PDA

Bekijk Volledige Versie : Voor Surinamers geen inburgeringsexamen



ZbaqZbaq
03-03-05, 19:00
Voor Surinamers geen inburgeringsexamen
Bron: NOS
Gepubliceerd: donderdag 3 maart 2005 @ 12:24


D66 wil Surinamers ontzien het verplichte inburgeringsexamen af te leggen en zal daarom volgende week in de Tweede Kamer pleiten voor een vrijstelling van de inburgeringsplicht voor alle Surinamers. Fractieleider Boris Dittrich vindt dat Surinamers de Nederlandse taal goed genoeg kennen en wijst op de historische banden tussen Nederland en Suriname.

De eis om een inburgeringsexamen af te leggen moet vanaf de zomer gaan gelden. Immigranten moeten in land van herkomst een examen doen voordat ze een verblijfsvergunning krijgen.

Antillianen hebben helaas niets aan de historische banden tussen Nederland en de Antillen: volgens Dittrich spreken zij niet allemaal goed Nederlands en moeten dus examen doen.

tr_imparator
03-03-05, 20:16
Wie moeten er echt inburgeren?
Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie wil al sinds haar aantreden in mei 2003 dat migranten actiever integreren in de samenleving.

Haar aanvankelijke plannen voor een algemene inburgeringsplicht voor alle allochtonen, ook als zij hier al jaren wonen, stuitten echter op juridische obstakels. Daardoor moest zij forse wijzigingen aanbrengen.

...,

Welke migranten vallen niet onder de inburgeringsplicht?
- personen die bepaalde diploma's hebben gehaald, onder wie kennismigranten.
- EU-burgers of immigranten die al in een ander EU-land zijn ingeburgerd.
- mogelijk worden Turkse migranten beschermd door het EU-Associatieverdrag, dit wordt nog onderzocht.

..,

(Bron: ANP)




dus alleen marokkanen?????!!??!?!?!?!!!!!

lol sry maar dit vind ik echt discriminerend

Eke
03-03-05, 22:38
Volgens de WIN is de inburgeringscursus niet bedoeld voor álle buitenlanders.

Voor wie is de inburgeringscursus dan niet bedoeld:

Als u een inwoner bent van één van de landen die horen bij de Europese Unie (EU) of de Europese Economische Ruimte (EER). Dit zijn de volgende landen:
EU: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zweden;
EER: IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland.
Als u een Amerikaan of een Pool bent die in Nederland komt wonen om zelfstandig handel te drijven.
Wanneer iemand toch Nederlandse taallessen wil volgen, moet diegene zichzelf opgeven bij de taalschool in de buurt. Dit moet zelf worden betaald.

tr_imparator
03-03-05, 22:54
Geplaatst door Eke
Volgens de WIN is de inburgeringscursus niet bedoeld voor álle buitenlanders.

Voor wie is de inburgeringscursus dan niet bedoeld:

Als u een inwoner bent van één van de landen die horen bij de Europese Unie (EU) of de Europese Economische Ruimte (EER). Dit zijn de volgende landen:
EU: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zweden;
EER: IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland.
Als u een Amerikaan of een Pool bent die in Nederland komt wonen om zelfstandig handel te drijven.
Wanneer iemand toch Nederlandse taallessen wil volgen, moet diegene zichzelf opgeven bij de taalschool in de buurt. Dit moet zelf worden betaald.

wat wil je hiermee zeggen?

:chinees:

taouanza
04-03-05, 09:08
De bieb is toch gratis?
Waarom doen mensen zo moeilijk.
Soms denk ik: ik wil naar Zweden. Maar dan moet ik Zweeds leren. En daar heb ik geen zin en dus blijf ik.

Rabi'ah.
04-03-05, 17:16
Geplaatst door Marruecos
Dat van Suriname begrijp ik wel. Suriname is zo erg geassimileerd dat ze zelf geen cultuur meer over hebben. Het zijn gewoon zwarte blanken. Dat krijg je na 100+ jaren slavendrijven.


Waar slaat dit in Godsnaam op?
Iedereen die een BEETJE op de hoogte is van de geschiedenis van Suriname, weet dat er in Suriname een totaal andere cultuur heerst dan in Nederland, die grotendeels gebaseerd is op de culturen van West-Afrika.
Wij hebben in Suriname, zelfs in de slaventijd, altijd zoveel mogelijk vastgehouden aan onze eigen cultuur en identiteit, dus je kletst nu dus echt uit je nek en gaat dus alleen af op imago en oppervlakkige uiterlijkheden en niet op de feiten. :moe:

Wat je schrijft is gewoon te denigrerend voor woorden. Turken en Marokkanen hebben wel een eigen cultuur, maar Surinamers niet, nee dat zijn een soort klonen van Nederlanders. :moe:

Ik als Surinaamse kan je vertellen dat niets minder waar is.

Kijk alleen maar naar de taal, de rituelen rond geboorte, huwelijk en dood, de dagelijkse omgangsvormen, etc.

Die hebben NIETS maar dan ook NIETS met de autochtone cultuur te maken.

Hoe zou jij het vinden als ik zou zeggen dat Marokkanen eigenlijk geen echte eigen cultuur hebben? :mad:

Rabi'ah.
04-03-05, 17:33
Geplaatst door Rabi'ah.
Waar slaat dit in Godsnaam op?
Iedereen die een BEETJE op de hoogte is van de geschiedenis van Suriname, weet dat er in Suriname een totaal andere cultuur heerst dan in Nederland, die grotendeels gebaseerd is op de culturen van West-Afrika.
Wij hebben in Suriname, zelfs in de slaventijd, altijd zoveel mogelijk vastgehouden aan onze eigen cultuur en identiteit, dus je kletst nu dus echt uit je nek en gaat dus alleen af op imago en oppervlakkige uiterlijkheden en niet op de feiten. :moe:

Wat je schrijft is gewoon te denigrerend voor woorden. Turken en Marokkanen hebben wel een eigen cultuur, maar Surinamers niet, nee dat zijn een soort klonen van Nederlanders. :moe:

Ik als Surinaamse kan je vertellen dat niets minder waar is.

Kijk alleen maar naar de taal, de rituelen rond geboorte, huwelijk en dood, de dagelijkse omgangsvormen, etc.

Die hebben NIETS maar dan ook NIETS met de autochtone cultuur te maken.

Hoe zou jij het vinden als ik zou zeggen dat Marokkanen eigenlijk geen echte eigen cultuur hebben? :mad:

Oei, ik lees nu net ff mijn eigen kwade reactie. :hihi:

Wat wel zo is, is dat Surinamers over het algemeen meer van de Nederlandse cultuur afweten en een voorsprong hebben op andere allochtonen, vanwege het eeuwenlange kolonialisme.

De cultuur van met name de creolen is eeuwenlang onderdrukt geweest en de oorspronkelijke cultuur van de verschillende stammen in die vorm bestaat niet meer.

Desondanks hebben onze voorouders zelfs in de slaventijd hun eigen identiteit niet opgegeven en veel traditioneel Surinaamse gebruiken komen nog rechtstreeks uit Ghana.

Er is altijd veel beïnvloeding (lees: opdringing) geweest van de Nederlandse cultuur, maar ook van de joodse, de Indiaanse, de Hindoestaanse.

Surinamers bestaan namelijk niet alleen uit creolen. :rolleyes:

Dus zeggen dat Surinamers geen eigen cultuur hebben, is niet alleen historisch gezien onverantwoord, maar ook volslagen flauwekul.

Wide-O
04-03-05, 18:11
Oei, ik lees nu net ff mijn eigen kwade reactie.


:hihi:

Dat verdeel en heers, dat lukt dus... terwijl jullie waarschijnlijk aan dezelfde kant staan (en ik ook) als het de waanzin en subjectiviteit van zo'n examen betreft.

FF de Surinamer als knuffel gebruiken, en hoppa, 't spel zit op de wagen. "'t zijn toch al Blanken" :schok:

Cultuur is ook alles wat je van thuis meekrijgt, waar je ook woont. Of wat je zelf bijleert later wat je ouders misschien al vergeten waren. Of niet belangrijk vonden. Of waar je zelf voor kiest, wat je zelf belangrijk vindt. "Cultuur" is geen statisch gegeven. Ik denk niet dat er veel Surinamers zijn die denken "spruitjes vanavond, en dan TeleBingo".

Marruecos, ik snap dat jij hier de lakens uitdeelt so to speak... vond je dit zelf nou een goede bijdrage ? Ik vond het verrassend (zo "ken" ik je niet) en ook niet zo slim.

Je laat je gewoon gek maken door "die blank man" heb ik de indruk. :watte?:

Rabi'ah.
04-03-05, 18:16
Geplaatst door Wide-O


Achja, tis voornamelijk verdeel en heers bla.

Overigens zijn verschillende groepen allochtonen niet "een pot nat".
Die hebben ook allemaal hun eigen geschiedenis en die van de Surinamers is nogal verweven met de Nederlandse.

Resultaat van 300 jaar kolonialisme.

Daarom kun je Surinamers wat dat betreft niet vergelijken met andere allochtonen.

Nevertheless zijn de meeste Surinamers ook geen experts op het gebied van de Nederlandse cultuur en gaan meestal ook meer met hun eigen mensen om.

En ik zie niet in waarom allochtonen een inburgeringscursus zouden moeten krijgen, als 9 van de 10 autochtonen ook geen klap weet van hun eigen land.

Julien
04-03-05, 18:37
Geplaatst door Eke
Volgens de WIN is de inburgeringscursus niet bedoeld voor álle buitenlanders.

Voor wie is de inburgeringscursus dan niet bedoeld:

Als u een inwoner bent van één van de landen die horen bij de Europese Unie (EU) of de Europese Economische Ruimte (EER). Dit zijn de volgende landen:
EU: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zweden;
EER: IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland.
Als u een Amerikaan of een Pool bent die in Nederland komt wonen om zelfstandig handel te drijven.
Wanneer iemand toch Nederlandse taallessen wil volgen, moet diegene zichzelf opgeven bij de taalschool in de buurt. Dit moet zelf worden betaald.

nou ik weet niet van wanneer dit is, maar mijn moeder en andere vrouwen die ik ken uit Frankrijk en Italië kregen wel hun cursus Nederland(s) vergoed van de staat.

Wide-O
04-03-05, 18:37
Ik heb op zich niks tegen dat soort cursussen als ze vrijwillig zijn.

Voor mij is het belangrijkste: taal. Je in een ander land een beetje kunnen uitdrukken is een goed ding. Ik voel me altijd een barbaar als ik in een land kom (als toerist) waar ik de taal niet van spreek.

Ik moest gisteren binnensmonds glimlachen toen ik de radio hoorde: die mevrouw Naima uit dat Vlaams bedrijf dat bedreigingen krijgt deed haar verhaal. Perfect West-Vlaams, inclusief alle rariteiten die dat met zich mee brengt... ik zou het van ze leven niet meer leren, dat dialect, ook al studeerde ik elke dag, en is het gewoon een variant van de taal die ik al 42 jaar spreek ! Ik besefte hoe "absurd" al die eisen zijn...

Enfin.

Al de rest van die cursussen, pfft. Tenzij ze het leven wat aangenamer kunnen maken, laat maar zitten.

Overigens: ik heb vorige week de "testen" gedaan (op internet) die je moet doen als je naar Australië wil emigreren tegenwoordig. Daar ben ik wel van geschrokken hoor. Ik kwam *net* aan voldoende punten om in overweging genomen te worden, dat was voor mij wel even schrikken :eek: Maar je kunt wel exact zien waarom je wel of niet in aanmerking komt. Misschien is dat nog eerlijker ?

Wide-O
04-03-05, 18:47
@Wortel


Ja hoor, ga *mij* nu nog een potje zitten beledigen :fplet: ;)

(geintje Wortel :engel: )

Wide-O
04-03-05, 18:56
Geplaatst door Marruecos
:haha:, sorry....Ik zag een hoofdletter W en een O en de kortsluiting deed de rest. Ik moet die bochten toch wat ruimer gaan nemen. Misschien dat ik de héle woorden dan wel kan overzien. :cheefbek:

Ik schrijft u bij deze een weekje vakantie voor :wijs:

tr_imparator
04-03-05, 21:58
vakantie of niet, uiteindelijk is toch de marokkaaaaaaan de haasje

du-s!z?

Wide-O
04-03-05, 22:10
Geplaatst door tr_imparator
vakantie of niet, uiteindelijk is toch de marokkaaaaaaan de haasje


Ik maakte maar een geintje tr. Mag toch nog wel ? :belgie:

Overigens zei Confusius al: "only he or she who feels the haasje, will be the haasje indeed" :wijs:

tr_imparator
05-03-05, 00:10
iedereen heeft recht op mijn eigen mening. :D

Rabi'ah.
05-03-05, 08:16
Geplaatst door Marruecos
Keej, die veeg uit de pan verdiende ik wel. :fpetaf:

Misschien kun je me een keertje wat bijkletsen over de Surinaamse cultuur. :argwaan: ;)


Daar houd ik je aan. :wink:

Overigens kan ik nogal eens fel uit de hoek komen zoals je ziet, maar dat terzijde. :hihi: