PDA

Bekijk Volledige Versie : Sudanese leger doodde duizenden olifanten



echnaton
14-03-05, 17:52
'Sudanees leger doodde duizenden olifanten'

Gepubliceerd op maandag 14 maart 2005 , Planet Internet

NAIROBI (ANP) - Het Sudanese leger heeft illegaal duizenden olifanten gedood en het ivoor naar China geëxporteerd. Daar werd het kostbare been uit slagtanden verwerkt in eetstokjes. Dat heeft milieubeschermer Esmond Martin maandag bekendgemaakt.

Het leger was verantwoordelijk voor slachtingen onder olifanten in het zuiden van Sudan, maar ook in de naburige Democratische Republiek Congo en de Centraal-Afrikaanse Republiek. Twintig jaar burgeroorlog in het zuiden van Sudan maakt het moeiljk om met exacte getallen te komen, aldus Martin. Beschikbare gegevens wijzen echter op een enorme daling: in 1976 bestond de olifantenpopulatie in de regio uit 133.000 dieren en in 1992 nog maar uit 40.000.

,,Elke handelaar met wie we praatten zegt dat het Sudanese leger de dieren heeft gedood'', aldus Martin. ,,Zij bezitten de benodigde vuurwapens en munitie en kunnen het ivoor transporteren.''

Martin, die zijn rapport opstelde voor de natuurbeschermingsorganisatie Care for the Wild International, stelt dat Sudan het centrum van de ivoorhandel is. In souvenierwinkels in de hoofdstad Khartoum teldde hij 11.000 voorwerpen die van ivoor waren gemaakt. Driekwart van het ivoor wordt opgekocht door Chinezen, ondanks een wereldwijd verbod daarop sinds 1990.

Spoetnik
14-03-05, 17:59
Geld is geld.

Zoals je weet gebeuren er nog veel ergere dingen in de wereld die ook voornamelijk om geld draaien.

Er was trouwens in het verleden een bende die heeft geprobeerd alle neushoorns van een bepaald type uit te roeien. Ze hadden namelijk een vrij grote voorraad opgebouwd en het uitroeien van de neushoorn zou garanderen dat het monopolist zou worden.

echnaton
14-03-05, 18:08
Geplaatst door Spoetnik
Geld is geld.

Zoals je weet gebeuren er nog veel ergere dingen in de wereld die ook voornamelijk om geld draaien.

Er was trouwens in het verleden een bende die heeft geprobeerd alle neushoorns van een bepaald type uit te roeien. Ze hadden namelijk een vrij grote voorraad opgebouwd en het uitroeien van de neushoorn zou garanderen dat het monopolist zou worden.

Geld is geld en roof is roof, ook uit de buurlanden.
Je zou toch verwachten dat een regering met een zo sterk religieuze inslag wat zorgvuldiger met de natuur en met het 'mijn en dijn' zou omgaan.

Zwarte Kat
14-03-05, 18:14
Geplaatst door echnaton
'Sudanees leger doodde duizenden olifanten'

Gepubliceerd op maandag 14 maart 2005 , Planet Internet

NAIROBI (ANP) - Het Sudanese leger heeft illegaal duizenden olifanten gedood en het ivoor naar China geëxporteerd. Daar werd het kostbare been uit slagtanden verwerkt in eetstokjes. Dat heeft milieubeschermer Esmond Martin maandag bekendgemaakt.

Het leger was verantwoordelijk voor slachtingen onder olifanten in het zuiden van Sudan, maar ook in de naburige Democratische Republiek Congo en de Centraal-Afrikaanse Republiek. Twintig jaar burgeroorlog in het zuiden van Sudan maakt het moeiljk om met exacte getallen te komen, aldus Martin. Beschikbare gegevens wijzen echter op een enorme daling: in 1976 bestond de olifantenpopulatie in de regio uit 133.000 dieren en in 1992 nog maar uit 40.000.

,,Elke handelaar met wie we praatten zegt dat het Sudanese leger de dieren heeft gedood'', aldus Martin. ,,Zij bezitten de benodigde vuurwapens en munitie en kunnen het ivoor transporteren.''

Martin, die zijn rapport opstelde voor de natuurbeschermingsorganisatie Care for the Wild International, stelt dat Sudan het centrum van de ivoorhandel is. In souvenierwinkels in de hoofdstad Khartoum teldde hij 11.000 voorwerpen die van ivoor waren gemaakt. Driekwart van het ivoor wordt opgekocht door Chinezen, ondanks een wereldwijd verbod daarop sinds 1990.

Dat zootje ongeregeld wat daar in Khartoum aan de touwtjes trekt is werkelijk tot op het bot door gerot.
Die lui draaien nergens hun handen voor om........

Spoetnik
14-03-05, 18:32
Geplaatst door echnaton
Geld is geld en roof is roof, ook uit de buurlanden.
Je zou toch verwachten dat een regering met een zo sterk religieuze inslag wat zorgvuldiger met de natuur en met het 'mijn en dijn' zou omgaan.

Sudan heeft echt geen regering met een religieuze inslag..

Maar dat terzijde, hoe weet jij nu weer dat de regering hiervoor verantwoordelijk zou zijn. In een land als Sudan, heeft de regering nauwelijks controle over het reilen en zeilen van de regio en alle troepen die in het leger zitten. Vaak zullen de troepen ook niet betaald worden, waardoor ze naar alternatieve middelen zoeken om geld te verdienen.

Don Vito
14-03-05, 18:45
Geplaatst door echnaton
Geld is geld en roof is roof, ook uit de buurlanden.
Je zou toch verwachten dat een regering met een zo sterk religieuze inslag wat zorgvuldiger met de natuur en met het 'mijn en dijn' zou omgaan.

religieuze inslag is geen garantie voor menselijke/correcte behamndeling van flora, fauna en/of medemens.

echnaton
14-03-05, 18:49
Geplaatst door Spoetnik
Sudan heeft echt geen regering met een religieuze inslag..
Zucht. Het verbaast me wel eens dat jij de meest simpele feiten niet weet. Bashir heeft een alliantie gevormd met een orthodox-islamitische groepering en in 1991 de sjaria ingevoerd. Ook gaan de leden van zijn regering elk jaar trouw op bedevaart naar Mekka, zelfs als ze daar vredesovereenkomsten mee kunnen uitstellen, zodat er nog eens duizenden doden vallen, zoals vorig jaar.
Lees nog maar eens na op:
Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Soedan)
De BBC (http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/country_profiles/820864.stm)

Maar dat terzijde, hoe weet jij nu weer dat de regering hiervoor verantwoordelijk zou zijn. In een land als Sudan, heeft de regering nauwelijks controle over het reilen en zeilen van de regio en alle troepen die in het leger zitten. Vaak zullen de troepen ook niet betaald worden, waardoor ze naar alternatieve middelen zoeken om geld te verdienen.
Wat een bullshit. We gaan er gewoon vanuit dat het leger in opdracht of met toestemming van de regering handelt. Ik heb nog nooit gehoord dat Kartoem geen controle over het leger had. En zo niet, dan zijn ze toch verantwoordelijk.

echnaton
14-03-05, 18:52
Geplaatst door Don Vito
religieuze inslag is geen garantie voor menselijke/correcte behamndeling van flora, fauna en/of medemens.
Ik vind dat dat wel een garantie zou moeten zijn. Zo niet, dan geef ik geen moer voor de godsdienstigheid en is het wat mij betreft gewoon een stel hypocrieten.

Joesoef
14-03-05, 18:52
Ik dacht al bij het lezen, vast geplakt om aan te tonen dat Moslims vieze martelende dierhatende mensen zijn.

echnaton
14-03-05, 18:54
Geplaatst door Joesoef
Ik dacht al bij het lezen, vast geplakt om aan te tonen dat Moslims vieze martelende dierhatende mensen zijn.

Waarom voel jij je als moslim aangevallen? Het artikel is geplaatst om de schijnheiligheid van deze regering aan te tonen en zegt niets over moslims in het algemeen.

Joesoef
14-03-05, 19:00
Geplaatst door echnaton
Waarom voel jij je als moslim aangevallen? Het artikel is geplaatst om de schijnheiligheid van deze regering aan te tonen en zegt niets over moslims in het algemeen.

Ik geloof niet in jouw schijnheiligheid. Jij plakt alleen iets wanneer Moslims negatief in het nieuws komen. Dat is jouw ziekte, twistziek. Als er maar te kibbelen valt met die domme Moslims over die achtelijke Islam.

echnaton
14-03-05, 19:06
Geplaatst door Joesoef
Ik geloof niet in jouw schijnheiligheid. Jij plakt alleen iets wanneer Moslims negatief in het nieuws komen. Dat is jouw ziekte, twistziek. Als er maar te kibbelen valt met die domme Moslims over die achtelijke Islam.

Ik vind het opmerkelijk dat jij meteen voelt aangevallen en in een verdedigkramp schiet als er maar ergens iets negatiefs over moslims wordt gezegd.

Joesoef
14-03-05, 19:08
Geplaatst door echnaton
Ik vind het opmerkelijk dat jij meteen voelt aangevallen en in een verdedigkramp schiet als er maar ergens iets negatiefs over moslims wordt gezegd.

Ik voel mij nergens aangesproken, ik reageer namelijk op jouw gedrag en niet op de inhoud van het artikel wat je plaatste. Dat het is gebeurd wil ik wel geloven.

mark61
14-03-05, 19:16
"Sudanese leger doodde duizenden olifanten"

De negers beginnen zeker op te raken.

echnaton
14-03-05, 19:16
Geplaatst door Joesoef
Ik voel mij nergens aangesproken, ik reageer namelijk op jouw gedrag en niet op de inhoud van het artikel wat je plaatste. Dat het is gebeurd wil ik wel geloven.

Zoek er maar achter wat je wilt. Ik heb de pest aan dat verschrikkelijke regime in Khartoem. Ongeveer 15 jaar geleden sprak ik met een christelijke zendeling uit Zuid-Soedan en die vertelde me toen al dat het ongelooflijk en verschrikkelijk was wat daar allemaal gebeurde. Het moorden is maar steeds doorgegaan. Eerst op christenen in het zuiden, later op moslims in Darfoer. Pas de laatste anderhalf jaar komt het meer in de publiciteit. Daar wil ik mijn steentje graag aan bijdragen. Je hebt blijkbaar mijn prikgeschiedenis gevolgd. Dan moet je ook weten dat ik hierover meermalen discussies op Maroc heb proberen aan te zwengelen. Het heeft me ook bans opgeleverd. Het maakt mij niets uit, het is één van de meest moorddadige regimes die er bestaan of bestaan hebben.

DEMOcraat
14-03-05, 19:17
Geplaatst door echnaton
'Sudanees leger doodde duizenden olifanten'

Gepubliceerd op maandag 14 maart 2005 , Planet Internet

NAIROBI (ANP) - Het Sudanese leger heeft illegaal duizenden olifanten gedood en het ivoor naar China geëxporteerd. Daar werd het kostbare been uit slagtanden verwerkt in eetstokjes. Dat heeft milieubeschermer Esmond Martin maandag bekendgemaakt.

Het leger was verantwoordelijk voor slachtingen onder olifanten in het zuiden van Sudan, maar ook in de naburige Democratische Republiek Congo en de Centraal-Afrikaanse Republiek. Twintig jaar burgeroorlog in het zuiden van Sudan maakt het moeiljk om met exacte getallen te komen, aldus Martin. Beschikbare gegevens wijzen echter op een enorme daling: in 1976 bestond de olifantenpopulatie in de regio uit 133.000 dieren en in 1992 nog maar uit 40.000.

,,Elke handelaar met wie we praatten zegt dat het Sudanese leger de dieren heeft gedood'', aldus Martin. ,,Zij bezitten de benodigde vuurwapens en munitie en kunnen het ivoor transporteren.''

Martin, die zijn rapport opstelde voor de natuurbeschermingsorganisatie Care for the Wild International, stelt dat Sudan het centrum van de ivoorhandel is. In souvenierwinkels in de hoofdstad Khartoum teldde hij 11.000 voorwerpen die van ivoor waren gemaakt. Driekwart van het ivoor wordt opgekocht door Chinezen, ondanks een wereldwijd verbod daarop sinds 1990.

ik wist niet dat soudan het zuiden onder controle had kennelijk bestaat SPLA niet meer..
china moet gestaft worden voor het illegaal inkopen van ivoor.

Zwarte Kat
15-03-05, 02:14
Geplaatst door Spoetnik
Sudan heeft echt geen regering met een religieuze inslag..

Maar dat terzijde, hoe weet jij nu weer dat de regering hiervoor verantwoordelijk zou zijn. In een land als Sudan, heeft de regering nauwelijks controle over het reilen en zeilen van de regio en alle troepen die in het leger zitten. Vaak zullen de troepen ook niet betaald worden, waardoor ze naar alternatieve middelen zoeken om geld te verdienen.

Ik kan merken dat je geen westerse media volgt want je zwamt er lustig op los.......

Zwarte Kat
15-03-05, 02:16
Geplaatst door mark61
"Sudanese leger doodde duizenden olifanten"

De negers beginnen zeker op te raken.

