PDA

Bekijk Volledige Versie : Gisteren 20 nieuwe werkaanbiedingen voor Naima Amzil



Marsipulami
04-03-05, 09:25
Naima Amzil wil haar gewone leven van vroeger terug
,,Het gaat niet alleen om mij''
Van onze redacteur


© Marc Herremans
ROLLEGEM-KAPELLE- ,,Toen Rik me vertelde dat de briefschrijver ermee dreigde de producten met kwik te vergiftigen, wist ik dat ik weg moest bij Remmery. Het ging niet meer om mij alleen, maar om de broodwinning van 35 andere mensen. Beter één persoon zonder werk, dan iedereen.'' Bij Remmery liepen volgens de zaakvoerder ondertussen al twintig werkaanbiedingen voor Naïma binnen.



NAIMA Amzil (31) was gistermiddag alweer wat bij haar positieven. Samen met haar man Saïd en dochtertje Besna (2) ontving ze heel de dag door journalisten en bezorgde buren. Zoontje Ayoub (5) zat op school. De telefoon ten huize Amzil stopte geen minuut met rinkelen. Haar hoofddoek hield Naïma op tijdens de interviews.

- Hoe heeft u het nieuws van de zevende dreigbrief vernomen?

Rik (Vannieuwenhuyse, zaakvoerder van Remmery NV, red.) is dinsdag even voor de middag aangekomen. Ik was thuis omdat ik vier vijfde werk. Rik zei dat er bij De Standaard en op het bedrijf een nieuwe dreigbrief was aangekomen. In die van hem zaten ook twee kogels. Toen Rik me zei dat nu ook het bedrijf zelf bedreigd werd, wist ik dat dit het einde was. Zolang het alleen om mij ging, kon ik blijven werken, maar dit veranderde alles. Ik kan niet spelen met de baan van mijn collega's. En bovendien ben ik emotioneel ook op nu. Ik voel me al drie maanden slecht.

- Bent u bang?

Soms wel, ja. Ik ben de enige met een hoofddoek in het dorp. Mijn man, mijn twee kinderen en ik zijn sowieso de enige moslims hier in het dorp. Ook bij Remmery zijn geen andere moslims. Blijkbaar is er iemand die mij viseert, omdat ik de enige moslim ben die hij of zij kent. De dreiging moet dus wel ergens uit de buurt komen en dat maakt me bang. Ook voor mijn kinderen. En voor Rik en zijn familie.

- Na de eerste dreigbrieven heeft u gezegd dat u overwoog naar Marokko terug te keren. Speelt u nog met dat idee?

Neen, ik heb dat toen in een opwelling gezegd. Mijn man en ik hebben besloten hier te blijven. Hij werkt hier in een kippenkwekerij. Ik werk al acht jaar bij Remmery. Onze vrienden en kennissen wonen hier. Mijn kinderen hebben het hier naar hun zin. Neen, weggaan is geen optie.

- Bent u boos op de Belgen of de Vlamingen

Natuurlijk niet. Er zijn overal goede en slechte mensen. Ik krijg bovendien steun van al mijn collega's en de buren. De kabinetschef van de koning heeft al naar Remmery gebeld om zijn steun te betuigen. Zelf heb ik al een parlementslid aan de lijn gehad. Zelf wildvreemden bellen ons op om steun te betuigen. Wat zou ik klagen over de Belgen?

- U heeft ontslag genomen. Dan mag u ook niet stempelen ?

Ach, ik heb daar niet echt over nagedacht. We komen voorlopig wel rond van het loon van mijn man. En hopelijk duurt het niet te lang. Rik heeft me vandaag trouwens gebeld dat mijn ontslag een soort vakantie is.

- Gaat u terug bij Remmery werken als de bedreiger opgepakt wordt?

Ja, onmiddellijk. Als dat zou kunnen. Gewoon ons leven zoals het vroeger was. Want ik vraag me nog altijd iedere dag af waarom dit ons moest overkomen. Ik begrijp er niets van.

***



Rik Vannieuwenhuyse, de zaakvoerder van Remmery, benadrukte gisteren dat het ontslag van Naïma niet echt ,,een ontslag" is. ,,Ze komt niet werken zolang dat nodig is, maar als het gevaar voorbij is, mag ze terugkomen. Ondertussen zal ze financieel niets te kort komen.'' Vannieuwenhuyse is bang dat hij door de zevende dreigbrief klanten zal verliezen. ,,Er zijn er nu al die twijfelen'', zei hij gisteren.


04/03/2005 Mark Eeckhaut

©Copyright De Standaard

The_Reporter
04-03-05, 09:26
Haha! Allaahoe Akbar!

:lole: