PDA

Bekijk Volledige Versie : Kabinet zet missie Afghanistan door



168
11-03-05, 15:43
Het kabinet vraagt geen toestemming aan de Kamer voor het sturen van 165 commando's naar Afghanistan. Wel zullen de Kamerleden vertrouwelijk worden ingelicht.

Dat verklaarde premier Balkenende na het wekelijkse kabinetsberaad.

Een Kamermeerderheid van CDA en PvdA stelde eerder op de dag dat de missie zo gevaarlijk is, dat het parlement er over zou moeten beslissen.

De commando's komen terecht in "het hoogste geweldsspectrum", verklaarde het CDA-Kamerlid Ormel.

11 september
Maar Balkenende wijst er op dat het niet om een vredesoperatie gaat, maar om een deelname aan de strijd tegen het terrorisme. Daarvoor is geen instemming van de Kamer nodig.

Na de aanslagen van 11 september 2001 geldt voor alle NAVO-landen de verplichting om de Verenigde Staten te helpen in de strijd tegen het terrorisme.

De Tweede-Kamerfracties zijn niet juichend over de missie. Woordvoerder Koenders van de PvdA vraagt zich af of de Amerikanen de Nederlandse regering wel goed hebben geïnformeerd is over de risico's.

Hij en zijn collega Bakker van D66 vrezen dat de missie een goedmakertje is voor Amerika, nu Nederland vertrekt uit Irak.

De VVD is wel positief over het plan van het kabinet. Het Kamerlid Szabo laat weten "iedere inzet tegen het terrorisme" te steunen, maar maakt zich wel zorgen over de gevaren.

Erik O.
De vakbond voor defensiepersoneel VBM/NOV maakt zich zorgen over de rechtspositie van Nederlandse militairen in Afganistan. Voorzitter Debie van de vakbond wil voorkomen dat ze tijdens de missie worden opgepakt door Justitie.

Eind 2003 arresteerde het Openbaar Ministerie marinier Erik O. in Irak, omdat hij tegen de regels een plunderende Irakees zou hebben doodgeschoten. Die zaak veroorzaakte veel onrust.

Bron: NOS (http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2005/2/25/reactiesmissieafghanistan.html)

Spoetnik
11-03-05, 15:52
Stop de bezetting van Afghanistan!

Umarvlie
11-03-05, 16:42
Gaan ze nu ook mariniers sturen om die commando's te beschermen?

The_Reporter
11-03-05, 16:46
Wie nooit het woordje terrorisme in de mond neemt, is ouderwets.

mark61
11-03-05, 16:47
Geplaatst door 168
Voorzitter Debie van de vakbond wil voorkomen dat ze tijdens de missie worden opgepakt door Justitie.

Ze zouden voor uitzending al opgepakt moeten worden want hun taak is volledig in strijd met alle mogelijke internationale verdragen en het internationaal recht.

In andermans land andermans burgers gaan jagen en oppakken en vervolgens wegstoppen, hoe komen ze erop?

Umarvlie
11-03-05, 16:50
Geplaatst door mark61
In andermans land andermans burgers gaan jagen en oppakken en vervolgens wegstoppen, hoe komen ze erop?

Dit wordt ze dan ook ingefluisterd door Shjaitan.... :duivel:

mark61
11-03-05, 17:04
Geplaatst door Umarvlie
Dit wordt ze dan ook ingefluisterd door Shjaitan.... :duivel:

Gek, ik ben ook ongelovig, maar ik hoor niksj.

wytze
11-03-05, 17:04
Nou, ik voel me toch wel opgelucht. Drie jaar nadat het Taliban regime is verdreven gaat nederland eindelijk zichzelf eens verdedigen tegen het Ongelooflijke Gevaar dat Afghanistan vormt voor ons landje. De permanente stroom bedreigingen die vanuitAfghanistan richting ons mooie landje zijn geuit de afgelopen drie jaar rechtvaardigen deze stap geheel. Brrrrrrrrr. Nou, maar Onze Jongens zullen ze leren hoor. :maf2:

Umarvlie
11-03-05, 17:14
Geplaatst door wytze
Nou, ik voel me toch wel opgelucht. Drie jaar nadat het Taliban regime is verdreven gaat nederland eindelijk zichzelf eens verdedigen tegen het Ongelooflijke Gevaar dat Afghanistan vormt voor ons landje. De permanente stroom bedreigingen die vanuitAfghanistan richting ons mooie landje zijn geuit de afgelopen drie jaar rechtvaardigen deze stap geheel. Brrrrrrrrr. Nou, maar Onze Jongens zullen ze leren hoor. :maf2:

Ze gaan er dan ook de papaveroogst beveiligen ... belangrijkste bijdrager aan het BNP daar...

Umarvlie
11-03-05, 17:15
Geplaatst door mark61
Gek, ik ben ook ongelovig, maar ik hoor niksj.

Moet je ook maar leren met je handjes boven de dekens te slapen.... :hihi:

mark61
11-03-05, 17:16
Geplaatst door Umarvlie
Moet je ook maar leren met je handjes boven de dekens te slapen.... :hihi:

Zou dat het zijn? :vreemd:

Umarvlie
11-03-05, 17:21
Geplaatst door mark61
Zou dat het zijn? :vreemd:

:regie: wat zeg je??? praat eens wat duidelijker..... :fpuh:

wytze
11-03-05, 17:24
quote:
"Ze gaan er dan ook de papaveroogst beveiligen ... belangrijkste bijdrager aan het BNP daar..."


Ah, da's mooi. Ja die papaverteelt is weer terug uit het dal, heb ik begrepen.
Kijk, wij nederlanders maken ons toch maar mooi nuttig zo hier en daar op de aardbol. En dan sturen ze wrsch af en toe een paar kilootjes pure heroine naar huis, mag ik toch hopen? :roker:

mark61
11-03-05, 17:27
Geplaatst door Umarvlie
:regie: wat zeg je??? praat eens wat duidelijker..... :fpuh:

Skreew niet zo tegen me! Ik ben niet doof, hoor alleen sj. niet fluisteren.

Maarre, jij bent auditief gehandicapt? En het komt dus niet van die kroketten?

Umarvlie
11-03-05, 17:30
Geplaatst door wytze
quote:
"Ze gaan er dan ook de papaveroogst beveiligen ... belangrijkste bijdrager aan het BNP daar..."


Ah, da's mooi. Ja die papaverteelt is weer terug uit het dal, heb ik begrepen.
Kijk, wij nederlanders maken ons toch maar mooi nuttig zo hier en daar op de aardbol. En dan sturen ze wrsch af en toe een paar kilootjes pure heroine naar huis, mag ik toch hopen? :roker:

Jazeker ... voor medicinaal gebruik natuurlijk! :cola:

Umarvlie
11-03-05, 17:32
Geplaatst door mark61
Skreew

Kattik? kompie ut Kattik??



Maarre, jij bent auditief gehandicapt? En het komt dus niet van die kroketten?

hmmm... selectief gehoor... is dat ook autditief gehandicapt? mag ik dan nu in de WAO??

mark61
11-03-05, 17:40
Geplaatst door Umarvlie
Kattik? kompie ut Kattik??

Nee, Leie. Kattikers kan ik niet verstaan. Skreew is Noord-Hollands en Sur. Nederlands geloof ik.


hmmm... selectief gehoor... is dat ook autditief gehandicapt? mag ik dan nu in de WAO??

Oostindische doofheid is geen WAO-grond. Integendeel, daar moet je een verblijfsvergunning voor aanvragen.

Umarvlie
11-03-05, 17:44
Geplaatst door mark61
Nee, Leie.

Haa... ik ben daaro op school geweesd


Oostindische doofheid is geen WAO-grond. Integendeel, daar moet je een verblijfsvergunning voor aanvragen.

Nee, ik ben autochtoon dus dan is het selectief, alleen voor allochtonen is het oost-indisch (voor mijn vrouw dus :corcky: )

mark61
11-03-05, 17:51
Geplaatst door Umarvlie
Nee, ik ben autochtoon dus dan is het selectief, alleen voor allochtonen is het oost-indisch (voor mijn vrouw dus :corcky: )

Dat weet ik allemaal al, maar Verdonk heeft zojuist bepaald dat voor allochtone elementen in autochtonen aparte verblijfsvergunningen moeten worden aangevraagd. Je ontkomt er niet aan. Probeer je niet te verschuilen achter je witte huid, you're one of them, and we know it. :duivels:

Umarvlie
11-03-05, 17:56
Geplaatst door mark61
Dat weet ik allemaal al, maar Verdonk heeft zojuist bepaald dat voor allochtone elementen in autochtonen aparte verblijfsvergunningen moeten worden aangevraagd. Je ontkomt er niet aan. Probeer je niet te verschuilen achter je witte huid, you're one of them, and we know it. :duivels:

Dus een verblijfsvergunning speciaal voor mij selectieve gehoor? dan maar pleitte ermoo hoor ... vol is vol bij mij! :melig:

Siah
11-03-05, 22:32
Geplaatst door Umarvlie
Gaan ze nu ook mariniers sturen om die commando's te beschermen?

:hihi:

Siah
11-03-05, 22:34
Geplaatst door Spoetnik
Stop de bezetting van Afghanistan!

inderdaad!