PDA

Bekijk Volledige Versie : Oud-VVD-leider Wiegel: "Handen af van de moslimschool"



Marsipulami
07-03-05, 07:31
Oud-VVD-leider Wiegel: "Handen af van de moslimschool"


Geplaatst op 6/3 '05 om 21:54u
Door Theo Borgermans (Bron: Trouw)


UTRECHT (RKnieuws.net) - Oud-VVD-leider Hans Wiegel waste zaterdag de top van zijn partij de oren met de boodschap dat de VVD pal behoort te staan voor de vrijheid van burgers om hun eigen scholen op te richten. Hij is het principieel oneens met fractieleider Van Aartsen, minister van integratie Verdonk en het kamerlid Hirsi Ali, die het bijzonder onderwijs willen afschaffen om de groei van islamitische scholen tegen te gaan.



"Ik sta volledig achter staatssecretaris Mark Rutte, mijn jonge partijgenoot die de vrijheid van onderwijs een fundamenteel liberaal recht noemt’’, zegt hij.

Wiegel keert zich daarom ook tegen de commissie-Dales, die in het Liberaal manifest stelt dat onderwijs seculier hoort te zijn. De gelijkstelling van het bijzonder aan het openbaar onderwijs in 1917 was volgens het manifest een noodzakelijke concessie van de liberalen in ruil voor het algemeen kiesrecht. "Grote liberalen als Bos en Cort van der Linden, de laatste liberale premier, vonden het beëindigen van de schoolstrijd ook op zich van grote betekenis. Cort zei bij zijn aantreden dat deze strijd een wig in de samenleving sloeg, die van ons volk twee volken maakte. Hij vond het een weldaad voor de natie daar een eind aan te maken.’’

Wiegel verwijst ook naar de vroegere liberale minister van onderwijs Gerrit Bolkestein (de grootvader van Frits) en naar zijn voorganger Oud, die gehakt maakten van het verwijt dat de liberalen omwille van het algemeen kiesrecht de openbare school verkochten. "Bolkestein gaf aan dat liberalen er een eer in moesten scheppen het openbaar en het bijzonder onderwijs gelijkelijk, zoals hij zei, vooruit en omhoog te helpen. Oud was de man die in 1959 op 72-jarige leeftijd als lijsttrekker de VVD nog een grandioze overwinning bezorgde.

Hij maakt in zijn boek ’Honderd jaren’ duidelijk dat het absoluut nodig was aan de verziekende en verdelende schoolstrijd een eind te maken. Die notie moeten we goed voor ogen houden bij de integratie van een miljoen moslims in onze samenleving.’’ (tb)

Ourzazate
07-03-05, 07:46
Geplaatst door Marsipulami

Oud-VVD-leider Hans Wiegel waste zaterdag de top van zijn partij de oren met de boodschap dat de VVD pal behoort te staan voor de vrijheid van burgers om hun eigen scholen op te richten. Hij is het principieel oneens met fractieleider Van Aartsen, minister van integratie Verdonk en het kamerlid Hirsi Ali, die het bijzonder onderwijs willen afschaffen om de groei van islamitische scholen tegen te gaan.


Dat is dus typisch iets van deze tijd/sfeer: moslims waar mogelijk zo hard dwarsbomen als maar kan. En al een tijdje zijn de islamitische scholen het mikpunt van negatieve belangstelling. Gelukkig zijn er ook echte VVD-ers die hun liberale stempel niet zijn vergeten en niet aan maatschappelijke religieuze beknotting doen. Nu Wiegel zich heeft uitgesproken zie ik ze niet zo snel artikel 23 schrappen...:). Ik hoop zowaar dat hij zich kandidaat stelt om lijsttrekker voor de VVD te worden...:).

Marsipulami
07-03-05, 07:52
Geplaatst door Ourzazate
Ik hoop zowaar dat hij zich kandidaat stelt om lijsttrekker voor de VVD te worden...:).

Ga je dan VVD stemmen ?

Ourzazate
07-03-05, 08:00
Geplaatst door Marsipulami
Ga je dan VVD stemmen ?

Nee, ik stem principieel niet. Maar als ik zou stemmen zou ik waarschijnlijk op Femke Halsema stemmen. Zij heeft hele mooie ogen...:).

GroteWolf
07-03-05, 10:05
Ik zou zeker op Wiegel stemmen. En hij heeft gelijk. Als Moslims op Moslimscholen zitten worden de gewone scholen weer gewone scholen. Krijgt iedereen voor z'n kind wat ie wil.

Prlwytzkofski
07-03-05, 10:11
Geplaatst door GroteWolf

Krijgt iedereen voor z'n kind wat ie wil.
War de ouders willen.

GroteWolf
07-03-05, 10:16
Kinderen willen friet eten, tekenfilms kijken en met modder spelen. Tegelijk.

Prlwytzkofski
07-03-05, 10:38
Ouders willen, dat alles beter wordt en niets verandert.

Eke
07-03-05, 10:54
Wiegel heeft weer een sterke one-liner te pakken om stemmen te trekken. :p Dit spreekt wel lekker aan bij ouders.

Hij heeft gelijk hoor, daar niet van , maar stemmers, ajb. let ook op de andere punten van de VVD !!!!!!! :lachu: Laat je niet flessen.

Ourzazate : jij hebt ook gelijk met Femke Halsema :haha:

Maar zelf weet ik nog niet wat te gaan stemmen. Ik ben veel te serieus. Wil veel te veel achtergronden weten......hoe stemt een politieke partij als het er ECHT op aan komt....stemmen ze bv. voor of tegen een inval in een ander land.Of zoeken ze nog langer inventief en creatief door naar manieren om politiek de zaak op te lossen, zodat niet duizenden , honderdduizenden opgeofferd worden....

GroteWolf
07-03-05, 11:02
Ouders willen, dat alles beter wordt en niets verandert.

Ouders willen hun kinderen op laten groeien in hun eigen cultuur.



Laat je niet flessen.


Als je werkeloos bent een huursubsidie hebt kun je beter geen VVD stemmen. Maar de PvdA is op dit moment echt de partij die mensen ' flest'. Een beetje meedemonstreren voor prepensieoen en tegelijk weten dat dat onhoudbaar is.

Prlwytzkofski
07-03-05, 11:27
Geplaatst door GroteWolf
Ouders willen hun kinderen op laten groeien in hun eigen cultuur.


En daar moet iedereen aan meebetalen ? Vanzelfsprekend vind ik dat niet.
In het kanton Zürich, waar mijn kinderen op school gaan, is de schoolstrijd, die hier Kulturkampf heette, in 1869 beslist; de liberalen hebben hier gewonnen.
Het schoolsysteem dat daarbij uit de bus is gekomen kent geen subsidie voor bijzonder onderwijs.

GroteWolf
07-03-05, 12:02
???? Op dit moment betaal ik al (samen met een klein groepje) voor iedereen.

Wmb hoeft dat dus helemaal niet. Dan maar zonder subsidie. Dan mag de belasting dus omlaag.
Geluksvogel, in Zurich wonen! Wel veel junks geloof ik. Of is dat opgelost? Of...woon je buiten de stad?

Eke
07-03-05, 12:05
Geplaatst door GroteWolf
.



Als je werkeloos bent een huursubsidie hebt kun je beter geen VVD stemmen. Maar de PvdA is op dit moment echt de partij die mensen ' flest'. Een beetje meedemonstreren voor prepensieoen en tegelijk weten dat dat onhoudbaar is.


Grote Wolf, je kunt je stemgedrag ook laten bepalen door zaken die eigenbelang te boven gaan.Heet dat niet solidariteit met je medemens ?

Niet om er apathische mensen van te maken...maar om ze weer te helpen op eigen kracht verder te gaan....> indien mogelijk.

Prepensioen zal voor de ene hard nodig zijn en een ander kan nog tijden mee ...

GroteWolf
07-03-05, 12:10
Heet dat niet solidariteit met je medemens ?


Tegewoordig bestaat er alleen afgedwongen solidariteit. Waardoor ik bijv. meebetaal aan de woning die een zwanger tienermeisje toegewezen krijgt omdat ze zo dom is geweest zich zwanger te laten maken.

Iets anders is het hedentendage niet. Totaal uitgehold begrip.

GroteWolf
07-03-05, 12:21
AMSTERDAM - Zwarte jongens zouden in aparte klassen moeten worden gezet, gescheiden van hun andere klasgenoten, om hun leerresultaten te verbeteren. Dat heeft Trevor Philips, voorzitter van de Britse Commissie voor Raciale Gelijkheid, gisteren voorgesteld.

Ook pleitte hij ervoor dat zwarte vaders niet langer toegang zouden mogen hebben tot hun zonen, zo lang ze geen ouderavonden wilden bijwonen.

Het gaat voornamelijk om jongens van Caribische komaf die in eenoudergezinnen wonen - bij hun moeder. Ze behalen nu op school aanzienlijk lagere resultaten dan het toch al niet hoge Britse nationale gemiddelde: 36 om 52 op een schaal van honderd.

Philips zei dat het gebrek aan zelfrespect en positieve rolmodellen voor zwarte jongens bijdragen aan het probleem, evenals de omstandigheid dat slim zijn in hun kring niet als cool geldt.

''De enige manier om door de muur van mislukkingen te breken is de zwarte jongens gescheiden in klassen onder te brengen,'' zei hij. ''Het lijkt noodzakelijk om nieuwe, onaangename methodes toe te passen, zowel op school als thuis, willen we de vergissingen van de afgelopen veertig jaar vermijden. Deze nieuwe strategie kan ook van zwarte vaders verantwoordelijke vaders maken.''

Philips vroeg ook om meer zwarte leerkrachten.

Zijn opmerkingen waren niet gericht op zwarte meisjes. Onderzoek van het ministerie van Onderwijs toont aan dat zwarte Britse meisjes het beter doen dan autochtone Britse jongens.

Onderwijzers zijn niet erg enthousiast over Philips ideeën en noemen ze in strijd met de Britse antidiscriminatiewetten. ''Natuurlijk moeten we alle kinderen helpen die het slecht doen op school,'' zei Martin Ward van de vereniging van schoolhoofden. ''Maar zwarte kinderen apart zetten kan contraproductief zijn, en zelf illegaal.''

Simon Woolley van een zwarte belangenorganisatie, noemde het probleem 'complex' en verwees naar de slechte woonomstandigheden en de gebroken gezinnen. ''Maar het is waar dat de gangster-rapcultuur niet helpt,'' zei hij.

Eke
07-03-05, 12:29
Geplaatst door GroteWolf
Tegewoordig bestaat er alleen afgedwongen solidariteit. Waardoor ik bijv. meebetaal aan de woning die een zwanger tienermeisje toegewezen krijgt omdat ze zo dom is geweest zich zwanger te laten maken.

Iets anders is het hedentendage niet. Totaal uitgehold begrip.

Grote Wolf, staar je niet blind op de achterkant van de medaille.Ik kan me soms ook ergeren als ik van 'schijnechtscheidingen' hoor waardoor er meer inkomen gegenereerd wordt (huursubsidie en uitkering en onderhuur).

En het wordt dan niet aangepakt door de ambtenaren.

Maar er zijn natuurlijk WEL mensen die een tijd een steuntje van een ander nodig hebben.

Als je in een goeie buurt woont zie je het nauwelijks. Maar dat betekent niet dat er geen mensen zijn die onder zware druk leven door alsmaar afgeknepen te worden.Ook mensen die hard hun best hebben gedaan......

Dutchguy
07-03-05, 12:38
Geplaatst door Eke
Wiegel heeft weer een sterke one-liner te pakken om stemmen te trekken. :p Dit spreekt wel lekker aan bij ouders.

Hij heeft gelijk hoor, daar niet van , maar stemmers, ajb. let ook op de andere punten van de VVD !!!!!!! :lachu: Laat je niet flessen.

Ourzazate : jij hebt ook gelijk met Femke Halsema :haha:

Maar zelf weet ik nog niet wat te gaan stemmen. Ik ben veel te serieus. Wil veel te veel achtergronden weten......hoe stemt een politieke partij als het er ECHT op aan komt....stemmen ze bv. voor of tegen een inval in een ander land.Of zoeken ze nog langer inventief en creatief door naar manieren om politiek de zaak op te lossen, zodat niet duizenden , honderdduizenden opgeofferd worden....

Ik dus ook, de gezondheidszorg, het onderwijs en de economie. Veel belangrijker voor de lange termijn. Ik zie mij dan absoluut geen VVD stemmen omdat ik het een a-sociale partij vind, nog steeds.

Prlwytzkofski
07-03-05, 14:48
Geplaatst door GroteWolf
???? Op dit moment betaal ik al (samen met een klein groepje) voor iedereen.

Wmb hoeft dat dus helemaal niet. Dan maar zonder subsidie. Dan mag de belasting dus omlaag.

?? Die begrijp ik nou weer niet. Er wordt hier eerder meer geld in onderwijs gestoken. Alleen belastinggeld voor openbaar onderwijs betekent dat het bijzonder onderwijs (vrijwel) verdwijnt; niet dat er iets goedkoper wordt.

Geluksvogel, in Zurich wonen! Wel veel junks geloof ik. Of is dat opgelost? Of...woon je buiten de stad?

Ik ben sinds 25 jaar tevreden Stadt-Zürcher; de ontwikkelingen in mijn geboortestad Rotterdam volg ik met klimmende verbazing, het obligate gekanker van mijn autochtone medeburgers beluister ik met onbegrip. Weten zij veel...
Die junks zijn al 15 jaar weg; er is een initiatief hangende om in het voormalige 'needle park' een piepklein gedenktafeltje op te hangen.

