PDA

Bekijk Volledige Versie : Minister: Aboutaleb is niet genoeg geassimileerd



TonH
10-03-05, 11:57
'Opmerking Aboutaleb niet gepast'
BAS SOETENHORST

DEN HAAG - ''Dit draagt niet bij aan een oplossing. Als er een probleem is, moeten we zakelijk met elkaar praten, zonder dit soort taal te bezigen.'' Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven is niet te spreken over de nieuwste uithaal van Ahmed Aboutaleb in haar richting.

De opmerking van de Amsterdamse wethouder van Onderwijs, dat Van der Hoeven 'een lange neus' naar hem maakt wanneer hij klaagt over de geringe mogelijkheden om criminele jongeren op een school te plaatsen, vindt ze 'niet gepast'.

Van der Hoeven: ''De taal die hij bezigt, gebruik ik niet tegen hem. Ik onderken zijn probleem, maar dit helpt niet.''

Op een bijeenkomst in Nemo afgelopen dinsdag zei Aboutaleb machteloos te staan tegenover scholen die criminele jongeren na het uitzitten van hun straf weigeren toe te laten als leerling. ''Ik heb als wethouder de bevoegdheid nodig een school te verplichten een kind op te nemen,'' aldus Aboutaleb. ''Maar minister Van der Hoeven zegt tegen mij: 'Lange neus.' Voor haar telt alleen de vrijheid van de onderwijsinstellingen.''

In een reactie zegt Van der Hoeven 'het probleem niet te ontkennen'. ''Maar hij heeft hierin een taak en de scholen ook, net als ik. Daar moeten we elkaar op vinden.''

Een belangrijk deel van de criminele jongeren zou geplaatst kunnen worden op een zogenoemde zmok-school (voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen). Hoewel hiernaar steeds meer vraag is, zijn in Amsterdam negentig plaatsen onbezet omdat ouders de ernst van het probleem van hun kind ontkennen en weigeren toestemming te geven voor plaatsing.

''Daar heeft Aboutaleb een punt,'' zegt Van der Hoeven. ''We hebben hun handtekening nodig en die weigeren ze te zetten. Maar ik kan dat niet alleen oplossen. Daar heb ik minister Donner van Justitie voor nodig en daar ben ik druk mee bezig. Binnenkort hoop ik met een oplossing te komen.''

Gezocht wordt naar een manier om ouders uit de ouderlijke macht te ontzetten, zodat de kinderen zonder hun instemming op een zmok-school terecht kunnen. ''En er komt een uitbreiding met duizend extra zmok-plaatsen voor het hele land. Die plekken zullen in 2007 zijn gerealiseerd.''

Vorige week sprak Van der Hoeven met Aboutaleb over onder meer zijn vorige maand geuite klacht over zijn gebrek aan bevoegdheden ten aanzien van veiligheid op scholen.

''Dat was een zakelijk gesprek, waarin we geconstateerd hebben dat een deel van de bestuurlijke regie bij de wethouder ligt en dat er een taak ligt op het gebied van de huisvesting. Laten we gewoon oplossingen zoeken in plaats van dit soort dingen te zeggen.''


© Het Parool, 10-03-2005

~Panthera~
10-03-05, 12:03
Nou dat weer. :moe:
Ik wordt zo moe van Den Haag he...........het is ook nooit goed. :kotsen:

GroteWolf
10-03-05, 12:29
ZMOK kinderen moeten helemaal niet meer naar een gewone school. Daar frustreren ze alles voor leraren, leerlingen en omwonenden. Er moeten kleinere scholen komen (dat weigeren de scholengemeenshcappen in Amsterdam en Aboutaleb weigert ze er toe te dwingen). En die moeten in de woonomgeving van deze kinderen staan (het gaat dus om kleine VMBO's). En dat is ook al niet het geval en Aboutaleb doet er niks aan.
Al twee dingen die hij niet doet en die de stad en de leerlingen ernstig te goede zouden komen.
En die ZMOK kinderen, daar moet nog een Den Eng voor worden bijgebouwd. Of twee.

TonH
10-03-05, 12:40
Geplaatst door GroteWolf
ZMOK kinderen moeten helemaal niet meer naar een gewone school. Daar frustreren ze alles voor leraren, leerlingen en omwonenden. Er moeten kleinere scholen komen (dat weigeren de scholengemeenshcappen in Amsterdam en Aboutaleb weigert ze er toe te dwingen). En die moeten in de woonomgeving van deze kinderen staan (het gaat dus om kleine VMBO's). En dat is ook al niet het geval en Aboutaleb doet er niks aan.
Al twee dingen die hij niet doet en die de stad en de leerlingen ernstig te goede zouden komen.
En die ZMOK kinderen, daar moet nog een Den Eng voor worden bijgebouwd. Of twee.

Zijn punt is, en daar draaid Van der Hoeven steeds om heen, dat hij de bevoegdheden niet meer heeft om de scholen te dwingen.

Eigenlijk kunnen ze dat wethouderschap Onderwijs in Amsterdam beter opheffen. Het Basisonderwijs valt onder de Stadsdelen en over het VO heeft hij niet veel meer te vertellen. (Niet dat die Stadsdeelwethouders niet met het zelfde probleem zitten als hij.)