PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskeebestuur gooit voorzitter Nederlandse Moslimraad buiten



Marsipulami
05-03-05, 11:50
'Bestuur zet oud-voorman uit moskee'
door Taco van der Mark

DEN HAAG | De voorzitter van de Nederlandse Moslimraad, Derwisj Maddoe, is niet langer welkom in de mede door hem opgerichte Noeroel Islam moskee in Den Haag.

Aanleiding is zijn medewerking aan de ideële campagne 'Nederland niet kapot te krijgen' die na de moord op Theo van Gogh werd gelanceerd om tolerantie te preken. Daarin zei Maddoe dat hij ook synagoges en kerken bezocht. Maddoe: "Sommige mensen in de moskee vinden niet dat dat kan. En dus mag ik niet meer komen.".
Het bestuur van de moskee ontkent dat hij niet meer welkom is. Morgen is er in de moskee een algemene ledenvergadering waarop de situatie zal worden besproken.

sjaen
05-03-05, 12:52
Bron?

Marsipulami
05-03-05, 12:57
http://www.haagschecourant.nl/regioportal/HC/1,1478,1553-HaagscheCourant-Voorpagina!!__2603196_,00.html

The_Reporter
05-03-05, 14:51
Nu nog de andere kant van het verhaal. Zelfs de Moskee van de bekende el Moumni doet mee aan allerlij initiatieven, zoals "Mee doen of achterblijven.".

The_Reporter
05-03-05, 15:22
De Nederlandse Moslimraad (nmr) werd in reactie op de irn als een koepel voor alle moslims in Nederland opgericht. Tot 2003 waren het vooral de kleinere moslim-groepen die hierin vertegenwoordigd waren, onder meer Surinaamse, Indonesische, Bosnische en Eritrese moslims. Momenteel bestaat het bestuur alleen nog uit Surinamers.

De nmr richtte in 1993 de Nederlandse Moslim Omroep op. Door de verzuilingstraditie in het Nederlandse omroepbestel konden islamitische organisaties opdeze manier financiën en zendtijd opeisen. In 1995 verstrekte het Commissariaat voor de Media een zendmachtiging voor vijf jaar aan de nmo. Deze eindigde in september 2000 en werd daarna verlengd. Het gaat om 26 uur televisie per jaar (30 minuten per week) en twee uur radio per week (Bouadi et al. 2001). De nmo heeft in het netwerk van de diverse etnische gemeenschappen een spilfunctie, omdat de stromingen hier bij elkaar komen.

brabiliaan
05-03-05, 17:11
Op www.fok.nl haalt iemand een artikel uit de Koran aan:


5:51 O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner.

Staat dit artikel echt in de Koran? Ik kan het bijna niet geloven. Als dit zo is dan ziet het ernaar uit dat de integratie van Moslims in Nederland nooit gaat lukken, want men wil blijkbaar niets met ons te maken hebben. Wat een achterlijke en achterhaalde zaken worden in die Koran verkondigt, dat is toch niet meer van deze tijd! Het is te triest voor woorden en het roept bij mij heel veel vraagtekens op.

Maar wel profiteren van de goede voorzieningen hier natuurlijk, dat mag dan blijkbaar weer wél........

Ben erg benieuwd naar de reacties op dit bericht.

The_Reporter
05-03-05, 19:21
Geplaatst door brabiliaan
Op www.fok.nl haalt iemand een artikel uit de Koran aan:



Staat dit artikel echt in de Koran? Ik kan het bijna niet geloven. Als dit zo is dan ziet het ernaar uit dat de integratie van Moslims in Nederland nooit gaat lukken, want men wil blijkbaar niets met ons te maken hebben. Wat een achterlijke en achterhaalde zaken worden in die Koran verkondigt, dat is toch niet meer van deze tijd! Het is te triest voor woorden en het roept bij mij heel veel vraagtekens op.

Maar wel profiteren van de goede voorzieningen hier natuurlijk, dat mag dan blijkbaar weer wél........

Ben erg benieuwd naar de reacties op dit bericht.

Deze verzen (ayaat) zijn nedergedaald n.a.v. de situatie van de moslims die uit Mekka verdreven waren vanwege hun nieuwe godsdienst, dat zich fundeerd op de meest zuivere vorm van het monotheïsme tot op de dag van vandaag.

De moslims vreesden voor hun leven, en het zou gemakkelijk geweest zijn om de joden en christenen als vrienden te nemen, of erger nog, zich van de Islaam af te doen om zo meer zekerheid te hebben.

Bekijk de verzen die erna komen.

Voor de geschiedkundige contextuele context, zie: http://www.tafsir.com/default.asp?sid=5&tid=14082

brabiliaan
05-03-05, 19:49
Geplaatst door The_Reporter
Deze verzen (ayaat) zijn nedergedaald n.a.v. de situatie van de moslims die uit Mekka verdreven waren vanwege hun nieuwe godsdienst, dat zich fundeerd op de meest zuivere vorm van het monotheïsme tot op de dag van vandaag.

De moslims vreesden voor hun leven, en het zou gemakkelijk geweest zijn om de joden en christenen als vrienden te nemen, of erger nog, zich van de Islaam af te doen om zo meer zekerheid te hebben.

