende norm: het verzorgen van de mannen. Al was het meisje nog zo modern in nederland, in marokko haalde ze weer zonder mopperen thee, drinken en eten voor ieder mannelijk familielid dat daar om vroeg. De mannen namen niet de moeite om iets gebiedend te zeggen, de vrouwen deden het toch.

Maargoed, als jij denkt dat het huishouden uit niet meer dan sproeien en bezemen bestaat, zegt mij eigenlijk wel voldoende.

mark61
03-04-05, 12:19
Geplaatst door AARDIG
Het is geen waanzin mark, ...

Denk jij dat de manier waarop ze bij jullie omgaan met een 'hulp' representatief is voor de meerderheid van de bonnes? Ik heb natuurlijk geen cijfers, maar het lijkt me evident dat in een land waar het verschil tussen arm en rijk heel groot is en de meeste mensen sowieso niet veel verdienen, de positie van het personeel van die mensen nog beroerder is. In het algemeen dus, ik heb het niet speciaal over Marokko. Maar waarom zou het daar beter zijn?

En wat een en ander met emancipatie te maken heeft is mij volledig onduidelijk.

maria bm
03-04-05, 15:04
Geplaatst door mark61
Tuurlijk, hij is er zelf een. :hihi:

Maar jij gelooft dus dat de meerderheid van de bonnes in Marokko fantastische arbeidsvoorwaarden heeft? En, what's more, dat dat een teken van emancipatie is?

Ik weet niet wat ik tegen zoveel waanzin in moet brengen. Dream on.


Jou reactie verbaast mij wederom niet, kies 1 zin eruit en negeer de complete tekst!!
Ik weet niet waar jij in mijn reactie leest dat ik het over fantastische arbeidsvoorwaarden heb in Marokko. Marokko heeft nog een lange weg te gaan wat betreft de sociale zekerheid (die naar mijn mening in NL is doorgeslagen --> rechtse ballen). Wat ik wel vertelde is dat de middenklasse, waar ik het over heb, het helemaal niet slecht heeft in Marokko (wellicht zelfs beter dan in NL). Zij zijn de toekomst voor Marokko, want ze scheppen ook werkgelegenheid voor de mensen voor wie de overheid geen enkele voorziening heeft. Mijn ervaring is dat deze mensen zelfs heel goed worden behandeld, veel beter dan hier in NL!! Iets wat de gemiddelde nederlander niet weet is dat het geven om je medemens binnen de Islam enorm belangrijk is! (Weer een inkoppertje voor jou om de Islam weer eens aan te vallen; ik zou zeggen ga je gang!).
Wat emancipatie betreft wilde ik alleen maar aantonen dat er genoeg vrouwen actief zijn op de arbeidsmarkt (binnen allerlei niveaus) die helemaal geen concessies hoeven te doen op geen enkel gebied. Zelf ken ik er persoonlijk heel veel! Deze mannen en vrouwen zijn over het algemeen veel meer geemancipeerd dan de gemiddelde (marokkaan(se)) hier! (weer een inkoppertje voor jou!!);
om in te gaan op de reactie van Thomas (Echt? Ik ken van nederleandse vrouwen die wel eens op bezoek ging bij familie van vriendinnen in marokko dat ze zo verbaasd waren over hoe moeiteloos deze nederlandse vriendinnen van marokkanse afkomst zich weer schikten in de daar geldende norm: het verzorgen van de mannen. Al was het meisje nog zo modern in nederland, in marokko haalde ze weer zonder mopperen thee, drinken en eten voor ieder mannelijk familielid dat daar om vroeg. De mannen namen niet de moeite om iets gebiedend te zeggen, de vrouwen deden het toch.)

AARDIG
03-04-05, 16:12
Ben jij echt een man??? Ik heb al heel wat verhalen van mensen uit marokko gehoord en gelezen, maar nog nooit dat een man meehielp in het huishouden. Die is nieuw voor mij. Maar je doet alsof het een geen uitzondering is.

Ik ben een echte man ja! Net als dat mijn vader, mijn broers, mijn ooms, mijn neven, mijn buren en ons grote voorbeeld Mohammed Sala Allahu Alayhi Wa Salaam een ECHTE MAN was/is. De profeet Sala Allahu Alayhi Wa Salaam heeft ons geleerd om de vrouw na het werk gewoon te helpen met het huishouden. Maar ja gebrek aan objectieve kennis over beschaving en emancipatie is moeilijk bij te spijkeren. Dat jij en een paar collega's van je, gek zijn op prototyperingen en uitzonderingen is me bekend. Ik loop toch ook niet te roepen dat elke autoctone vrouw een fulltime baan heeft, 2 kinderen en een huishouden dat ze zelf zonder hulp van haar man naast haar werk doet, en een overspelige man heeft, die elke avond belt dat hij overuren heeft op kantoor?


Echt? Ik ken van nederleandse vrouwen die wel eens op bezoek ging bij familie van vriendinnen in marokko dat ze zo verbaasd waren over hoe moeiteloos deze nederlandse vriendinnen van marokkanse afkomst zich weer schikten in de daar geldende norm: het verzorgen van de mannen. Al was het meisje nog zo modern in nederland, in marokko haalde ze weer zonder mopperen thee, drinken en eten voor ieder mannelijk familielid dat daar om vroeg. De mannen namen niet de moeite om iets gebiedend te zeggen, de vrouwen deden het toch.

Kan je me je onerzoeksplan tonen. Wat was de populatie? Wat was de probleemstelling? Wat was het publiek? Wat was de onderzoeksmethode? En most important: "Op welke schaal van betrouwbaarheid kunnen we dit onderzoekje plaatsen?". Ik persoonlijk ga elk jaar naar Marokko, ik vind me zelf representatiever dan je kennisen. :zwaai:


Maargoed, als jij denkt dat het huishouden uit niet meer dan sproeien en bezemen bestaat, zegt mij eigenlijk wel voldoende.

I know, het is moeilijk om je te houden bij het lezen wat er staat!



Denk jij dat de manier waarop ze bij jullie omgaan met een 'hulp' representatief is voor de meerderheid van de bonnes?

Waarom citeer je dit niet?


Dat er bonnes zijn, betekend niet dat ze dat allemaal zijn.

De vraag die jij stelt, kan ik jou ook stellen. Denk jij dat de manier waarop bonnes worden behandeld, representatief is voor alle hulpen in Marokko die "wij" als voorbeeld plaatsen?


Ik heb natuurlijk geen cijfers, maar het lijkt me evident dat in een land waar het verschil tussen arm en rijk heel groot is en de meeste mensen sowieso niet veel verdienen, de positie van het personeel van die mensen nog beroerder is.

Ik snap niet dat je verder gaat in "evidente" conclusies trekken als je geen enkele poot hebt om op te staan. (Je vermoedens zijn geen poten)
Als je mij een antwoord geeft op het onderzoeksplannetje dat ik Tomas daar boven heb voorgelegd kunnen we verder praten.



In het algemeen dus, ik heb het niet speciaal over Marokko. Maar waarom zou het daar beter zijn?
dit hoort bij de bovenste Quote


En wat een en ander met emancipatie te maken heeft is mij volledig onduidelijk.

Vertel mij hoe jij emancipatie, zwart wit ziet? Er zijn ook subonderwerpen, die ongetwijfeld genoemd kunnen worden in een discussie over emancipatie.

maria bm
03-04-05, 18:37
Geplaatst door AARDIG
Ik ben een echte man ja! Net als dat mijn vader, mijn broers, mijn ooms, mijn neven, mijn buren en ons grote voorbeeld Mohammed Sala Allahu Alayhi Wa Salaam een ECHTE MAN was/is. De profeet Sala Allahu Alayhi Wa Salaam heeft ons geleerd om de vrouw na het werk gewoon te helpen met het huishouden. Maar ja gebrek aan objectieve kennis over beschaving en emancipatie is moeilijk bij te spijkeren. Dat jij en een paar collega's van je, gek zijn op prototyperingen en uitzonderingen is me bekend. Ik loop toch ook niet te roepen dat elke autoctone vrouw een fulltime baan heeft, 2 kinderen en een huishouden dat ze zelf zonder hulp van haar man naast haar werk doet, en een overspelige man heeft, die elke avond belt dat hij overuren heeft op kantoor?



Kan je me je onerzoeksplan tonen. Wat was de populatie? Wat was de probleemstelling? Wat was het publiek? Wat was de onderzoeksmethode? En most important: "Op welke schaal van betrouwbaarheid kunnen we dit onderzoekje plaatsen?". Ik persoonlijk ga elk jaar naar Marokko, ik vind me zelf representatiever dan je kennisen. :zwaai:



I know, het is moeilijk om je te houden bij het lezen wat er staat!




Waarom citeer je dit niet?



De vraag die jij stelt, kan ik jou ook stellen. Denk jij dat de manier waarop bonnes worden behandeld, representatief is voor alle hulpen in Marokko die "wij" als voorbeeld plaatsen?



Ik snap niet dat je verder gaat in "evidente" conclusies trekken als je geen enkele poot hebt om op te staan. (Je vermoedens zijn geen poten)
Als je mij een antwoord geeft op het onderzoeksplannetje dat ik Tomas daar boven heb voorgelegd kunnen we verder praten.



dit hoort bij de bovenste Quote



Vertel mij hoe jij emancipatie, zwart wit ziet? Er zijn ook subonderwerpen, die ongetwijfeld genoemd kunnen worden in een discussie over emancipatie.


Toppie!
Grappig hoe anderen zo goed in staat zijn conclusies te trekken over hoe wij in het echt zijn en leven. Ze zouden hun eigen leven eerst maar eens onder de loep moeten nemen ipv onze cultuur letterlijk op elke mogelijke manier naar beneden te halen. Wat je ook zegt of schrijft, goed zal het nooit zijn; mensen die zo vol zijn van zichzelf zul je nooit kunnen overtuigen.
Ik wilde informeren over de emancipatie in Marokko, omdat ik de schijn had dat daar echt interesse in was. De enige conclusie die zij eruit konden trekken dat geemancipeerde vrouwen in Marokko misbruik maken van de hulp. Daar ging de discussie in de eerste plaats al niet over. Maar dat maakt niet uit. Ik had beter moeten weten dan om daar serieus op in te gaan...
(alle opmerkingen die ik maakte over de mislukkingen in de nederlandse samenleving werden afgedaan als --> rechtse bal; want oh oh wie zijn wij wel niet om dat te doen!).

Tomas
03-04-05, 18:44
Geplaatst door AARDIG
Ik loop toch ook niet te roepen dat elke autoctone vrouw een fulltime baan heeft, 2 kinderen en een huishouden dat ze zelf zonder hulp van haar man naast haar werk doet, en een overspelige man heeft, die elke avond belt dat hij overuren heeft op kantoor?


Toch klopt dat wel een beetje.


Kan je me je onerzoeksplan tonen.

Nee. Het valt me alleen op hoe eensgezind de ervaringen zijn die mijn oor bereiken. Daar moet je het mee doen.

Heb je daar nog een verklaring voor of hou je het erop dat ik geheel toevallig alleen maar deze verhalen te horen kreeg.


I know, het is moeilijk om je te houden bij het lezen wat er staat!

Nog 's lezen dan:


Aangezien we alleen hoefen te bezemen en dan de vloer met een tuinslang besproeien! En de rest van de tijd lekker met Halima -zo heet ze- leuke dingen gaan doen!

Nee. Ik blijf erbij. Ik haal eruit op dat jij denkt dat huishouden bestaat uit bezemen, de vloer besproeien. De rest is plezier hebben.

Da's zo'n beperkte visie, da'k vermoed dat je gewoon vreselijk verwend bent en zonder dat je 't door hebt de Donne commandeert voor vanalles en nogwat.

De rest is volgens mij van Mark. Dat doet hij maar lekker.

AARDIG
03-04-05, 18:53
Toppie!
Grappig hoe anderen zo goed in staat zijn conclusies te trekken over hoe wij in het echt zijn en leven. Ze zouden hun eigen leven eerst maar eens onder de loep moeten nemen ipv onze cultuur letterlijk op elke mogelijke manier naar beneden te halen. Wat je ook zegt of schrijft, goed zal het nooit zijn; mensen die zo vol zijn van zichzelf zul je nooit kunnen overtuigen.
Ik wilde informeren over de emancipatie in Marokko, omdat ik de schijn had dat daar echt interesse in was. De enige conclusie die zij eruit konden trekken dat geemancipeerde vrouwen in Marokko misbruik maken van de hulp. Daar ging de discussie in de eerste plaats al niet over. Maar dat maakt niet uit. Ik had beter moeten weten dan om daar serieus op in te gaan...
(alle opmerkingen die ik maakte over de mislukkingen in de nederlandse samenleving werden afgedaan als --> rechtse bal; want oh oh wie zijn wij wel niet om dat te doen!).

Er is een overlevering van de profeet Sala ALlahu Alayhi Wa Salaam. Ik kan hem niet vinden. Maar het komt op het volgende neer: een moslim moet zich niet bezig houden met anderen, laat hem naar zijn eigen mankementen kijken, als hij/zij er 1 gevonden heeft, laat hem/haar er aan werken, als het mankement geheeld is, laat hem/haar dan zijn volgende mankement zoeken, totdat hij/zij het te druk heeft met zijn eigen mankementen om nog naar andermans mankementen te kijken.

Dit is een raad die ik hun ook geef!!

AARDIG
03-04-05, 18:59
Nee. Het valt me alleen op hoe eensgezind de ervaringen zijn die mijn oor bereiken. Daar moet je het mee doen.

Heb je daar nog een verklaring voor of hou je het erop dat ik geheel toevallig alleen maar deze verhalen te horen kreeg.

Ik heb er een verklaring voor JA. SUBJECTIEVE SELECTIE. Je bent hier al een hele tijd op Maroc.nl, en je hoort van alle kanten dat het niet is zoals jij denkt dat het is! Maar dat neem je niet op in je verklaringen! Wat heel jammer is! Maar ja wij zijn maar digitale persoonlijkheden!



Nee. Ik blijf erbij. Ik haal eruit op dat jij denkt dat huishouden bestaat uit bezemen, de vloer besproeien. De rest is plezier hebben.

Da's zo'n beperkte visie, da'k vermoed dat je gewoon vreselijk verwend bent en zonder dat je 't door hebt de Donne commandeert voor vanalles en nogwat.

De rest is volgens mij van Mark. Dat doet hij maar lekker.

Vraag aan die meiden hoe een huis er in Marokko uitziet. Je wil maar niks van me aannemen! Ons huis heeft geen tapijten of vynil! Het is gewoon steen (volgens mij) met allemaal mooie figuurtjes! En je zet alles opzij! Veegt gooit er water overheen! En trekt! Afwassen endergelijke dat is vanzelfsprekend dat dat verdeeld wordt! (Of niet>?)

