PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Pest maakte deel Europeanen immuun voor aids'



Bofko
11-03-05, 11:38
LONDEN - De pestepidemieën die Europa van de middeleeuwen tot de achttiende eeuw teisterden, hebben een deel van de Europeanen mogelijk immuun gemaakt voor het aids-virus. Dat is de conclusie van twee Britse wetenschappers, meldde de Britse krant The Times vrijdag.
De onderzoekers hebben hun bevindingen gepubliceerd in het gerenommeerde tijdschrift Journal of Medical Genetics. Het was al langere tijd bekend dat mensen met een bepaalde genetische mutatie geen aids krijgen.
Volgens de wetenschappers van de universiteit van Liverpool is die mutatie een direct gevolg van de pestepidemieën, omdat juist in Europa het aantal mensen met de mutatie het hoogst is.

Scandinavië
Ongeveer 10 procent van de Europeanen heeft de genetische verandering en in Scandinavië is dat aantal zelfs 15 procent. De mutatie komt veel minder voor in landen die grenzen aan de Middellandse Zee, terwijl die in Centraal-Afrika, Azië en onder nazaten van de Amerikaanse indianen helemaal niet voorkomt.

www.nu.nl

~Panthera~
11-03-05, 11:40
Knap ***** voor Afrika dus.

Bofko
11-03-05, 11:42
Geplaatst door ~Panthera~
Knap ***** voor Afrika dus.

Maar die zijn dan weer immuun voor een aantal ziektes die Europeanen weer kunnen krijgen.

~Panthera~
11-03-05, 11:43
Geplaatst door Bofko
Maar die zijn dan weer immuun voor een aantal ziektes die Europeanen weer kunnen krijgen.

Maar gaan de europeanen daar dood aan ?

Bofko
11-03-05, 12:10
Geplaatst door ~Panthera~
Maar gaan de europeanen daar dood aan ?

Volgens mij zijn die er ook ja. But not sure. Ik ben geen medicus.

Interessant om te zien hoe 'lichamelijke weerstand' opgebouwd kan worden over generaties heen. Het 'lijden' van een oudere generatie die daardoor een volgende generatie 'sterker' maakt.

~Panthera~
11-03-05, 12:26
Geplaatst door Bofko
Volgens mij zijn die er ook ja. But not sure. Ik ben geen medicus.

Interessant om te zien hoe 'lichamelijke weerstand' opgebouwd kan worden over generaties heen. Het 'lijden' van een oudere generatie die daardoor een volgende generatie 'sterker' maakt.

Vandaar misschien de uitdrukking: what doesn't kills you, makes you stronger ? :D

wytze
11-03-05, 16:21
Als het allemaal waar is, en zeker in de wereld van de genetica is het zeer raadzaam niet alles zomaar aan te nemen.
Ik heb overigens ook wel eens gehoord over Afrikaanse prostituees (in Afrika) die geen Aids kregen (en dat was niet omdat ze altijd condooms gebruiken). Dus waar dat dan door zou komen?

Umarvlie
11-03-05, 16:24
Geplaatst door wytze
Als het allemaal waar is, en zeker in de wereld van de genetica is het zeer raadzaam niet alles zomaar aan te nemen.
Ik heb overigens ook wel eens gehoord over Afrikaanse prostituees (in Afrika) die geen Aids kregen (en dat was niet omdat ze altijd condooms gebruiken). Dus waar dat dan door zou komen?

Buiten dat, het feit dat je geen AIDS krijgt betekend nog niet dat je geen drager van het virus bent (sero-positief).... dus je bent dan nog wel een risico groep .. voor anderen.

Turkish_boy
11-03-05, 17:47
Dus als je mensen een goede vorm van pest meegeeft worden ze vanzelf immuum?

Ariovistus
11-03-05, 19:20
Geplaatst door Turkish_boy
Dus als je mensen een goede vorm van pest meegeeft worden ze vanzelf immuum?

Neen, zo makkelijk is het niet. Heb er eens een reportage over gezien op TV. De pest die in de Middeleeuwen over de hele wereld maar voornamelijk in Europa woedde heeft een soort "natural selection" veroorzaakt en blijkbaar zijn zij van wie de voorouders immuun tegen de pest waren nu immuun tegen het HIV-virus.

Turkish_boy
12-03-05, 09:28
Geplaatst door Ariovistus
Neen, zo makkelijk is het niet. Heb er eens een reportage over gezien op TV. De pest die in de Middeleeuwen over de hele wereld maar voornamelijk in Europa woedde heeft een soort "natural selection" veroorzaakt en blijkbaar zijn zij van wie de voorouders immuun tegen de pest waren nu immuun tegen het HIV-virus.

Toch zou het dan mogelijk moeten zijn om uit de pest of een hele goede remmer die heel lang meegaat of een vaccinatie te krijgen, ik las in de krant(metro) een hele kleine stukje dat daarover ging.

Ze haalden iets uit oude lijken en mogelijk was er bijna een vaccinatie tegen aids gevonden.......