PDA

Bekijk Volledige Versie : Miljoenenboete voor protestants kerkleider die 'investeerde in het Koninkrijk Gods'



Marsipulami
09-03-05, 20:04
5,5 miljoen boete voor stichter Beréa gemeenten
Winst maken met "Koninkrijk Gods" aan banden

Geplaatst op 9/3 '05 om 11:37u
Door Matthijs Meeuwsen


AMERSFOORT (RKnieuws.net) - De Nederlandse Bank heeft een fikse boete opgelegd aan het bedrijf van evangelist Rob Allart, stichter van het "evangelisch kerkgenootschap Beréa", zo meldde Netwerk dinsdagavond.

In kerkdiensten van de 35 gemeenten van het kerkgenootschap werd actief geworven voor het fonds van Kingdom Financial Services (KFS), het bedrijf waarvan Rob Allart mede-eigenaar is. De gelovigen werd op het hart gedrukt te "investeren in Gods Koninkrijk", aldus een gedeputeerd gemeentelid in het programma Netwerk.

Het project, wat in de folders "geheel risicoloos" werd genoemd, zou een minimaal rendement opleveren van 24% op jaar basis.

De Nederlandse Bank legde op 8 februari 2005 vader en zoon Allart de boete op omdat zij "illegaal opereren en omdat zij niet over de vereiste vergunningen beschikken". Alle activiteiten dienden per direct gestaakt te worden. In totaal werd 5,5 miljoen euro ingelegd dat is geïnvesteerd in bouwwerken in Zuid-Afrika.

Directeur en psycholoog Hans Groeneboer van stichting Koinonia waarschuwde voor de grote macht en korte lijnen binnen charismatische bewegingen en niet hiërarchische kerkgenootschappen. "Een leider van een evangelie gemeente kan tegen zijn oudsten zeggen ik vind dat morgen we die kant op moeten", aldus Hans Groeneboer in het tv-programma.

"Waar ben ik aan begonnen" zo stelde Allart, maar hij voelt zich "niet schuldig tegenover de mensen", aldus Netwerk dinsdagavond.

Rob Allart was voor RKnieuws.net niet bereikbaar voor commentaar en het landelijk centrum van het evangelisch kerkgenootschap Beréa wilde niet reageren op de vraag of deze wijze van financieel rendement behalen met het Koninkrijk van God niet lijnrecht in gaat tegen de boodschap van de Evangeliën.

Wel zal het kerkgemeenschap een informatieavond houden voor ongeruste gelovigen. (SMM)

echnaton
09-03-05, 20:14
Je bent toch wel erg geïnteresseerd in het protestantisme Mars. Ik stel voor dat je de Heidelberger Catechismus eens doorleest. Dan weet je meteen alles over de basisleerstukken van het calvinisme.

Wortel
09-03-05, 20:17
Daar gaan we weer met ons interconfessioneel pingpongen...:moe:

Die vrij evangelicale secteleider is net zo protestants als dat de Paus een Jehova's getuige is, Mars.

Marsipulami
09-03-05, 20:26
Geplaatst door Wortel
Die vrij evangelicale secteleider is net zo protestants als dat de Paus een Jehova's getuige is, Mars.

Dat klinkt zo ongeveer als 'Sadam Hoessein of Mohamed B. was geen 'echte' moslim' :p. Ik vind dat de protestanten zich wel eens mogen verontschuldigen voor het gedrag van hun geloofsbroeder.

echnaton
09-03-05, 20:35
Geplaatst door Marsipulami
Dat klinkt zo ongeveer als 'Sadam Hoessein of Mohamed B. was geen 'echte' moslim' :p. Ik vind dat de protestanten zich wel eens mogen verontschuldigen voor het gedrag van hun geloofsbroeder.

Als dat zo is hebben we nog heel wat verontschuldigingen van rooms-katholieken te goed.

Marsipulami
09-03-05, 20:41
Geplaatst door echnaton
Als dat zo is hebben we nog heel wat verontschuldigingen van rooms-katholieken te goed.

De paus JPII heeft in 2000 al publiek en herhaaldelijk om vergeving gevraagd voor de zonden van de kinderen van de katholieke kerk. Nou niet blijven zeuren.

De protestanten zijn zover nog niet.

echnaton
09-03-05, 20:50
Geplaatst door Marsipulami
De paus JPII heeft in 2000 al publiek en herhaaldelijk om vergeving gevraagd voor de zonden van de kinderen van de katholieke kerk. Nou niet blijven zeuren.

De protestanten zijn zover nog niet.

En toen dacht hij zeker overal vanaf te zijn. Zo werkt dat niet. Op zijn minst had hij wel wat specifieker mogen zijn.

Marsipulami
09-03-05, 21:19
Geplaatst door echnaton
En toen dacht hij zeker overal vanaf te zijn. Zo werkt dat niet. Op zijn minst had hij wel wat specifieker mogen zijn.

Oh ? Over welke specifieke fout had je graag een schuldbekentenis gehoord. Ik zal even voor je googelen. Kom niet af met jodenvervolging, inquisitie, kruistochten of sexueel misbruik, want daaromtrent waren er al ten overvloede en herhaaldelijk schuldbelijdenissen tijdens zijn pontificaat.

Zwarte Kat
09-03-05, 21:44
Geplaatst door Marsipulami


Directeur en psycholoog Hans Groeneboer van stichting Koinonia waarschuwde voor de grote macht en korte lijnen binnen charismatische bewegingen en niet hiërarchische kerkgenootschappen. "Een leider van een evangelie gemeente kan tegen zijn oudsten zeggen ik vind dat morgen we die kant op moeten", aldus Hans Groeneboer in het tv-programma.

"Waar ben ik aan begonnen" zo stelde Allart, maar hij voelt zich "niet schuldig tegenover de mensen", aldus Netwerk dinsdagavond.




Was een interessante uitzending bij Netwerk. Kreeg het idee dat die meneer Allart en diens zoon ondanks hun gerommel geen enkel kwade bedoeling ermee hadden. Vooralsnog lijkt mij dat de Nederlandse Bank degene is die roet in het eten gooit door met een idioot hoge boete aan te komen. Wat op ordinair jatwerk aankomt waardoor de investeerders nu hun poen kwijt zijn. Als de Nederlandse Bank er niet zo nodig tussen moest gaan wroeten met hun greedy mentaliteit dan hadden de investeerders nog kans om hun poen terug te krijgen. Blijf me erover verbazen hoe rap de overheid er als de kippen bij is wanneer ze geld ruiken

Zwarte Kat
09-03-05, 21:47
Geplaatst door Marsipulami
Oh ? Over welke specifieke fout had je graag een schuldbekentenis gehoord. Ik zal even voor je googelen. Kom niet af met jodenvervolging, inquisitie, kruistochten of sexueel misbruik, want daaromtrent waren er al ten overvloede en herhaaldelijk schuldbelijdenissen tijdens zijn pontificaat.

Jajajaja.........verkrachten, plunderen, roven, moorden, uitroeien.
Gewoon ff 3x sorry zeggen en het is prima.
Probleem opgelost.
:duim:

Wortel
09-03-05, 22:10
Dat klinkt zo ongeveer als 'Sadam Hoessein of Mohamed B. was geen 'echte' moslim'

Naar de geest van het woord moslim waren ze dat ook inderdaad niet. Zo worden de echte moslims de kloslims, maar dat is weer een andere discussie.

Gaan we nu een wedstrijdje excuses maken beginnen? Ken je nog die gelijkenis over de farizeeer en de tollenaar in de tempel?

Marsipulami
09-03-05, 22:14
Geplaatst door Zwarte Kat

Gewoon ff 3x sorry zeggen en het is prima.
Probleem opgelost.
:duim:

OK, en nu mag jij zeggen wat er nog meer moet gebeuren ? Een Al Qaeda aanslag op het Vaticaan ? Een verbod op het uitgeven van de bijbel zoals op het uitgeven van Mein Kampf ? Een oorlog beginnen tegen de staat Israël om de kruistochten goed te maken t.a.v. de moslims of een oorlog beginnen tegen de Palestijnen om de holocaust goed te maken t.a.v. de joden ?

echnaton
09-03-05, 22:18
Geplaatst door Marsipulami
Oh ? Over welke specifieke fout had je graag een schuldbekentenis gehoord. Ik zal even voor je googelen. Kom niet af met jodenvervolging, inquisitie, kruistochten of sexueel misbruik, want daaromtrent waren er al ten overvloede en herhaaldelijk schuldbelijdenissen tijdens zijn pontificaat.

We hebben niets aan schuldbekentenissen. Veel te gemakkelijk. Een instituut dat eeuwenlang zulke verschrikkelijke fouten heeft gemaakt moet minstens zijn eigen functioneren ter discussie stellen endenken over een vorm van 'Widergutmachung'.

Marsipulami
09-03-05, 22:25
Geplaatst door Wortel
Gaan we nu een wedstrijdje excuses maken beginnen? Ken je nog die gelijkenis over de farizeeer en de tollenaar in de tempel?

Ja die ken ik, de Farizeeër kwam om te tonen hoe goed hij wel was en hoe rechtvaardig, de tollenaar kwam om (net als de paus) zijn zonden te erkennen en om God vergeving te vragen.:


[9] Met het oog op sommigen die zichzelf rechtvaardig vinden en anderen minachten, vertelde hij de volgende gelijkenis. [10] ‘Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden, de een was een Farizeeër en de ander een tollenaar.

[11] De Farizeeër stond daar rechtop en bad bij zichzelf: “God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die roofzuchtig of onrechtvaardig of overspelig zijn, en dat ik ook niet ben als die tollenaar. [12] Ik vast tweemaal per week en draag een tiende van al mijn inkomsten af.”

[13] De tollenaar echter bleef op een afstand staan en durfde niet eens zijn blik naar de hemel te richten. In plaats daarvan sloeg hij zich op de borst en zei: “God, wees mij zondaar genadig.” [14] Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’ (Lc 18,9-14)

Marsipulami
09-03-05, 22:31
Geplaatst door echnaton
We hebben niets aan schuldbekentenissen. Veel te gemakkelijk.

Probeer het eens een keer en kom dan terug.



Een instituut dat eeuwenlang zulke verschrikkelijke fouten heeft gemaakt moet minstens zijn eigen functioneren ter discussie stellen endenken over een vorm van 'Widergutmachung'.


Jah, nog wat slogans. Ik vroeg je al wat die " 'vorm van 'Widergutmachung' " moest inhouden volgens jou. Ik wacht nog op een antwoord.

Wortel
09-03-05, 22:46
Ja die ken ik, de Farizeeër kwam om te tonen hoe goed hij wel was en hoe rechtvaardig, de tollenaar kwam om (net als de paus) zijn zonden te erkennen en om God vergeving te vragen.:

Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’ (Lc 18,9-14)

En de kneep van deze gelijkenis zit hem er nu in dat na het horen van deze gelijkenis veel farizeeers nog lange tijd daarna gingen kijken als een tollenaar, maar de ziel van een farizeeer bleven houden.

De Paus bedoelt het stellig goed, en ik waardeer zeker zijn geste, maar deze Paus in boetekleed wordt nu voor anderen bijna een ikoon van religieuze rechtschapenheid en plichtsbesef; en die anderen kijken vervolgens neer op de tollenaars die niet zo boetebereid lijken te zijn.

Ingewikkeld he?

Marsipulami
09-03-05, 22:56
Geplaatst door Wortel
En de kneep van deze gelijkenis zit hem er nu in dat na het horen van deze gelijkenis veel farizeeers nog lange tijd daarna gingen kijken als een tollenaar, maar de ziel van een farizeeer bleven houden.

Je protestantse opvoeding heeft goed gewerkt en werpt zijn vruchten af inzoverre het katholieken en de paus betreft en hun respectievelijk 'kardinaal gezever' (dixit Wortel).

Zwarte Kat
10-03-05, 13:47
Geplaatst door Marsipulami
OK, en nu mag jij zeggen wat er nog meer moet gebeuren ? Een Al Qaeda aanslag op het Vaticaan ? Een verbod op het uitgeven van de bijbel zoals op het uitgeven van Mein Kampf ? Een oorlog beginnen tegen de staat Israël om de kruistochten goed te maken t.a.v. de moslims of een oorlog beginnen tegen de Palestijnen om de holocaust goed te maken t.a.v. de joden ?

Sorry zeggen tegen moord en verkrachting volstaat niet. Al helemaal niet wanneer types als jij er dan nog bijzeggen dat er ten overvloede en herhaaldelijk schuldbelijdenissen zijn geuit.
De arrogantie druipt er vanaf......

Ik zou me in jouw geval 300x doodschamen dat ik tot een verdorven kliek behoor en zou me er dan vervolgens ver van verwijderen. Heel ver. Het minste dat jij als individu kan doen is maken dat je er van wegkomt.

echnaton
10-03-05, 14:21
Geplaatst door Marsipulami
Probeer het eens een keer en kom dan terug.





Jah, nog wat slogans. Ik vroeg je al wat die " 'vorm van 'Widergutmachung' " moest inhouden volgens jou. Ik wacht nog op een antwoord.

De katholieke kerk is immens rijk. Kijk naar de St. Pieter in Rome, door de aflaathandel gerealiseerd en daarmee één van de oorzaken van de reformatie. Wat te denken van het weggeven van alle bezit van de kerk aan de armen?

Simon
10-03-05, 14:35
Geplaatst door Marsipulami
Dat klinkt zo ongeveer als 'Sadam Hoessein of Mohamed B. was geen 'echte' moslim' :p. Ik vind dat de protestanten zich wel eens mogen verontschuldigen voor het gedrag van hun geloofsbroeder.

Wanneer komen jouw verontschuldigingen voor al die wandaden van katholieken (uit piëteit zal ik ze maar niet noemen).