PDA

Bekijk Volledige Versie : Aisha



Marsipulami
14-03-05, 08:52
INTERVIEW. Maya Albert speelt Aisha in 'Thuis'


,,Ik ben geen voorbeeld voor de allochtone gemeenschap''

http://www.standaard.be/assets/images_upload/FC5_THUIS.MM.jpg
Ronny Daelman (Sam) en Maya Albert (Aïsha) in ,,Thuis''.

© vrt
BRUSSEL - Maya Albert (29) vond haar personage Aïsha Fawzi, de dochter van Mo in ,,Thuis'', een ,,seutepreutje'' , dus wordt ze door de scenaristen van de soap op haar wenken bediend. Aïsha werd verkracht, ging naar bed met haar vriend, en vaderlief schopte haar het huis uit. ,,Eindelijk,'' zegt Albert, ,,ik hou ervan om extreme emoties uit te beelden.''



'IK ben zeer tevreden over de evolutie die mijn personage doormaakt'', vertelt Maya Albert. ,,Ik vertolk graag dramatische scènes. Dat dat impact heeft, merk ik de jongste weken aan de vele reacties van vrienden, familie en kennissen. Voor mezelf is de huidige verhaallijn een dankbaar iets. Het is veel leuker om zoiets te spelen dan om het decor binnen te stappen en te zeggen: 'geef de boter eens door'. Toen de scenaristen meedeelden dat een van de personages zou verkracht worden, hoopte ik dat Aïsha het slachtoffer zou zijn.''

- Ze maakt nu vooral ruzie met Mo, die plots een conservatieve vader geworden is. Trouwe kijkers ervaren dat als een radicale verandering.

Blijkbaar. Ik ervaar het helemaal anders. Toen Aïsha haar vriend Sam leerde kennen, had ze daarover ook ruzie met haar vader. Het klopt niet dat Mo na de verkrachting van zijn dochter een conservatieve moslim is geworden.

- De scenario's zijn toch bijgestuurd op vraag van jullie allochtone kijkerspanel?

Dat is een misverstand. De scenario's zijn helemaal niet bijgestuurd. Bij het begin van dit seizoen stond het al vast dat Mo conservatiever uit de hoek zou komen. Verwonderlijk is dat toch niet? Het personage van Mo heeft altijd al behoudsgezinde trekjes gehad. Omdat zijn dochter het bed gedeeld heeft met een jongen voor het huwelijk, komt dat scherper in beeld.

- Hoe ga je zelf met die plotwending om? Je hebt Rwandese roots en bent niet vertrouwd met de leefwereld van een jonge moslimvrouw.

Ik weet daar niets van. Maar dat is volgens mij ook niet nodig. Ik vertolk een rol die iemand anders voor mij heeft vastgelegd. En die mag ik dan inkleuren.

- Hoe probeer je je dan in te leven in de wereld van een achttienjarig moslimmeisje?

Voor mij is Aïsha vooral een achttienjarig meisje. Net als ik, een tijdje geleden. Voor alles wat ik niet met mijn fantasie kan oplossen, ga ik te rade bij Nourredine Farihi, de acteur die de rol van Mo vertolkt. Hij weet wat wel en niet kan. Soms stuurt hij een scène bij.

De tekstschrijvers laten me al eens een Marokkaans woordje zeggen. Soms kan ik dat nauwelijks uitspreken. Eerst repeteer ik die woordjes samen met Nourredine. Als hij vindt dat mijn uitspraak nergens op slaat, dan zeg ik die woorden gewoon in het Nederlands.

- Ben je intussen een toonbeeld geworden voor de allochtone gemeenschap?

Helemaal niet. Ik ben geen voorbeeld voor die gemeenschap. De mensen spreken me er nog niet over aan. Als mensen me al eens herkennen op straat, benaderen ze me trouwens heel schoorvoetend. - Zit je helemaal vast aan je rol of rest er nog tijd voor het theater of andere tv-programma's?

Er rest nog veel tijd voor het theater. Ik heb net een kinderproductie afgewerkt. Daarmee trek ik deze zomer op tournee. Op het scherm slorpt Thuis me helemaal op, hoewel er toch zijsprongetjes mogelijk zijn. Onlangs zat ik in het panel van het programma Hij/Zij . Ik heb ook een zin mogen zeggen in Halleluja. In Team spirit waren dat drie zinnen. Die opname vond plaats in de zomer, dat is meestal een periode waarin ik me verveel en probeer om mijn tijd zo nuttig mogelijk te besteden.

(kv)

Thuis, Eén, 20.40-21.10 uur.


14/03/2005 (kv)

©Copyright De Standaard