PDA

Bekijk Volledige Versie : Wiegel: Handen af van de moslimschool



Orakel
04-03-05, 23:55
Wiegel: Handen af van de moslimschool
door Hans Goslinga
Trouw, 2005-03-05

Oud-VVD-leider Hans Wiegel wast vandaag de top van zijn partij de oren met de boodschap dat de VVD pal behoort te staan voor de vrijheid van burgers om hun eigen scholen op te richten.



Hij is het principieel oneens met fractieleider Van Aartsen, minister van integratie Verdonk en het kamerlid Hirsi Ali, die het bijzonder onderwijs willen afschaffen om de groei van islamitische scholen tegen te gaan. ,,Ik sta volledig achter staatssecretaris Mark Rutte, mijn jonge partijgenoot die de vrijheid van onderwijs een fundamenteel liberaal recht noemt'', zegt hij aan de vooravond van een hernieuwd optreden in de partij, vanmiddag in Ermelo (Gld).

Wiegel: ,,Dertig jaar geleden sprak ik als VVD-leider ook op de Veluwe, ik meen in Nunspeet. In de zaal stond een mevrouw op die zei dat ze anti-revolutionair was, maar overwoog VVD te stemmen. Ze aarzelde omdat die partij toch voor de openbare school was. Ik heb haar gezegd dat wij het neutraal onderwijs niet boven het bijzonder onderwijs stelden. Dat is altijd mijn lijn geweest, als kamerlid en als minister. Artikel 23 van de Grondwet berust op de liberale beginselen van vrijheid en verdraagzaamheid.''

Wiegel keert zich daarom ook tegen de commissie-Dales, die in het Liberaal manifest stelt dat onderwijs seculier hoort te zijn. De gelijkstelling van het bijzonder aan het openbaar onderwijs in 1917 was volgens het manifest een noodzakelijke concessie van de liberalen in ruil voor het algemeen kiesrecht. ,,Ik snap niet dat de knappe koppen in deze commissie de geschiedenis niet kennen. Grote liberalen als Bos en Cort van der Linden, de laatste liberale premier, vonden het beëindigen van de schoolstrijd ook op zich van grote betekenis. Cort zei bij zijn aantreden dat deze strijd een wig in de samenleving sloeg, die van ons volk twee volken maakte. Hij vond het een weldaad voor de natie daar een eind aan te maken.''

Wiegel verwijst ook naar de vroegere liberale minister van onderwijs Gerrit Bolkestein (de grootvader van Frits) en naar zijn voorganger Oud, die gehakt maakten van het verwijt dat de liberalen omwille van het algemeen kiesrecht de openbare school verkochten. ,,Bolkestein gaf aan dat liberalen er een eer in moesten scheppen het openbaar en het bijzonder onderwijs gelijkelijk, zoals hij zei, vooruit en omhoog te helpen. Oud was de man die in 1959 op 72-jarige leeftijd als lijsttrekker de VVD nog een grandioze overwinning bezorgde. Hij maakt in zijn boek 'Honderd jaren' duidelijk dat het absoluut nodig was aan de verziekende en verdelende schoolstrijd een eind te maken. Die notie moeten we goed voor ogen houden bij de integratie van een miljoen moslims in onze samenleving.''

Uw verwijzing naar het succes dat Oud als 72-jarige nog voor de VVD behaalde, roept de vraag op of hier een kandidaat-lijsttrekker aan het woord is?

,,Ha ha! Nee, hier spreekt het erelid Wiegel te Diever en de voormalig aanvoerder van de VVD, die vindt dat je als politicus je geschiedenis en je beginselen moet kennen.''

Ourzazate
05-03-05, 01:38
Geplaatst door Orakel

Uw verwijzing naar het succes dat Oud als 72-jarige nog voor de VVD behaalde, roept de vraag op of hier een kandidaat-lijsttrekker aan het woord is?

,,Ha ha! Nee, hier spreekt het erelid Wiegel te Diever en de voormalig aanvoerder van de VVD, die vindt dat je als politicus je geschiedenis en je beginselen moet kennen.''

Ook al ben ik het niet altijd met dhr. Wiegel eens, hij is één van de weinige zo niet de enige VVD politicus waar ik enig sentiment voor voel. Hij zou het in dit klimaat ongetwijfeld beter doen dan die kontenlikker van een van Aartsen...:).