PDA

Bekijk Volledige Versie : Het racisme (is) verandert van karakter!



The_Reporter
09-03-05, 15:36
gewist

wytze
09-03-05, 15:59
Anne-Ruth Wertheim zit ook in de redactie van de krant die uitkomt in het kader van de actieweek tegen racisme en intolerantie. http://www.allemaalgelijk.nl
(dit stuk van haar staat ook in die krant.)

Tomas
09-03-05, 16:01
Geplaatst door The_Reporter

Het meest verontrustend vind ik tenslotte de verbreiding van het vooroordeel dat de immigranten ‘angstaanjagend’ zouden zijn. De verdenking dat zij op geheimzinnige wijze zouden streven naar ‘de totale macht’ is een gevaarlijke uiting van concurrentieracisme. Een zekere angst voor een getalsmatige overheersing die al langere tijd bestond, wordt nu aangewakkerd door te dreigen met ‘de islam’. Daarbij worden de uitwassen van het fundamentalisme voorgesteld als representatief voor de hele islam. Angst speelt altijd een rol bij het uitbreken van massaal geweld. Dat is er tot nu toe niet van gekomen, maar er is geen tijd te verliezen.

Dat heeft mij ook altijd erg gestoord aan de indianen in de vs.

wytze
09-03-05, 17:01
quote Tomas:
"Dat heeft mij ook altijd erg gestoord aan de indianen in de vs."


ik kan mij niet herinneren dat de eerste generatie gastarbeiders hier gewapend en met Turks/Marokkaanse militaire ondersteuning binnenkwamen.

Tomas
09-03-05, 17:04
Geplaatst door wytze
quote Tomas:
"Dat heeft mij ook altijd erg gestoord aan de indianen in de vs."


ik kan mij niet herinneren dat de eerste generatie gastarbeiders hier gewapend en met Turks/Marokkaanse militaire ondersteuning binnenkwamen.

Dat er verschillen zijn tussen de imigratie van noord-afrikanen naar europa en europeanen naar amerika weet ik ook wel. Maar het geeft een beetje aan hoe weinig waarde een dergelijke generaliserende analyse voor mij heeft. Voor jou is het waarschijnlijk een geniale vlijmscherpe analyse.

wytze
09-03-05, 17:08
je vergelijkt appels met peren, daar hecht ik nou weinig waarde aan.

en die hele lap tekst heb ik nog niet helemaal gelezen :D

Tomas
09-03-05, 17:10
Geplaatst door wytze
je vergelijkt appels met peren, daar hecht ik nou weinig waarde aan.

en die hele lap tekst heb ik nog niet helemaal gelezen :D

Zij stelt een regel die zo algemeen is dat dit ook voor de indianen in de vs gold. Dus zij maakt de vergelijking met appels en peren mogelijk. Of doet dat dus al.

En ik heb de onhebbelijkheid om van lange stukken alleen de laatste allinea te lezen.

wytze
09-03-05, 17:12
Ik heb sterk de indruk dat Wertheim het heel specifiek over de Nederlandse situatie heeft.
niks appels en peren dus.

misschien moet je toch eerst het hele stuk lezen voor je reageert?

Tomas
09-03-05, 17:15
Geplaatst door wytze
Ik heb sterk de indruk dat Wertheim het heel specifiek over de Nederlandse situatie heeft.
niks appels en peren dus.

misschien moet je toch eerst het hele stuk lezen voor je reageert?

Dat zij daar dus niet de indianen in de vs mee bedoelde was mij wel duidelijk wijtze.

Ik nok er maar weer 's mee. Het niveau begint me weer te irriteren. De groeten allemaal.

wytze
09-03-05, 17:18
het niveau begint je weer te irriteren? :ergleuk:

je bedoelt gewoon dat je uitgeluld bent?


:zwaai:

~Panthera~
09-03-05, 18:19
Geplaatst door wytze
het niveau begint je weer te irriteren? :ergleuk:

je bedoelt gewoon dat je uitgeluld bent?


:zwaai:

Voor sommige mensen heb je pas "niveau" als je lid van het Mensa clubje bent, is me wel duidelijk geworden, Wytze.
Wat ze hier nog bij het "plebs" doen, is me een raadsel. :lekpuh:
Over arrogantie gesproken. :kotsen:

rja2
09-03-05, 19:10
Kan me niet echt vinden in dit verhaal.

Ik zie niets in de theorie, dat er twee soorten 2 soorten racisme zijn : uitbuitingsracisme en concurrentieracisme.

Ik zit redelijk in te hakken op de Islam en vooral op de sharia en sommige delen van Marokkaanse en Turkse cultuur - zoals de positie van de vrouw en de grote homohaat die is onder moslims in Nederland . Moslims zijn al dertig jaar in Nederland, maar ze willen zich schijnbaar niet aanpassen.

Maar ik heb ik dit niet met andere groepen, zoals de Surinamers of de Antiliaanen, in concurententie racisme zie ik niets in, mag de beste de baan krijgen, ongeacht kleur of achterkomst.

Rebel_1963
09-03-05, 19:13
Blij dat deze discussie ook op deze site loopt, valt me alleen tegen dat er zo weinig op gereageerd wordt. Op de site van de concurrent maro/kko.nl wordt er meer op gereageerd.

Voor degenen die het stuk niet gelezen hebben omdat het een lap tekst zou zijn, bijt effe door. Het is interessant genoeg en heel herkenbaar.

Reporter... :goedzo:

Snake0ne
09-03-05, 20:23
Geplaatst door Rebel_1963
Blij dat deze discussie ook op deze site loopt, valt me alleen tegen dat er zo weinig op gereageerd wordt. Op de site van de concurrent maro/kko.nl wordt er meer op gereageerd.

Voor degenen die het stuk niet gelezen hebben omdat het een lap tekst zou zijn, bijt effe door. Het is interessant genoeg en heel herkenbaar.

Reporter... :goedzo:

Zou het minder lang lijken als je het uitprint? (kan het helaas niet testen mijn printer is keduuk)

Zwarte Kat
09-03-05, 20:25
Geplaatst door Rebel_1963
Blij dat deze discussie ook op deze site loopt, valt me alleen tegen dat er zo weinig op gereageerd wordt. Op de site van de concurrent maro/kko.nl wordt er meer op gereageerd.

Voor degenen die het stuk niet gelezen hebben omdat het een lap tekst zou zijn, bijt effe door. Het is interessant genoeg en heel herkenbaar.

Reporter... :goedzo:

Hey Rebel_1963
Alles goed?
:zwaai: Groetjes van Radio Rabat

wytze
10-03-05, 13:10
@rja2,

In hoeverre islamofobie een uiting is van racisme is onderwerp van discussie. Wertheim vindt van wel. Ik ben daar zelf nog niet uit. Het is in ieder geval wel een vorm van intolerantie. Moslims hebben natuurlijk het volste recht zich vast te houden aan hun geloof. Waarom zouden ze dat moeten opgeven en volledig aanpassen aan de ned. cultuur?
Sexisme en homofobie zijn ook vormen van intolerantie waartegen je mag ageren, maar bestaat volgens mij onder alle bevolkingsgroepen.
discussie over uitbuitings vs concurrentie racisme vind ik wel een interessante invalshoek.voor mij iig iets om over na te denken.


@rebel 1963: zou je de bezoekers van de andere sites willen wijzen op http://www.allemaalgelijk.nl ?

sjaen
10-03-05, 13:58
Ik moest ineens aan die turkse man (die geen woord nederlands sprak) denken die boos op de poolse gastarbeiders was omdat die zijn mogelijkheden op de arbeidsmarkt wegkapen.

Het is denk ik veel basaler, nl angst om niet in je levensonderhoud te kunnen voorzien en angst om beknot te worden door andere religie's in je eigen levenswijze/-visie.

GroteWolf
10-03-05, 14:18
Je kunt nog veel meer woorden voor het woord racisme zetten.

Computerracisme, Straatracisme, Woonracisme, Huwelijksracisme (tiert welig onder immigranten), Voedselracisme (misselijk worden van andermans eten), Inkomensracisme, Sportracisme, Spuugracisme, Ananasracisme, E=MCkwadraatracisme en ga nog even door.

Allemaal zeer belangrijk en ik ben ten onrechte de enige die deze gevaarlijke fenomenen bestudeert. Omdat niemand anders het begrijpt ben ik vanzelfsprekend heel wetenschappelijk bezig.



Moslims hebben natuurlijk het volste recht zich vast te houden aan hun geloof. Waarom zouden ze dat moeten opgeven en volledig aanpassen aan de ned. cultuur?


En Nazi's?

GroteWolf
10-03-05, 14:21
IKEA discrimineert vrouwen in handleiding

OSLO - De Zweedse meubelgigant IKEA discrimineert vrouwen in de handleidingen, vindt de Noorse premier Kjell Magne Bondevik. In de montageinstructies is alleen te zien hoe mannen de meubelen in elkaar sleutelen. Vrouwen nemen in de folders geen imbussleutel ter hand.

IKEA zegt met de handleidingen te willen voorkomen dat moslims zich beledigd voelen. De premier vindt dat geen excuus, zei hij in de Noorse krant Verdens Gang. "Het is belangrijk om de houding ten opzichte van gelijkwaardigheid te bevorderen, niet in het minst in moslimlanden."

Het concern heeft 200 winkels in 32 landen. Daar komen jaarlijks 365 miljoen mensen meubels kopen. Die worden geleverd in platte verpakkingen en moeten door de klant zelf in elkaar worden gezet.

wytze
10-03-05, 14:31
En nazi's? vraagt gw.
is het nazisme een religie?
ik heb het hie al eens eerder gezegd: het nazisme is een ideologie die de kans heeft gekregen om zich te bewijzen en we weten allemaal waar dat toe geleid heeft. dat is reden genoeg om nazisme niet meer te accepteren of opnieuw de kans te geven.


@sjaen,

Ik ben het wel met je eens dat angst een grote rol speelt. vaak komt de angst echter voort vanwege volkomen onbekendheid met de ander of van de situatie. die onbekendheid doorbreken is mi belangrijk. er leven nu nog steeds teveel (voor)oordelen die niet reeel zijn.

GroteWolf
10-03-05, 14:46
is het nazisme een religie?


Dat maakt geen verschil. Dus, als er een Nazigod zou worden aanbeden die Mijn Kampf aan H1tler zou hebben gedicteerd, dan was het prima geweest wat jou betreft? Hun goed recht?

wytze
10-03-05, 15:01
quote gw:
"Dat maakt geen verschil. Dus, als er een Nazigod zou worden aanbeden die Mijn Kampf aan H1tler zou hebben gedicteerd, dan was het prima geweest wat jou betreft? Hun goed recht?"

Zeg ik dat ergens? nee natuurlijk.

GroteWolf
10-03-05, 15:06
Zeg ik dat ergens? nee natuurlijk.

A, u discrimineert!



Moslims hebben natuurlijk het volste recht zich vast te houden aan hun geloof. Waarom zouden ze dat moeten opgeven en volledig aanpassen aan de ned. cultuur?

Rebel_1963
10-03-05, 17:47
Geplaatst door Zwarte Kat
Hey Rebel_1963
Alles goed?
:zwaai: Groetjes van Radio Rabat

Alhamdoelilah, alles goed, met jou?


@rebel 1963: zou je de bezoekers van de andere sites willen wijzen op http://www.allemaalgelijk.nl ?

Dat zal ik doen.

wytze
10-03-05, 18:02
Tof. dank je.