PDA

Bekijk Volledige Versie : Homo-emancipatie en sociale veiligheid



rikkie
07-03-05, 17:00
Homo-emancipatie en sociale veiligheid

De onderwerpen ‘homo-emancipatie in Nederland’ en ‘sociale veiligheid van homoseksuelen’ staan op de agenda van het publieksdebat dat aan de vooravond van de Rainbow Experience op 22 april wordt gehouden. Het debat maakt deel uit van de Rainbow Conferences; een van de drie pijlers van de Rainbow Experience in Amsterdam RAI.

Het publieksdebat van de Rainbow Experience wordt op vrijdag 22 april van 16.00 tot 18.00 uur gehouden in Amsterdam RAI. Het debat wordt georganiseerd door drs. Oebele Kooistra van Quality Data. Kooistra heeft onder meer onderzoek gedaan naar jeugdstijlen en jongeren-subculturen, (jongens)prostitutie, HIV en aidspreventie, homoseksualiteit en allochtone jongeren en de beleving van Marokkaanse jongens. Het debat kent twee forums, waarin per onderwerp verschillende mensen zitting hebben. Diverse wetenschappers, ondernemers, opiniemakers, journalisten, deskundigen, homojongeren en politici zullen acte de présence geven.

Tijdens het publieksdebat wordt uitgebreid stilgestaan bij discriminatie van homoseksuelen. Oebele Kooistra: “Uit onderzoek blijkt dat homoseksuelen weer meer worden gediscrimineerd. Homo’s die uit sommige wijken in met name de grote steden worden weggepest, geweld tegen en beroving van homoseksuelen door (vaak) allochtone jongeren, homoleraren die weer in de kast verdwijnen. Zijn dit incidenten of is er structureel iets mis? Zijn het inderdaad vaak Marokkaanse jongens die het gemunt hebben op homo’s? En wat kan daar aan gedaan worden?”

Ook de voortrekkersrol van Nederland op het gebied van homo-emancipatie wordt onder de loep genomen. Kooistra: “In Amsterdam speelt het al langer. Is Amsterdam nog de Gay Capital van de wereld, of zijn we links en rechts ingehaald door met name Berlijn en Barcelona? Of is dit juist een Nederlandse verdienste, dat homo-emancipatie in alle aspecten ook door andere landen is opgepakt? Geldt hier de wet van de remmende voorsprong? Moeten we ons zorgen maken om het toerisme naar Nederland hierdoor, of heeft het terugvallende bezoekersaantal andere oorzaken? Uit onderzoek blijkt dat de aanwezigheid van homo’s een belangrijke culturele en economische groeifactor is. Maar heeft het homo/lesbische culturele- en uitgaansleven in Nederland nog voldoende aantrekkingkracht? Moeten we ook aan andere facetten die het gayleven bepalen en aantrekkelijk maken, werken? Hoe zit het met onze homo-moslimjongeren, kunnen zij zich voldoende ontplooien en emanciperen?”

copyright © 05-03-2005 B.V. De Gay Krant - Alle rechten voorbehouden

tr_imparator
07-03-05, 18:25
sommige mensen hebben echt niks te doen :zegniets:

Joesoef
07-03-05, 18:42
Geplaatst door rikkie
Uit onderzoek blijkt dat de aanwezigheid van homo’s een belangrijke culturele en economische groeifactor is. Maar heeft het homo/lesbische culturele- en uitgaansleven in Nederland nog voldoende aantrekkingkracht?

:staart:

Simon
07-03-05, 21:27
Ik zag deze week nog een documentaire over het uitgaansleven in Amsterdam op AT5. Dat ligt sowieso op zijn gat en dat lijkt mij dus geen specifiek homo issue. Alle horeca ondernemers pleiten in het programma voor langere openingstijden. Maar ik hoorde er weinig over onderzoek wat gedaan moet worden waarom de mensen weg blijven.

Dat homo's meer worden gediscrimineerd is ongetwijfeld waar maar ook daar vraag ik mij van af of het een typisch homo issue is. Mijn stelling is dat er meer gediscrimineerd wordt en dat veel groepen zich daaraan schuldig maken.