Bekijk de verzen die erna komen.

Voor de geschiedkundige contextuele context, zie: http://www.tafsir.com/default.asp?sid=5&tid=14082

"hun nieuwe godsdienst, dat zich fundeerd op de meest zuivere vorm van het monotheïsme tot op de dag van vandaag".....

Het klinkt nog steeds alsof aanhangers van de Islaam een bepaald superioriteitsgevoel over zich hebben ten opzichte van christenen en joden. Wordt het niet eens tijd om dergelijke achterhaalde onzin te laten voor wat het is, namelijk geschiedenis!

The_Reporter
05-03-05, 21:33
Geplaatst door brabiliaan
"hun nieuwe godsdienst, dat zich fundeerd op de meest zuivere vorm van het monotheïsme tot op de dag van vandaag".....

Het klinkt nog steeds alsof aanhangers van de Islaam een bepaald superioriteitsgevoel over zich hebben ten opzichte van christenen en joden. Wordt het niet eens tijd om dergelijke achterhaalde onzin te laten voor wat het is, namelijk geschiedenis!
Zie je wat je zegt?

Begin bij jezelf (en geef het door!). Dan bepaal ik zelf wel of ik die geschiedenis wil raadplegen om in mijn hoofd op te slaan, of niet.

brabiliaan
06-03-05, 05:29
Geplaatst door The_Reporter
Zie je wat je zegt?

Begin bij jezelf (en geef het door!). Dan bepaal ik zelf wel of ik die geschiedenis wil raadplegen om in mijn hoofd op te slaan, of niet.

Ik zie precies wat ik zeg ja, maar wat jij hier nu precies mee bedoelt is me niet helemaal duidelijk. Leg me maar eens uit waar ik mee moet beginnen. Wat ik maar probeer duidelijk te maken is dat menig Moslim de Koran ziet als richtlijn voor het dagelijks leven. Christen en joden worden gezien als een natuurlijke vijand, als een minderwaardig volk. Als er staat geschreven dat je beslist niet moet proberen om op een vriendelijke manier met christenen en joden om te gaan, dan wordt dat letterlijk zo overgenomen. Dat slaat helemaal nergens op. Als je met dat soort ideeën hier komt wonen, dan begrijp ik werkelijk niet wat je hier komt doen.

taouanza
06-03-05, 08:38
Geplaatst door brabiliaan
Op www.fok.nl haalt iemand een artikel uit de Koran aan:



Staat dit artikel echt in de Koran? Ik kan het bijna niet geloven. Als dit zo is dan ziet het ernaar uit dat de integratie van Moslims in Nederland nooit gaat lukken, want men wil blijkbaar niets met ons te maken hebben. Wat een achterlijke en achterhaalde zaken worden in die Koran verkondigt, dat is toch niet meer van deze tijd! Het is te triest voor woorden en het roept bij mij heel veel vraagtekens op.

Maar wel profiteren van de goede voorzieningen hier natuurlijk, dat mag dan blijkbaar weer wél........

Ben erg benieuwd naar de reacties op dit bericht.

Nou dan heb je Pastors niet horen preken. Die zeg precies hetzelfde. Wij hebben een joodschristelijk achtergrond moslims horen er niet, jullie zijn hier vrijwillig dus als je het niet bevalt kun je vertrekken.

Dus achterhaald is het echt niet. Integendeel!

taouanza
06-03-05, 08:40
Geplaatst door brabiliaan
"hun nieuwe godsdienst, dat zich fundeerd op de meest zuivere vorm van het monotheïsme tot op de dag van vandaag".....

Het klinkt nog steeds alsof aanhangers van de Islaam een bepaald superioriteitsgevoel over zich hebben ten opzichte van christenen en joden. Wordt het niet eens tijd om dergelijke achterhaalde onzin te laten voor wat het is, namelijk geschiedenis!

Je bedoelt andersom. Je verbergt je mening door het de mening van de moslims te maken. Dat merk ik heel veel hier:Hoe kan ik mijn haat voor moslims rechtvaardigen?
Ik roep dat moslims mij haten!:denk:

Joesoef
06-03-05, 08:45
Geplaatst door brabiliaan
Wat ik maar probeer duidelijk te maken is dat menig Moslim de Koran ziet als richtlijn voor het dagelijks leven. Christen en joden worden gezien als een natuurlijke vijand, als een minderwaardig volk. Als er staat geschreven dat je beslist niet moet proberen om op een vriendelijke manier met christenen en joden om te gaan, dan wordt dat letterlijk zo overgenomen.


Dropdinges dat je bent !

Je neemt zelf het een en ander te letterlijk, letterlijker dan menig Moslim die zonder problemen samenleeft met zijn Christelijke en Joodse buurman.

Simon
06-03-05, 08:51
Geplaatst door brabiliaan
Staat dit artikel echt in de Koran? Ik kan het bijna niet geloven. Als dit zo is dan ziet het ernaar uit dat de integratie van Moslims in Nederland nooit gaat lukken, want men wil blijkbaar niets met ons te maken hebben.

Dat ligt eraan hoe je met die teksten omgaat en hoe je ze interpreteert. In welke context je ze plaatst etc..