PDA

Bekijk Volledige Versie : Voor Wortel: Internationaal bekende Lutherse theologe stapt over naar de katholieken



Marsipulami
05-03-05, 12:01
Lutherse theologe stapt over naar katholieke kerk


Geplaatst op 5/3 '05 om 0:36u
Door Theo Borgermans


STAVANGER (RKnieuws.net) - De Noorse theologe Ola Tjorhom (51), die verschillende jaren lesgaf aan het Instituut voor Oecumenisch Onderzoek in Straatsburg, heeft haar ambt als professor dogmatiek aan het Lutherse Instituut voor Missie en Theologie in het Noorse Stavanger neergelegd. Dat is het gevolg van haar overstap naar de katholieke Kerk.



Ola Tjorhom, die erg nauw betrokken is in de oecumenische dialoog, maakte in januari 2003 bekend dat ze naar de katholieke Kerk overstapt. Ze mag wel nog systematische en oecumenische theologie doceren.

De overstap van Tjorhom veroorzaakte in eigen land, maar ook in de brede oecumenische beweging, heel wat opschudding. Zij stond bekend als een van de bekendste vertegenwoordigsters van de Noorse Lutherse Kerk en verdiende zowel nationaal als internationaal haar sporen in de oecumene, niet alleen in de dialoog met de katholieke maar ook met de anglicaanse Kerk.

Ola Tjorhom beseft dat het moeilijk is om aan het Lutherse Instituut te blijven lesgeven en ze maakte bekend dat ze daarom op zoek gaat naar een nieuwe leeropdracht: “Ik ben er me terdege van bewust dat mijn bekering een problematische stap is, in het bijzonder vanuit oecumenisch perspectief. Maar ik blijf me onverminderd inzetten voor de zichtbare eenheid van de Kerk.” (tb)

Wortel
05-03-05, 15:52
Wens haar alle geluk en wijsheid van me als je haar tegenkomt, Mars.

Marsipulami
05-03-05, 16:12
Geplaatst door Wortel
Wens haar alle geluk en wijsheid van me als je haar tegenkomt, Mars.

:lol: Nah, de kans dat ik haar ooit tegenkom is praktisch nihil. Ik heb in Noorwegen niks verloren, als ik op vakantie ga, dan ga ik zuidwaarts. Bovendien is mijn belangstelling voor wat theologen te vertellen hebben erg klein, dat geldt zowel Lutherse als katholieke theologen. Ik ben wel eens ooit naar Emmanuel Levinas gaan luisteren en ook een keer naar Dorothee Sölle. Maar die zijn ondertussen allebei dood voor zover ik geïnformeerd ben.