Tomas
03-04-05, 19:05
Geplaatst door AARDIG
Ik heb er een verklaring voor JA. SUBJECTIEVE SELECTIE. Je bent hier al een hele tijd op Maroc.nl, en je hoort van alle kanten dat het niet is zoals jij denkt dat het is! Maar dat neem je niet op in je verklaringen! Wat heel jammer is! Maar ja wij zijn maar digitale persoonlijkheden!


Ik zal in het vervolg tegen ze zeggen dat het niet is zoals ze denken dat het is. De sukkels.


Vraag aan die meiden hoe een huis er in Marokko uitziet. Je wil maar niks van me aannemen! Ons huis heeft geen tapijten of vynil! Het is gewoon steen (volgens mij) met allemaal mooie figuurtjes! En je zet alles opzij! Veegt gooit er water overheen! En trekt! Afwassen endergelijke dat is vanzelfsprekend dat dat verdeeld wordt! (Of niet>?)

Weet je, wij hebben een houten vloer. Even met de tofzuiger erover heen en klaar is klara. En kees kan een biertje drinken.

Dus er worden geen kleren gewassen, kindertjes verzorgd, luiers verschoond, eten gekookt, ramen gewassen, wc's (mijn favouriet) schoon gemaakt, gestreken (absoluut neit mijn favouriet!!!!), afgewassen, koffie/thee * gezet, boodschappen gedaan? etc.. etc...

Ik dacht juist dat marokkaanse vrouwen langer dan nlse vrouwen in de keuken staan.

Vieze boel daar bij jullie in marokko: Een zooitje en elke avond piza bestellen.

mark61
03-04-05, 19:33
Geplaatst door AARDIG
Ik ben een echte man ja! Net als dat mijn vader, mijn broers, mijn ooms, mijn neven, mijn buren en ons grote voorbeeld Mohammed Sala Allahu Alayhi Wa Salaam een ECHTE MAN was/is. De profeet Sala Allahu Alayhi Wa Salaam heeft ons geleerd om de vrouw na het werk gewoon te helpen met het huishouden. Maar ja gebrek aan objectieve kennis over beschaving en emancipatie is moeilijk bij te spijkeren. Dat jij en een paar collega's van je, gek zijn op prototyperingen en uitzonderingen is me bekend. Ik loop toch ook niet te roepen dat elke autoctone vrouw een fulltime baan heeft, 2 kinderen en een huishouden dat ze zelf zonder hulp van haar man naast haar werk doet, en een overspelige man heeft, die elke avond belt dat hij overuren heeft op kantoor?



Kan je me je onerzoeksplan tonen. Wat was de populatie? Wat was de probleemstelling? Wat was het publiek? Wat was de onderzoeksmethode? En most important: "Op welke schaal van betrouwbaarheid kunnen we dit onderzoekje plaatsen?". Ik persoonlijk ga elk jaar naar Marokko, ik vind me zelf representatiever dan je kennisen. :zwaai:



I know, het is moeilijk om je te houden bij het lezen wat er staat!




Waarom citeer je dit niet?



De vraag die jij stelt, kan ik jou ook stellen. Denk jij dat de manier waarop bonnes worden behandeld, representatief is voor alle hulpen in Marokko die "wij" als voorbeeld plaatsen?



Ik snap niet dat je verder gaat in "evidente" conclusies trekken als je geen enkele poot hebt om op te staan. (Je vermoedens zijn geen poten)
Als je mij een antwoord geeft op het onderzoeksplannetje dat ik Tomas daar boven heb voorgelegd kunnen we verder praten.



dit hoort bij de bovenste Quote



Vertel mij hoe jij emancipatie, zwart wit ziet? Er zijn ook subonderwerpen, die ongetwijfeld genoemd kunnen worden in een discussie over emancipatie.

Niet zuigen.

Ga lekker verder met je ontkenning. Je denkt dat ik achterlijk ben. Moet je doen.

mark61
03-04-05, 19:36
Geplaatst door maria bm
Jou reactie verbaast mij wederom niet, kies 1 zin eruit en negeer de complete tekst!!


Je geeft met heel veel woorden geen antwoord op mijn vragen. Doei.

Tomas
03-04-05, 19:37
Geplaatst door mark61
Niet zuigen.

Ga lekker verder met je ontkenning. Je denkt dat ik achterlijk ben. Moet je doen.

Ben je ook.

Maar hij is denk ik naar z'n moeder toe om te checken of dat lijstje van mij wel klopt. En hij krijgt op dit moment -as we write- te horen dat het koperpoets, stofafnemen, bedden opmaken, rommel achter de kont van de kinderen opruimen er oook nog bijhoort.

AARDIG
03-04-05, 23:19
Ik zal in het vervolg tegen ze zeggen dat het niet is zoals ze denken dat het is. De sukkels.

Hiel Goetj!!


Weet je, wij hebben een houten vloer. Even met de tofzuiger erover heen en klaar is klara. En kees kan een biertje drinken.

Dus er worden geen kleren gewassen, kindertjes verzorgd, luiers verschoond, eten gekookt, ramen gewassen, wc's (mijn favouriet) schoon gemaakt, gestreken (absoluut neit mijn favouriet!!!!), afgewassen, koffie/thee * gezet, boodschappen gedaan? etc.. etc...

Ik dacht juist dat marokkaanse vrouwen langer dan nlse vrouwen in de keuken staan.

Vieze boel daar bij jullie in marokko: Een zooitje en elke avond piza bestellen.

Kleren wassen>>>>>>>>wasmachine die mijn moeder gebruikt omdat Halima dat ding maar eng vind.
Kindertjes>>>>>>>>> mijn broertje is 13, mijn broer 20, mijn zus 26.
Luiers verschoond>>>>>>>> zie hierboven.
Eten gekookt>>>>>>> mijn moeder! Maar in Marokko eten we vaak bij familie! En als ouders niet thuis zijn. Halen we BOUKADIO (Heerlijk gevulde stokbroden). Halima kan niet koken, wil ze ook niet kunnen.
In Marokko hebben we geen grote ramen daar kan je met de tuinslang op sproeien en trekken! We hebben van die houte dingetjes (weet de naam niet) die zitten vaak onder het zand! Maar tuinslang doet wonderen.
Wc>>>>>>>>>>>>>moslims schamen zich om sporen achter te laten! Dat valt onder privè. Dus als iemand van de wc komt dan is het vaak schoon.
Koffie >>>>>>>> wordt inderdaad door Halima gezet.
Thee>>>>>>>>>> mijn vader is de beste theezetter! Vraag maar in de moskee hier!
Boodschappen>>>>>>>> we hebben 80 buurtwinkeltjes in 1 straat! De snelste van de familie wordt altijd gestuurd, dat is momenteel mijn broertje! Als we in Marokko zijn eten we vaak vis, want ik woon in Alhoceima en daar wordt de vis vers uit de zee gehaald en vroeg in de morgen verkocht! Als mijn vader het niet doet, stuurt mijn moeder mijn neef want die weet welke vis goed is en welke niet. En voor groenten en fruit gaan we naar Kampoe (boerendorp) familie van papa en halen alles wat we nodig hebben, tot vijgen en cactusvruchten aan toe.
Maar het klopt wel dat Marokkaanse vrouwen langer in de keuken staan! Daarom is het eten ook lekkerder! Maar als ze er met z'n tienen staan, kleppen ze meestal de helft van de tijd ipv wat te doen!

AARDIG
03-04-05, 23:30
Niet zuigen.

Ga lekker verder met je ontkenning. Je denkt dat ik achterlijk ben. Moet je doen.

Omdat ik niet zeg wat jou vooroordelen zullen bevestigen ben ik aan het ontkennen?

Ik denk niet dat je achterlijk bent! Ik denk dat je een hele intelligente jongen bent! Vaak gebruik je goede argumenten hoor! Maar soms geef je een incomplete onderbouwing. Het is goed om een keertje toe te geven dat we niet gelijk hebben! IK HEB OOK NIET ALTIJD GELIJK!! Ik zeg vaak genoeg iets heel doms, en geef het daarna ook toe!


Maar hij is denk ik naar z'n moeder toe om te checken of dat lijstje van mij wel klopt. En hij krijgt op dit moment -as we write- te horen dat het koperpoets, stofafnemen, bedden opmaken, rommel achter de kont van de kinderen opruimen er oook nog bijhoort.

Koperpoets???????? We hebben geen koper thuis! Als je kookt in koper, dan laten zich koperatomen los en die maken je lelijk!! (Heb ik ooit tijdens natuurkunde gehoord)

Stof afnemen doet Halima inderdaad!

Bedden opmaken doet Halima ook, want mijn moeder wordt altijd paranoïa als ik na de middagmaaltijd terug ga om even te liggen! Die bedden zijn net opgemaakt door Halima, dus ga er nu af! :kalasniko

Zoals ik al zei, hebben we geen kleine kindjes meer thuis!

maria bm
04-04-05, 11:26
Geplaatst door AARDIG
Omdat ik niet zeg wat jou vooroordelen zullen bevestigen ben ik aan het ontkennen?

Ik denk niet dat je achterlijk bent! Ik denk dat je een hele intelligente jongen bent! Vaak gebruik je goede argumenten hoor! Maar soms geef je een incomplete onderbouwing. Het is goed om een keertje toe te geven dat we niet gelijk hebben! IK HEB OOK NIET ALTIJD GELIJK!! Ik zeg vaak genoeg iets heel doms, en geef het daarna ook toe!



Koperpoets???????? We hebben geen koper thuis! Als je kookt in koper, dan laten zich koperatomen los en die maken je lelijk!! (Heb ik ooit tijdens natuurkunde gehoord)

Stof afnemen doet Halima inderdaad!

Bedden opmaken doet Halima ook, want mijn moeder wordt altijd paranoïa als ik na de middagmaaltijd terug ga om even te liggen! Die bedden zijn net opgemaakt door Halima, dus ga er nu af! :kalasniko

Zoals ik al zei, hebben we geen kleine kindjes meer thuis!


Laat je toch niet gek maken door dat stelletje betweters. Daar moet je juist boven staan!

maria bm
04-04-05, 11:31
Geplaatst door mark61
Je geeft met heel veel woorden geen antwoord op mijn vragen. Doei.


Dank je wel voor de bevestiging van mijn reactie; Selectief en dom!

mark61
04-04-05, 11:54
Geplaatst door maria bm
Dank je wel voor de bevestiging van mijn reactie; Selectief en dom!

Je geeft nog steeds geen antwoord. Niet zo beledigend, je komt pas net kijken. Dan mag dat nog niet.

maria bm
04-04-05, 14:47
Geplaatst door mark61
Je geeft nog steeds geen antwoord. Niet zo beledigend, je komt pas net kijken. Dan mag dat nog niet.

Oeps forgive me. Ik wist niet dat ik gebonden was aan regels of dat ik minder rechten had!
Als jij een serieuze vraag had gesteld, dan had ik ook een antwoord gegeven. Jij kiest ervoor om mijn reactie op 1 onderdeel te beoordelen ipv naar het geheel te kijken.

Tomas
04-04-05, 17:31
Geplaatst door AARDIG
Koperpoets???????? We hebben geen koper thuis! Als je kookt in koper, dan laten zich koperatomen los en die maken je lelijk!! (Heb ik ooit tijdens natuurkunde gehoord)


Goed opgelet. Of je er lelijk van wordt weet ik niet, maar het is wel slecht voor je. Maar buiten kookpotten bestaan er ook nog andere koperen ketels en ornamenten. Volgens mij hebben Marokkanen heel wat koperen ornamenten. Volgens mij hoort dat bij de cultuur. Maar dat kan ik ook mis hebben.


Stof afnemen doet Halima inderdaad!

Mooi. Is ook veel werk met een zandvloer en geen stofzuiger.


Bedden opmaken doet Halima ook, want mijn moeder wordt altijd paranoïa als ik na de middagmaaltijd terug ga om even te liggen! Die bedden zijn net opgemaakt door Halima, dus ga er nu af! :kalasniko


Ok. Ze maakt ze dus 2 keer per dag op. handig zo'n meid.


Zoals ik al zei, hebben we geen kleine kindjes meer thuis!

VOor ik op die andere "eenvoudige" oplossingen van je inga wil ik eerst even weten hoe het nu zit. Heb jij het als je het over jullie DOnne hebt over de tegenwoordige tijd in Marokko? Daar woon je nu ook, of je ouders dan? En leuke dingen doen enzo met de Donne na het vegen, doen jullie nu? Of heb je het dan over het verleden toen jullie nog klein waren. Want ik vind het chronologisch wat verward overkomen eigenlijk.

mark61
04-04-05, 18:49
Geplaatst door maria bm
Oeps forgive me. Ik wist niet dat ik gebonden was aan regels of dat ik minder rechten had!
Als jij een serieuze vraag had gesteld, dan had ik ook een antwoord gegeven. Jij kiest ervoor om mijn reactie op 1 onderdeel te beoordelen ipv naar het geheel te kijken.

Nou ik zal het nog één keer herhalen dan, in de goedheid mijns harts. Hoe draagt het verschijnsel van rechteloze huishoudelijke hulpen bij aan de emancipatie? Ik mag aannemen dat minstens 50% van de bevolking geen geld heeft voor betaalde hulp.

AARDIG
04-04-05, 21:56
Goed opgelet. Of je er lelijk van wordt weet ik niet, maar het is wel slecht voor je. Maar buiten kookpotten bestaan er ook nog andere koperen ketels en ornamenten. Volgens mij hebben Marokkanen heel wat koperen ornamenten. Volgens mij hoort dat bij de cultuur. Maar dat kan ik ook mis hebben.

In welk jaar waren die vriendinnen in Marokko? :giechel:


Mooi. Is ook veel werk met een zandvloer en geen stofzuiger

Sinds wanneer neemt men stof van de vloer af? :verward:


Ok. Ze maakt ze dus 2 keer per dag op. handig zo'n meid.

Waarom lieg je?


VOor ik op die andere "eenvoudige" oplossingen van je inga wil ik eerst even weten hoe het nu zit. Heb jij het als je het over jullie DOnne hebt over de tegenwoordige tijd in Marokko? Daar woon je nu ook, of je ouders dan? En leuke dingen doen enzo met de Donne na het vegen, doen jullie nu? Of heb je het dan over het verleden toen jullie nog klein waren. Want ik vind het chronologisch wat verward overkomen eigenlijk.

Ze heet gewoon Halima, ze is geen bonne en ook geen donne. We gaan er elk jaar op vakantie! En de rest van het jaar is ze bij mijn Oma. En ze is een hele goede vriendin van mijn Tante. Ja alles van toen tot nu!
Wat is de chronologische volgorde volgens jou dan?

