PDA

Bekijk Volledige Versie : BBC: Extremistische christenen bedreigen openheid Britse samenleving



Marsipulami
09-03-05, 20:38
BBC: christenen bedreigen openheid


Geplaatst op 9/3 '05 om 19:16u
Door Theo Borgermans (Bron: Ikon)


LONDEN (rKnieuws.net) - ’Extremistische’ christelijke groeperingen bedreigen de openheid van de Britse maatschappij. Dat zegt Mark Thompson, algemeen directeur van de BBC. Hiermee doelt hij op de acties van christelijke groepen tegen de vertoning van Jerry Springer: The Opera, vorige maand. Dat meldt de krant Daily Telegraph.



Volgens Thompson, zelf ook christen, moet de Britse omroep open staan voor een ’zo breed mogelijk’ scala aan onderwerpen. In een lezing verdedigde hij maandagavond het recht van de BBC om controversiële programma’s uit te zenden.

’’De openheid in onze samenleving wordt bedreigd door de steeds sterker wordende stem van christelijke lobbygroepen’’, zegt hij. ’’Kleine actiegroepen, bij wie woede en extremisme steeds meer de boventoon voeren, gebruiken moderne communicatiemiddelen om hun protest onevenredig veel aandacht te laten krijgen.’’

Als voorbeeld noemde hij de beslissing de musical West End uit te zenden. Hierin figureert een luier-draagende Jezus, die erkent ’een beetje homo’ te zijn. Thompson noemde deze beslissing ’goed en belangrijk’.

Desondanks erkende Thomspon dat de BBC zich meer moet inspannen om de christelijke opinie te begrijpen. ’’Onze omroep bestaat niet om een seculier mensbeeld als tegenhanger van religie te promoten, of om traditionele waarden en normen te verdringen. Wij willen echter wél de ruimte geven aan zo breed mogelijke invalshoeken.’’ (tb)

Ph. Impudicus
09-03-05, 20:41
Openheid wordt maar al te vaak met normeloosheid verward,
de discussie vandaag op B&W ging daar ook over,

mag je raps toelaten die propageren vrouwen te verkrachten,

natuurlijk niet, dat heeft niks met openheid te maken maar alles met beschaving.

sjaen
10-03-05, 00:53
Het staat je toch vrij om daar al dan niet naar te luisteren of te kijken.

Wat al die relifundi's en moraalridders niet snappen is dat ze met hun gezeur de deur voor staatscensuur wagenwijd openzetten, dit is gevaarlijker voor de democratie dan al die religies tezamen. Men gooit z'n eigen ramen in.

Ph. Impudicus
10-03-05, 08:07
Geplaatst door sjaen
Het staat je toch vrij om daar al dan niet naar te luisteren of te kijken.

Wat al die relifundi's en moraalridders niet snappen is dat ze met hun gezeur de deur voor staatscensuur wagenwijd openzetten, dit is gevaarlijker voor de democratie dan al die religies tezamen. Men gooit z'n eigen ramen in.

er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting,

wanneer je groepsverkrachtingen gaat bezingen in het publieke domein, mag het publieke domein dat verbieden,

net zo goed als wanneer ik zing dat alle marokkanen gemarteld en gedood moeten worden mij dat zingen en publiek onmogelijk gemaakt moet worden.

dat is geen censuur, dat is verbod op geweld en haatzaaien tegen een bepaalde bevolkingsgroep, dat staat in de grondwet.

uiteraard is dat iets anders dan gefundeerde kritiek leveren op een geloofsgroep waarvan jij denkt dat ze verkeerd geloven.

dat mag altijd.

sjaen
10-03-05, 11:27
Geplaatst door Ph. Impudicus
er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting,

wanneer je groepsverkrachtingen gaat bezingen in het publieke domein, mag het publieke domein dat verbieden,

net zo goed als wanneer ik zing dat alle marokkanen gemarteld en gedood moeten worden mij dat zingen en publiek onmogelijk gemaakt moet worden.

dat is geen censuur, dat is verbod op geweld en haatzaaien tegen een bepaalde bevolkingsgroep, dat staat in de grondwet.

uiteraard is dat iets anders dan gefundeerde kritiek leveren op een geloofsgroep waarvan jij denkt dat ze verkeerd geloven.

dat mag altijd.

Het Vrije Woord is eerst en vooral een passief recht. Het betreft het recht om te luisteren, of niet te luisteren, naar wat IK wil. Niemand hoeft voor mij te bepalen wat ik in mijn bewustzijn wens toe te laten.