PDA

Bekijk Volledige Versie : Aboutaleb begint weer te blaffen



sadeeQ
09-03-05, 12:21
Aboutaleb: kabinet loopt ons in de weg



BERT STEINMETZ



AMSTERDAM - Wethouder Ahmed Aboutaleb haalt opnieuw hard uit naar het kabinet, vooral de minister van Onderwijs. Den Haag maakt het hem onmogelijk grote problemen in Amsterdam op te lossen.

''Ik heb als wethouder de bevoegdheid nodig een school te verplichten een kind op te nemen. Maar minister Maria van der Hoeven zegt tegen mij: 'Lange neus.' Voor haar telt alleen de vrijheid van de onderwijsinstellingen,'' aldus de wethouder.

Een maand geleden, na een onderzoek over geweld op school, klaagde hij al: ''De gemeente heeft geen enkele bevoegdheid meer, behalve op het terrein van huisvesting. Scholen kunnen doen wat ze willen.''

Hij wil daarom geen verantwoording meer afleggen bij Van der Hoeven over onderwijszaken. De minister pikt dat echter niet.

Aboutaleb herhaalde zijn klacht gisteren tijdens een bijeenkomst in Nemo, waar de nieuwe aanpak van 'veelplegers' en jeugdcriminaliteit werd gepresenteerd. Het gaat mis, vreest hij, ná die aanpak, als jongeren uit de jeugdgevangenis komen.

''Dan is er geen werkgever die je meer wil hebben,'' aldus de wethouder. ''En er is ook geen school meer die je wil hebben. Over de scholen heb ik niks te zeggen. Op die manier is het met deze aanpak van jeugdcriminaliteit alleen maar dweilen. Maar het gaat om het dichtdraaien van de kraan.''

Kees Beekmans, leraar in Amsterdam en publicist over zijn ervaringen, viel Aboutaleb bij. ''Als het onderwijs meer geld zou krijgen en beter ingericht zou worden, zou het aantal veelplegers de helft minder zijn,'' is zijn overtuiging.

Aboutaleb wees ook naar de zaak van Abbie van der Louw, de vader op een nomadenkampje in het Westelijk Havengebied, van wie zes leerplichtige kinderen al tweeënhalf jaar niet naar school gaan, zonder dat hij er iets aan kan doen.

''Gezamenlijk aanpak, zoals we nu introduceren, is heel belangrijk. Maar deze zaak laat zien dat het ook tot verlamming kan leiden. Ik hoop dat het openbaar ministerie een keer een knop omzet en de regie in handen neemt.''

Het is niet de eerste keer dat Aboutaleb tekeergaat tegen Den Haag. Na de moord op Theo van Gogh zei hij op een PvdA-bijeenkomst: ''De steun vanuit Den Haag was echt in de buurt van het vriespunt. Die hadden hier aan onze zijde moeten staan. Maar ik heb ze gemist.'' Hij herhaalde zijn kritiek later voor de radio: '' Het was ijzig stil uit Den Haag. Ik had Maria van der Hoeven en al haar collega's willen zien. Ik voelde me volstrekt in de steek gelaten.''


© Het Parool, 09-03-2005