Eke
07-03-05, 15:04
Ik wil nog maar weer een balletje opgooien.

Groep 1 en 2(kleuters): gezamenlijk naar school.

Groep 3, 4 ,5 en 6 : wel allemaal op een openbare school, maar moslimkinderen zitten in een moslimklas met moslimleerkracht .

ook christenen kunnen kunnen eigen klas hebben en als andere geloven een klas kunnen vullen : Okay!

Gewerkt wordt aan de eigen identiteit van de gelovige.

Indien organisatorisch nodig (bv. ziekte leerkracht) kan tijdelijk een andere leerkracht een gedeelte van de kids onder de hoede nemen.

Wat betreft leerstof lopen de klassen parallel met elkaar. Aleen de opvoeding in de klas is 'gekleurd'. De leerlingen zouden elkaars geschiedenis moeten leren kennen, maar hoofdmoot is de Nederlandse geschiedenis.

Groep 7 en 8. Mijn vermoeden is (maar dit moet getoetst worden)dat het gelovige kind al gevormd is als moslim, christen enz.

Meer en meer kunnen de kinderen samendoen. Bestaan blijft het godsdienstonderwijs.

Kortom, op de openbare scholen komen 'gelovige' leerkrachten met eigen klassen. Er is verschil, maar ook samenwerking.

salinger
07-03-05, 15:05
Geplaatst door Prlwytzkofski
Ik ben sinds 25 jaar tevreden Stadt-Zürcher; de ontwikkelingen in mijn geboortestad Rotterdam volg ik met klimmende verbazing, het obligate gekanker van mijn autochtone medeburgers beluister ik met onbegrip. Weten zij veel...


verduidelijk je es, wat bedoel je met 'weten zij veel'?
en waar verbaas je je dan over?
en wat is dan de grootste ergernis, het obligate gekanker, de sfeer die ontstaat?

GroteWolf
07-03-05, 16:27
Ik ben sinds 25 jaar tevreden Stadt-Zürcher; de ontwikkelingen in mijn geboortestad Rotterdam volg ik met klimmende verbazing, het obligate gekanker van mijn autochtone medeburgers beluister ik met onbegrip. Weten zij veel...


Jouw geboortstad Rotterdam bestaat helemaal niet meer. In Zwitserland hebben ze dat aan zien komen en heel andere regels.

GroteWolf
07-03-05, 16:30
Groep 1 en 2(kleuters): gezamenlijk naar school.

Groep 3, 4 ,5 en 6 : wel allemaal op een openbare school, maar moslimkinderen zitten in een moslimklas met moslimleerkracht .

ook christenen kunnen kunnen eigen klas hebben en als andere geloven een klas kunnen vullen : Okay!

Gewerkt wordt aan de eigen identiteit van de gelovige.




Christenen? Ik heb het niet over Putten! Autochtoon-Nederlands kinderen moeten naar een godsdienstvrije school kunnen, waar die achterhaalde poppenkast als onzin wordt behandeld.

Prlwytzkofski
07-03-05, 16:47
Zwitsers kankeren graag, een diep menselijk trekje. Vele realiseren zich niet , dat er hier eigenlijk zo weinig te kankeren valt. Sluitende begroting, schone straten, lage werkloosheid, goed openbaar vervoer, voorbeeldig beroepsonderwijs, kostendekkende vuilafvoer met een rekord-aandeel van recycling, slumvorming en zwarte scholen nauwelijks te bespeuren (opzienbarend in een stad met 40% allochtonen), goed vestigingsklimaat, goede lucht- en waterkwaliteit en een benijdenswaardige financiele gemeentelijke autonomie, die maakt dat we Bern rustig Bern kunnen laten, en zo zou ik nog lang kunnen doorgaan.
Over Rotterdam kan ik kort zijn. Het stadhuis staat nog op dezelfde plaats. Dat is dan ook ongeveer alles.

Eke
07-03-05, 17:10
Geplaatst door GroteWolf
! Autochtoon-Nederlands kinderen moeten naar een godsdienstvrije school kunnen, waar die achterhaalde poppenkast als onzin wordt behandeld.


Wat is je probleem als er in de school van jouw kind ook klassen zijn waar gelovige kinderen en hun leerkracht(en) zitten ? Ben benieuwd.

CITAAT PRLW, slumvorming en zwarte scholen nauwelijks te bespeuren (opzienbarend in een stad met 40% allochtonen) Hoe is dat zo gegroeid ?

Olive Yao
07-03-05, 20:52
Goed dat Wiegel, met zijn politieke aspiraties, even laat zien wat hij is: oppervlakkig. Weinig over liberalisme nagedacht, die man.

De zgn. "onderwijsvrijheid" is al enorm sterk beperkt. Zo moet onderwijs inhoudelijk aan strakke eisen voldoen.

Er zijn twee bezwaren tegen godsdienstonderwijs: kort en eenvoudig gezegd, het is slecht levensbeschouwelijk onderwijs en het is in strijd met godsdienstvrijheid.

Godsdienstvrijheid is niet de vrijheid van ouders om de godsdienst van hun kinderen te bepalen.
Het ligt voor de hand dat ouders hun levensbeschouwing doorgeven aan hun kinderen, dat hoort bij de band tussen ouders en kinderen en bij de opvoeding. Maar dit is niet de wezenlijke vorm van godsdienstvrijheid.

Kinderen kiezen hun levensbeschouwing niet autonoom. Naarmate ze volwassen worden kunnen ze zich ontwikkelen tot mensen die hem autonoom kiezen. Godsdienstvrijheid houdt in dat je de keuzemogelijkheden kent en daar vervolgens vrij uit kunt kiezen. Dit werk je tegen als je kinderen van kinds af aan met één levensbeschouwing opvoedt. En dat is vaak ook de bedoeling.
Goed levensbeschouwelijk onderwijs laat kinderen kennis maken met diverse levensbeschouwingen.

Buiten school kunnen kinderen deelnemen aan beoefening van een levensbeschouwing (waarbij die van de ouders voor de hand kan liggen).

Prlwytzkofski
07-03-05, 21:42
Geplaatst door Olive Yao

Godsdienstvrijheid is niet de vrijheid van ouders om de godsdienst van hun kinderen te bepalen.
()Godsdienstvrijheid houdt in dat je de keuzemogelijkheden kent en daar vervolgens vrij uit kunt kiezen. Dit werk je tegen als je kinderen van kinds af aan met één levensbeschouwing opvoedt. En dat is vaak ook de bedoeling.


Zo verfrissend eenvoudig is dat inderdaad.

Olive Yao
07-03-05, 21:46
Geplaatst door Prlwytzkofski
Zo verfrissend eenvoudig is dat inderdaad.
Pas op! "Verfrissend" ligt al gevaarlijk dicht bij "verlicht"!

Prlwytzkofski
07-03-05, 22:24
Geplaatst door Olive Yao
Pas op! "Verfrissend" ligt al gevaarlijk dicht bij "verlicht"!

Ik zal het nooit meer doen. :D

GroteWolf
08-03-05, 09:06
Wat is je probleem als er in de school van jouw kind ook klassen zijn waar gelovige kinderen en hun leerkracht(en) zitten ? Ben benieuwd.


Omdat ik dat niet wil. Ik ben zo niet opgegroeid en dat wil ik ook voor mijn kinderen. Modern, open en Westers. Zo zijn ze en met zulke mensen moeten
ze zich omringen. het is 2005, niet 700 of 1230.



CITAAT PRLW, slumvorming en zwarte scholen nauwelijks te bespeuren (opzienbarend in een stad met 40% allochtonen) Hoe is dat zo gegroeid ?

In Zwitserland is het heel moeilijk om zelfs maar een verlening van je verblijfsvergunning te krijgen. Alleen niet-criminele, hoogopgeleide allochtonen mogen blijven. En er is (dus) werk genoeg voor alle inwoners.
Zwitserland is Deenser dan Denemarken maar niemand heeft er ooit over gezeurd.

mark61
08-03-05, 09:36
Geplaatst door Eke
Ik wil nog maar weer een balletje opgooien.

Groep 1 en 2(kleuters): gezamenlijk naar school. ...

Vanwaar die benepen apartheid? Doe mij maar 1 type school, een openbare, met een paar uur per week godsdienstonderwijs over de meest voor de hand liggende godsdiensten. Altijd interessant, ook voor ongelovigen. Als die geen zin hebben kunnen ze alvast hun huiswerk doen.

Prlwytzkofski
08-03-05, 11:12
Geplaatst door GroteWolf

In Zwitserland is het heel moeilijk om zelfs maar een verlening van je verblijfsvergunning te krijgen. Alleen niet-criminele, hoogopgeleide allochtonen mogen blijven. En er is (dus) werk genoeg voor alle inwoners.
Zwitserland is Deenser dan Denemarken maar niemand heeft er ooit over gezeurd.

Zwitserland bestaat uit 23 verregaand autonome kantons en een, naar Nederlandse begrippen, machteloze centrale regering van zeven (!) ministers, die geen cent te makken hebben.
De kantons hebben op hun beurt niet zo vreselijk veel over de gemeenten te zeggen. (Voorbeeldje: opheffen en samenvoegen van gemeenten ligt niet in hun bevoegdheid; daar beslissen gemeenten zelf over. Ander voorbeeldje: gemeenten zijn financieel zelfstandig; dekken hun eigen uitgaven uit eigen inkomsten en stellen zelfstandig belastingtarieven vast.)
Een stad als Zürich is derhalve goed uitgerust om plaatselijke problemen eigenhandig plaatselijk aan te pakken. Dit gevoegd bij een 100 jarige ervaring met immigratieproblemen (in 1910 herbergde de stad 30% buitenlanders, tussen de wereldoorlogen zakte de immigratie in, na 1945 kwam de tweede golf op gang) maakt, dat in Zürich geen ghetto's onstaan als de stad geen ghetto's wil. Punt.
Landelijke gebieden (van 'platteland' kun je hier niet goed spreken) zijn overigens veel minder goed tegen dit soort problemen opgewassen. Geen geld, geen ervaring, geen kennis van zaken. Bazenheid kanton Sankt Gallen (slachthuis, worstfabriek, 300 Turken) heeft veritable rassenproblemen. Bazenheid is inderdaad Deenser dan de Denen en rijp voor Michiel Smit. In Zürich kan hij het hoogstens bij circus Knie proberen.

GroteWolf
08-03-05, 11:40
Dus, als ik het goed begrijp, kunnen allochtonen opeens wel makkelijk staatsburger worden? Hebben ze nu wel overal rechten op? Mogen ze wel blijven als hun vergunning verlopen is? Bestaat er gezinshereniging?

Dan is er veel veranderd in Zwitserland. Ik herinner me dat je zelfs als Europeaan geen kans maakte.

mark61
08-03-05, 13:09
Geplaatst door GroteWolf
Dus, als ik het goed begrijp, kunnen allochtonen opeens wel makkelijk staatsburger worden? Hebben ze nu wel overal rechten op? Mogen ze wel blijven als hun vergunning verlopen is? Bestaat er gezinshereniging?

Maak je geen zorgen, toestemming voor de bouw van de eerste moskee moet nog verleend worden.

GroteWolf
08-03-05, 13:21
Maak je geen zorgen, toestemming voor de bouw van de eerste moskee moet nog verleend worden.

Volgens mij mag je er nog geen schuur bouwen zonder Zwitserse partner. En je huis mag je niet binnen tien jaar verkopen en volgens mij alleen aan een Zwitser. Om speculatie te voorkomen (lees: Buitenlanders die iets verdienen aan Zwitsrese grond waar Zwitsers zelf aan willen verdienen).

Zwitserland zorgt heel slim heel goed voor zichzelf. Zie: Bankgeheim.

Prlwytzkofski
08-03-05, 14:49
Geplaatst door GroteWolf
Dus, als ik het goed begrijp, kunnen allochtonen opeens wel makkelijk staatsburger worden? Hebben ze nu wel overal rechten op? Mogen ze wel blijven als hun vergunning verlopen is? Bestaat er gezinshereniging?

Dan is er veel veranderd in Zwitserland. Ik herinner me dat je zelfs als Europeaan geen kans maakte.

Heb ik dat allemaal gezegd ? Waar ?

Het grootste verschil met Nederland is de geleidelijkheid; Zwitserland kent al 60 jaar lang onafgebroken immigratie en heeft ook al 60 jaar een geformuleerde immigratiepolitiek. Die politiek wordt overigens regelmatig bijgesteld; ooit waren vooral ongeschoolden (tomatenplukkers zeg maar) gezocht, dat is al lang over. Over Nederland is, aanvankelijk onbemerkt door iedereen, een vloedgolf gespoeld en daarna paniek uitgebroken. Het één nog het ander is hier het geval.
Landelijk is meer dan 20% van de woonbevolking buitenlander (=heeft geen Zwitserse pas). Dat is veruit het hoogste percentage in Europa en meer dan het drievoudige van het Nederlandse; àl te restrictief kan die politiek dus niet geweest zijn.

Wat je vragen betreft:
-Immigratiebepalingen veranderen regelmatig; er wordt heftig over gediscussieerd.
-Recht op gezinsherening bestaat (voor houders van een permanente verblijfsvergunning.) Staat niet ter discussie.
-Tijdelijke verblijfsvergunningen kunnen maar beperkt verlengd worden
(was vroeger anders) daarna worden ze of permanent of ingetrokken.
-Inburgeren is nog steeds moeilijk; hangt wel van de gemeente af. (zoals zo veel in dit land).
- Voor EU-burgers gelden dezelfde bepalingen als binnen de EU; Zwitserland heeft alleen een noodrem-clausule bedongen, voor het geval dat de cijfers de pan uit zouden rijzen. Dat punt is in de verste verte niet in zicht.
-Voor de nieuwe EU landen (Polen, Tsjechië etc) zou dat ook moeten gaan gelden; daar komt in september nog een referendum over.
-In het asylwezen heersen dezelfde chaotische verhoudingen als elders in Europa. Zwitserland wil tot Schengen toetreden; ook daar komt nog een referendum over dat, als de tekenen niet bedriegen, met grote meerderheid aangenomen wordt. Asyl wordt nog steeds verleend. Vorig jaar 1500 maal officieel plus 2500 maal inofficieel (op 'humanitaire gronden').
-Ik heb, als allochtoon, inderdaad allerlei rechten. Kun je de vraag een beetje specificeren?
-Netto immigratie ongeveer 40.000 mensen per jaar; tamelijk stabiel.

Eke
08-03-05, 15:14
Olive Yao, Grote Wolf, Mark 61,PRLW.

Heel lang ben ik voorstander geweest van Openbaar Onderwijs.

Zelf ben ik een vrij lange periode "ongelovig" geweest.Wel gelovig opgevoed, maar door mijn ouders naar het Openbare Onderwijs gestuurd.

Inmiddels hebben mijn eigen kinderen het Openbaar Onderwijs gevolgd.
Met kerstfeest geen traditie meer van Vrede op Aarde, maar
commercie en klop-klop.(lucht :wink: ).

Mijn kinderen zijn ongelooflijk ongelovig geworden.Ik wilde hen altijd ZICHZELF laten zijn.En ik hoopte dat ze interesse zouden krijgen in een Geloof.

Ik ben er inmiddels achtergekomen hoe waardevol het voor mij is om te leven vanuit God's liefde.Geen poppenkast voor mij. Wel bezinning en overgave en leerprocessen.Geen antwoorden.

Ik ben er achtergekomen dat Godsdiensten niet zozeer uitdijen door het winnen van nieuwe zieltjes (hooguit wisselaars), maar door geboortes.

Wil een kind gelovig worden dan heeft het wel degelijk een gelovige opvoeding nodig..Als de school aansluit bij de levenssfeer van de ouders gaat dit het best.Jullie noemen het indoctrinatie en ik noem het de keuze van de ouders om de kinderen een waardevolle basis mee te geven voor hun verdere leven.

Wat ik zelf wil is wel Gelovigen midden in de maatschappij.. Een ongelovige is een gelijk-waardig mens in principe.

Het lijkt me gewoon HANDIG om scholen te hebben waarbinnen de diverse overtuigingen vreedzaam met elkaar leven.
In de kleuterfase allen samen.(ook goed voor de taalontwikkeling van sommige kinderen)

In de volgende groepen 3,4,5 en 6 met 'eigen' leerkrachten, zoals moslimmeester/juf voor de moslims e.d. IN het leven van alledag in zo'n klas gebeurt veel wat je vanuit je overtuiging kunt duiden.
De kinderen zijn zich ervan bewust dat er meer opvattingen zijn, gelijkwaardige. De lesroosters lopen parallel.

Als het kind zo'n jaar of tien is (dit moet nog eens bekeken worden, die leeftijd)en het Het Geloof geinternaliseerd heeft kun je de groepen weer samen laten gaan in voorbereiding op de middelbare school. Hiernaast blijft aparte godsdienstvorming aanwezig.

Dus, 1 soort school voor allen.met RUIMTE en RESPEKTvoor iedereen.Net als de samenleving zou moeten zijn.

GroteWolf
08-03-05, 15:17
Landelijk is meer dan 20% van de woonbevolking buitenlander (=heeft geen Zwitserse pas). Dat is veruit het hoogste percentage in Europa en meer dan het drievoudige van het Nederlandse; àl te restrictief kan die politiek dus niet geweest zijn.


Daar gaat het niet om, wat je wel of niet gezegd hebt. Het is alleen heel vertekenend de Zwitserse immigratie te vergelijken met de Nederlandse (en dan te doen alsof Zwitserland zo veel relaxter met 'buitenlander; omgaat). Ik ken Zwitserland vrij goed en zo relaxed zijn ze helemaal niet. Ze hebben hun zaakjes beter geregeld. Als je geen beroep uitoefent waar ze wat aan hebben kom je er niet in. In Zwitsreland bestaat een groot deel van de immigranten uit vermogende mensen die zich in een veilig (neutraal), rijk en belastingtechnisch vriendelijk land vestigen.Kijk, dat is even wat anders en zo krijg je hele andere immigranten. Zwitserland profiteert echt van de immigratie, net zoals ze er voor zorgen dat ze overal beter van worden.

En in Nederland krijg je een Nederlandse pas, in Zwitsreland heeft 20% een buitenlandse pas. Says it all, really.




There are 1.4 millions foreigners living in Switzerland (20% of the total). They are an essential component of the economic and demographic balance of Switzerland’s aging population. In fact, without its foreign residents, Switzerland’s population would decrease by 7,500 every year through death and emigration. However, thanks to the foreigners’ higher birth rate, the total population is actually increasing.

Immigrants are attracted to Switzerland by the quality of life and some of the highest salaries in the world. However, with such a high foreign population, immigration is a constant issue in Swiss politics. Strict federal immigration regulations apply, with annual quotas and a strong bias in favor of European immigrants, who constitute almost 90% of the foreign population.

Swiss citizenship can be obtained only after 12 years of continuous residence,a police inquiry and a Swiss culture exam, which sometimes includes the recipe for fondue (see Chapter 19). As a result of these strict controls of the country’s foreign population, xenophobia is very low and violence against foreigners non-existent.



En uit is het sprookje. 90% van die allochtonen zijn Europees en dat door de quota die de Zwitserse regering opstelt. Zwitserland=Denemarken.

Prlwytzkofski
08-03-05, 17:31
Geplaatst door GroteWolf
Het is alleen heel vertekenend de Zwitserse immigratie te vergelijken met de Nederlandse (en dan te doen alsof Zwitserland zo veel relaxter met 'buitenlander; omgaat). Ik ken Zwitserland vrij goed en zo relaxed zijn ze helemaal niet. Ze hebben hun zaakjes beter geregeld.

Dat doe ik niet. Ik vergelijk de Zwitserse (immigratie-)politiek met de Nederlandse. En inderdaad, ze hebben hun zaakjes beter geregeld. Nmm heeft dat veel te maken met het politieke systeem, dat lagere overheden veel meer verantwoording en competenties delegeert als het Nederlandse; jij noch je anonieme engelse bron (CIA, WikiPedia?) gaan daar jammer genoeg op in. Een landelijke puinhoop als het VMBO is alleen al daardoor in Zwitserland onbestaanbaar; een Bijlmermeer dito.
Als gevolg van die inteligentere politiek zijn de verhoudingen relaxter als in Nederland.
A propos contingenten, Nederland had in de zeventiger jaren (hoe het nu is weet ik niet) ook een contigenteringspolitiek; daar zijn verdragen met o.a. Marokko over gesloten.

Olive Yao
08-03-05, 19:03
Ha Eke,

Ik denk dat godsdienstonderwijs tekort schiet, maar ook openbaar onderwijs!
Levens- en wereldbeschouwing is belangrijk, en hoort volgens mij thuis op school. Alleen niet één levensbeschouwing, maar diverse.

Ik houd ook niet van wat je aanduidt als

Met kerstfeest geen traditie meer van Vrede op Aarde, maar
commercie en klop-klop.(lucht ).
of van wat ik noem nihilisme uit onwetendheid en oppervlakkigheid.


Wil een kind gelovig worden dan heeft het wel degelijk een gelovige opvoeding nodig..Als de school aansluit bij de levenssfeer van de ouders gaat dit het best. Jullie noemen het indoctrinatie en ik noem het de keuze van de ouders om de kinderen een waardevolle basis mee te geven voor hun verdere leven.
(...)
Als het kind zo'n jaar of tien is (dit moet nog eens bekeken worden, die leeftijd)en het Het Geloof geinternaliseerd heeft (...)
Maar waarom is het goed dat ouders bepalen dat dit met hun kinderen moet gebeuren?

Uiteraard geven ouders hun levensbeschwouwing door aan hun kinderen (zie boven).
De vraag is wel hoe ze dat doen. Niet met hel en verdoemenis dreigen als de kinderen niet geloven of als ze een voorkeur hebben voor een andere levensbeschouwing.
(Er lopen hier op de site mensen rond die je kunnen vertellen over hun slechte ervaringen daarmee, zowel moslima’s als christenen).

De school is hierin denk ik geen verlengstuk van de ouders, maar laat verschillende levensbeschouwingen zien zonder dat één ervan beleden wordt. Dit standpunt rust onder meer op de waarden autonomie, vrijheid en gelijkheid in levensbeschouwelijke zaken.