PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikanen wilden door extremisten gegijzelde Italiaanse journaliste vermoorden



Marsipulami
05-03-05, 23:47
Schietincident geen vergissing volgens echtgenoot Sgrena
Italiaanse journaliste terug in Rome

14:53:02


ROME - Giuliana Sgrena is terug in Italië. Zaterdagochtend kwam de journaliste aan op de luchthaven van Rome-Ciampino, vanwaar ze meteen naar een Rooms ziekenhuis werd gebracht. Sgrena raakte gewond toen haar konvooi kort na haar vrijlating door Amerikaanse soldaten werd beschoten. Een veiligheidsagent kwam daarbij om het leven. Volgens haar echtgenoot was de beschieting geen vergissing.


ANDERE WEBSITES
Il Manifesto



,,Ze wilden niet dat ze er levend vanaf kwam,'' beschuldigde haar echtgenoot Pier Scolari de Amerikanen. De journaliste zou bezwarende informatie hebben verzameld over de Verenigde Staten. Volgens Scolari waren de Amerikanen ervan op de hoogte dat de journaliste naar de luchthaven zou worden gebracht.
Volgens het Amerikaanse leger gaat het om een ongeval en gaven de soldaten voor het schietincident enkele tekens dat het voertuig moest stoppen.

Sgrena werd een maand lang gegijzeld in Irak. Ze werd naar eigen zeggen nooit slecht behandeld. Vrijdag kon de Italiaanse geheime dienst haar bevrijden. Amerikaanse soldaten namen het Italiaanse konvooi daarna echter onder vuur. De chef van de Italiaanse geheime dienst in Irak kwam daarbij om het leven, Sgrena werd gewond.

In Bagdad werd een kogel uit het lichaam verwijderd, mogelijk dezelfde kogel die veiligheidsagent Nicola Calipari doodde. In Rome moet Sgrena een tweede keer geopereerd worden. De vrouw kon, met een beetje hulp, zelf van het vliegtuig naar de ambulance stappen.

De Italiaanse premier Silvio Berlusconi verwelkomde Sgrena op de luchthaven. Ook haar broer, verschillende collega's van Sgrena en medewerkers van de Italiaanse geheime dienst waren naar de luchthaven afgezakt.

Het lichaam van de omgekomen chef van de Italiaanse geheime dienst in Irak wordt later zaterdag nog overgebracht naar Italië. De Verenigde Staten beloofden al het incident te onderzoeken.


05/03/2005 - afp, dpa

Japio
06-03-05, 00:35
Geplaatst door Marsipulami
Schietincident geen vergissing volgens echtgenoot Sgrena
Italiaanse journaliste terug in Rome

14:53:02


ROME - Giuliana Sgrena is terug in Italië. Zaterdagochtend kwam de journaliste aan op de luchthaven van Rome-Ciampino, vanwaar ze meteen naar een Rooms ziekenhuis werd gebracht. Sgrena raakte gewond toen haar konvooi kort na haar vrijlating door Amerikaanse soldaten werd beschoten. Een veiligheidsagent kwam daarbij om het leven. Volgens haar echtgenoot was de beschieting geen vergissing.


ANDERE WEBSITES
Il Manifesto



,,Ze wilden niet dat ze er levend vanaf kwam,'' beschuldigde haar echtgenoot Pier Scolari de Amerikanen. De journaliste zou bezwarende informatie hebben verzameld over de Verenigde Staten. Volgens Scolari waren de Amerikanen ervan op de hoogte dat de journaliste naar de luchthaven zou worden gebracht.
Volgens het Amerikaanse leger gaat het om een ongeval en gaven de soldaten voor het schietincident enkele tekens dat het voertuig moest stoppen.

Sgrena werd een maand lang gegijzeld in Irak. Ze werd naar eigen zeggen nooit slecht behandeld. Vrijdag kon de Italiaanse geheime dienst haar bevrijden. Amerikaanse soldaten namen het Italiaanse konvooi daarna echter onder vuur. De chef van de Italiaanse geheime dienst in Irak kwam daarbij om het leven, Sgrena werd gewond.

In Bagdad werd een kogel uit het lichaam verwijderd, mogelijk dezelfde kogel die veiligheidsagent Nicola Calipari doodde. In Rome moet Sgrena een tweede keer geopereerd worden. De vrouw kon, met een beetje hulp, zelf van het vliegtuig naar de ambulance stappen.

De Italiaanse premier Silvio Berlusconi verwelkomde Sgrena op de luchthaven. Ook haar broer, verschillende collega's van Sgrena en medewerkers van de Italiaanse geheime dienst waren naar de luchthaven afgezakt.

Het lichaam van de omgekomen chef van de Italiaanse geheime dienst in Irak wordt later zaterdag nog overgebracht naar Italië. De Verenigde Staten beloofden al het incident te onderzoeken.


05/03/2005 - afp, dpa

Ze werd naar eigen zeggen nooit slecht behandeld. Dat vind ik vreemd, de tv-beelden deden anders vermoeden, ze heeft om haar leven gesmeekt.

tr_imparator
06-03-05, 03:36
wat willen die 'terroristen' eigenlijk?

- laten zien dat er heel veel slachtoffers(vooral kinderen, onschuldige mensen) zijn ?

- amerika en ed uit hun land?

- verveeld


my advise:
abjure the why and seek the how.

:wohaa:

Joesoef
06-03-05, 09:48
Geplaatst door Japio
Ze werd naar eigen zeggen nooit slecht behandeld. Dat vind ik vreemd, de tv-beelden deden anders vermoeden, ze heeft om haar leven gesmeekt.


Niet slecht behandeld is iets anders dan uiteindelijk om het leven gebracht worden.

En dat er geen flesje Andrelon was kan er voor zorgen dat iemand er niet helemaal fris uit ziet.

nl-x
06-03-05, 14:25
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Het Stockholm-syndroom.
Lekker makkelijk.

En hoe zullen we het ontkennen van opzettelijke mishandelingen door Amerikanen noemen, als je net bent vrijgelaten na een langdurige gijzeling (waarbij er tijdens de gijzeling geen fysieke mishandeling was).

De Baghdad airport syndrom ?

GiovanniHN
06-03-05, 14:29
Onder 'niet slecht behandeld' wordt eerder verstaan dat ze niet zijn mishandeld of verkracht of op een andere manier misbruikt.

Don Vito
06-03-05, 14:35
Geplaatst door GiovanniHN
Onder 'niet slecht behandeld' wordt eerder verstaan dat ze niet zijn mishandeld of verkracht of op een andere manier misbruikt.

Er zouden tussen die "trroristen" wel mensen zitten die daadwerkelijk idealen hebben en er naar streven. Vrijheidstrijders die wel naar de wetten van de Islam handelen en dus geen onschuldigen vermoorden, en gevangenen goed behandelen.

GiovanniHN
06-03-05, 14:43
Als ik kijk naar alle berichten uit Irak kan je ook beter een gijzelaar zijn van Irakezen, dan een gevangene van Amerikanen.

Op zich is dat best bizar, dat de terroristen menselijker zijn dan de bevrijders. De terroristen verkrachten je niet, martelen je niet en doden je op een snelle manier (schot door het hoofd, nek doorsnijden).

Terwijl de bevrijders je martelen, vernederen, verkrachten en geestelijk kapot maken.

Het doet me denken aan het citaat van een Hondurese soldaat, die journalisten en politieke tegenstanders martelde in de 'strijd tegen het Communisme'. "Ze smeekten altijd om te sterven. Want martelen is erger dan de dood."

Tomas
06-03-05, 14:59
Geplaatst door Joesoef
Niet slecht behandeld is iets anders dan uiteindelijk om het leven gebracht worden.

En dat er geen flesje Andrelon was kan er voor zorgen dat iemand er niet helemaal fris uit ziet.

Ik zag dat ze uit het vliegtuig werd gedragen. Ik weet niet wat daar de oorzaak van was, maar kan me niet voorstellen dat Andrelon zulk sterk spul is.

tr_imparator
06-03-05, 15:12
Geplaatst door Tomas
Ik zag dat ze uit het vliegtuig werd gedragen. Ik weet niet wat daar de oorzaak van was, maar kan me niet voorstellen dat Andrelon zulk sterk spul is.


standaardprocedure of er is onderweg naar het vliegveld iets gebeurd? hmmm??

Tomas
06-03-05, 15:16
Geplaatst door tr_imparator
standaardprocedure of er is onderweg naar het vliegveld iets gebeurd? hmmm??

Zeker een turkse luchtvaartmaaschappij. Slijmjurken en hielelikkers.

assassijn
06-03-05, 15:19
Dat deze zaak stinkt is een ding wat zeker is.
Amerikaanse media berichten dat de auto met hoge snelheid kwam aanrijden en niet wilde stoppen, hierna is men begonnen met vuren op de auto.Andere media melden juist dat de Italianen en Amerikanen wisten dat deze auto met de vrijgelaten Italiaanse langs zou komen.
Wat weet zij wat wij niet weten?

Heb net begrepen dat er een hoax de wereld is ingebracht om ons dit "incident" weer te doen vergeten, Amerika zou namelijk het losgeld van de Italiaanse hebben betaal :p

Tomas
06-03-05, 15:23
Geplaatst door assassijn
Dat deze zaak stinkt is een ding wat zeker is.
Amerikaanse media berichten dat de auto met hoge snelheid kwam aanrijden en niet wilde stoppen, hierna is men begonnen met vuren op de auto.Andere media melden juist dat de Italianen en Amerikanen wisten dat deze auto met de vrijgelaten Italiaanse langs zou komen.
Wat weet zij wat wij niet weten?

Heb net begrepen dat er een hoax de wereld is ingebracht om ons dit "incident" weer te doen vergeten, Amerika zou namelijk het losgeld van de Italiaanse hebben betaal :p

Alles is relatief. Een bestuurder vindt b.v. 80 kmh een normale snelheid. Een soldaat die 'm tot stilstand denkt te manen ziet dat weer anders. Ik wacht wel af wat het uiteindelijk verhaal zal zijn. Fantaseren doe ik over hele andere dingen.

tr_imparator
06-03-05, 15:23
Geplaatst door Tomas
Zeker een turkse luchtvaartmaaschappij. Slijmjurken en hielelikkers.


zeker geen nederlandse. eerst een paar formulieren invullen? ondertussen is ze bezweken aan haar verwondingen.

Tomas
06-03-05, 15:26
Geplaatst door tr_imparator
zeker geen nederlandse. eerst een paar formulieren invullen? ondertussen is ze bezweken aan haar verwondingen.

Dan hadden we nu in iedergeval duidelijkheid over haar toestand gehad.

tr_imparator
06-03-05, 15:34
Geplaatst door Tomas
Dan hadden we nu in iedergeval duidelijkheid over haar toestand gehad.


ten koste van haar? nee dank je: achteraf is dat ook mogelijk.

Tomas
06-03-05, 15:42
Geplaatst door tr_imparator
ten koste van haar? nee dank je: achteraf is dat ook mogelijk.

Een mensenleven telt niet in het kader van duidelijkheid en procedures.

Spoetnik
06-03-05, 16:45
Geplaatst door Tomas
Alles is relatief. Een bestuurder vindt b.v. 80 kmh een normale snelheid. Een soldaat die 'm tot stilstand denkt te manen ziet dat weer anders. Ik wacht wel af wat het uiteindelijk verhaal zal zijn. Fantaseren doe ik over hele andere dingen.

De Amerikanen vonden dat er sprake was van een roadblock, terwijl de Italianen van mening waren dat er een pantsewagen enkele honderden meters naast de weg stond die opeens begon te schieten.

GiovanniHN
06-03-05, 20:47
Ik kan je aanraden om het artikel Nick Berg part 2 te lezen op mijn web-log. (terrorisme.web-log.nl)

Daar heb ik uitgebreid alle fouten van het Nick Berg filmpje uitgelegd. Om eerlijk te zijn heb ik nog niet eens alle fouten uitgelegd.

Maar ik kan je garanderen dat de Nick Berg video niet door terroristen is gemaakt. Waarschijnlijk door Amerikanen. En die video van Berg heeft meerdere terroristen geïnspireerd om hetzelfde te doen. Dus wie is nou eigenlijk verantwoordelijk voor al die onthoofdingsfilmpjes?

Spoetnik
06-03-05, 20:59
Daniel Pearle of whats his name is natuurlijk nog eerder onthoofd in Pakistan.

Maar inderdaad de Berg tape was een fake, om zo de hoorzitting over Abu Graib te overschaduwen.

GiovanniHN
06-03-05, 21:04
Maar Pearl zorgde niet voor een golf van copycats. Berg wel.

mark61
06-03-05, 23:24
Geplaatst door tr_imparator
ten koste van haar? nee dank je: achteraf is dat ook mogelijk.

Van jou zal ze de benodigde donor-organen in ieder geval niet krijgen, dus waarom die krokodillentranen?

GiovanniHN
06-03-05, 23:44
Heb je het niet gelezen? Berg was al dood. Zijn hoofd is 12 uur na de speech er af gesneden. Denk je echt dat een terrorist 12 uur wacht met het afsnijden van het hoofd? Of dat een terrorist een lijk vermoord?

Het hele beeld van het filmpje was dat het in een keer gebeurd was. Dat is ook niet zo vreemd, want dat soort filmpjes worden in een keer gefilmd. Dit filmpje heeft meerdere tijdsprongen, die totaal niet kloppen. Dus nee, het is geen vreemde conclusie dat terroristen dit filmpje niet gemaakt hebben. Want een terrorist had het in 1 keer gedaan. Geen elk ander filmpje heeft tijdsprongen van halve dagen.

Daarnaast zijn die filmpjes niet bedoeld voor nabestaanden. Het is puur gericht op politieke druk. Dat de nabestaanden het zien is alleen maar een bijkomstigheid. Als je zo gaat redeneren dan moeten regeringen ook rekening houden met de familie van een crimineel bij het ter dood veroordelen van misdadigers.

En zoals ik al zei. "Marteling is erger dan de dood". Het komt uit de mond van een man die mensen heeft horen smeken om gedood te worden.

Shaka
08-03-05, 17:33
Geplaatst door GiovanniHN
Als ik kijk naar alle berichten uit Irak kan je ook beter een gijzelaar zijn van Irakezen, dan een gevangene van Amerikanen.

Op zich is dat best bizar, dat de terroristen menselijker zijn dan de bevrijders. De terroristen verkrachten je niet, martelen je niet en doden je op een snelle manier (schot door het hoofd, nek doorsnijden).

Terwijl de bevrijders je martelen, vernederen, verkrachten en geestelijk kapot maken.

Het doet me denken aan het citaat van een Hondurese soldaat, die journalisten en politieke tegenstanders martelde in de 'strijd tegen het Communisme'. "Ze smeekten altijd om te sterven. Want martelen is erger dan de dood."

:maf:

Shaka
08-03-05, 18:00
Geplaatst door GiovanniHN
Ik kan je aanraden om het artikel Nick Berg part 2 te lezen op mijn web-log. (terrorisme.web-log.nl)

Daar heb ik uitgebreid alle fouten van het Nick Berg filmpje uitgelegd. Om eerlijk te zijn heb ik nog niet eens alle fouten uitgelegd.

Maar ik kan je garanderen dat de Nick Berg video niet door terroristen is gemaakt. Waarschijnlijk door Amerikanen. En die video van Berg heeft meerdere terroristen geïnspireerd om hetzelfde te doen. Dus wie is nou eigenlijk verantwoordelijk voor al die onthoofdingsfilmpjes?

:D :D ga zo door Sherlock Holmes :loog: :D :D :D

Spoetnik
08-03-05, 18:14
Geplaatst door EdV
Hoe merkwaardig toch. Diezelfde terroristen schijnen er ook nog een filmpje van te maken. Maar dat is natuurlijk bestemd voor de familie van het slachtoffer, die zoiets natuurlijk best op prijs stelt omdat ze zo de laatste ogenblikken van hun geliefd familielid toch nog mogen meemaken.

EdV

De Amerikanen nemen ook video beelden en fotos, of ben je de abu graib fotos al weer vergeten. Die man met die vreemde kap op zijn hoofd is dood, niet in die foto, maar nu wel.

Spoetnik
11-03-05, 14:10
Geplaatst door EdV
Uiteraard ben ik die niet vergeten maar het verschil is dat de filmpjes van onthoofdingen worden gemaakt om ze wereldwijd te verspreiden. Een terrorist die zo'n film maakt hoeft niet bang te zijn dat hij voor zijn militaire rechtbank komt of oneervol uit zijn leger wordt gezet.
Er ligt een wereld van verschil tuusen foto's uit Abu Graib en de onthoofdingsfilms.


EdV

De Abu Graib fotos waren bedoeld om achteraf de 'terrorist' belachelijk te maken. De fotos waren bedoeld als chantage middel.

Er is nauwelijks verschil tussen het een en het andere, beide waren bedoeld als psychologisch middel.

Shaka
12-03-05, 14:53
ROME - De operatie om de ontvoerde Italiaanse journaliste Giuliana Sgrena in Irak te bevrijden, waarbij een agent van de Italiaanse geheime dienst om het leven kwam, moest geheim blijven voor de Amerikanen. Dat heeft de Italiaanse generaal Mario Marioli, plaatsvervangend commandant van de internationale troepenmacht in Irak, gezegd, meldde de krant La Repubblica van zaterdag.

Met die verklaring komt het verhaal van Sgrena dat de Amerikanen na haar bevrijding doelgericht op haar geschoten zouden hebben, omdat zij niet wilden dat zij levend vertrok, in een ander daglicht te staan.


Verklaring

La Repubblica schreef dat Marioli tegenover onderzoekers van de justitie in Rome verklaard heeft dat de tijdens de operatie doodgeschoten geheim agent Nicola Calipari hem tot tweemaal toe heeft gezegd dat de Amerikaanse bondgenoot beslist niet op de hoogte mocht worden gesteld van de bevrijdingsactie en het vertrek van Sgrena uit Irak.
Marioli vroeg op 4 maart tussen vier en vijf uur 's middags, toen de bevrijdingsoperatie nog gaande was, voor de eerste keer of de Amerikanen op de hoogte gesteld moesten worden. Toen Sgrena al bevrijd was, maar de operatie nog niet was afgerond, stelde hij de vraag voor de tweede maal. Ook toen was het antwoord ,,neen'', ook al had Marioli gezegd dat niet inlichten van de Amerikanen zou kunnen leiden tot een kwartier wachten bij de controlepost bij de toegang tot de luchthaven.