PDA

Bekijk Volledige Versie : Orgaan Donatie



The_Reporter
05-03-05, 22:28
gewist

Joesoef
05-03-05, 23:00
bloqspot ?!?!

Opende net alleen goed met mozilla.....


waarom hosten ze niet op dds. Goed en niet al te duur.

Joesoef
05-03-05, 23:18
Geplaatst door The_Reporter
Wat is dds?


www.dds.nl

tr_imparator
06-03-05, 02:04
orgaandonatie lijkt me niks. Ik geef zeker niet mijn organen aan een vreemde, laat staan een bekende. Als ik een orgaan nodig had, zou ik het ook niet willen van iemand anders, ook niet van iemand die ik ken trouwens. Daarentegen vind ik bloedtransfusie niet echt een probleem.

iedereen heeft recht op mijn eigen mening.

Joesoef
06-03-05, 08:29
Geplaatst door The_Reporter
Hmm jah, misschien een idee voor in de toekomst. Voorlopig moet ik het zo doen. Maar toch bedankt.
:)

Voor het eerst sinds n jaar ongeveer weer een islamsite aan mn favorieten toegevoegd.

Turkish_boy
06-03-05, 10:41
Geplaatst door tr_imparator
orgaandonatie lijkt me niks. Ik geef zeker niet mijn organen aan een vreemde, laat staan een bekende. Als ik een orgaan nodig had, zou ik het ook niet willen van iemand anders, ook niet van iemand die ik ken trouwens. Daarentegen vind ik bloedtransfusie niet echt een probleem.

iedereen heeft recht op mijn eigen mening.

Is het niet zo dat in ons geloof als je een leven red je net het hele mensheid heb gered?
Als ik met mijn organan na mijn dood mensen kan redden....
doe ik dat, het gaat toch rotten in mijn graf wat moet ikermee na mijn dood?

tr_imparator
06-03-05, 11:16
Geplaatst door Turkish_boy
Is het niet zo dat in ons geloof als je een leven red je net het hele mensheid heb gered?
Als ik met mijn organan na mijn dood mensen kan redden....
doe ik dat, het gaat toch rotten in mijn graf wat moet ikermee na mijn dood?


het kan best zo zijn dat in de islam is toegestaan om je organen te doneren, maar mijn keuze heeft niets te maken met het geloof. Ik vind het gewoon raar om aan een vreemde een deel van me lichaam te geven. ik denk dat het met 'eigenwaarde' en 'zelfrespect' te maken heeft. ook al ben ik dood, mijn gedachtes blijven bestaan.

verder begrijp ik niet waarom mensen zo negatief denken over de dood.

Bar
06-03-05, 11:25
Geplaatst door tr_imparator

verder begrijp ik niet waarom mensen zo negatief denken over de dood.

Laten we de hele gezondheidszorg dan ook maar meteen afschaffen.....

Don Vito
06-03-05, 11:35
Geplaatst door tr_imparator
het kan best zo zijn dat in de islam is toegestaan om je organen te doneren, maar mijn keuze heeft niets te maken met het geloof. Ik vind het gewoon raar om aan een vreemde een deel van me lichaam te geven. ik denk dat het met 'eigenwaarde' en 'zelfrespect' te maken heeft. ook al ben ik dood, mijn gedachtes blijven bestaan.

verder begrijp ik niet waarom mensen zo negatief denken over de dood.

Als je zoontje jouw nier nodig heeft?

tr_imparator
06-03-05, 11:38
dan zou ik die wel geven. maar niet aan een vreemde sry.

tr_imparator
06-03-05, 11:42
Geplaatst door Bar
Laten we de hele gezondheidszorg dan ook maar meteen afschaffen.....


niet de zaak overbluffen, als je argumenten hebt wil ik die best weerleggen.

vlegeltje
06-03-05, 12:09
Geplaatst door tr_imparator
iedereen heeft recht op mijn eigen mening.

:D

Goodnight
06-03-05, 17:24
als een famiielid van jou alleen gered kan worden door orgaantransplantatie,zou je er ook zo over bijven denken?
En die organen komen van een onbekend iemand?


Ik zelf ben er nog niet over uit,heb nog geen overtuigende redenen gehoord waarom ik het niet zo moeten doen.Maar ook niet waarom ik het wel zou moeten doen.

is een moeilijk onderwerp denk ik....zeker als er inderdaad msibruik van wordt gemaakt en er vooral arme mensen onder lijden.Zowel als ontvanger als als gever.

Olive Yao
06-03-05, 19:41
Geplaatst door Goodnight
als een famiielid van jou alleen gered kan worden door orgaantransplantatie,zou je er ook zo over bijven denken?
En die organen komen van een onbekend iemand?


Ik zelf ben er nog niet over uit,heb nog geen overtuigende redenen gehoord waarom ik het niet zo moeten doen.Maar ook niet waarom ik het wel zou moeten doen.

is een moeilijk onderwerp denk ik....zeker als er inderdaad msibruik van wordt gemaakt en er vooral arme mensen onder lijden.Zowel als ontvanger als als gever.
Overtuigende reden om het te doen: je helpt andere mensen. Kan zelfs kwestie van leven en dood zijn.

Reden ertegen: wat mij betreft alleen emotioneel. Het idee dat ze na m'n dood mijn lichaam uit elkaar snijden, en het vreemde idee dat iemand anders met een stukje van mij rondloopt.

Aan de andere kant, m'n lichaam gaat er toch aan, en dan heeft tenminste een stukje van me een leven na de dood.

tr_imparator
06-03-05, 21:49
sry maar ik ga me longen bijvoorbeeld niet aan iemand geven die levenslang voor z'n leven heeft gerookt en andere dingen heeft gedaan die zijn longen kapot heeft gemaakt

ik heb een bepaalde 'waarde' die ik hecht aan m'n lichaam, en heb respect voor me lichaam. Aan mensen die geen zelfrespect hebben, geef ik echt niet mijn organen, dan kunnen ze maar beten rotten in de grond ipv in iemand anders lichaam.

voor alle gevallen van 'orgaanverlies' is een reden, die reden moet legitiem zijn voor mij. zo denk ik erover.

Joesoef
06-03-05, 21:53
Geplaatst door tr_imparator
sry maar ik ga me longen bijvoorbeeld niet aan iemand geven die levenslang voor z'n leven heeft gerookt en andere dingen heeft gedaan die zijn longen kapot heeft gemaakt

ik heb een bepaalde 'waarde' die ik hecht aan m'n lichaam, en heb respect voor me lichaam. Aan mensen die geen zelfrespect hebben, geef ik echt niet mijn organen, dan kunnen ze maar beten rotten in de grond ipv in iemand anders lichaam.

voor alle gevallen van 'orgaanverlies' is een reden, die reden moet legitiem zijn voor mij. zo denk ik erover.


Allah oordeelt op intentie, zo ook bij orgaandonatie. Als jij wat nalaat heb jij je goede wil getoond. Als een ander dat geklooid dan is dat zijn probleem.

mark61
06-03-05, 22:05
Geplaatst door Goodnight
Maar ook niet waarom ik het wel zou moeten doen.

Lijkt mij nogal simpel. Meen je dat nou? Wat als jij morgen een nier, hoornvlies, hart, long, lever nodig hebt? Dan heb je over het algemeen jaaaren om erover na te denken waarom mensen het wel zouden moeten doen. Vanuit je ziekenhuisbed aan de hartlongmachine danwel aan de dialyse. Als je het haalt tot de transplantatie, that is.

Of wil je donororganen wel consumeren maar niet doneren? En als je nou moet kiezen tussen een varkenshartklep en een donorhartklep?

Ik ben donor, maar ik zal een speciale clausule laten opnemen dat tr-imperator mijn fantastische nieren niet krijgt. Lekker puh.

mark61
06-03-05, 22:07
Geplaatst door tr_imparator
sry maar ik ga me longen bijvoorbeeld niet aan iemand geven die levenslang voor z'n leven heeft gerookt en andere dingen heeft gedaan die zijn longen kapot heeft gemaakt

ik heb een bepaalde 'waarde' die ik hecht aan m'n lichaam, en heb respect voor me lichaam. Aan mensen die geen zelfrespect hebben, geef ik echt niet mijn organen, dan kunnen ze maar beten rotten in de grond ipv in iemand anders lichaam.

voor alle gevallen van 'orgaanverlies' is een reden, die reden moet legitiem zijn voor mij. zo denk ik erover.

Ah, u wilt een ethische discussie over het precieze recht van de patiënt op jouw edele delen. Na je dood nog wel.

Ik dacht trouwens dat zowel joden als moslims van mening zijn dat hun lichaam zoveel mogelijk intact moet zijn bij begraving. Omdat je alles weer nodig hebt bij de wederopstanding, of zoiets. Ik begrijp niet precies hoe men zich dat voorstelt, ik neem aan dat ook joden en moslims wel weten wat er van een mens in zijn graf overblijft.

Magoed, ander verhaal.

tr_imparator
06-03-05, 22:31
Geplaatst door mark61
Ah, u wilt een ethische discussie over het precieze recht van de patiënt op jouw edele delen. Na je dood nog wel.

Ik dacht trouwens dat zowel joden als moslims van mening zijn dat hun lichaam zoveel mogelijk intact moet zijn bij begraving. Omdat je alles weer nodig hebt bij de wederopstanding, of zoiets. Ik begrijp niet precies hoe men zich dat voorstelt, ik neem aan dat ook joden en moslims wel weten wat er van een mens in zijn graf overblijft.

Magoed, ander verhaal.

in het begin werd gesteld, dat ik heb aangenomen, dat je wel donor mocht zijn als je daarmee iemands leven kon redden ofzo. (zie pagina 1)

wil jij donor zijn?

mark61
06-03-05, 22:43
Geplaatst door tr_imparator
in het begin werd gesteld, dat ik heb aangenomen, dat je wel donor mocht zijn als je daarmee iemands leven kon redden ofzo. (zie pagina 1)

wil jij donor zijn?

Goed lezen, ik ben het al. Althans, ik heb al jaren een codicil.

tr_imparator
06-03-05, 23:05
Geplaatst door mark61
Ik ben donor, maar ik zal een speciale clausule laten opnemen dat tr-imperator mijn fantastische nieren niet krijgt. Lekker puh.


ah zie het nu pas.. hey ik heb ook fantastische nieren..en als ik die niet had, zou ik zeker geen nieren willen hebben van iemand anders, no way...ik heb nu eenmaal mijn eigen principes, waar ik me aan houd. Verder zijn er vast wel andere mensen die jouw niertjes nodig hebben, en je kan best 1 nier missen. als je zo aardig bent waarom geef je dan nu niet 1 nier weg?

Kunegonde
06-03-05, 23:26
Geplaatst door tr_imparator
ah zie het nu pas.. hey ik heb ook fantastische nieren..en als ik die niet had, zou ik zeker geen nieren willen hebben van iemand anders, no way...ik heb nu eenmaal mijn eigen principes, waar ik me aan houd. Verder zijn er vast wel andere mensen die jouw niertjes nodig hebben, en je kan best 1 nier missen. als je zo aardig bent waarom geef je dan nu niet 1 nier weg?

Ik wens jou mijn lever toe (= doodvonnis).

ferrari
06-03-05, 23:32
Geplaatst door tr_imparator
sry maar ik ga me longen bijvoorbeeld niet aan iemand geven die levenslang voor z'n leven heeft gerookt en andere dingen heeft gedaan die zijn longen kapot heeft gemaakt

Volgens mij krijgen mensen met bijv. longkanker door het roken nooit een longtransplantatie. Ik heb er in elk geval nooit van gehoord (niet dat dat alles zegt :) ).

Jij zal dan ook wel bezwaar hebben tegen levertransplantaties bij mensen die hun lever kapot hebben gezopen (o.a. voetballer George Best). Die beloven dan dat ze met een 'nieuwe' lever hun leven gaan beteren, maar vervallen meestal weer in hun oude fout.

Ik heb wel een codicil. Ik ga ervan uit dat er zorgvuldig met mijn organen wordt omgesprongen. En ik hoop dat als de nood aan de man komt, er ook voor mij een donororgaan is.

tr_imparator
06-03-05, 23:37
Geplaatst door Kunegonde
Ik wens jou mijn lever toe (= doodvonnis).


ik wens je nog een prettige dag verder.

tr_imparator
07-03-05, 00:53
Geplaatst door ferrari
En ik hoop dat als de nood aan de man komt, er ook voor mij een donororgaan is.

het is pas kut voor je als je donororgaan wordt afgestoten door je lichaam, een natuurlijke afweer reactie..

:wtf: