PDA

Bekijk Volledige Versie : Saudische vrouwen moeten gezicht tonen op identiteitskaart



Marsipulami
13-03-05, 18:58
Saudische vrouwen moeten gezicht tonen op identiteitskaart


16:43:10


epa
RYAD/CAIRO - Saudische vrouwen zullen in de toekomst hun gezichtssluier moeten afnemen als ze een foto laten nemen voor hun identiteitskaart. De krant Arab News berichtte zondag dat tegen midden 2006 elke vrouw een identiteitskaart met foto moet hebben, waarop hun gezicht te zien is. De meeste Saudische vrouwen verbergen hun aangezicht deels of geheel achter een zwarte doek, als ze in het openbaar verschijnen.

Pas drie jaar geleden werd in Saudie-Arabië de identiteitskaart voor vrouwen ingevoerd. Maar vrouwelijke rechtsgeleerden klagen dat de vrouw geen identiteitskaart kan krijgen zonder goedkeuring van een mannelijke voogd.
Totnogtoe waren vrouwen niet verplicht een identiteitsbewijs te bezitten, zodat vrouwen die geen reispaspoort hadden, alleen op de zogenaamde ,,familiekaart" van hun vader of echtgenoot geregistreerd stonden.

De Saudische wet verplicht vrouwen - ook niet-islamitische buitenlanders - om in het openbaar zwarte gewaden te dragen. Ook het haar moet onder een zwarte doek verborgen blijven. Maar het bedekken van het aangezicht is vrijwillig en hangt af van de traditie van de stam en de familie.

13/03/2005 - dpa - kld

The_Reporter
13-03-05, 19:50
New Identity Cards: Saudi Women Find Their Feet — and Face Too

RIYADH, 13 March 2005 — Saudi women will no longer be faceless identities. As of mid-2006, it will be compulsory for every Saudi woman to have her own ID card with her face on it, terminating the age of women depending on the current family card that only carries their names.

Hissah Al-Suwaileh, the head of Women’s Civil Status Department in Riyadh, confirmed to Asharq Al-Awsat, a sister publication of Arab News, that Saudi women would soon no longer be using the traditional and current method of proving their identity with the family card.

The department will now be providing separate identity cards for women, delinking her from being just another name on the family card.

She said that an ID card for a woman had become a necessity to verify/prove her national identity and that it would be the only card recognized by banks and government sectors in the future. At present women are using the family card or their passports in their dealings with banks and the government.

“It is a necessity that must be acknowledged,” said a Saudi female employee at one of the local banks who identfied herself only as Noura. “We’ve been asking clients to bring in their passports and for those who don’t have them, they’ve got to bring in a male guardian to verify their identities. After all, the family card only has her name on it which in any day and age could never be enough. The process of identification has kept pace with modern technology as in many parts of the world with voice detectors, retina and palm scanners being used. We however still are at point zero dealing with the photo issue: To show or not to show!”

Al-Suwaileh, in the report, said that Saudi women are misinformed about the requirements for ID card application. They assume that the approval of their male guardians is a fundamental condition to obtain it.

In fact, according to Al-Suwaileh, a Saudi woman who has a valid passport can apply and obtain her ID card without needing a male guardian. Only in the case of a Saudi woman not owning a passport, does she need a male guardian to verify her identity.

An official, however, told Arab News differently. “A Saudi woman’s passport without the approval of a male guardian would only suffice in the case when she doesn’t have any male guardian,” said Turki Mohammad Al-Malafekh, the director general of Jeddah Civil Status Department. “Other than that a male guardian must come in person and apply, provide approval and verify her identity by signing on the back of her photograph,” he added.

“A Saudi woman can only obtain a passport with the consent of her male guardian, so what’s a national ID card in comparison to the license to travel?” asked Noura Al-Ghamdi, a Saudi female applicant for an ID card at the Jeddah Civil Status Department.

As for Saudi women with passports being able to apply for ID cards without the need for male guardians, the official said that they had not received any such news even after being shown Al-Suwaileh’s statements as reported in the press.

“In less than a year and a half all Saudi women must have their own ID cards,” said an official at the Ministry of Interior who preferred to remain anonymous. “And yet the process to acquire this is something they — Saudi women — can do on their own according to Riyadh and cannot do on their own according to Jeddah. Which one is it to be? Saudi women ask.”

http://www.arabnews.com/?page=1&section=0&article=60371&d=13&m=3&y=2005

taouanza
13-03-05, 20:08
Het einde nadert.:jammer:

The_Reporter
13-03-05, 20:16
Geplaatst door taouanza
Het einde nadert.:jammer:
Als ze een vrouwenwerkstad (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1386741)willen bouwen en ze ook nog eens de vrouwen mee willen laten doen als stemmers, in de volgende verkiezingen is dit een noodzakelijke ontwikkeling.

Bovendien zal dit ten goede komen aan een eventuele van boven uit ingerichte zorgstelsel. Dan zullen de andere landen vanzelf volgen Insha Allaah. Zoals de Khalief van de Salaf de zakkaah op liet halen...

Mark
14-03-05, 04:32
Altijd lachen hier in de supermarkt als een jongetje zijn moeder kwijt is en probeert uit te puzzelen welke burka ie moet aanklampen :wink:

Ourzazate
14-03-05, 04:39
Geplaatst door Mark
Altijd lachen hier in de supermarkt als een jongetje zijn moeder kwijt is en probeert uit te puzzelen welke burka ie moet aanklampen :wink:

Ze dragen daar toch een niqab? Geen blauwvormig traliewerk...?

The_Reporter
14-03-05, 05:16
Geplaatst door Ourzazate
Ze dragen daar toch een niqab? Geen blauwvormig traliewerk...?
Na'am.

Mark
14-03-05, 08:03
Geplaatst door Ourzazate
Ze dragen daar toch een niqab? Geen blauwvormig traliewerk...?

burka is inderdaad niet de correcte term maar het is zeker meer dan een niqab zoals ze bijvoorbeeld in Iran dragen. Ik schat in dat meer dan 80% van de qatari vrouwen gezichtssluiers dragen, met ook nog een trendy strookje stof over de neus tussen de ogen.

Een klein deel van de vrouwen draagt een half doorzichtige lap stof voor de ogen zodat je die ook niet meer kan zien.

Volgens mij heet het hier inderdaad een Na'am, moet het ff checken.

Tomas
14-03-05, 08:13
Geplaatst door Mark
Altijd lachen hier in de supermarkt als een jongetje zijn moeder kwijt is en probeert uit te puzzelen welke burka ie moet aanklampen :wink:

Tjezus. Dat soort dingen denk ik nog niet eens aan bij dergelijke vrouwensaneringsmaatschappijen. Dat zal een niet gering effect hebben op de psyche van een kind, dat z'n moeder er onherkenbaar bijspookt.

taouanza
14-03-05, 09:00
Geplaatst door Mark
Altijd lachen hier in de supermarkt als een jongetje zijn moeder kwijt is en probeert uit te puzzelen welke burka ie moet aanklampen :wink:


:melig2: :melig2: :melig2: :melig2: :melig2: :melig2: :melig2: :melig2: :melig2: :melig2: :melig2: :melig2: :melig2: :melig2: :melig2:

The_Reporter
14-03-05, 09:33
Geplaatst door Mark
Volgens mij heet het hier inderdaad een Na'am, moet het ff checken.
Haha, geluksvogel! :p

Mark
14-03-05, 10:24
Geplaatst door Tomas
Tjezus. Dat soort dingen denk ik nog niet eens aan bij dergelijke vrouwensaneringsmaatschappijen. Dat zal een niet gering effect hebben op de psyche van een kind, dat z'n moeder er onherkenbaar bijspookt.

Als het goed is dan loopt die moeder niet alleen rond zonder die vader, dus op die manier is ze zo weer te traceren. :zozo:

Tomas
14-03-05, 10:25
Geplaatst door Mark
Als het goed is dan loopt die moeder niet alleen rond zonder die vader, dus op die manier is ze zo weer te traceren. :zozo:

No problem dus. Lachen maar weer.

Mark
14-03-05, 10:29
Geplaatst door Tomas
No problem dus. Lachen maar weer.

boeiuh het is mijn probleem niet :lol:

Tomas
14-03-05, 10:32
Geplaatst door Mark
boeiuh het is mijn probleem niet :lol:

Totdat je invalide uit een aanslag komt en in de krant leest dat het vaststaat dat moslimterrorisme voornamelijk voortkomt uit sexuele onderukking. Dan is het lekker toch je probleem.

Bofko
14-03-05, 10:37
Geplaatst door Tomas
sexuele onderukking.

Moet dat niet met dubbel r ?

Tomas
14-03-05, 10:37
Geplaatst door Bofko
Moet dat niet met dubbel r ?

Sorry. Inderdaad.

TonH
14-03-05, 10:38
Geplaatst door Bofko
Moet dat niet met dubbel r ?

F*ck, zit ik er nog serieus naar te kijken ook...... :D

Mark
14-03-05, 10:43
Geplaatst door Tomas
Totdat je invalide uit een aanslag komt en in de krant leest dat het vaststaat dat moslimterrorisme voornamelijk voortkomt uit sexuele onderukking. Dan is het lekker toch je probleem.

Die qatari?? een aanslag plegen??

hoogstens dat ze hun aziatische bediende opdracht geven om het te doen maar verder :haha:

Rabi'ah.
14-03-05, 10:45
Geplaatst door Mark
Die qatari?? een aanslag plegen??

hoogstens dat ze hun aziatische bediende opdracht geven om het te doen maar verder :haha:

Die Qatari hebben ook bar weinig reden om een aanslag te plegen.

Het zijn eerder die Aziatische bedienden/slaven (komt ongeveer op hetzelfde neer daar) die alle reden hebben om die lui daar de hersens in te slaan. :moe:

En nee, vandaag nuanceer ik niet.

Tomas
14-03-05, 10:47
Geplaatst door Mark
Die qatari?? een aanslag plegen??

hoogstens dat ze hun aziatische bediende opdracht geven om het te doen maar verder :haha:

Als die ook moslim zijn zijn ze zo overtuigd van het feit dat die qatari er zelf niks aan kunnen doen dat ze zo zijn en dat het de schuld is van het westen die ze sneaky heeft gecorrumpeerd. Ik zie jou nog wel opgeblazen worden.

Mark
14-03-05, 11:51
Geplaatst door Tomas
Als die ook moslim zijn zijn ze zo overtuigd van het feit dat die qatari er zelf niks aan kunnen doen dat ze zo zijn en dat het de schuld is van het westen die ze sneaky heeft gecorrumpeerd. Ik zie jou nog wel opgeblazen worden.

Opmerkelijk genoeg zitten hier met name Filipinos en Indiers die in het algemeen niet zo vaak moslim zijn.

Tomas
14-03-05, 11:52
Geplaatst door Mark
Opmerkelijk genoeg zitten hier met name Filipinos en Indiers die in het algemeen niet zo vaak moslim zijn.

Je hebt toch ook islamitische filipino's. Die zijn niet zo in trek daar?

Mark
14-03-05, 11:52
Geplaatst door Rabi'ah.
Die Qatari hebben ook bar weinig reden om een aanslag te plegen.

Dezelfde redenen die alle aanslagplegers hebben: hun broeders in Palestina, Irak, de westerse overheersing en het feit dat wij geen moslims zijn, dat zou voldoende moeten zijn voor een zichzelf respecterende aanslagpleger.


Geplaatst door Rabi'ah.

Het zijn eerder die Aziatische bedienden/slaven (komt ongeveer op hetzelfde neer daar) die alle reden hebben om die lui daar de hersens in te slaan. :moe:

En nee, vandaag nuanceer ik niet.

De hersens inslaan? zonder die vriendelijke arabieren zaten ze honger te lijden in azie.

Mark
14-03-05, 11:54
Geplaatst door Tomas
Je hebt toch ook islamitische filipino's. Die zijn niet zo in trek daar?

op de een of andere manier weten ze allemaal overtuigde christenen binnen te halen :vierkant:

verder gaat het erom of je hard kan werken of niet, godsdienst is irrelevant. Het aantal huishoudsters is trouwens natuurlijk maar een kleine minderheid van het totaal aantal gastarbeiders (de meeste werken in de industrie en bouw).

Tomas
14-03-05, 11:55
Geplaatst door Mark
op de een of andere manier weten ze allemaal overtuigde christenen binnen te halen :vierkant:


Dat beveelt zeker lekkerder?

Spoetnik
14-03-05, 11:57
Geplaatst door Mark
op de een of andere manier weten ze allemaal overtuigde christenen binnen te halen :vierkant:

verder gaat het erom of je hard kan werken of niet, godsdienst is irrelevant. Het aantal huishoudsters is trouwens natuurlijk maar een kleine minderheid van het totaal aantal gastarbeiders (de meeste werken in de industrie en bouw).

Ben jij eigenlijk al benaderd voor het bouwen van die luchtmachtbasis in Libanon?

Mark
14-03-05, 12:02
Geplaatst door Tomas
Dat beveelt zeker lekkerder?

hmmm ik zal de volgende keer dat ik iemand een bevel geef vragen of ie moslim is of christen en ik zal je laten weten wat lekkerder was :giechel:

Mark
14-03-05, 12:03
Geplaatst door Spoetnik
Ben jij eigenlijk al benaderd voor het bouwen van die luchtmachtbasis in Libanon?

nope, ik had gisteren toevallig nog wel een discussie over de situatie in libanon met een libanees hier, beiroet lijkt me toch wel een mooie stad om eens te bezoeken.

Spoetnik
14-03-05, 12:12
Geplaatst door Mark
nope, ik had gisteren toevallig nog wel een discussie over de situatie in libanon met een libanees hier, beiroet lijkt me toch wel een mooie stad om eens te bezoeken.

Dan kan je maar beter snel gaan, voordat ze besluiten die stad weer in puin schieten.

Overigens heb ik begrepen dat de renovatie zich toch vooral beperkt tot het centrum.

Mark
14-03-05, 12:15
Geplaatst door Spoetnik
Overigens heb ik begrepen dat de renovatie zich toch vooral beperkt tot het centrum.

dat geeft niet want de woonwijken zou ik toch niet willen bezoeken.