PDA

Bekijk Volledige Versie : ,,Voor moslims is dit geen nieuws''



Marsipulami
14-03-05, 08:34
,,Voor moslims is dit geen nieuws''

BRUSSEL - ,,De critici zeggen dat ik overdrijf als ik het over ronselen voor de jihad heb. Welnu, het gebeurt elke dag, voor moslims is dat geen nieuws.'' Hind Fraihi, die voor Het Nieuwsblad twee maanden undercover ging in de Marokkaanse wijk in Sint-Jans-Molenbeek, verdedigt zich tegen de kritiek van burgemeester en politie.



Reporter Hind Fraihi van Het Nieuwsblad leefde twee maanden undercover in de moslimwijken van Sint-Jans-Molenbeek. Onder het mom dat ze als studente sociologie aan een thesis werkte, onderzocht ze het moslimextremisme in die moeilijke Brusselse buurt. Haar conclusie is dat Molenbeek een ware islam-enclave is, waar de wil tot integratie onbestaande is. Er wordt ook openlijk onder de jongeren geronseld voor de jihad, de heilige oorlog (DS 12 maart) .

Haar journalistiek onderzoek, dat vanaf vandaag in Het Nieuwsblad verschijnt, kwam ogenblikkelijk onder kritiek te liggen. De Molenbeekse politiecommissaris Johan De Becker noemde haar in het VTM-nieuws ,,een toeriste'' die het jarenlange straatwerk van de politie in gevaar brengt, wat hij ,,schandalig'' vond. De door haar opgevoerde sjeik Bassam Ayachi verklaarde voor de camera dat het ,,leugens'' waren dat er op straat geronseld wordt voor de Jihad.

De reporter is niet onder de indruk van de kritiek. ,,Ik kende Molenbeek erg goed, ik ben heus niet stomweg gedropt. Het was van jeugdwerkers daar, ook Marokkaanse, dat ik gehoord had dat het extremisme de jongste jaren uit de hand liep. En dat wilde ik onderzoeken.''

De critici focussen erg op het actieve ronselen, dat overdreven zou zijn. ,,Wel, het gebeurt echt. Ik begrijp dat de Belgen daarvan schrikken maar voor moslims is dit geen nieuws. Ze zijn het gewend te horen over de heilige oorlog en de strijd tegen de Joden en het Westen. Die gewenning vind ik niet normaal.''

De reactie van burgemeester Philippe Moureaux vindt ze dom. ,,Hij zegt dat hij ook wel jongeren kent die zeggen dat ze zichzelf willen opblazen. Vindt hij het dan normaal dat jongeren zoiets verkondigen? Het potentieel is er. Vaak ontbreekt hen alleen wat geld en een plan om tot de daad over te gaan. Ik dacht aanvankelijk ook dat het stoerdoenerij was. Maar het keert steeds opnieuw terug. Ik ben in Palestina geweest en daar vond je geen jongeren op straat die hetzelfde verkondigden.''

,,Ik ben, omdat ik moslim ben, naar moskeeën kunnen gaan waar Moureaux nog nooit een voet binnen heeft gezet. En ik heb daar gehoord hoe imams, tijdens de ramadan, opriepen tot een heilige oorlog.''

Fraihi had in de eerste plaats een journalistieke bedoeling maar in tweede instantie ook een maatschappelijke. ,,Ik zou graag hebben dat alle gematigde moslims - en die zijn in de meerderheid - nu opstaan en zeggen: dit willen we niet. Vandaag hoor je alleen de extremisten, zowel aan Vlaamse als aan islamitische kant. Maar de brave meerderheid voelt zich bedreigd door de gewelddadige extremistische minderheid. Er is dus geen tegenbeweging. Ik ben benieuwd of mijn reportages die mee kunnen doen ontstaan.''

Hind Fraihi werd nog niet bedreigd. ,,Ik krijg heel veel positieve reacties. Vooral van Belgen, moet ik toegeven. Ze danken me dat ik een taboe heb doorbroken.''

(ty)


14/03/2005 (ty)

Tomas
14-03-05, 08:55
Geplaatst door Marsipulami
,,Voor moslims is dit geen nieuws''


Maar het dat mag de buitenwereld niet denken. Of wel? Of overdrijft ze echt. En hoe kom je daar eigenlijk achter. Wat zou nou een goede methode zijn om daar achter te komen?

Marsipulami
14-03-05, 08:58
Geplaatst door Tomas
Maar het dat mag de buitenwereld niet denken. Of wel? Of overdrijft ze echt. En hoe kom je daar eigenlijk achter. Wat zou nou een goede methode zijn om daar achter te komen?

Sommige mensen zijn gewoon jaloers op onze dappere Belgische Mujahedeen. :ninja2:

taouanza
14-03-05, 09:05
Fraihi had in de eerste plaats een journalistieke bedoeling maar in tweede instantie ook een maatschappelijke. ,,Ik zou graag hebben dat alle gematigde moslims - en die zijn in de meerderheid - nu opstaan en zeggen: dit willen we niet. Vandaag hoor je alleen de extremisten, zowel aan Vlaamse als aan islamitische kant. Maar de brave meerderheid voelt zich bedreigd door de gewelddadige extremistische minderheid. Er is dus geen tegenbeweging. Ik ben benieuwd of mijn reportages die mee kunnen doen ontstaan.''

Dit vind ik altijd zo knap: Als de brave meerderheid niet zegt wat men graag wil horen worden die gewoon doodgezwegen.
De gematigde moslims heeft zijn buik vol van alle extremisten. Moslim en rechtsextremist!

Tomas
14-03-05, 09:09
Geplaatst door Marsipulami
Sommige mensen zijn gewoon jaloers op onze dappere Belgische Mujahedeen. :ninja2:

Mujahedeen? Is ze niet gewoon een vieze bountie? Wij hebben hier trouwens ook een Hind. En die kan weer heel goed zingen.

Marsipulami
14-03-05, 09:12
Ik heb mijn buik vol met de lekkere croissants die ik bij het ontbijt genuttigd heb.

@ Tomas, ik heb het niet over die journaliste.

Tomas
14-03-05, 09:16
Geplaatst door Marsipulami
Ik heb mijn buik vol met de lekkere croissants die ik bij het ontbijt genuttigd heb.

@ Tomas, ik heb het niet over die journaliste.

Ook goed, zolang ze maar belgen afmaken. En niet de grens over komen.

In croissants zit erg veel ongezond vet trouwens. Geniet er dus maar van zolang je het kunt betalen. Binnenkort is dat over.

Siah
14-03-05, 10:02
Voor moslims is dit geen nieuws

Ik zou graag hebben dat alle gematigde moslims - en die zijn in de meerderheid - nu opstaan en zeggen: dit willen we niet. Vandaag hoor je alleen de extremisten, zowel aan Vlaamse als aan islamitische kant. Maar de brave meerderheid voelt zich bedreigd door de gewelddadige extremistische minderheid. Er is dus geen tegenbeweging.


die tegenbewegingen' maken heel weinig kans van!

zolang bv sommige nederlanders officieel en vanuit nederland
naar de bezette gebieden in Palestina gaan om de bezetter hun "dienst" te bewijzen.
de nederlanders in dienst van israelische army!

yeh, OFFICIEEL ronselen .
dat komt dan ook openlijk in de 'krant' te staan.
.

dit systeem, wat het buitenlandse beleid betreft
is zo brutaaal als Sange Pa

das n 'goed' "voorbeeld" voor de jongens die hun kennissen en families daar of in Irak uitgeroeid zien worden.

is dat niet de hoge tijd om balk-en-bende duidelijk te maken dat ze eerst hun eigene kont schoon moeten maken/houden, voordat ze bladbla..

tot wanneer nog, verdeel-en-heers "politiek" ?? (nu gaande in Lebanon, Irak, Palestine, Syria, Venezuela..)

alhoewel,
persoonlijk denk ik dat de overheid dondersgoed weet wat ie allemaal flikt.
hypocrisie, agressie en nog eens hypocrisie!! zowel internationaal als lokaal!

arme [b/u/r/g/e/r/s]
de belasting-beta..

duende
14-03-05, 14:42
Geplaatst door Tomas
Is ze niet gewoon een vieze bountie?
Wil iemand mij eens uitleggen wat hiermee bedoeld wordt?

Tomas
14-03-05, 14:46
Geplaatst door duende
Wil iemand mij eens uitleggen wat hiermee bedoeld wordt?

Dat is een naamgeving voor overgelopen moslims. Zwart van buiten, maar wit van binnen. Voor de ene is dat al het geval als het een vrouw betreft die gaat werken en voor de andere is dat pas als zo iemand kritiek geeft op zijn eigen allochtone cultuur wat die en dat ook mogen zijn dan. Is in het leven geroepen door Abdullah Haselhoef en wordt sindsdien te pas en te onpas gebruikt. Vooral door mij. Maar dat lelt niet.

duende
15-03-05, 07:22
Geplaatst door Tomas
Dat is een naamgeving voor overgelopen moslims. Zwart van buiten, maar wit van binnen. Voor de ene is dat al het geval als het een vrouw betreft die gaat werken en voor de andere is dat pas als zo iemand kritiek geeft op zijn eigen allochtone cultuur wat die en dat ook mogen zijn dan. Is in het leven geroepen door Abdullah Haselhoef en wordt sindsdien te pas en te onpas gebruikt. Vooral door mij. Maar dat lelt niet.
Bedankt voor de info....Dus wat ik hieruit mag opmaken is dat het begrip bounty een negatief waardeoordeel is over de betreffende persoon. Of zie ik dat verkeerd?

criminar
15-03-05, 07:54
Geplaatst door Tomas
Ook goed, zolang ze maar belgen afmaken. En niet de grens over komen.

Hmm...dat had van Gogh héél graag willen horen.

Mähden
15-03-05, 08:16
Geplaatst door Tomas
Dat is een naamgeving voor overgelopen moslims. Zwart van buiten, maar wit van binnen. Voor de ene is dat al het geval als het een vrouw betreft die gaat werken en voor de andere is dat pas als zo iemand kritiek geeft op zijn eigen allochtone cultuur wat die en dat ook mogen zijn dan. Is in het leven geroepen door Abdullah Haselhoef en wordt sindsdien te pas en te onpas gebruikt. Vooral door mij. Maar dat lelt niet.

beter wit van binnen en zwart van buiten,
dan andersom, right ?

freya
15-03-05, 09:51
Geplaatst door Marsipulami


Ik dacht aanvankelijk ook dat het stoerdoenerij was. Maar het keert steeds opnieuw terug. Ik ben in Palestina geweest en daar vond je geen jongeren op straat die hetzelfde verkondigden.''



Wat is dit nu weer voor een idioot argument? :confused:

In Palestina hoeven jongeren niet stoer te doen, daar ZIJN ze gewoon stoer. Niet lullen, maar doen.

Het feit dat er in Brussel wel over gelult wordt bewijst juist dat het alleen maar stoere praat is.

Siah
15-03-05, 11:13
ff tussendoor;


Geplaatst door duende
Bedankt voor de info....Dus wat ik hieruit mag opmaken is dat het begrip bounty een negatief waardeoordeel is over de betreffende persoon. Of zie ik dat verkeerd?

tot zover ik het weet
zei iemand dat (zwart-vanbinnen, wit-vanbuiten) ooit, toen Colin Powell(the former US secretary of state) aanstalten maakte om aan de 'macht' te komen.

men zegt dat bv a.elian en hirsi ali.. wit van binnen en zwart van buiten zijn.
das erg simplistisch gezegd!
ook typisch fora-blabla!
.

het is niet zo dat ze wit(?) van 'binnen' zijn en daarom hebben het hier zo 'ver' kunnen schoppen. alsof ieder kleurling hier zich kan 'ontwikkelen', pas als ie langzamerhand wit van 'binnen' gaat worden.

elian's en ali's hebben hier één ding gemeen.
hun marginale 'positie' (het vereemdeling(vluchteling) 'zijn'), heeft hen een 'ruimte' gegeven
om het in heel korte tijd zo ver te kunnen schoppen. (we hebben het hier niet over hun besmettelijke uitspraken* ).

een marginale 'positie', kan een rijke en vruchtbare zelf-ontplooing op gang brengen! sterker nog:
er zijn NU virtually alleen de marginalen** (black or white, 'vreemdeling' en/of n blanke activiste/shrijfster bv) die één of andere kunnen scheppen. (zei één van de franse filosofen)



*alhoewel,
juist mede-door zulke 'uitspraken", kunnen ze n of ander 'positie' bereiken. (dat verschilt van persoon tot persoon en is afhankelijk van de situatie)

**met marginaal bedoel ik hier in de eerste instantie geen arm.
n marginale 'positie' hoeft hier dus geen armoe-positie te zijn.


psje: er wordt heir en daar vaak over de vage 'identiteit' van de kleurligen gesproken (ze zijn op zoek naar hun identitiet.., wordt vaak herhaald; of zijn ze zwart-vanbuiten....).
alsof de 'iedentiteit' van de rest wél te verklaren is.
alsof de rest wel een vaststaande en aanwijsbare 'identiteit' heeft.
en alsof dat wel 'eén iets' is om uberhaupt te kunnen/gaan verklaren.

de kleuringen (als een deel van de minderheden; of de zwart of witte vereemdelingen) zitten naar mijn mening in heel strek 'positie', als ze dat op den duur zelf kunnen inzien. het kan heel vruchtbare 'positie' worden, etc.
(maar het kost wel veel moeite, energie, zenuwen..)

Mähden
15-03-05, 11:37
We zijn toch nooit klaar met het vinden van onze beste identiteit !


Jezus is wel een mooie streef- en eikwaarde.




Ik ben mezelf gelukkig nooit geweest !

of was het in dat liedje net andersom ?

Siah
15-03-05, 11:47
Geplaatst door Mähden
We zijn toch nooit klaar met het vinden van onze beste identiteit !


er bestaat geen 'beste identiteit'!

en men is ook niet in het bezit van een enkel 'identiteit'.
'de identiteit' (als geheel(?) ) moet je niet opzoeken. het stroomt en verandert vanzelf,
en is voortdurend in n intensieve interactie met de omgeving.

alle pogingen om 'de identiteit' (in slagzinnen) te verklaren, is niet meer dan flauwe ku!

hier gebeurt dat vaak om bepaalde minderheden onder druk te zetten. :verrassin

Siah
15-03-05, 12:41
:D

zwplover
20-03-05, 21:21
mensen hebbengewoon iets tegen moslims! laat ze prate joh!ze worden gestraft door allah! :boogie: