PDA

Bekijk Volledige Versie : Geert Mak geeft toe dat hij fouten heeft gemaakt bij het schrijven van z’n pamflet



Oramus
12-03-05, 10:37
Vijftig vragen aan Mak
Maart 12th, 2005

Geert Mak geeft toe dat hij ‘fouten‘ heeft gemaakt bij het schrijven van z’n pamflet waarin hij kritiek op moslims vergelijkt met de jodenvervolging.


AD-redacteur Carel Brendel las het pamflet kritisch door en stuitte op minstens vijftig fouten, onbewezen stellingen en twijfelachtige vergelijkingen met fascisme en jodenvervolging. Mak kreeg een uitgebreide vragenlijst voorgelegd, maar wil niet reageren, omdat hij besloten heeft tot een radiostilte.

einde carriere :haha:

Joesoef
12-03-05, 10:38
Geplaatst door Oramus
Vijftig vragen aan Mak
Maart 12th, 2005

Geert Mak geeft toe dat hij ‘fouten‘ heeft gemaakt bij het schrijven van z’n pamflet waarin hij kritiek op moslims vergelijkt met de jodenvervolging.



einde carriere :haha:



Mak krijgt die kritiek al jaren. Zal de lezer wat boeien, niet dus.

Oramus
12-03-05, 10:40
Geplaatst door Joesoef
Mak krijgt die kritiek al jaren. Zal de lezer wat boeien, niet dus.
Tja, die Tokkies kijken niet verder dan hun neus lang is waarschijnlijk.

Zwarte Kat
12-03-05, 12:35
AD-redacteur Carel Brendel las het pamflet kritisch door en stuitte op minstens vijftig fouten, onbewezen stellingen en twijfelachtige vergelijkingen met fascisme en jodenvervolging.

Dat is pittig.
Dat ie dan ook nog eens te beroerd is om te reageren maakt het er niet beter op.

TonH
12-03-05, 16:06
Geplaatst door Oramus
Vijftig vragen aan Mak
Maart 12th, 2005

Geert Mak geeft toe dat hij ‘fouten‘ heeft gemaakt bij het schrijven van z’n pamflet waarin hij kritiek op moslims vergelijkt met de jodenvervolging.



einde carriere :haha:

Zou hij goed aan doen wél op te reageren. Maar los daarvan: heeft deze meneer Brendel ditzelfde procedee ook toegepast op de schotschriften van 'de andere kant'?

Juliette
12-03-05, 16:22
Geplaatst door TonH
Zou hij goed aan doen wél op te reageren. Maar los daarvan: heeft deze meneer Brendel ditzelfde procedee ook toegepast op de schotschriften van 'de andere kant'?

Je doelt toch niet op zekere tendens om een moslim zowat persoonlijk medeverantwoordelijk te houden voor de rotzooi die geloofsgenoten hier of elders uitspoken???? :schok:

TonH
12-03-05, 16:25
Geplaatst door Juliette
Je doelt toch niet op zekere tendens om een moslim zowat persoonlijk medeverantwoordelijk te houden voor de rotzooi die geloofsgenoten hier of elders uitspoken???? :schok:

Nee, niet direkt daarop, nee? Of toch?! In ieder geval op het Evangelie van het genoodschap van het Laatste Avondmaal. :moe:

taouanza
13-03-05, 11:00
Geplaatst door TonH
Zou hij goed aan doen wél op te reageren. Maar los daarvan: heeft deze meneer Brendel ditzelfde procedee ook toegepast op de schotschriften van 'de andere kant'?

Inderdaad!

Tomas
13-03-05, 11:27
Geplaatst door TonH
heeft deze meneer Brendel ditzelfde procedee ook toegepast op de schotschriften van 'de andere kant'?

Wat wil je daar mee zeggen? Je kritiek heeft alleen waarde als je alles en iedereen even nauwkeurig bekritiseert? Pas als dat allemaal perfect in evenwicht is, is kritiek terecht?

TonH
13-03-05, 12:22
Geplaatst door Tomas
Wat wil je daar mee zeggen? Je kritiek heeft alleen waarde als je alles en iedereen even nauwkeurig bekritiseert? Pas als dat allemaal perfect in evenwicht is, is kritiek terecht?

Dan moet je me volledig citeren. Ik zeg dat Mak op de kritiek zou moeten reageren en vraag me af of deze meneer dit procedee ook op Maks tegenvoeters heeft toegepast, want dan zou ik dat wel willen lezen.

Oramus
13-03-05, 12:44
Geplaatst door TonH
Dan moet je me volledig citeren. Ik zeg dat Mak op de kritiek zou moeten reageren en vraag me af of deze meneer dit procedee ook op Maks tegenvoeters heeft toegepast, want dan zou ik dat wel willen lezen.
Wijzen op iets anders dat fout is, is wel de meest onnozele manier om kritiek te paraderen. Dat Taouanza dat niet inziet zal voor niemand verwonderlijk zijn, maar ik had jou wel iets hoger ingeschat.

TonH
13-03-05, 12:47
Geplaatst door Oramus
Wijzen op iets anders dat fout is, is wel de meest onnozele manier om kritiek te paraderen. Dat Taouanza dat niet inziet zal voor niemand verwonderlijk zijn, maar ik had jou wel iets hoger ingeschat.

En zo zit het leven vol teleurstellingen. Zo had ik gedacht dat jij kunt lezen. :moe:

Tomas
13-03-05, 19:40
Geplaatst door TonH
Dan moet je me volledig citeren. Ik zeg dat Mak op de kritiek zou moeten reageren en vraag me af of deze meneer dit procedee ook op Maks tegenvoeters heeft toegepast, want dan zou ik dat wel willen lezen.

Waarom moet ik je volledig citeren als ik alleen maar een antwoord op die ene specifieke vraag wilde. Je antwoord is dus: Ik zou dat dan wel willen lezen...? Ik neem aan omdat je spontaan geinteresseerd bent geraakt in deze kritikaster van Mak en dus niet om te suggeren dat ie selectief te werk gaat?

TonH
13-03-05, 23:58
Geplaatst door Tomas
Waarom moet ik je volledig citeren als ik alleen maar een antwoord op die ene specifieke vraag wilde. Je antwoord is dus: Ik zou dat dan wel willen lezen...? Ik neem aan omdat je spontaan geinteresseerd bent geraakt in deze kritikaster van Mak en dus niet om te suggeren dat ie selectief te werk gaat?

Vind jij soms dat hij selectief te werk gaat?

Tomas
14-03-05, 07:29
Geplaatst door TonH
Vind jij soms dat hij selectief te werk gaat?

Ik ken hem niet, maar ik neem aan dat ie net als de rest van de mensheid selectief te werk gaat om niet om te komen in het werk. Selectief te werk gaan is nog wel wat anders dan selectief verontwaardigd zijn. Of selectief je afvragen of iemand niet eventueel selectief te werk gaat.

dicksr
14-03-05, 09:55
Ik zag Mak, van wie ik naar aanleiding van de eeuw van mijn vader en Europa in de twintigste eeuw, een groot bewonderaar ben, gisterenavond bij rosemoller.

Je merkt aan hem de diepe emotie die hij heeft bij het teloor gaan van de 'maakbare samenleving' en de spreekwoordelijke nederlandse tolerantie. Ik denk dat zijn pamflet een snel geschreven, meer emotionele dan historisch verantwoorde uiting van die emotie is.

Vanuit zijn positie en achtergrond als betrokken individu is dat wel begrijpelijk, maar vanuit die van gezaghebbend schrijver en historicus niet passend.

Wanneer hij dan toch zijn pen hanteert en daarop aangesproken wordt, moet hij ook de ballen hebben te reageren als schrijver en historicus. Je afvragen of zijn kritikaster ook andere op gelijke wijze bekritiseert is natuurlijk je goed recht, maar nauwelijks relevant.

TonH
14-03-05, 10:00
Geplaatst door Tomas
Ik ken hem niet, maar ik neem aan dat ie net als de rest van de mensheid selectief te werk gaat om niet om te komen in het werk. Selectief te werk gaan is nog wel wat anders dan selectief verontwaardigd zijn. Of selectief je afvragen of iemand niet eventueel selectief te werk gaat.

Ik zie het verschil niet zo, maar dat zal mijn makke wel zijn.

TonH
14-03-05, 10:08
Goed, wat snappen jullie nu eigenlijk niet aan de drie woordjes "Maar los daarvan..."?! http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a065.gif

Tomas
14-03-05, 10:14
Geplaatst door dicksr
Ik zag Mak, van wie ik naar aanleiding van de eeuw van mijn vader en Europa in de twintigste eeuw, een groot bewonderaar ben, gisterenavond bij rosemoller.

Je merkt aan hem de diepe emotie die hij heeft bij het teloor gaan van de 'maakbare samenleving' en de spreekwoordelijke nederlandse tolerantie. Ik denk dat zijn pamflet een snel geschreven, meer emotionele dan historisch verantwoorde uiting van die emotie is.

Vanuit zijn positie en achtergrond als betrokken individu is dat wel begrijpelijk, maar vanuit die van gezaghebbend schrijver en historicus niet passend.

Wanneer hij dan toch zijn pen hanteert en daarop aangesproken wordt, moet hij ook de ballen hebben te reageren als schrijver en historicus. Je afvragen of zijn kritikaster ook andere op gelijke wijze bekritiseert is natuurlijk je goed recht, maar nauwelijks relevant.

Gatver, wat ben jij een laffe prikker. Wacht maar ik heb geduld en vind vast wel ergens een puntje waar ik kritiek op kan leveren.

Tomas
14-03-05, 10:14
Geplaatst door TonH
Goed, wat snappen jullie nu eigenlijk niet aan de drie woordjes "Maar los daarvan..."?! http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a065.gif

Laat het maar Ton.

TonH
14-03-05, 10:15
Geplaatst door Tomas
Laat het maar Ton.

Uitgezogen? :duim:

Tomas
14-03-05, 10:18
Geplaatst door TonH
Uitgezogen? :duim:

Nee, maar jou wel.

dicksr
14-03-05, 10:23
Geplaatst door Tomas
Gatver, wat ben jij een laffe prikker. Wacht maar ik heb geduld en vind vast wel ergens een puntje waar ik kritiek op kan leveren. :gniffel:

Spoetnik
14-03-05, 11:50
Er maken wel meer mensen fouten.. sterker nog.. iedereen maakt fouten. Waarom zou Geert Mak dan opeens perfect moeten wezen???

Ik denk dat Carel Brendel ook fouten heeft gemaakt, maar ik heb zowel Maks pamflet als Brendels "kritische" vragenlijst niet gelezen :)

Ik ben wel bezig de Asielzoeker te lezen.. wat een beroerd boek is dat, gelukkig valt die snel weg te lezen. Oja ik heb ook nog een boek van Mak liggen!

Tomas
14-03-05, 13:15
Geplaatst door TonH
Uitgezogen? :duim:

http://www.foksuk.nl/imggif.php?i=/upload/d761.gif

Dutchguy
14-03-05, 14:26
Wat Geert Mak doet is het suggereren van verbanden om die vervolgens weer af te zwakken. Resultaat is dat er een soort katterig nabeeld blijft hangen, ondanks de ontkenning.
Gisteren flikte hij dat weer.

Spoetnik
14-03-05, 14:37
Geplaatst door Dutchguy
Wat Geert Mak doet is het suggereren van verbanden om die vervolgens weer af te zwakken. Resultaat is dat er een soort katterig nabeeld blijft hangen, ondanks de ontkenning.
Gisteren flikte hij dat weer.

Dat gebeurt uiteraard continue, voornamelijk bij de VVD en het CDA hebben ze er een handje naar. Mevrouwtje Ali heeft haar carriere dermee opgebouwd. Pim Fortuyn is er voor omgelegd.

nard
14-03-05, 15:40
Geplaatst door Eduardo
Ik begrijp eigenlijk Maks emotionaliteit niet. De Nederlandse populatie van Nederlands 4 grootste steden is in tien jaar tijd voor een groot deel vervangen door allochtonen en dat door toedoen door Maks trawanten. Wie mag zich dan verongelijkt voelen?


Ik begrijp Maks negatieve emotie wel redelijk, denk ik. Ik kan me goed voorstellen dat een man van een niet-gering links pluimage zich doodongelukkig voelt bij de ontwikkelingen van de achterliggende 3 jaren. Past ook wel bij het beeld dat ik van hem heb. Een bewogen man, niet bepaald harde pit, met linkse historie en sympathiëen.
Alleen voel ik op dit moment de neiging meewarig te denken "Vette pech voor je, broeder".
Heel veel rechtse en behoudende mensen hebben 10 a 15 jaar lang groot en groeiend ongenoegen ontwikkeld over de linkse pamperkoers die er is gevaren door de Haagse regentenkliek. Met dat ongenoegen is ook niets gedaan. Integendeel. Dat is de kop ingedrukt.
En nu zitten we opgezadeld met de erfenis van Maks zijnen (één voorbeeld noemde je al), terwijl allen hun handen in onschuld wassen. Of zelfs de bevolking voor een onafwendbaar voldongen feit durven te plaatsen dat nb gevolg is van eigen falend handelen 10 jaar terug (import hoeveelheid niet-westerse allochtonen, WAO-problematiek, oncontroleerbare loongroei, uit de klauwen gelopen megalomane bouwprojecten, enz).

PS. "De eeuw van mijn vader" en vooral "In Europa" vind ik klasse. Bij dat genre had hij het beter kunnen houden ipv te gaan polemiseren in het maatschappelijk debat.

nard
14-03-05, 16:02
Geplaatst door Eduardo
Er stond in het Parool een artikel van twee redacteuren die vonden dat dat kliekje eens z'n verontschuldigingen moest maken. Ben ik het helemaal mee eens.

Het probleem is dat het hier om een aantal mensen gaat die zich niet gemakkelijk als groep of organisatorische eenheid laat definiëren. De achterliggende jaren heeft zich een groep in Den Haag, politiek en ambtenarij, maatschappelijk middenveld, werknemersorganisaties, semi-overheid, mediawereld en (niet te vergeten) de rechterlijke macht genesteld, die daar gewoon niet vandaan te hakken is. En ondanks de relatief rechtse regering gewoon blijft zitten waar ze zit en invloed uit blijft oefenen.
Of zoals een van de PvdA-bonzen omstreeks een halfjaar of een jaar geleden snoefde: "Ook al zit er nu een rechtse regering in Den Haag, wij (=PvdA) regeren toch". Daarmee doelend op de vele topposities in het maatschappelijk middenveld die door mensen uit de PvdA-kaste worden bezet.


Dus eigenlijk vind ik zo'n huilbui als van Geert Mak wel heel goed. Het toont aan dat links terrein in moet leveren. Nooit weg.

Tomas
14-03-05, 16:14
Het is allemaal een links communistisch zionazistisch complot. Wat ik je brom.

nard
14-03-05, 16:15
Geplaatst door Tomas
Het is allemaal een links communistisch zionazistisch complot. Wat ik je brom.


:D

Mill
14-03-05, 16:36
Geplaatst door Eduardo
Zo iets als:

Ruimdenkend orthodox

progressief reactionair

lekkere rabarber

of

welriekende kaas.

Of: onbekende van Ron.

Spoetnik
14-03-05, 16:45
Geplaatst door nard
PS. "De eeuw van mijn vader" en vooral "In Europa" vind ik klasse. Bij dat genre had hij het beter kunnen houden ipv te gaan polemiseren in het maatschappelijk debat.

Hetzelfde geldt voor iemand als Ayaan Hirsi Ali of mister bouwfraude Snorstra, Emphinazico, Theo van Gogh, Leon de Winter, het lijstje is lang. Me dunkt, beter gewoon geen maatschappelijk debat :duim:

Spoetnik
14-03-05, 16:47
Geplaatst door nard
Dus eigenlijk vind ik zo'n huilbui als van Geert Mak wel heel goed. Het toont aan dat links terrein in moet leveren. Nooit weg.

De ruk naar rechts is in Nederland al een tijd geleden gemaakt hoor. Als je dat nog niet was opgevallen ben je behoorlijk blind. Zelfs het "linkse" PvdA vaart al 10 jaar een rechtse koers.

Wreker
14-03-05, 17:11
Geplaatst door Eduardo
Er stond in het Parool een artikel van twee redacteuren die vonden dat dat kliekje eens z'n verontschuldigingen moest maken. Ben ik het helemaal mee eens.

Het interesseert me verder niet zo veel, maar wat ik me afvraag is waarom ´links´ de schuld krijgt van immigratie.

http://www.bibliotheek.nl/Thema/Default.asp?ArtikelID=8049&ThemaID=164&ParentID=0&GrandID=164

Afgezien van kabinetje den uyl is rechts eigenlijk altijd aan de macht geweest in de hele periode waar iedereen over loopt te zeiken. Daarnaast was het echt shell die mijn pa recruteerde, mijn vrouw´s vader is door coberco hiernaartoe gehaald. De vakbonden stonden te demonstreren want ze kwamen onze baantjes afpikken. Het leuke van jullie nederlanders is jullie selectieve geheugen en de geweldige manier waarop jullie de waarheid omdraaien als het jullie zo uitkomt.

nard
14-03-05, 17:30
Geplaatst door Spoetnik
De ruk naar rechts is in Nederland al een tijd geleden gemaakt hoor. Als je dat nog niet was opgevallen ben je behoorlijk blind. Zelfs het "linkse" PvdA vaart al 10 jaar een rechtse koers.

Goed lezen wat ik zeg:



Nard
Het probleem is dat het hier om een aantal mensen gaat die zich niet gemakkelijk als groep of organisatorische eenheid laat definiëren. De achterliggende jaren heeft zich een groep in Den Haag, politiek en ambtenarij, maatschappelijk middenveld, werknemersorganisaties, semi-overheid, mediawereld en (niet te vergeten) de rechterlijke macht genesteld, die daar gewoon niet vandaan te hakken is. En ondanks de relatief rechtse regering gewoon blijft zitten waar ze zit en invloed uit blijft oefenen.
Of zoals een van de PvdA-bonzen omstreeks een halfjaar of een jaar geleden snoefde: "Ook al zit er nu een rechtse regering in Den Haag, wij (=PvdA) regeren toch". Daarmee doelend op de vele topposities in het maatschappelijk middenveld die door mensen uit de PvdA-kaste worden bezet.

Politieke koersverandering is niet synoniem met beklijving op niveau van topfuncties in het maatschappelijk middenveld. Duurt een paar jaar voor dat een klein beetje schoongewassen is.
(Neem bijv. zaak Pronk. Duurde best een poosje voor Verdonk de juiste randvoorwaarden op een rijtje had om haantje Pronk uit t kippenhok te wippen).

Spoetnik
14-03-05, 17:35
Geplaatst door nard
Politieke koersverandering is niet synoniem met beklijving op niveau van topfuncties in het maatschappelijk middenveld. Duurt een paar jaar voor dat een klein beetje schoongewassen is.

Onzin, de topfuncties in Nederland worden bekleed door mensen met rechts-liberale of rechts-christelijke affiliatie.

nard
14-03-05, 17:37
Geplaatst door Spoetnik
Onzin, de topfuncties in Nederland worden bekleed door mensen met rechts-liberale of rechts-christelijke affiliatie.

:D jaja .......

Laat je wat beter voorlichten.

Tomas
14-03-05, 17:38
Jullie begrijpen het niet. Het is heel simpel: Iedereen die indirect of direct invloed heeft of heeft gehad in de immigratie van alochtonen naar nederland behoort tot de linkse kerk. Of ie nu liberaal, christelijk of vvd-er is. Dat maakt niet uit. Daarom is de groep ook zo lastig te vangen zoals nard al eeerder aangaf.

Tomas
14-03-05, 17:39
Geplaatst door Mill
Of: onbekende van Ron.

Deze geef ik door aan het nageslacht.

mark61
14-03-05, 18:28
Geplaatst door Tomas
Deze geef ik door aan het nageslacht.

Ik houd hem hoog.