AARDIG
04-04-05, 21:57
Ik mag aannemen dat minstens 50% van de bevolking geen geld heeft voor betaalde hulp

Bron?

Tomas
05-04-05, 08:33
Geplaatst door AARDIG
In welk jaar waren die vriendinnen in Marokko? :giechel:


Dat van die koperen zooi verzin ik zelf, omdat dat gewoon een soort algemeen bekend feit is. Hoeveel een modaal gezin in his heeft weet ik natuurlijk niet. Maar het lijkt mij sterk dat omdat je er lelijk van wordt als je erin kookt, koper geheel uit het Marokkaanse millieu is verdwenen.



Sinds wanneer neemt men stof van de vloer af? :verward:


Nooit. Waarom zou iemand dat moeten doen? Dat zeg ik toch ook helemaal niet. Als je nooit kunt stofzuigen verwijder je ook minder stof uit je huis. Je zult het dan altijd met afnemen en uitkloppen moeten doen. Da's gewoon meer werk.



Waarom lieg je?


Was ik me niet van bewust. Even kijken waarom je dat denkt...

Je zei:

Bedden opmaken doet Halima ook, want mijn moeder wordt altijd paranoïa als ik na de middagmaaltijd terug ga om even te liggen! Die bedden zijn net opgemaakt door Halima, dus ga er nu af!

Halima makt de bedden op en jij slaapt er 's nachts en 's middags op. Da's 2 keer. Ik zou me kunnen vergissen of iets verkeerds begrijpen, maar waarom jij het liegen noemt, vind ik persoonlijk buitengewoon vreemd.


Ze heet gewoon Halima, ze is geen bonne en ook geen donne. We gaan er elk jaar op vakantie! En de rest van het jaar is ze bij mijn Oma. En ze is een hele goede vriendin van mijn Tante. Ja alles van toen tot nu!
Wat is de chronologische volgorde volgens jou dan?

Nou ik vind het wat vreemd als je het over "leuke dingen doen met Halima" hebt gecombineerd met een nogal beperkte en ietwat kinderlijke kijk op huishouden, dan haal ik daar onwillekeurig uit op dat je het over je jeugd hebt. Toen je nog klein was dus. En dan slaat het natuurlijk nergens op om jullie huidige leeftijden te noemen. Who cares? Al helemaal nu jullie in nederland wonen.

Je kunt wel beweren een beschrijving te maken van toen tot nu, maar als je de situatie van toen beschrijft met de leeftijden van nu, haal je het chronologisch gewoon door elkaar. Ik wil niet zover gaan om je van bewust liegen te beschuldigen hoor. Dat niet.

maria bm
05-04-05, 09:05
Geplaatst door mark61
Nou ik zal het nog één keer herhalen dan, in de goedheid mijns harts. Hoe draagt het verschijnsel van rechteloze huishoudelijke hulpen bij aan de emancipatie? Ik mag aannemen dat minstens 50% van de bevolking geen geld heeft voor betaalde hulp.

Net zoveel als die hier bijdraagt. (je aanname zal ik maar even negeren, aangezien die nergens op gebaseerd is). Of wil je soms ontkennen dat er hier geen rechteloze huishoudelijke hulpen zijn. Zoals ik al eens eerder vermeld heb, werken de meeste huishoudelijke hulpen/kinderoppassen hier in NL zwart! Dat maakt het voor veel vrouwen mogelijk om buitenshuis te gaan werken. Maar dat zal wel geen invloed hebben op het bevorderen van de beschikbaarheid van vrouwen op de arbeidsmarkt!!??
Ik ken veel vrouwen in mijn omgeving hier in NL die bewust minder moeten gaan werken op het moment dat ze kinderen krijgen, omdat een fulltime oppas/huishoudster hier niet meer te betalen is. Dus dan gaat de carriere ook op een laag pitje --> dus hoezo emancipatie. Ik zie nog altijd te weinig mannen die dat ervoor over hebben.

En geloof mij nou maar dat de huishoudelijke hulpen het in Marokko het echt niet zo slecht hebben. Ze doen hun werk, ze worden er naar maatstaven goed voor betaald en ze worden goed behandeld! Dan heb ik het over de gevallen die ik heb gezien.
Het maakt het er in ieder geval voor de vrouw/moeder makkelijker om buitenshuis te werken, of wil je dat ook ontkennen.

mark61
05-04-05, 12:44
Geplaatst door AARDIG
Bron?

Zemzem. De site van het Marokkaanse CBS ligt al tijden plat.

mark61
05-04-05, 12:51
Geplaatst door maria bm
Net zoveel als die hier bijdraagt. (je aanname zal ik maar even negeren, aangezien die nergens op gebaseerd is). Of wil je soms ontkennen dat er hier geen rechteloze huishoudelijke hulpen zijn.

Dat heb je overal. Hier is dat tot een minimum beperkt.


Zoals ik al eens eerder vermeld heb, werken de meeste huishoudelijke hulpen/kinderoppassen hier in NL zwart! Dat maakt het voor veel vrouwen mogelijk om buitenshuis te gaan werken. Maar dat zal wel geen invloed hebben op het bevorderen van de beschikbaarheid van vrouwen op de arbeidsmarkt!!??

Nee, want voor elke normaal werkende vrouw is er dan een abnormaal werkende vrouw zonder enig uitzicht op emancipatie. Zwart betekent dat je geen zin hebt om belasting te betalen, niet dat je door het systeem onderdrukt wordt. Ik vraag nogmaals: hoeveel % van de Marokkaanse gezinnen is in staat zo'n hulp te betalen? Hoeveel betalen ze dan?


Ik ken veel vrouwen in mijn omgeving hier in NL die bewust minder moeten gaan werken op het moment dat ze kinderen krijgen, omdat een fulltime oppas/huishoudster hier niet meer te betalen is.

Hé, nou is het niet meer te betalen? Hoe kan dat nou, als die vrouwen onderdrukt worden? Zou het zijn dat ze een fatsoenlijker loon krijgen, dat uit de aard van de zaak dichter ligt bij het salaris van de werkgeefster?


Dus dan gaat de carriere ook op een laag pitje --> dus hoezo emancipatie. Ik zie nog altijd te weinig mannen die dat ervoor over hebben.

En in Marokko zijn die er wel, wou je zeggen?


En geloof mij nou maar dat de huishoudelijke hulpen het in Marokko het echt niet zo slecht hebben.

Tsja, dat geloof ik dus niet. Ik ken het verschijnsel huish. hulpen in Afrika, en ik lees talloze verhalen over huish. hulpen in de Arabische wereld. Deze bronnen bij elkaar gevoegd geven een geheel ander beeld. Tis ook typerend dat de dames op dit forum die hier iets van kunnen zeggen, dr ff geen trek in hebben. Wat ik ook wel weer kan begrijpen, daar niet van.

Ella
05-04-05, 13:20
Geplaatst door AARDIG


Bedden opmaken doet Halima ook, want mijn moeder wordt altijd paranoïa als ik na de middagmaaltijd terug ga om even te liggen! Die bedden zijn net opgemaakt door Halima, dus ga er nu af! :kalasniko



Wij hebben geen eens bedden in Marokko, alleen van die matjes... en het is natuurlijk veel te warm voor dekens enzo dus eigenlijk hoef je geen eens bedden op te maken! :wink:

maria bm
05-04-05, 13:23
Geplaatst door mark61
Dat heb je overal. Hier is dat tot een minimum beperkt.


Tuurlijk Nederland is het paradijs voor de mensen op aarde.


[i]Nee, want voor elke normaal werkende vrouw is er dan een abnormaal werkende vrouw zonder enig uitzicht op emancipatie. Zwart betekent dat je geen zin hebt om belasting te betalen, niet dat je door het systeem onderdrukt wordt. Ik vraag nogmaals: hoeveel % van de Marokkaanse gezinnen is in staat zo'n hulp te betalen? Hoeveel betalen ze dan?[/B]


Allereerst ga je er al vanuit dat vrouwen (of mannen) die huishoudelijk werk verrichten (of op kinderen oppassen) abnormaal werk verrichten. Waarom is dit abnormaal werk?
Ik zal geen % opnoemen omdat ik simpelweg geen info daarover heb. Ik had het over mijn persoonlijke waarnemingen. In de meeste gevallen kregen deze personen kost en inwoning (geen onderdrukking want ze aten gewoon mee aan tafel!) + daarboven een vast salaris wat naar marokkaanse maatstaven redelijk was. Bedragen in Euro's opnoemen heeft geen zin, omdat we dan appels met peren vergelijken!


[i]Hé, nou is het niet meer te betalen? Hoe kan dat nou, als die vrouwen onderdrukt worden? Zou het zijn dat ze een fatsoenlijker loon krijgen, dat uit de aard van de zaak dichter ligt bij het salaris van de werkgeefster?[/B]


Niet te betalen is het inderdaad als je het "wit" moet uitbetalen. Vertel mij eens waarom iemand die jarenlang heeft gestudeerd en gewerkt om een bepaald niveau te bereiken praktisch evenveel zou moeten verdienen als iemand die dat niet heeft gedaan? Erg rechts in jou oren, maar wel mijn mening. En in dat opzicht mag er ook best verschil zijn.


[i]En in Marokko zijn die er wel, wou je zeggen?[/B]


Dat heb je mij niet horen zeggen, maar dat geeft wel aan dat de emancipatie in NL nog lang niet daar is waar hij zou moeten zijn (namelijke gelijke rechten voor mannen en vrouwen op elk gebied!).



[i]Tsja, dat geloof ik dus niet. Ik ken het verschijnsel huish. hulpen in Afrika, en ik lees talloze verhalen over huish. hulpen in de Arabische wereld. Deze bronnen bij elkaar gevoegd geven een geheel ander beeld. Tis ook typerend dat de dames op dit forum die hier iets van kunnen zeggen, dr ff geen trek in hebben. Wat ik ook wel weer kan begrijpen, daar niet van. [/B]

Naar mijn mening heb je toch een te eenzijdig beeld. Er zullen ook praktijkvoorbeelden zijn waar het verre van ideaal is. Maar de ervaringen die ik heb opgedaan zijn heel anders! Ik heb het met eigen ogen gezien en dat is veel meer waard dan de talloze verhalen die jij hebt gelezen.

Het thema waar het om gaat en waar jij zo'n best hebt gedaan om er om heen te praten, is de emancipatie van de vrouw in Marokko. In Marokko is de emancipatie allang op gang. Er zijn al heel veel vrouwen actief op de arbeidsmarkt (in alle sectoren). Zelf ken ik persoonlijk veel vrouwen in Marokko die er een succesvolle carriere op na houden (geen verhaal maar persoonlijke waarneming!).

Tomas
05-04-05, 13:24
Geplaatst door Ella
Wij hebben geen eens bedden in Marokko, alleen van die matjes... en het is natuurlijk veel te warm voor dekens enzo dus eigenlijk hoef je geen eens bedden op te maken! :wink:

Eigenlijk zijn er niet eens werksters.

Tomas
05-04-05, 13:28
Geplaatst door maria bm
Vertel mij eens waarom iemand die jarenlang heeft gestudeerd en gewerkt om een bepaald niveau te bereiken praktisch evenveel zou moeten verdienen als iemand die dat niet heeft gedaan? Erg rechts in jou oren, maar wel mijn mening. En in dat opzicht mag er ook best verschil zijn.


Voor mij is dat niet zo extreem rechts hoor. Maar ik vind persoonlijk wel dat je dit alleen kunt zeggen in die gevallen waar iedereen gelijke kansen heeft. En dat is in nederland wel redelijk het geval, vergeleken met de rest van de wereld. En ik ben dan ook weer zo rechts dat als iemand dankzij de vrije marktwerking met relatief eenvoudig maar hard werk veel geld weet te verdienen, ik dat zeer goed kan waarderen. Of je nu hard gestudeerd hebt of slim je handen laat wapperen, mij maakt het niet uit. Gelijke kansen en rechten is waar het om draait.

Ella
05-04-05, 13:31
Geplaatst door Tomas
Eigenlijk zijn er niet eens werksters.

Dat zeg ik niet, wij hebben er geen 1 maar ik ken genoeg mensen die er wel 1 hebben. Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet zo. Ze worden betaald, heel vaak krijgen ze kost en inwoning en ze hebben werk! Is dat geen emancipatie? Ik bedoel de vrouwen die een bonne kunnen inhuren kunnen gaan werken en de vrouwen die bonne zijn kunnen ook werken, is het soms beter dat ze iets anders gaan doen? Zoals bedelen? Ik denk dat de tegenstanders van 'de bonne' vergeten dat er in Marokko nou eenmaal niet zoveel werk is. Bovendien is het echt niet zo dat iedereen zo slecht behandeld wordt, en ja dat ze het huishouden doen etc. is toch logisch, ze worden er toch voor betaald, of niet soms?

Tomas
05-04-05, 13:35
Geplaatst door Ella
Dat zeg ik niet, wij hebben er geen 1 maar ik ken genoeg mensen die er wel 1 hebben. Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet zo. Ze worden betaald, heel vaak krijgen ze kost en inwoning en ze hebben werk! Is dat geen emancipatie? Ik bedoel de vrouwen die een bonne kunnen inhuren kunnen gaan werken en de vrouwen die bonne zijn kunnen ook werken, is het soms beter dat ze iets anders gaan doen? Zoals bedelen? Ik denk dat de tegenstanders van 'de bonne' vergeten dat er in Marokko nou eenmaal niet zoveel werk is. Bovendien is het echt niet zo dat iedereen zo slecht behandeld wordt, en ja dat ze het huishouden doen etc. is toch logisch, ze worden er toch voor betaald, of niet soms?

Maar 't heeft verders weinig met emancipatie (ontwikkeling, gelijke kansen, gelijke rechten) van mensen te maken. Da's 't punt een beetje. Een werkster ala Maroc is misschien het minst slechte onder slechte omstandigheden.

mark61
05-04-05, 13:35
Geplaatst door maria bm
Tuurlijk Nederland is het paradijs voor de mensen op aarde.

Jouw ouders vonden dat neem ik aan wel, anders zouden ze nu niet hier zitten. Diverse enquêtes in Marokko geven aan dat ik dacht 85% van de burgers het land zo snel mogelijk willen verlaten.

Kinderachtige opmerking overigens en je zou moeten weten dat ik er niet zo over denk. Je komt hier net kijken, misschien een idee om wat van mijn 15.000 posts door te kijken.


Allereerst ga je er al vanuit dat vrouwen (of mannen) die huishoudelijk werk verrichten (of op kinderen oppassen) abnormaal werk verrichten. Waarom is dit abnormaal werk?

Het werk is niet abnormaal, de arbeidsverhoudingen.


Ik zal geen % opnoemen omdat ik simpelweg geen info daarover heb. Ik had het over mijn persoonlijke waarnemingen. In de meeste gevallen kregen deze personen kost en inwoning (geen onderdrukking want ze aten gewoon mee aan tafel!) + daarboven een vast salaris wat naar marokkaanse maatstaven redelijk was. Bedragen in Euro's opnoemen heeft geen zin, omdat we dan appels met peren vergelijken!

Je baseert je dus op louter persoonlijke ervaringen. Dat zegt helemaal niets. Ik baseer me op persoonlijke ervaringen in tientallen landen en ik weet niet hoeveel boeken, krantenartikelen en wat niet al. Nee, spijt me, heb ik geen lijstje van aangelegd. Evengoed hebben die persoonlijk bekende hulpen van jou uiteraard geen schriftelijk contract met vakantiedagen, doorbetaalde ziekte en WAO. Of wel?


Niet te betalen is het inderdaad als je het "wit" moet uitbetalen. Vertel mij eens waarom iemand die jarenlang heeft gestudeerd en gewerkt om een bepaald niveau te bereiken praktisch evenveel zou moeten verdienen als iemand die dat niet heeft gedaan?

Dat is geklets, die verschillen zijn minstens 1 op 5.


Erg rechts in jou oren, maar wel mijn mening. En in dat opzicht mag er ook best verschil zijn.

Rechts en emancipatie gaan bar slecht samen. Nooit opgevallen?


Dat heb je mij niet horen zeggen, maar dat geeft wel aan dat de emancipatie in NL nog lang niet daar is waar hij zou moeten zijn (namelijke gelijke rechten voor mannen en vrouwen op elk gebied!).

Nee, maar dat beweerde dan ook niemand. Je leidt de aandacht af van het oorspronkelijke onderwerp, je dacht dat je de eerste was die die truc uithaalde? No go.


Naar mijn mening heb je toch een te eenzijdig beeld. Er zullen ook praktijkvoorbeelden zijn waar het verre van ideaal is. Maar de ervaringen die ik heb opgedaan zijn heel anders! Ik heb het met eigen ogen gezien en dat is veel meer waard dan de talloze verhalen die jij hebt gelezen.

Ja? Waarom? Gelukkig sla je al een wat redelijker toon aan. Praat een stuk gemakkelijker.


Het thema waar het om gaat en waar jij zo'n best hebt gedaan om er om heen te praten, is de emancipatie van de vrouw in Marokko. In Marokko is de emancipatie allang op gang. Er zijn al heel veel vrouwen actief op de arbeidsmarkt (in alle sectoren). Zelf ken ik persoonlijk veel vrouwen in Marokko die er een succesvolle carriere op na houden (geen verhaal maar persoonlijke waarneming!).

Persoonlijke waarneming is niets waard in vergelijking tot statistieken. Daar is niets aan te doen.

Ik zou ook niet beweren dat de emancipatie in Marokko niet op gang is. Ik zou niet durven. Over omvang en aard heb ik daarentegen de grootste twijfels. Eerst maar s zien wanneer de mudawana nu echt en 100% van kracht wordt.

Nederland heeft sowieso de laagste arbeidsparticipatie van vrouwen op alle niveau's, vooral de hoogste. Vergeleken bij Turkije bijvoorbeeld. Helaas zegt dat nog niet veel over de emancipatie van de vrouw in het algemeen en haar welbevinden in de samenleving.

mark61
05-04-05, 13:38
Geplaatst door Tomas
Maar 't heeft verders weinig met emancipatie (ontwikkeling, gelijke kansen, gelijke rechten) van mensen te maken. Da's 't punt een beetje. Een werkster ala Maroc is misschien het minst slechte onder slechte omstandigheden.

Yo.

Enfin ik kan beter melden wanneer ik het niet met je eens bent. Fdomme, dat schiet niet op. :fuckit2:

Ella
05-04-05, 13:46
Geplaatst door Tomas
Maar 't heeft verders weinig met emancipatie (ontwikkeling, gelijke kansen, gelijke rechten) van mensen te maken. Da's 't punt een beetje. Een werkster ala Maroc is misschien het minst slechte onder slechte omstandigheden.

Tja... wat ik maar wil zeggen is, zonder het verschijnsel bonne zouden er veel minder vrouwen werken in Marokko.

Tomas
05-04-05, 13:56
Geplaatst door Ella
Tja... wat ik maar wil zeggen is, zonder het verschijnsel bonne zouden er veel minder vrouwen werken in Marokko.

Dat zou waar kunnen zijn, dat weet ik niet. Maar werk is niet per definitie gelijk aan emancipatie. Vraag dat maar aan de slaven uit de vorige eeuwen. En het topic gaat toch wel een beetje over emancipatie. Althans dat was de bedoeling.

Ella
05-04-05, 14:07
Dat zou waar kunnen zijn, dat weet ik niet. Maar werk is niet per definitie gelijk aan emancipatie. Vraag dat maar aan de slaven uit de vorige eeuwen. En het topic gaat toch wel een beetje over emancipatie. Althans dat was de bedoeling.

Dus het probleem is, dat jij denkt dat de bonne in Marokko eigenlijk een slavin is?

Wat is voor jou emancipatie? Dat vraag ik me af.

AARDIG
05-04-05, 14:08
Sorry ik geef het op! Ik ben uitgelult! :melig2:

Tomas
05-04-05, 14:20
Geplaatst door Ella
Dus het probleem is, dat jij denkt dat de bonne in Marokko eigenlijk een slavin is?

Wat is voor jou emancipatie? Dat vraag ik me af.

Dat heb ik niet gezegd, maar een bonne komt wat ik ervan begrijp wel erg dichtbij. Er is en erg diffuse werkgever werknemers verhouding. Zolang iedereen vriendelijk voor elkaar is gaat 't goed. Maar ohwee.

Emancipatie is dat voor iedereen ongeacht geslacht, huidskleur, sexuele geaardheid, geloof or whatever dezelfde kansen, mogelijkheden en rechten gelden. En dan eigenlijk bovenop wat de wet zegt. Onze grondwet stelt bv dat iedereen in nederland gelijk is en de gelijke rechten "behoort" te hebben. Maar in de praktijk is dat natuurlijk neit zo. Zo heeft een kind van rijke ouders veel meer kansen dan van arme ouders. Zo worden gekleurde mensen gediscrmineerd. En voelen homo's zich altijd gekwetst. Etc.

En emancipathie houdt zich bezig om, wat de wet eigenlijk zegt in praktijk te brengen. Zo is vrouwenemancipatie gericht op gelijke kansen voor vrouwen. Niet perse alleen op het werk, maar ook qua onderwijs. En dat mannen ook hun steentje bijdragen in het huishouden zodat vrouwen kunnen werken. etc.

De arbeidersemancipatie strijdt bv voor het betaalbaar houden van onderwijs voor iedereen. Voor je 't weet kunnen alleen weer de rijke kinderen studeren.

Zo heb je ook zoiets als emancipatie van allochtonen. Alleen is dat een beetje een zooitje.

Kortgezegd komt emancipathie erop neer dat ik de lul ben en ook nog 's alles moet betalen. Maar da's een persoonlijke mening.

mark61
05-04-05, 14:35
Geplaatst door Tomas
Kortgezegd komt emancipathie erop neer dat ik de lul ben en ook nog 's alles moet betalen. Maar da's een persoonlijke mening.

:hihi:

maria bm
05-04-05, 14:49
Geplaatst door mark61
Jouw ouders vonden dat neem ik aan wel, anders zouden ze nu niet hier zitten. Diverse enquêtes in Marokko geven aan dat ik dacht 85% van de burgers het land zo snel mogelijk willen verlaten.

