PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Moderne slavernij' in Nederland



~Panthera~
12-03-05, 22:29
'Moderne slavernij' in Nederland

Uitgegeven: 12 maart 2005 20:15
Laatst gewijzigd: 12 maart 2005 23:00

HILVERSUM - Duizenden mensen die via criminele organisaties vanuit West-Afrika in Nederland zijn terechtgekomen, worden hier dusdanig uitgebuit dat er sprake is van moderne slavernij. Dat stelt de directeur van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD), N. Laagland.

Volgens de SIOD worden er in landen in West-Afrika duizenden mensen geronseld om in Nederland aan het werk te gaan. Eenmaal hier verdienen ze vaak niet meer dan enkele euro's per uur en moeten ze criminelen voor allerlei diensten betalen. "Ze moeten onder meer voor hun slaapplaats en identiteitspapieren betalen", stelde Laagland zaterdag in het RTL Nieuws. "Hier is sprake van moderne slavernij."


Stoel

De locaties waar de Afrikanen worden ondergebracht, zijn vaak bijzonder slecht. "In hele extreme gevallen kunnen ze alleen een stoel huren voor 150 euro per maand", aldus een woordvoerder van de SIOD. "Zo iemand heeft zijn hele leven verzameld rondom die stoel."

Criminelen

Uit diverse onderzoeken van de opsporingsdienst blijkt dat bendes uit Nigeria en Ghana vele miljoenen verdienen aan de uitbuiting van de illegalen. De criminelen houden tweederde van het inkomen van de illegaal voor zichzelf waardoor deze persoon in veel gevallen niet meer dan 2 euro per uur verdient voor ongeschoold werk in slachterijen, de schoonmaakbranche en de tuinbouw. Volgens de SIOD zijn de werkomstandigheden daar vaak erg slecht. Zo zijn er voorbeelden bekend van fabrieken waar de productieband sneller is gezet, het enorm heet is en de geluidsnormen worden overschreden.

Betere aanpak

De dienst stelt dat het moeilijk is om de uitbuiters aan te pakken omdat die, zodra ze lucht krijgen van een onderzoek, de benen nemen om daarna hun praktijken weer voort te zetten. De SIOD wil binnenkort een aantal voorstellen doen voor een betere aanpak van het probleem.


:kwaad:

Joesoef
12-03-05, 23:08
Oeps :D.

~Panthera~
13-03-05, 00:10
Geplaatst door Joesoef
Oeps :D.

Take em away, Joe. http://www.cosgan.de/images/smilie/verschiedene/n055.gif :D

TonH
13-03-05, 00:11
Onzin! Dit kan niet in Nederland. Nederland heeft sofi-nummers, kopietjes van paspoorten op het werk, identificatieplicht, een fijnmazig belastingstelsel, het beste bevolkingsregister, de Kvk en ga zo nog maar een uurtje door.

Dit soort zuid-europese praktijken in Nederland? :moe:

taouanza
13-03-05, 10:58
Geplaatst door ~Panthera~
Betere aanpak

De dienst stelt dat het moeilijk is om de uitbuiters aan te pakken omdat die, zodra ze lucht krijgen van een onderzoek, de benen nemen om daarna hun praktijken weer voort te zetten. De SIOD wil binnenkort een aantal voorstellen doen voor een betere aanpak van het probleem.


:kwaad:

hoezo loopt zo'n fabriek dan ook weg?:moe:

~Panthera~
13-03-05, 11:38
Geplaatst door taouanza
hoezo loopt zo'n fabriek dan ook weg?:moe:

Ik denk het, ja. :moe:
Moeilijk allemaal he? :moe:

Tomas
13-03-05, 11:49
Geplaatst door ~Panthera~
Zo zijn er voorbeelden bekend van fabrieken waar de productieband sneller is gezet, het enorm heet is en de geluidsnormen worden overschreden.


Ik neem aan dat -als dit op heterdaad wordt betrapt- deze fabrieken bestarft en bekeurd worden. In mijn branche gebeurt dat namelijk al als er een wieltje van een bureaustoel niet gesmeerd genoeg loopt of de airco hoorbaar is.

Daarvan uitgaande zal het wel gebeuren maar te weinig naar vermoeden en zijn de echte foute mensen zoals hier in dit stuk beschreven altijd lastig te pakken.

Je kan natuurlijk ook heel wat anders willen lezen. Dat nederland een derde wereld land is ofzo. Je doet maar wat je niet laten kunt. Vlucht anders als het zo erg is.

mark61
13-03-05, 13:35
Dit slavernij noemen is een belediging voor alle echte slaven en een onverantwoorde devaluatie van het begrip.

~Panthera~
13-03-05, 14:23
Geplaatst door mark61
Dit slavernij noemen is een belediging voor alle echte slaven en een onverantwoorde devaluatie van het begrip.


Dat stelt de directeur van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD), N. Laagland.


Bedank de media. :roken:

mark61
13-03-05, 17:02
Geplaatst door ~Panthera~
Dat stelt de directeur van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD), N. Laagland.


Bedank de media. :roken:

Thank you.

~Panthera~
13-03-05, 17:03
Geplaatst door mark61
Thank you.

You'r welcome.
Voordat er weer mensen gaan schreeuwen.

Juliette
13-03-05, 17:58
Geplaatst door Tomas
Ik neem aan dat -als dit op heterdaad wordt betrapt -

Daar zal het probleem wel zitten zeker? In België, als de inspectie van zoiets lucht krijgt treden ze drie maanden later onmiddellijk keihard op. :roken:

mark61
13-03-05, 19:07
Geplaatst door Juliette
Daar zal het probleem wel zitten zeker? In België, als de inspectie van zoiets lucht krijgt treden ze drie maanden later onmiddellijk keihard op. :roken:

In NL ook :). Dr komt nog wel een boete van maar das maar 1% van het genoten voordeel. Tel uit uw winst.

Tomas
13-03-05, 19:47
Geplaatst door Juliette
Daar zal het probleem wel zitten zeker? In België, als de inspectie van zoiets lucht krijgt treden ze drie maanden later onmiddellijk keihard op. :roken:

Belgie is een derde wereld land waar ik nederland niet mee wens te vergelijken zoals ik al stelde.

Juliette
13-03-05, 21:10
Geplaatst door Tomas
Belgie is een derde wereld land waar ik nederland niet mee wens te vergelijken zoals ik al stelde.

België en Nederland! Keiharde strijd om de eerste plaats in de categorie "gidsland bananenrepubliek" :handbang:

~Panthera~
13-03-05, 21:11
Geplaatst door Juliette
België en Nederland! Keiharde strijd om de eerste plaats in de categorie "gidsland bananenrepubliek" :handbang:

:lol:

Tomas
13-03-05, 22:05
Geplaatst door Juliette
België en Nederland! Keiharde strijd om de eerste plaats in de categorie "gidsland bananenrepubliek" :handbang:

Droom verder. Er bestaat geen keiharde strijd tussen nl en belgie. Alleen belgie denkt dat er zoiets bestaat. En wij winnen gewoon zoals gewoonlijk.