PDA

Bekijk Volledige Versie : Aan et_2000nl et al:over Berbers



vgeld
03-03-05, 20:28
Aan de Rifijn et_2000nl:
Vaak lees ik hier de afkeer van de Rifijnen van hun vaderland en zo ook de afkeer van et_2000nl van zijn vaderland(zie zijn post onderaan ).
Wat ik je mee moet geven is het volgende:
Als je ouders uit het noorden van Marokko komen dan ben je geen berber maar een Refijn en dat is een Giga-verschil met een berber. Berbers zijn mensen die in de Atlas wonen. De Atlas begint ongeveer ter hoogte van Taza en loopt door via Beni Mellal Marrakech, Agadir, Sidi Ifni om te eindigen vlak voor Tan-Tan. De Berbers hebben een unieke levensstijl en kennen geen gescheiden ruimtes tussen mannen en vrouwen. Sterker nog als je bij de berbers op bezoek gaat, dan wordt je aanwezigheid vereerd met zang en dans, de mannen spelen de instrumenten en de vrouwen dansen en zingen. De traditie en de cultuur van Marokko stoelt in grote mate op die van deze Berbers.
In Nederland tref je haast geen Berbers.

De Berbers wonen in gebieden die in Marokko worden aangeduid als paradijs. Veel toeristen maar ook Hollywood studio’s hebben de Berbers al in de jaren 30 ontdekt. De overgrote meerderheid van de toeristen gaat op vakantie naar gebieden waar de Berbers wonen maar geen kip gaat naar het gebied waar de Rifijnen wonen.


De Berbers zijn verdeeld in drie categorieën:
De Berbers tussen Fes en middelt heersen op het gebied van ambacht en wetenschap. Deze regio was ook gedomineerd door de Joden die na de verdrijving uit het Moorse-Spanje hun toevlucht zochten tussen deze tolerante Berberstammen (Sefrou, Alhajab, Khounifra, Beni Mellal). Tot 1950 woonden in dit gebied meer dan 400 000 joden. Afgezien van de Joden uit Spanje, wonen de Joden al 2000 jaar in Ifrane, Beni Mellal,..etc.
Alle hoge posten in het leger zijn bezet door de Berbers woonachtig tussen Midelt en Ourzazate.
Als laatste jullie kennen ongetwijfeld de Berbers tussen Ourzazate en Tan-Tan =Souassa voor de Marokkanen die de term kennen staat deze groep symbool voor de handel. In Nederland ben ik nooit een Soussi tegengekomen wel in Parijs en Barcelona.

Genoeg over de Berbers en nu over de Rifijnen die zichzelf ten onrechte Berbers noemen.
Berbers in het noorden, wonen in een omgeving dat als natuurvijandig omgeving bekend staat (bekend als rifgebergte ). In het Rifgebergte groeien alleen maar stenen. Kortweg het Rifgebergte teert op graan, groente en fruit uit het westen en zuiden van Marokko. Deze bevolkingsgroep staat bekend om zijn heldhaftigheid (dat wel), clanvorming, bloedwraak (iets anders dan eerwraak). Deze groep staat ook bekend om hun gebrek aan civilisatie (de overgrote meerderheid is analfabeet), gebrek aan initiatieven, intolerantie en onderdrukking van de vrouwen. Deze groep (mannen dus) verwart religie met hun primitieve levens- en denwijze. Vrouwen uit deze groep zijn slaven en hebben niets in te brengen.
Na 40 jaar migratie in de meeste geciviliseerde delen van de wereld zijn de Rifijnen niet verder gekomen dan bejaarden van hun AOW beroven.
Mijn bijnaam in Marokko is niet Vgeld maar Gitanos. Ik heb zowat door heel Marokko gereisd (overigens ook door Europa maar dat ter zijde). Op mijn 16 en tijdens de 3 maanden durende schoolvakanties heb ik besloten om vanuit Fes lopend en liftend (met 5 euro in mijn zak, stelde niets voor) een deel van het noorden te verkenen. Via Taza, Aknoul, Tizi_ouzli, Midar, Imzouren, Alhoceima, Nador, en terug via Oujda, Berkane (oujda en Nador zijn geen Rif-steden) en Taza naar Fes.
Ik heb bij de Rifijnen mogen overnachten (voor hun gastvrijheid mijn petje af) maar zelfs als 16 jarige mochten hun vrouwen niet komen in de kamer waar ik met hun mannelijke familie zit. Ik vond het absurd.
De onwetendheid en analfabetisme begon grof vormen aan te nemen na het passeren van Aknoul ( ongeveer 75 km van Taza), Bij Tizi-Ousli staat de barometer van analfabetisme en onwetendheid op rood. Als je in Midar aankomt dan waan je je in het Europa van voor de verlichting. Ik herinner me nog een dorpje (ja zelfs na 25 jaar) een dorpje Bouaalma in de regio dat bekend staat als Beni Taouzin. Ik mocht daar 3 nachten overnachten en mocht ook met de heer des huizes naar de wekelijks markt gaan. De onwetendheid (de imam was de enige die kon lezen) in die regio is onbeschrijfelijk. Bij de heer des huiszes kreeg ik Couscous met gekookte meloen geserveerd. Jawel Couscous met gekookte meloen

Voor de mensen die niets weten over Marokko:
Tangier, Tetouan en Oujda liggen wel in het noorden van Marokko maar zijn geen Rifijnen-steden.
Deze taal braak je maar in je familie uit. NIET HIER! angkor/beheer
Haha, lucht wel op en ik beroep me op de onlangs verworven vrijheid van meningsuiting.


et_2000nl

LUL, je draait de stelling om. Boularouz is de held en de rest verraders. Waarom een land dienen die berbers heeft uitgekotst en vermoord. Waarom met een vlag lopen die onderdrukking prefereert boven vrijheid. Ik hou van Marokko om mijn familie en de tradities die ze mij hebben bij gebracht, maar niet om nationalistische gevoelens. Krijg je niet genoeg WW van de nederlandse staat vgeld om je BMW te kunnen betalen. Heb je al werken overwogen om je in je leven te kunnen onderhouden? Je kunt in de utopie van Marokko leven, geen werk geen geld, mag je lekker van je familie leven.... Tot ziens....

Joesoef
03-03-05, 20:29
:moe:

Bofko
03-03-05, 20:49
Mooi geschreven verhaal ,vgeld. Humoristisch ook met die heerlijk ongenuanceerde vooroordelen.
Ik heb met de atlas van Marokko bij de hand mezelf een aardig beeld kunnen vormen waar de verschillende bevolkingsgroepen wonen. Ik vind de beschrijvingen van je over Riffijnen in ieder geval stukken beter als die van Marsipulami over Nederlanders.

sienia
03-03-05, 21:02
Ik ben een Riffijnse, weliswaar verarabiseerd (Bni Boufrah), maar vind desondanks deze karikatuur vermakelijk (om de critici voor te zijn, waarschijnlijk omdat ik verarabiseerd ben).

Qua landschap en gevoel hou ik toch van de Rif.

Joesoef
03-03-05, 21:15
Rif geeft mij ook herineringen. Niet echt positief, wel aangenaam :D.





Up in smoke :blowen:

sienia
03-03-05, 21:17
Geplaatst door Joesoef






Up in smoke :blowen:

Ketama?
Maar dan hebben we het zeker al over Jbellaland, wat eigenlijk ook maar gewoon Rif is.