Van al dat verkrachten, plunderen, moorden en vernietigen wordt je op den duur gaar van. Olifanten afknallen brengt wat afwisseling in de tent........

mark61
15-03-05, 02:17
Geplaatst door Zwarte Kat
Van al dat verkrachten, plunderen, moorden en vernietigen wordt je op den duur gaar van. Olifanten afknallen brengt wat afwisseling in de tent........

Zijn sowieso al makkelijker te raken en staan vaker stil. Hoewel dat verkrachten nog een hele uitdaging is.

Zwarte Kat
15-03-05, 02:25
Geplaatst door mark61
Hoewel dat verkrachten nog een hele uitdaging is.

:loens: Ik zie nu beelden in mn hoofd die ik liever niet zie..........

Spoetnik
15-03-05, 09:43
Geplaatst door Zwarte Kat
Ik kan merken dat je geen westerse media volgt want je zwamt er lustig op los.......

Leg jezelf uit.

Spoetnik
15-03-05, 09:49
Geplaatst door echnaton
Zucht. Het verbaast me wel eens dat jij de meest simpele feiten niet weet. Bashir heeft een alliantie gevormd met een orthodox-islamitische groepering en in 1991 de sjaria ingevoerd. Ook gaan de leden van zijn regering elk jaar trouw op bedevaart naar Mekka, zelfs als ze daar vredesovereenkomsten mee kunnen uitstellen, zodat er nog eens duizenden doden vallen, zoals vorig jaar.
Lees nog maar eens na op:
Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Soedan)
De BBC (http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/country_profiles/820864.stm)

Bashir is de dictator van het land, het is een pan-Arabist van het type Saddam Hoessein.

Dat hij een alliantie heeft gesloten met religieuze groepen is uit noodzaak. Met de belangrijkste religieuze leider van het land leeft hij overigens al jaren mee in onmin.



Wat een bullshit. We gaan er gewoon vanuit dat het leger in opdracht of met toestemming van de regering handelt. Ik heb nog nooit gehoord dat Kartoem geen controle over het leger had. En zo niet, dan zijn ze toch verantwoordelijk.

Waarom? In een land als Sudan is het volledig normaal dat het leger niet onder controle staat van de centrale overheid.
Geen soldij, slechte communicatie lijnen, het is volledig te verwachten.

Sudan government and rebels losing control of their armed forces, says UN
4 November 2004

With both Sudan's government and its
rebels losing control of their fighting forces
in troubled Darfur, warlords may take over
unless an international peacekeeping
force is fully deployed, negotiations are
speeded up and political leaders are held
accountable for their actions, the United
Nations envoy for Sudan said today.

"The government does not control its own forces fully," Special Representative Jan Pronk told the Security Council in a briefing on Secretary-General Kofi Annan's monthly report on the situation in the war-torn region. "It co-opted paramilitary forces and now it cannot count on their obedience…The border lines between the military, the paramilitary and the police are being blurred."
http://www.trocaire.org/newsandinformation/sudan/sudangovernmentandrebelslosingcontrol.htm

En dat is alleen de situatie in Darfur, in het Zuiden van het land waar de SPLA al jaren de scepter zwaait, daar heeft de Sudanese regering in Karthoem natuurlijk nauwelijks meer invloed.

Zwarte Kat
15-03-05, 18:27
Geplaatst door Spoetnik
Leg jezelf uit.

Als je wel de westerse media zou lezen dan had je kunnen weten dat Soedan een land is waar de islam de dominante religie is. En waar de regering islamitisch is.

taouanza
15-03-05, 18:36
Geplaatst door echnaton
Geld is geld en roof is roof, ook uit de buurlanden.
Je zou toch verwachten dat een regering met een zo sterk religieuze inslag wat zorgvuldiger met de natuur en met het 'mijn en dijn' zou omgaan.

:haha:

echnaton
15-03-05, 18:38
Geplaatst door taouanza
:haha:
.

echnaton
16-03-05, 11:14
Geplaatst door splijtstof
Als je de derde wereld media zou lezen dan had je kunnen weten dat
Pisrael een land is waar de Zionisme de dominante religie in de
wereld is. en waar de zionistische baarapen in de knesset
de terreur en multicul in de wereld verspreiden.

Hoe denk je dat het komt dat wij in Nederland met 1 miljoen
moslims zitten.

staat allemaal in de Talmud, met name verkrachtings rituelen op goyim!

Maar wat heeft dit met de olifanten in Soedan te maken?