Kinderachtige opmerking overigens en je zou moeten weten dat ik er niet zo over denk. Je komt hier net kijken, misschien een idee om wat van mijn 15.000 posts door te kijken.



Het werk is niet abnormaal, de arbeidsverhoudingen.



Je baseert je dus op louter persoonlijke ervaringen. Dat zegt helemaal niets. Ik baseer me op persoonlijke ervaringen in tientallen landen en ik weet niet hoeveel boeken, krantenartikelen en wat niet al. Nee, spijt me, heb ik geen lijstje van aangelegd. Evengoed hebben die persoonlijk bekende hulpen van jou uiteraard geen schriftelijk contract met vakantiedagen, doorbetaalde ziekte en WAO. Of wel?



Dat is geklets, die verschillen zijn minstens 1 op 5.



Rechts en emancipatie gaan bar slecht samen. Nooit opgevallen?



Nee, maar dat beweerde dan ook niemand. Je leidt de aandacht af van het oorspronkelijke onderwerp, je dacht dat je de eerste was die die truc uithaalde? No go.



Ja? Waarom? Gelukkig sla je al een wat redelijker toon aan. Praat een stuk gemakkelijker.



Persoonlijke waarneming is niets waard in vergelijking tot statistieken. Daar is niets aan te doen.

Ik zou ook niet beweren dat de emancipatie in Marokko niet op gang is. Ik zou niet durven. Over omvang en aard heb ik daarentegen de grootste twijfels. Eerst maar s zien wanneer de mudawana nu echt en 100% van kracht wordt.

Nederland heeft sowieso de laagste arbeidsparticipatie van vrouwen op alle niveau's, vooral de hoogste. Vergeleken bij Turkije bijvoorbeeld. Helaas zegt dat nog niet veel over de emancipatie van de vrouw in het algemeen en haar welbevinden in de samenleving.

Volgens mij komen wij hier niet verder. Wij kunnen nog uren hierover door praten zonder eruit te komen. Jij blijft bij jouw standpunt en ik bij de mijne!
Ik kan zelfs niet geloven dat ik al zoveel tijd hieraan heb verspild. Weggegooid tijd.

mark61
05-04-05, 15:13
Geplaatst door maria bm
Volgens mij komen wij hier niet verder. Wij kunnen nog uren hierover door praten zonder eruit te komen. Jij blijft bij jouw standpunt en ik bij de mijne!
Ik kan zelfs niet geloven dat ik al zoveel tijd hieraan heb verspild. Weggegooid tijd.

Hmm, das jammer. Of had je geen argumenten meer?

Ella
05-04-05, 15:42
Geplaatst door Tomas
Dat heb ik niet gezegd, maar een bonne komt wat ik ervan begrijp wel erg dichtbij. Er is en erg diffuse werkgever werknemers verhouding. Zolang iedereen vriendelijk voor elkaar is gaat 't goed. Maar ohwee.

Je hebt in elk beroep wel goede en minder goede werkgevers.



Emancipatie is dat voor iedereen ongeacht geslacht, huidskleur, sexuele geaardheid, geloof or whatever dezelfde kansen, mogelijkheden en rechten gelden. En dan eigenlijk bovenop wat de wet zegt. Onze grondwet stelt bv dat iedereen in nederland gelijk is en de gelijke rechten "behoort" te hebben. Maar in de praktijk is dat natuurlijk neit zo. Zo heeft een kind van rijke ouders veel meer kansen dan van arme ouders. Zo worden gekleurde mensen gediscrmineerd. En voelen homo's zich altijd gekwetst. Etc.

En emancipathie houdt zich bezig om, wat de wet eigenlijk zegt in praktijk te brengen. Zo is vrouwenemancipatie gericht op gelijke kansen voor vrouwen. Niet perse alleen op het werk, maar ook qua onderwijs. En dat mannen ook hun steentje bijdragen in het huishouden zodat vrouwen kunnen werken. etc.

De arbeidersemancipatie strijdt bv voor het betaalbaar houden van onderwijs voor iedereen. Voor je 't weet kunnen alleen weer de rijke kinderen studeren.

Zo heb je ook zoiets als emancipatie van allochtonen. Alleen is dat een beetje een zooitje.

Kortgezegd komt emancipathie erop neer dat ik de lul ben en ook nog 's alles moet betalen. Maar da's een persoonlijke mening.

Dus eigenlijk zal er nooit emancipatie zijn want zolang er diversiteit bestaat, bestaat er discriminatie.

Niet zo'n goed vooruitzicht.

Tomas
05-04-05, 15:50
Geplaatst door Ella
Je hebt in elk beroep wel goede en minder goede werkgevers.


Yep. Maar met een zo'n onduidelijk "contract" als een Donne heeft, is het wel wat lastiger. Of niet dan?


Dus eigenlijk zal er nooit emancipatie zijn want zolang er diversiteit bestaat, bestaat er discriminatie.

Emancipatie is het proces. Dus het is juist andersom: Zolang er diversiteit is is er emancipatie. Of uiteindelijk iedere "groep" ooit voldoende (cq eveneveel) geemancipeerd zal zijn is natuurlijk nog maar de vraag. Maar in ieder geval maakt emancipatie het vooruitzicht beter dan het heden. Overal. Lijkt mij.

mark61
05-04-05, 15:53
Geplaatst door Tomas
als een Donne heeft,

Bonne. Een 'goede' in het fransoos.

Tomas
05-04-05, 15:54
Geplaatst door mark61
Bonne. Een 'goede' in het fransoos.

Oh, maar dan kan er ook niks mis mee zijn. Nu begrijp ik het.

mark61
05-04-05, 15:57
Geplaatst door Tomas
Oh, maar dan kan er ook niks mis mee zijn. Nu begrijp ik het.

Tsja, het is eigenlijk afkomstig uit die achterlijke cultuur, vandaar.

Tomas
05-04-05, 16:00
Geplaatst door mark61
Tsja, het is eigenlijk afkomstig uit die achterlijke cultuur, vandaar.

Verbaast me niks. 't zijn uiteindelijk altijd weer de noord-europeanen die de shitzooi van de zuid-europeanen moeten opruimen.

maria bm
05-04-05, 16:00
Geplaatst door mark61
Hmm, das jammer. Of had je geen argumenten meer?

Argumenten genoeg, maar ik heb echt geen zin meer!
Ik ben niet zo'n schrijfster. Echt praten ligt mij meer.

mark61
05-04-05, 17:06
Geplaatst door maria bm
Argumenten genoeg, maar ik heb echt geen zin meer!
Ik ben niet zo'n schrijfster. Echt praten ligt mij meer.

OK, next NVDD-meet.

mark61
05-04-05, 17:07
Geplaatst door Tomas
Verbaast me niks. 't zijn uiteindelijk altijd weer de noord-europeanen die de shitzooi van de zuid-europeanen moeten opruimen.

En juul maar klagen over ons moreel verval. Het lef.

Olive Yao
20-04-07, 22:34
Wat waren we toen ook lekker aan het discussieren, hè. (Ik zoek weer s een ouwe topic)

Shemharosh
21-04-07, 09:55
Geplaatst door Olive Yao
Wat waren we toen ook lekker aan het discussieren, hè. (Ik zoek weer s een ouwe topic)

Dat Marokko een land is waar sissies van mannen wonen die door hun vrouwen onderhouden worden.